Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ?

Vierailija
27.08.2014 |

Onko täällä ihmisiä, jotka toimivat työkseen yhden tai useamman ihmisen henkilökohtaisena avustajana? Eli yleensä eri vammojen tai henkisen jaksamisen takia tarvittavina avustajina toimivia? Haluaisitteko kertoa hieman mitä työ pitää sisällään, millaisia työpäivänne ovat pituus/ajat/työt/rankkuus ja millaisia ovat avustajan ja avustettavan henkilökohtaiset välit? Siinähän luultavasti jossain määrin ystävystyy/kiintyy toisiinsa? Onko tämä ainut työnne vai teettekö muutakin? Pärjääkö palkalla? Oletteko tyytyväisiä työhönne? Mikä on miellyttävää, mikä on raskasta? Oko teillä koulutusta, jos on niin minkä alan?

Olisin tosi kiitollinen jos jollain olisi kertoa omakohtaisia kokemuksia. Olen tällaisista töistä kiinnostunut mutta haluaisin tietää ehdottomasti lisää ennen kuin alan harkita vakavammin.

Kommentit (13)

Vierailija
2/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ihmiset saavat henkilökohtaisia avustajia? Voiko mt-ongelmainen saada sellaisen..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero kakkonen jatkaa vielä;

en itse lähtisi enää siihen työhön ikinä. Täytyy tosin myöntää, että minulla on myös käynyt melko huono tuuri avustettavien henkilöiden persoonien suhteen, mutta alaan liittyy pari miinuspuolta, jotka eivät ole kiinni avustettavasta sinänsä ja ovat niin hallitsevia ja tavallaan paikkaan kuin paikkaa liittyviä ettei enää ikinä siihen työhön.....

-huono palkaa, työn kuormittavuuteen nähden

-ei työkavereita tai muuta ihmistä jolle voit puhua työasioista, kohdallani ainakin kaipasin usein pomoa tai muuta henkilöä, jonka kanssa olisin voinut puhua vaikeista tilanteista työpaikalla

-avustettava on pomosi, hoidat hommat hänen tavallaan, jos avustettava haluaa, että vessanpönttö pestään viidesti perättäin se pestään, koska niin hän sen tekisi

-sitoudut avustettavaan ja olet osallinen hänen elämäänsä, hän voi soitella sinulle myös silloin kun et ole töissä ja hänen henkilökohtaiset murheensa voivat muuttua myös sinun murheiksesi

-sinulla ei ole minkäänlaista auktoriteettia tai sananvaltaa asioihin, et ole hoitaja vaan avustettavan jatke jolla ei ole omaa tahtoa

Vierailija
4/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kehitysvammaisella lapsella on ollut avustaja 20h/kk. Lähinnä leikiseurana puistossa. Avustajat olleet opiskelijatyttöjä.

Vierailija
5/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kertomuksista ja linkeistä. Lueskelen vielä noita vanhoja ketjuja. Kauheasti on kyllä negatiivista mielipidettä ilmassa. :(

Miten muuten avustajilla, kertyykö heille lomaoikeutta samalla lailla kuin muillekin työntekijöille? Esimerkiksi miten pidätte lomaa jouluisin ja miten kesällä? Jos teillä on lapsia, miten järjestätte lasten hoidon vai tulevatko lapset ikinä mukaan avustettavan luo kun menette auttamaan? Mietin tuota lähinnä, että jos työtä on tunti-pari illallakin, niin ei lapsia voi siksi aikaa kotiin yksinkään jättää?

ap

Vierailija
6/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On negatiivisia puolia toki, oma avustettava on pyörätuolissa ja siksi työ on fyysisesti raskasta, välillä myös henkisesti. Pidän kuitenkin työstä, tunnen itseni hyödylliseksi. Minun työhöni kuuluu kaikki kodin työt, asioinnit, pukemiset, vessat ja suihkut. Harvemmin on päiviä, jolloin ei yhtään ehtisi istumaan alas juttelemaan tms. välillä katsotaan leffoja.

Vierailija
7/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten muuten korvataan matkakulut vai sisältyykö palkkaan? Esimerkiksi jos omalla autolla liikut avustettavien luona. 

ap

Vierailija
8/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:01"]

Kiitos kertomuksista ja linkeistä. Lueskelen vielä noita vanhoja ketjuja. Kauheasti on kyllä negatiivista mielipidettä ilmassa. :(

Miten muuten avustajilla, kertyykö heille lomaoikeutta samalla lailla kuin muillekin työntekijöille? Esimerkiksi miten pidätte lomaa jouluisin ja miten kesällä? Jos teillä on lapsia, miten järjestätte lasten hoidon vai tulevatko lapset ikinä mukaan avustettavan luo kun menette auttamaan? Mietin tuota lähinnä, että jos työtä on tunti-pari illallakin, niin ei lapsia voi siksi aikaa kotiin yksinkään jättää?

ap

[/quote]

Riippuu varmaan vähän kaupungin/kunnan käytännöistä, mutta asun pääkaupunkiseudulla ja täällä saa valita ottaako loman vapaana vai rahana. Minulla henkilökohtainen avustaja. Pyörätuolissa olen. Olen huomannut, että täällä av:lla monet työtä haukkuvat, mutta olen tosi onnellinen, että avustajan töitä kuitenkin tehdään, koska muuten olisin pulassa. Jos avustajalla omia menoja, niin minulla mahdollisuus saada sijainen. Avustajani ei vaikuta mitenkään traumatisoituneelta työnsä takia. Tässä kohtaa olisikin mielestäni hyvä muistaa, että avustettavat ovat eri elämäntilanteissa ja sairauksia/vammoja on erilaisia ja tasoisia.

Vierailija
9/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohta on myös sijaisten hankinnan vaikeus. Itse avustin henkilöä joka tarvitsee heti aamusta alkaen apua, ei pystynyt itse pukeutumaan tai saamaan ortoosia jalkaan jotta olisi päässyt vessan. Miten tuossa nyt sitten aamulla ilmoitat että kamala kuume/yms.tauti..Avustettavan pitäisi hommata sijainen mutta mistä niitä noin lyhyellä varoitusajalla saa? Koin, että jättäisin avustettavan heitteille enkä ollut yli vuoden aikana kertaakaan pois ,olin saairaana töissä. Olisi hyvä jos kunnilla olisi muutama tuuraaja palkkalistoillaan jotta sijaisen saaminen olisi helpompaa.

Vierailija
10/13 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vammaisille saa pitää kuria, jos alkaa yli menemään touhu. Olkoot mikä vaan muka pomo. Harvalla oikealla pomolla on paskat ja kuset housussa hahah. Tai harvaa oikeaa pomoa pitää vessaan viedä🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
11/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en itse lähtisi enää siihen työhön ikinä. Täytyy tosin myöntää, että minulla on myös käynyt melko huono tuuri avustettavien henkilöiden persoonien suhteen, mutta alaan liittyy pari miinuspuolta, jotka eivät ole kiinni avustettavasta sinänsä ja ovat niin hallitsevia ja tavallaan paikkaan kuin paikkaa liittyviä ettei enää ikinä siihen työhön.....

-ei työkavereita tai muuta ihmistä jolle voit puhua työasioista, kohdallani ainakin kaipasin usein pomoa tai muuta henkilöä, jonka kanssa olisin voinut puhua vaikeista tilanteista työpaikalla

-avustettava on pomosi, hoidat hommat hänen tavallaan, jos avustettava haluaa, että vessanpönttö pestään viidesti perättäin se pestään, koska niin hän sen tekisi

-sitoudut avustettavaan ja olet osallinen hänen elämäänsä, hän voi soitella sinulle myös silloin kun et ole töissä ja hänen

Joo en itsekään enää tähän hommaan. Huono palkka,ruikuttava avustettava,terveys meni mielenterveyttä myöten plus fyysisesti tuli vaivoja. Ihan mitä vaan muuta työtä kiitos.

Vierailija
12/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-sitoudut avustettavaan ja olet osallinen hänen elämäänsä, hän voi soitella sinulle myös silloin kun et ole töissä ja hänen

Minä en vastailee vapaa aikana. Enkä ota kantaakseen toisen murheita. Osaan erottaa työ ja vapaa ajan kyllä. Sille en voi mitään jos avustettava miettii minua vapaa ajallaan. Itse en mieti häntä. 

Vierailija
13/13 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin heti selväksi että EI soitella työajan ulkopuolella. Mun avustettava ei ollut työnantajamallilla joten ei ollut työnantajana mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän