Pakkosyöttäminen koulussa
Kuinkahan yleistä nykyäänkin vielä on, että lapsia "pakkosyötetään" koulussa? Entä onko se oikein? Minkä verran pitää maistaa ruokaa?
Oma lapseni on viidennellä luokalla, eikä ole mitenkään erityisen nirso ruoan suhteen, mutta maksalaatikkoa ei suostu syömään. Koulussa oli ollut sitä viime viikolla ja kun lapseni oli kieltäytynyt sitä ottamasta, oli opettaja hakenut sitä ja pakottanut syömään. Opettaja oli istunut vieressä ja vahtinut, että lapsi myös syö sen. Aikaa tähän oli mennyt koko ruokatunti ja seuraava välitunti. Lapsen ja opettajan kertomukset ovat yhtenäiset, sillä opettaja laittoi "ruokalassa niskottelusta" viestin kotiin.
Itse en oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Itsekään en pysty syömään kaikkia ruokia yökkimättä. Maistamisen pakon ymmärrän, mutta viidesluokkalainen on jo maistanut maksalaatikkoa niin monta kertaa, että tietää mille se maistuu. Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (63)
Olen istunut ekaluokalla tunnin silakkalaatikkolautasen ääressä itkemässä. Olen nyt 53, ja edelleenkin vihaan silakkalaatikkoa ihan yhtä paljon. Pakottaminen ei auta mitään.
Vaikka itse olenkin pystynyt syömään kaikkea, joka on ammattitaidolla tehty, niin pakottamalla ne olisi kyllä jääneet syömättä. Lapsen suussa yleensä pahalle maistuu keitetyt juurekset, ainakin suutuntumä ällö ja itselle jäi mieleen porkkanalaatikko, joka onkin aika järjetön pelkiltään tarjottavaksi ruuaksi ja verileipä-ja siskonmakkarakeitto, joita sen verran söin, että nälkä lähti mutta ilman nautintoa.
Samanlainen kokemus meillä. Kyseessä vanhempi opettaja. Ei lasta voi pakottaa. Jos on maistanut, ja oksennus on tulossa ruuan mausta, niin opettajako sen oksennuksen siivoaa kun on pakottanut lapsen syömään lisää? Vai joutuuko lapsi peräti syömään oksennuksensa? Onhan aikuisillakin ruokia ja makuja mitä ei voi sietää.
Tiedän esim. aikuisen, joka ei voi sietää pinaattia missään muodossa, vaikkei pinaatin maku tai haju edes ole mitenkään voimakas. Joillakin opettajilla tuntuu olevan se ajatus, että ei syödä vain kiukuttelemisen ilosta. Itsellänikin on ainakin
hillosipulit sellainen asia mitä en voi ollenkaan suuhuni laittaa.