Pakkosyöttäminen koulussa
Kuinkahan yleistä nykyäänkin vielä on, että lapsia "pakkosyötetään" koulussa? Entä onko se oikein? Minkä verran pitää maistaa ruokaa?
Oma lapseni on viidennellä luokalla, eikä ole mitenkään erityisen nirso ruoan suhteen, mutta maksalaatikkoa ei suostu syömään. Koulussa oli ollut sitä viime viikolla ja kun lapseni oli kieltäytynyt sitä ottamasta, oli opettaja hakenut sitä ja pakottanut syömään. Opettaja oli istunut vieressä ja vahtinut, että lapsi myös syö sen. Aikaa tähän oli mennyt koko ruokatunti ja seuraava välitunti. Lapsen ja opettajan kertomukset ovat yhtenäiset, sillä opettaja laittoi "ruokalassa niskottelusta" viestin kotiin.
Itse en oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Itsekään en pysty syömään kaikkia ruokia yökkimättä. Maistamisen pakon ymmärrän, mutta viidesluokkalainen on jo maistanut maksalaatikkoa niin monta kertaa, että tietää mille se maistuu. Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (63)
Voi kurja jos tuota vieläkin tapahtuu :( Itse muistan miten omassa lapsuudessani oli ihan painajainen koko ruokailu minulle, kun oli erittäin ankara opettaja 1-2 luokalla, joka pakotti syömään kaikkea, ja oli oikein sadistinen sävyltään siinä pakottaessaan. Muistan vieläkin sen hyytävän äänen: "sinä syöt tai itket ja syöt" ja sen kun kerran oksensin niin opettaja yritti laittaa syömään sen oksennuksen, jonka olin kuulemma tahallani tuottanut kun luulin niin pääseväni syömästä (oksennuksen syöttöyrityksen katkaisi onneksi se että ruokalaan tuli toinen opettaja jonka edessä ei kehdannut ilmeisesti jatkaa tuon luokan pakottamista)...
Sen jälkeen kun tuosta opettajast apääsi, monta vuotta vielä ajatukseenkin ruokailusta liittyi jännityksen ja stressin tunteita, ja oli vaikea syödä mitään, kun vatsassa nipisteli ja kiersi :(
Yleensä opettajat eivät toimi noin, maistamispakkoa kait on, ja se, että pitää ottaa ruokaa kuin ruokaa _edes_ vähän, enemmän sitten raasteita tms mitä on tarjolla. Näkkäriäkin sitten suositellaan, jotta nälkä pysyy jotenkin kurissa. MUTTA opettajat eivät saa annostella, tai jos laittaa, niin vain vähän.
Valita opelle tai reksille, oli tosi törkeää. Nurmijärvellä oli ainakin maksalaatikkoa viime viikolla ja mun lasten koulussa ei todellakaan ole pakko syödä sitä. Useat kunnat ovat luopuneet maksalaatikosta koska se on niin harvojen herkkua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:17"]
Yleensä opettajat eivät toimi noin, maistamispakkoa kait on, ja se, että pitää ottaa ruokaa kuin ruokaa _edes_ vähän, enemmän sitten raasteita tms mitä on tarjolla. Näkkäriäkin sitten suositellaan, jotta nälkä pysyy jotenkin kurissa. MUTTA opettajat eivät saa annostella, tai jos laittaa, niin vain vähän.
[/quote]
Opettaja itse kertoi hakeneensa lapselle ruokaa, kun lapseni oli kieltäytynyt sitä hakemasta. Määrästä ei ole tietoa, mutta ilmeisesti muutama lusikallinen. Lapsi kertoi, että olisi halunnut syödä näkkäriä maksalaatikon sijasta, mutta siihen ei ollut tullut lupaa. Näkkäriä kuulema saa vasta, kun on syönyt lämpimän ruoan. -ap
Ihan kuin 50-luvulla, kun jotkut koulukaverit eivät suostuneet syömään kaalikeittoa, kun pinnalla lillui läskinkappaleita. Eivät älynneet kätkeä niitä nenäliinaan tai esiliinan taskuun ja heittää ulkona pois. Siellä ne muutamat istuivat luokassa kylmenevän sopan ääressä ja marssivat lautasta kantaen ruokatunnin jälkeen keittolaan istumaan ja itkua tuhertamaan. Onni oli, ettei meillä tarjottu maksalaatikkoa, sillä sitä minäkin olen aina kieltäytynyt syömästä. En ymmärrä, miksi sitä edelleen tarjotaan koulussa. No niin, halpaahan se kai on, mutta miksi syödä kehon kaatopaikkaa? Ei kiitos!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:22"]
[/quote]
Opettaja itse kertoi hakeneensa lapselle ruokaa, kun lapseni oli kieltäytynyt sitä hakemasta. Määrästä ei ole tietoa, mutta ilmeisesti muutama lusikallinen. Lapsi kertoi, että olisi halunnut syödä näkkäriä maksalaatikon sijasta, mutta siihen ei ollut tullut lupaa. Näkkäriä kuulema saa vasta, kun on syönyt lämpimän ruoan. -ap
[/quote]
No, totahan tuossa tarkoitettiin, eli vähän pitää syödä sitä pahaa ruokaa, sitten lisäksi niitä raasteita tms ja näkkäriä. Näkkäriä ei saakaan, ellei syö ruokaa.
Opettaja ei saa tehdä tuollaista, vastuu lapsen hyvinvoinnista on huoltajilla. Opetussuunnitelmissa ei ole "ruuanmaistamispakkoa"!
Mikä muinaisjäänne tuo opettaja on? Mun kouluaikoina 80-luvun alussa tuota vielä vanhemman polven opettajat harrasti. Vieläkään en kykene syömään kesäkeittoa, kun sitä olen koulussa pakon kanssa nieleskellyt.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:21"]
Valita opelle tai reksille, oli tosi törkeää. Nurmijärvellä oli ainakin maksalaatikkoa viime viikolla ja mun lasten koulussa ei todellakaan ole pakko syödä sitä. Useat kunnat ovat luopuneet maksalaatikosta koska se on niin harvojen herkkua.
[/quote]
Eipä valittaminen taida auttaa. Saa vain hankala vanhempi leiman otsaan :/
Itsekään en pysty syömään maksalaatikkoa, mutta olen visusti varonut kertomasta sitä lapsilleni. Yksi lapsistamme nimittäin tykkää kovasti maksalaatikosta. Lapsemme osaavat syödä terveellisesti ja monipuolisesti. He ovat saaneet pääsääntöisesti kotona tehtyä ruokaa, sillä eineksiä käytän hyvin vähän. Alkuun koulusta tuli ekalla ja tokalla luokalla kommentteja tämän vanhimman viidesluokkalaisen kohdalla, että on nirso ruoan suhteen. Mutta vuosien saatossa on kuitenkin oppinut syömään monia "laitosruokia".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:34"]
Mikä muinaisjäänne tuo opettaja on? Mun kouluaikoina 80-luvun alussa tuota vielä vanhemman polven opettajat harrasti. Vieläkään en kykene syömään kesäkeittoa, kun sitä olen koulussa pakon kanssa nieleskellyt.
[/quote]
Nuori opettaja tämä muinaisjäänne on ;) -ap
Hyi :s samaa mieltä aiemman kanssa, ei opetussuunnitelmaan kuulu pakkosyöminen. Mikään ei ole niin kamalaa kuin istua kylmä ruoka edessä ja nieleskellä itkua sekä oksennusta samalla kun kansankynttilä tuijottaa vieressä. Joskus 80-luvun alussa opettaja oli pakottanut syömään myös oksennuksen (ruokana hernekeittoa). Tästä kertoi oma opettajani, ei ole sen jälkeen kyseistä ruokaa syönyt.
Niin, luulenpa, että kyse on enemmänkin siitä huolesta, miten lapsi jaksaa koulupäivän loppuun asti syömättä päivän aikana. Koska kylmä fakta on, että lapsen on syötävä tai ei jaksa.
Jos on huoli jaksamisesta, antaisi opettaja syödä sitten sitä näkkäriä. Luulen, että tässä on kyse silkasta ilkeydestä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:22"]
[/quote]
[/quote]
No, totahan tuossa tarkoitettiin, eli vähän pitää syödä sitä pahaa ruokaa, sitten lisäksi niitä raasteita tms ja näkkäriä. Näkkäriä ei saakaan, ellei syö ruokaa.
[/quote]
Niin, mutta mikä määrä riittää maistamiseen? Minun mielestäni se on yksi tai kaksi haarukallista/lusikallista. Ei sen enempää tai niin, että oksennus nousee suuhun ja sitä sitten niellään sen maksalaatikon tms. seassa. Tähän maistamismäärään tässä myös haen vähän mielipiteitä :) -ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:43"]
Jos on huoli jaksamisesta, antaisi opettaja syödä sitten sitä näkkäriä. Luulen, että tässä on kyse silkasta ilkeydestä.
[/quote]
Tuttava kertoi joskus aikaisemmin heidän ekaluokkalaisen luokalla olleen sääntönä, että jos söi lautasen tyhjäksi sai hakea kokonaisen näkkärin, mutta jos ei syönyt lautasta tyhjäksi sai hakea puolikkaan näkkärin. -ap
Meitä on paljon, joita on pakkosyötetty tai pakkomaistatettu 80-luvulle asti ja kyllä täytyy sanoa, että olemme koko yhteiskunna syömishäiriöisintä sakkia. Itselläni ainakin kaikenalainen vastenmielisyys lihaa ja maitoruokia kohtaa tulee tuosta pakottamisesta. Odotin vain aikaa, kun saan itse päättää mitä syön ja kuinka paljon. Se koitti 11-vuotiaana, kun äiti luopui pöydän ääressä istuttamisesta. Yläasteella ei myöskään enää vahdittu nielenkö tillilihani tippa silmkulmassa kokonaisina paloina vai otanko pelkkää perunaa, salaattia ja näkkileipää.
Olen tosiaankin nähnyt miten koulukaveri oksentaa lauatselle ja joutuu syömään yhä. Ja sitä miten istutetaan ylis välitunnin ja oppitunninkin puolelle maksalaatkon äärellä. Tai miten opimme pullauttamaan suusta kamalat läskinpalat ja rustot maitomukiin/ mehumukiin tai kietomaan ne syliin piilotettuun käsipaperiin.
T: erittäin valikoiva kasvis-kalasyöjä 44v
Valita sekä rehtorille, että terveydenhoitajalle. Minä tein näin ja oppilashuoltoryhmään "jouduimme", jossa kaikki muut opettajaa ja avustajaa lukuun ottamatta olivat kanssamme samaa mieltä, että ei saa pakottaa ja että viidesluokkalainen lapsemme saa jättää jopa maistamatta esim. hernekeittoa yökkäysrefleksin takia ja saa ottaa lautaselleen pelkkää salaattia ja syödä leipää. Terveydenhoitajan, koulukuraattorin ja koulupsykologin suositus/päätös palaverissa. Kannattaa myös tutustua valtak. opetussuunnitelmaan ja siellä ruokailun tavoitteisiin, jotka ovat aivan jotain muuta kuin pakkosyömistä ja lapsen ahdistuttamista.
Mitäs ootte opettanu lapsenne nirsoileen. Jos ope ei olis laittanu lapselle ruokaa, niin sit valittaisitte täällä, että pidetään nälässä... Kotona sit mussutetaan maha täyteen keksejä ja sipsejä, kun ei koulussa ruoka maistu.
Ei opettaja maksa viittä euroa kuussa ruoasta. Suurimmalla osalla ja käytännössä kaikki alakoulujen opettajat saavat valvonta-ateriaedun. Se tarkoittaa sitä, että 4-5 e/ateria lisätään palkan päälle, josta maksetaan veroprosentin mukainen vero. Käytännössä tämä tarkoittaa, että opettaja maksaa ateriasta noin euron. Tämän voin lukea ihan omasta palkkatositteestani ;)