Riita perinnöstä
Mieheni ja hänen sisarensa peri kesämökin! Mieheni sisar haluaa laittaa mökin jo ensikeväänä myyntiin ja uhkasi tehdä sen yksin ja ottamaan ulkopuolisen arvioimaan sen. Mieheni taas ei halua mökkiä myydä vielä ainekaan ensi keväänä. Meillä ei ole varaa ostaa mieheni sisarta mökistä kuitenkaan ulos.
Osaatteko neuvoa miten tässä tilanteessa tulisi toimia? Kumman puolella laki on?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:24"]
Eli siis mieheni ja sisarensa on kumpikin omistanut mökistä aiemmin 25% ja 25% ja heidän isänsä 50% mutta nyt mieheni isä kuoli.
[/quote]
Et ole tässä ketjussa kertonut kaikista olennaisinta asiaa eli onko perintö jo jaettu vai omistaako mökin oikeasti jakamaton kuolinpesä, josta miehesi osuus on 50 % ja hänen siskonsa 50 %?
[/quote]
No miten se voi olla jaettu kun kerran mökki on vielä myymättä?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:28"]
OT, mutta neuvokaas tässä samalla, miten mä toimin, jos haluan myydä rivitaloasuntomme (velaton), jonka omistus 50/50? Mies tuossa sanoi, ettei mikään saa häntä myymään...Ja hänellä ei ole rahaa ostaa mua ulos, ei suostu pankista asuntoa vasten lainaamaan, eikä siis mihinkään. Miten käy jos haluan erota? Ei kai toinen osapuoli voi "pantata" toisen rahoja????
Onko mitään lakia tällaiseen, raastupaan ei ole varaa mennä. Kodinpuolikas mun ainoa omaisuus. Kiitos!
[/quote]
Laitat ensi töiksesi miehelle maksulaput vuoden vuokrista. Katsot alueelta vastaavan kämpän neliövuokran, jonka kerrot puolella asunnon neliöistä. Josko sitten alkaa myyminen (tai sinun ulos ostaminen) kiinnostaa, kun puolikkaassasi asuminen ei olekaan niin edullista kuin luuli.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:05"]
Mieheni ja hänen sisarensa peri kesämökin! Mieheni sisar haluaa laittaa mökin jo ensikeväänä myyntiin ja uhkasi tehdä sen yksin ja ottamaan ulkopuolisen arvioimaan sen. Mieheni taas ei halua mökkiä myydä vielä ainekaan ensi keväänä. Meillä ei ole varaa ostaa mieheni sisarta mökistä kuitenkaan ulos. Osaatteko neuvoa miten tässä tilanteessa tulisi toimia? Kumman puolella laki on?
[/quote]
Että pistää vihaksi nämä velijien vaimot, jotka laittaneet koko naimakauppansa ajan kiilaan veljen ja sisaren väliin. Ja sitten perintöasioissa ollaan laittamassa lisää kiilaa ja ollaan ehkä omittu koko mökkiä itselleen muutenkin. Inhoan omaa veljen vaimoa, joka juuri tämmöinen meidän perheemme perinnön kärkkyjä ja käyttänyt lastenhoitoa sun muuta ilmaisena apuna koskaan kummemmin edes kiittämättä. Oikea inhokkien inhokki on tämä nainen, joka sisarenkin osuutta on juuri edellisen tarinan tapaan havitellut.
Sanomattkin selvää, että veljellä ja sisarella oli hyvät välit ja mökki oli yhteinen. Naimisiin mentyä ja isän kuoltua, mökille ei sitten enää sopinutkaan vaimon mkaan muuut.. tosin tietenkin veljen kautta kerrottuna.
Kuolisivat nämä ahneet veljienvaimot ensin pois kärkkymästä omaisuutta, joka ei heille laisinkaan kuulu. Mutta aiheuttavat riidat sisarien välille aiheuttavat pahaa verta. Niin monelta kuullut tämän saman tarinan, että veljien vaimot aina takapiruina rahanahneina mitä tulee muiden sisarusten osuuteen ja OMAAN omaisuuteen. EI heidän.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:09"] Miehesi sisar voi myydä ihan vapaasti oman osuutensa, eikä miehesi tarvitse myydä omaa osuuttaan. Ostajan löytäminen voi olla varsin haastava, joten käytännössä taitaa jäädä myymättä jos miehesi ei suostu omaa osuuttaan myymään. [/quote]Paskapuhetta. Myyntiin menee, jos yksikin perijä vaatii. [/quote] Niin, jos jakamaton kuolinpesä. Jos jaettu ja omistussuhde 50/50 niin ei tosiaankaan mene myyntiin automaattisesti toisen niin halutessa.
[/quote]Mistä lähdet jakamattomaksi olettamaan kun sitä ei ole mainittu?
[/quote]
Minä ainakin oletin jakamattomaksi ihan siksi, että kai kuolinpesän jakovaiheessa sisko olisi ilmaissut haluttomuutensa tuohon osuuteen. Sitä paitsi kyllä se mökin arvo on ihan ammattimaisesti arvioitu molempien vanhempien kuolinhetkellä - tai olisi ainakin pitänyt.
Kp voi olla jakamaton vaikka kuinka kauan.
Sen osuuden sisarelle voi maksaa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:09"] Miehesi sisar voi myydä ihan vapaasti oman osuutensa, eikä miehesi tarvitse myydä omaa osuuttaan. Ostajan löytäminen voi olla varsin haastava, joten käytännössä taitaa jäädä myymättä jos miehesi ei suostu omaa osuuttaan myymään. [/quote]Paskapuhetta. Myyntiin menee, jos yksikin perijä vaatii. [/quote] Niin, jos jakamaton kuolinpesä. Jos jaettu ja omistussuhde 50/50 niin ei tosiaankaan mene myyntiin automaattisesti toisen niin halutessa.
[/quote] Minä ainakin oletin jakamattomaksi ihan siksi, että kai kuolinpesän jakovaiheessa sisko olisi ilmaissut haluttomuutensa tuohon osuuteen. Sitä paitsi kyllä se mökin arvo on ihan ammattimaisesti arvioitu molempien vanhempien kuolinhetkellä - tai olisi ainakin pitänyt. [/quote]Sinä et nyt ihan taitaa tietää, mistä tässä puhutaan
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:09"]
Miehesi sisar voi myydä ihan vapaasti oman osuutensa, eikä miehesi tarvitse myydä omaa osuuttaan. Ostajan löytäminen voi olla varsin haastava, joten käytännössä taitaa jäädä myymättä jos miehesi ei suostu omaa osuuttaan myymään.
[/quote]
Kyllä sn sen saa myyntiin, uskoa pois. Jonkun aikaahan se kestää kun haetaan oikeudesta päätökset, mutta sitten se on menoa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:40"]
OT, mutta neuvokaas tässä samalla, miten mä toimin, jos haluan myydä rivitaloasuntomme (velaton), jonka omistus 50/50? Mies tuossa sanoi, ettei mikään saa häntä myymään...Ja hänellä ei ole rahaa ostaa mua ulos, ei suostu pankista asuntoa vasten lainaamaan, eikä siis mihinkään. Miten käy jos haluan erota? Ei kai toinen osapuoli voi "pantata" toisen rahoja????
Onko mitään lakia tällaiseen, raastupaan ei ole varaa mennä. Kodinpuolikas mun ainoa omaisuus. Kiitos!
[/quote]
Laitat ensi töiksesi miehelle maksulaput vuoden vuokrista. Katsot alueelta vastaavan kämpän neliövuokran, jonka kerrot puolella asunnon neliöistä. Josko sitten alkaa myyminen (tai sinun ulos ostaminen) kiinnostaa, kun puolikkaassasi asuminen ei olekaan niin edullista kuin luuli.
[/quote]
Mun törppö-exälle riitti aikanaan ihan se, että totesin että nyt on valinnan paikka: joko hän ottaa vastatakseen asunnon kaikki juoksevat kulut tästä päivästä lähtien ja minä poistun paikalta tai sitten minä otan kulut välittömästi yksin hoitaakseni, hän poistuu paikalta ja tulee takaisin ainoastaan sovittuna päivänä muuttamaan ja samaan pakettiin kuuluu valtakirjan allekirjoitus, jolla minut valtuutetaan myymään asunto. Mun onnekseni exä oli pihi. Jos sun häirikköukko ei ole pihi, yritä löytää joku muu sopiva naru, josta vetää. Lisäksi hän tajusi, ettei voi kontrolloida minua, jos poistun joka tapauksessa paikalta, myydään tai ei.
Entä muu omaisuus? Vai ainoastaanko MÖKKI jäi, mikäli molemmat vanhemmat kuoli. Siis miehesi. Ei sinun vanhempasi. Sisarella oiikeus täyteen puolikkaaseen, joten pidäpä ahneet näppisi erossa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:22"]
[/quote] Minä ainakin oletin jakamattomaksi ihan siksi, että kai kuolinpesän jakovaiheessa sisko olisi ilmaissut haluttomuutensa tuohon osuuteen. Sitä paitsi kyllä se mökin arvo on ihan ammattimaisesti arvioitu molempien vanhempien kuolinhetkellä - tai olisi ainakin pitänyt. [/quote]Sinä et nyt ihan taitaa tietää, mistä tässä puhutaan
[/quote]
No voisitko sitten valaista hieman tarkemmin asiaa.
Mun miehellä ja hänen veljellään sama tilanne. Heidän äitinsä lahjoitti mökin pojilleen puoliksi. Mieheni haluaisi myydä mökin, mutta veli ei halua. Veljellä ei ole rahaa ostaa mieheni osuutta, eikä myöskään minkäänlaista mahdollisuutta saada lainaa mökin ostoon. Mieheni ei käytä mökkiä koskaan, miehen veli perheineen viettää siellä paljon vapaa-aikaansa. Mieheni maksaa kuitenkin pientä kk-maksua jatkuvasti mökin ylläpitokuluiksi. Veljensä kyllä huoltaa mökkiä jonkin verran, mikä on kohtuullista, kun sitä myös käyttävät. Mieheni ei vaadi mökkiä myytäväksi, koska heidän äitinsä käyttää mökkiä silloin tällöin, ja hän suojelee myös veljeään pettymyksiltä.
Toisaalta aivan tyhmä tilanne ja olenkin sanonut, että olisi ollut paljon parempi, jos anoppi olisi itse pitänyt mökin. Nyt siitä on meille pelkästään riesaa ja toiset hyötyvät.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:57"]
Mun miehellä ja hänen veljellään sama tilanne. Heidän äitinsä lahjoitti mökin pojilleen puoliksi. Mieheni haluaisi myydä mökin, mutta veli ei halua. Veljellä ei ole rahaa ostaa mieheni osuutta, eikä myöskään minkäänlaista mahdollisuutta saada lainaa mökin ostoon. Mieheni ei käytä mökkiä koskaan, miehen veli perheineen viettää siellä paljon vapaa-aikaansa. Mieheni maksaa kuitenkin pientä kk-maksua jatkuvasti mökin ylläpitokuluiksi. Veljensä kyllä huoltaa mökkiä jonkin verran, mikä on kohtuullista, kun sitä myös käyttävät. Mieheni ei vaadi mökkiä myytäväksi, koska heidän äitinsä käyttää mökkiä silloin tällöin, ja hän suojelee myös veljeään pettymyksiltä.
Toisaalta aivan tyhmä tilanne ja olenkin sanonut, että olisi ollut paljon parempi, jos anoppi olisi itse pitänyt mökin. Nyt siitä on meille pelkästään riesaa ja toiset hyötyvät.
[/quote]
Se ei ole juridisesti sama tilanne, jos ap:n mies on perinyt mökistä ensin 25 % ja sitten myöhemmin toiset 25 % ja jos näistä kuolinpesistä on yksi tai molemmat edelleen jakamatta. Kuolinpesän jakoa on OIKEUS vaatia yhdelläkin kuolinpesän osakkaalla. Sen sijaan yhteisomistuksessa toimitaan eri sääntöjen mukaan.
Onko tuota perintöä vielä jaettukaan? Mahtoiko ruumis vielä kylmentyäkään?
Jos appiukoltasi jäi muutakin omaisuutta kuin tuo mökki, niin eiköhän tuon perinnön saa jaettua niinkin, että siskon ei tarvitse siitä mökistä huolta kantaa ja miehesi saa sen itselleen. Keskiverrosti tähän kyllä sopii se vanha sääntö, että ei voi yhtä aikaa sekä syödä kakkua että säästää sitä. Jos miehesi haluaa sen mökin, niin sit on vastaavasti luovuttava jostain.
Sinullehan tämä asia ei kuulu mitenkään, joten jätä asia miehesi hoidettavaksi. Sinä et ole perinyt mitään eikä kyse ole sinun omaisuudestasi.
Myykää mökki ulkopuolisille, kaikkein paras ratkaisu. Rahat SISKOLLE ja veljelle puoliksi, elleivät ole sitten käyttäneet mökkiä muutenkin koko ajan - silloin sisarelle myös lisäkorvaus mökin vuosien käytöstä ilmaiseksi. Ei ole oikein, että vain yksi sisarista saa käyttää mökkiä (esim. etäisyyden takia) vuosikaudet ilman mitään korvauksia (kesämökistä saisi vuokrakulut myös sisaren hyväksi muutoin) ja viikko mökin vuokraa voi maksaa jopa 1000 euroa. Että siitä vaan laskemaan sisko kulut ja vaatimaan oma osuutesi perintöösi!!
[quote author="melba" time="26.08.2014 klo 22:00"]
Onko tuota perintöä vielä jaettukaan? Mahtoiko ruumis vielä kylmentyäkään?
Jos appiukoltasi jäi muutakin omaisuutta kuin tuo mökki, niin eiköhän tuon perinnön saa jaettua niinkin, että siskon ei tarvitse siitä mökistä huolta kantaa ja miehesi saa sen itselleen. Keskiverrosti tähän kyllä sopii se vanha sääntö, että ei voi yhtä aikaa sekä syödä kakkua että säästää sitä. Jos miehesi haluaa sen mökin, niin sit on vastaavasti luovuttava jostain.
Sinullehan tämä asia ei kuulu mitenkään, joten jätä asia miehesi hoidettavaksi. Sinä et ole perinyt mitään eikä kyse ole sinun omaisuudestasi.
[/quote]
Juuri näin. EI OLE KYSYMYS KÄLÄTTÄJÄKÄLYN/MINIÄ perinnöstä, vaikka nämä ensimmäisenä ovat kuitenkin vaateita ja takapiruilua esittämässä. Että ottaa aivoon nämä ahneet paskat!!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:20"]
Jos on yhteisomistus, niin kyllä laki siltikin on siskon puolella. Hänen pitää vain hakea yhteisomistuksen purkua, josta tulee molemmille paljon turhia kuluja. Parempi vaan sovussa myydä se mökki, tai lunastaa siskolta hänen puolikkaansa.
[/quote]
Kyllä yhteisomistussuhteen saa purettua oikeuden kautta, lähtökohtaisesti myydään huutokaupalla ja koska kyseessä on kiinteistö, määrää oikeus alimman myyntihinnan. Mikäli on tehty hallinnanjakosopimus, tulee asiasta kimurantimpi, yhteisomistussuhteen purkaminen onnistuu silloinkin, mikäli olosuhteissa on tapahtunut OLEELLISIA muutoksia.
Perinnön jako/jakamattomuus ei ilmene kysymyksestä, mikäli pesää ei ole jaettu, täytyy sisaren vaatia ensin jako. Mikäli pesä on jo jaettu (tehty jakokirja) syntyy osakkaille yhteisomistussuhde, jonka purkamisen pääsäännöt selitin alussa.
Eli jos ei kirjallista hallinnanjakosopimusta niin sisarella on oikeus saada mökki myytyä.
Jos asia menee riitaisaksi (eli ei tule sovintoa) tulee mökki menemään(tarkoitan tällä mökin rahallista arvoa) hyvin helposti oikeudenkäyntikuluihin, koska kummallakin tietenkin juristit, joiden tuntiveloitus on kohtuullinen sekä muut kulut päälle.
Suosittelen sopimaan asian, parempi saada edes rahaa kuin menettää mökki joka tapauksessa siten, että kauppahinnan saa juristit.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:32"]
[/quote]
Jos eroatte eikä teillä ole avioehtoa, niin tilanne on yksinkertainen. Yhteinen omaisuutenne menee puoliksi, joten joko asunto menee myyntiin tai sitten miehesi maksaa sinulle puolikkaan asunnosta. Oletan siis, että olette naimisissa. Jos ette ole, niin sitten sinun pitää varmaan hakea käräjäoikeudelta ketjussa aikaisemmin mainittua yhteisomistuksen purkua.
[/quote]
Ahaa, avoliitto kyseessä meillä. Lapsia ei ole, joten ei tarvitse mihinkään elarikikkailuun ruveta. Onneksi on joku ratkaisu, luulin jo roikkuvani löysässä hirressä. Tralaa ja kiitti once more! :)