Ok-taloasujat! Nuohouksesta.
Meillä nuohottu viimeksi vuosi sitten keväällä. Koska seuraavan kerran on lain mukaan pakollinen nuohous, kun käytämme takkaa noin 5 kertaa vuodessa? Avotakka kyseessä.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:35"]
Mutta nuohouksen voi myös tehdä itse. Jos noin harvoin käytätte takkaa nuohouttaisin korkeintaan kerran viidessä vuodessa. Kukaan ei käy kysymässä!
[/quote]
Ja sitten kun tulee hormista/tulisijasta johtuva tulipalo, oletkin ihmeessä vakuutusyhtiön kanssa. Pitää pystyä todistamaan että hormit on nuohottu ja niiden kunto on tarkistettu. Siinä on vaikea selitellä että "mutta kun minä itte...".
[/quote]
No ei se ammattinuohoojan käyttäminen sen paremmin auta, mikäli hänen käynnistään ei ole mitään todisteita (esim. kuitit heitetty pois). Ja ainakin useimmat tietämäni omakotitaloasukkaat kirjaavat kaikki kiinteistönhoitoon liittyvät toimet tietokoneelle tai kirjaan tms. Kirjanpidosta on paljon muutakin hyötyä kuin esim. vakuutusyhtiöiden kanssa, esim. myyntitilanteessa osoittaa talon hyvä huolto ja ylläpito.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:33"]
Mutta nuohouksen voi myös tehdä itse. Jos noin harvoin käytätte takkaa nuohouttaisin korkeintaan kerran viidessä vuodessa. Kukaan ei käy kysymässä!
[/quote]
Ja sitten kun tulee hormista/tulisijasta johtuva tulipalo, oletkin ihmeessä vakuutusyhtiön kanssa. Pitää pystyä todistamaan että hormit on nuohottu ja niiden kunto on tarkistettu. Siinä on vaikea selitellä että "mutta kun minä itte...".
[/quote]
No ei se ammattinuohoojan käyttäminen sen paremmin auta, mikäli hänen käynnistään ei ole mitään todisteita (esim. kuitit heitetty pois). Ja ainakin useimmat tietämäni omakotitaloasukkaat kirjaavat kaikki kiinteistönhoitoon liittyvät toimet tietokoneelle tai kirjaan tms. Kirjanpidosta on paljon muutakin hyötyä kuin esim. vakuutusyhtiöiden kanssa, esim. myyntitilanteessa osoittaa talon hyvä huolto ja ylläpito.
[/quote]
Meillä ainakin tällä auleella joka vuosi käyvä nuohooja kirjaa ylös kaikki mitä on tehty. Sillä on aina tiedot mukana kun tulee eli ainakin tällä nuohousfirmalla on kirjanpito tehdyistä töistä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:09"]
[/quote]
[/quote]Joo, hormin nuohoamisesta pitäisi olla todiste, vaikka naapurin kuittaus että näki katolla hoonaamassa hormia. Tai kai sekin riittää jos pitää kirjaa milloin on takkansa nuohonnot. Laki ei velvoita käyttämään nuohoojan palveluita.
Vakituiset asunnot pitää nuohota kerran vuodessa. Meilläkin jäi viime talven nuhous välistä, kun ketään ei ollu kotosalla silloin kun nuohooja teki tällä alueella kierrostaan.
Jos vakuutusyhtiö menaa evätä korvauksia tulipalotapauksessa nuohoamattomuuteen vedoten, niin kyllä ne silloin joutuvat todistamaan sen että tulipalo myös johtui siitä.
[/quote]
Tulipaljone syyt ja lähtöpiste pystytään muuten hämmästyttävän tarkkaan määrittelemään (kokemusta on). Ja eihän nuohooja suorita vain nuohousta van tarkistaa myös koko hormin ja tulisijan kunnon sisäpuolelta. Kyllähän itse voi nuohota mutta kuinka moni omistaa välineet ja ammattitaidon hormin kunnon tarkistukseen?
Nuohouksen hinnasta kysyn.
Vuoden 2017 lopulla tuli tänne Pohjois-Suomeen myyntiin talo, jossa on takka ja leivinuuni. Etuoven välittäjä väittää, että talon nuohousmaksu vuodessa on vain 24 euroa.
Voiko olla noin edullinen nuohousmaksu, vaikka on kaksi tulisijaa?
Oli muutkin kulut niin alhaiset talossa, että väkisin alkoi epäilyttää, onko välittäjä tai talonomistaja rehellinen.
Kiitos vastauksista.
Jos joku tuttava tehnyt. Äsken kilpailuttanut nuohousta niin halvin oli 45€ ja meillä on vain yksi hormi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:43"]
Yhden hormin nuohous maksaa noin 40e, joten ei puhuta isoista rahoista.
Mutta jos tosiaan takkaa käytetään 5krt vuodessa ei tarvitse vuosittain nuohota. Vrt. takkoihin, joita lämmitetään lämmityskaudella joka toinen tai joka päivä. Nekin nuohotaan kerran vuodessa.
[/quote]Ei laissa ole mitään lievennystä nuohousväliin käyttämättömyyden perusteella. Vakituisen asunnon tulisijat tulee nuohota vuosittain ja loma-asuntojen joka toinen vuosi. Piste.
[/quote]
Sillä tarkennuksella, että jos nuohousta ei ole lainmukaan toimitettu, hormia ei saa käyttää. Kääntäen: käyttämätöntä tulisijaa ei tarvitse nuohota. Tämä tosiaan tarkoittaa ehdotonta käyttökieltoa.