Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaaso raskaana

Vierailija
26.08.2014 |

Eli tilanne on tämä että paras ystäväni on menossa ensi vuoden kesäkuussa naimisiin ja minä olen yksi kaasoista. En ole kuitenkaan vielä kertonut hänelle että olen raskaana, la on maaliskuussa.

Mietin vain että miten toimia siinä tilanteessa, vauva häiden alla vielä pieni ja kaason tehtävä kuitenkin on olla paljon esillä.. Otanko vauvan mukaan häihin vai kuinka olette vastaavassa tilanteessa toimineet? lisään vielä että mieheni on myös bestman...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko häät lapsettomat vai lapsihäät?

Vierailija
22/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi on normaali, aktiivinen ihminen, sinun raskautesi ei vaikuta järjestelyihin millään tavalla. Kaasojen ei kuulu olla mitään orjia, jotka hiki hatussa valvovat kuukausitolkussa nypläten koristeita ja täyttäen karkkirasioita. Tärkeintä on, että jaksaisit ainakin välillä kuunnella ystävääsi ja ehkä neuvoakin asioissa mitkä häntä askarruttavat - luulen että sellainen on ihan kivaa vaihteluakin odotukseen ja vauva-arkeen. Kaksi kaasoa ja morsian saavat kyllä paljon aikaan, ja mitä eivät saa, se ei liene tarpeellistakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:36"]Ovatko häät lapsettomat vai lapsihäät?
[/quote]

Morsian ei ole puhunut siitä mutta tuskin lapsi haittaisi Ap

Vierailija
24/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikohan sulla joku kirjoitusvirhe, mitä ilmeisesti muutkaan eivät huomanneet? Eli käsitin jutusta että vauva on häiden aikaan ihan pieni, mutta jos la on maaliskuussa ja häät kesäkuussa, niin onhan se jo 3kk.

Ymmärtäisin ongelman, jos sinulla olisi alle 1kk ikäinen vauva, mutta kyllä 3kk ikäisen kanssa nyt pystyy jo tekemään mitä vaan. Ymmärrän, että et ehkä halua laittaa vielä niin pientä hoitoon (vaikka tutulle hoitajalle, esim. isovanhemmille yhdeksi illaksi jääminen ei jätä vauvalle mitään traumoja) Tai jos haluat vauvan mukaan, niin vaunuissa tai kantoliinassa sen voi varmasti ottaa minne vaan.

En myöskään ymmärrä, miksi et voisi osallistua suunnitteluun tai polttareihin (vauva pärjää varmasti isänsä kanssa ihan hyvin, eikä ole pakko kännätä yömyöhiin. Ystävälle varmaan on tärkeintä että edes osallistut)

Minun kaasollani oli häissämme mukana 4kk ikäinen vauva. Hänelle ei ainakaan tuottanut mitään ongelmaa hoitaa mallikkaasti kaason tehtäviä sekä polttareissa että häissä. Hän oli keksinyt ohjelmaa jopa enemmän kuin odotinkaan molempiin ja jaksoi polttareissakin juhlia klo 24 asti. Vauva oli isällään. Häissä vauva oli mukana vaunujen kera ja lähti isän kanssa kotiin n. klo 22-22.30. Kaasoni jäi vielä häihin ja lähti kotiin muistaakseni n. klo 01. Hauskaa oli kaikilla.

Myös omat lapseni ovat olleet vauvana mukana jos jonkinlaisessa mielestäni ihan normaali elämässä. Varsinkin jos imettää, niin on superhelppoa, kun eväätkin on aina mukana.

Vierailija
25/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:41"]Jos ystäväsi on normaali, aktiivinen ihminen, sinun raskautesi ei vaikuta järjestelyihin millään tavalla. Kaasojen ei kuulu olla mitään orjia, jotka hiki hatussa valvovat kuukausitolkussa nypläten koristeita ja täyttäen karkkirasioita. Tärkeintä on, että jaksaisit ainakin välillä kuunnella ystävääsi ja ehkä neuvoakin asioissa mitkä häntä askarruttavat - luulen että sellainen on ihan kivaa vaihteluakin odotukseen ja vauva-arkeen. Kaksi kaasoa ja morsian saavat kyllä paljon aikaan, ja mitä eivät saa, se ei liene tarpeellistakaan.
[/quote]

Kiitos :) eiköhän tämä järjesty, tuntuu että murehdin ehkä hieman turhaan mutta minkäs sitä itselleen mahtaa. Minulle on kuitenkin tärkeää että voin jollain tavalla tukea ja auttaa ystävääni. Ap

Vierailija
26/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:43"]Tulikohan sulla joku kirjoitusvirhe, mitä ilmeisesti muutkaan eivät huomanneet? Eli käsitin jutusta että vauva on häiden aikaan ihan pieni, mutta jos la on maaliskuussa ja häät kesäkuussa, niin onhan se jo 3kk.

Ymmärtäisin ongelman, jos sinulla olisi alle 1kk ikäinen vauva, mutta kyllä 3kk ikäisen kanssa nyt pystyy jo tekemään mitä vaan. Ymmärrän, että et ehkä halua laittaa vielä niin pientä hoitoon (vaikka tutulle hoitajalle, esim. isovanhemmille yhdeksi illaksi jääminen ei jätä vauvalle mitään traumoja) Tai jos haluat vauvan mukaan, niin vaunuissa tai kantoliinassa sen voi varmasti ottaa minne vaan.

En myöskään ymmärrä, miksi et voisi osallistua suunnitteluun tai polttareihin (vauva pärjää varmasti isänsä kanssa ihan hyvin, eikä ole pakko kännätä yömyöhiin. Ystävälle varmaan on tärkeintä että edes osallistut)

Minun kaasollani oli häissämme mukana 4kk ikäinen vauva. Hänelle ei ainakaan tuottanut mitään ongelmaa hoitaa mallikkaasti kaason tehtäviä sekä polttareissa että häissä. Hän oli keksinyt ohjelmaa jopa enemmän kuin odotinkaan molempiin ja jaksoi polttareissakin juhlia klo 24 asti. Vauva oli isällään. Häissä vauva oli mukana vaunujen kera ja lähti isän kanssa kotiin n. klo 22-22.30. Kaasoni jäi vielä häihin ja lähti kotiin muistaakseni n. klo 01. Hauskaa oli kaikilla.

Myös omat lapseni ovat olleet vauvana mukana jos jonkinlaisessa mielestäni ihan normaali elämässä. Varsinkin jos imettää, niin on superhelppoa, kun eväätkin on aina mukana.
[/quote]

Minusta 3kk ikäinen on pieni. Tämän vuoksi tänne kirjoitinkin, että saisin tietää kuinka muut toimisivat/ovat toimineet. Eiköhän tämä sitten hyvin mene kuitenkin :) Ap

Vierailija
27/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:43"]

Tulikohan sulla joku kirjoitusvirhe, mitä ilmeisesti muutkaan eivät huomanneet? Eli käsitin jutusta että vauva on häiden aikaan ihan pieni, mutta jos la on maaliskuussa ja häät kesäkuussa, niin onhan se jo 3kk.

[/quote]

No tässä kun on ap:n ensimmäinen lapsi niin mistäs sitä voisi tietää, että 1 kk vauva on ihan eri juttu kun 3 kk vauva. Itselläkään ei ole lapsia, mutta 3 kk vaikuttaa kyllä hurjan pieneltä ja äitiriippuvaiselta vielä. Ja tosiaan kun on ensimmäinen vauva, niin mistä sitä voi ennustaa mitä jaksaa tehdä ja mitä ei. Mun pienten lasten ystävät on ainakin olleet tosi vaihtelevia energiatasoiltaan, toisilla vaikeat raskaudet tai vauva tosi itkuinen ja valvoo paljon niin ei riitä jaksamista enää muuhun, toisista taas ei melkein huomaa että on mitää lasta syntynytkään, kun ovat niin pirteitä ja menossa.

Vierailija
28/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:43"]Tulikohan sulla joku kirjoitusvirhe, mitä ilmeisesti muutkaan eivät huomanneet? Eli käsitin jutusta että vauva on häiden aikaan ihan pieni, mutta jos la on maaliskuussa ja häät kesäkuussa, niin onhan se jo 3kk.

[/quote]

Mä olin ainakin läski lahopää, kun vauva oli 3kk ikäinen. En todellakaan olisi jaksanut järkkäillä mitään pippaloita siinä vaiheessa, kun jo sopivan mekonkin löytäminen olisi työn ja tuskan takana. Niitä maitohinkkejä ja röllykkämahaa ei ihan mihin tahansa kolttuun ahdettu. Puhumattakaan siitä, että unohdin aina noin puolet kaikesta mitä piti tehdä...

Vierailija
29/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla roikkuu vauva tisseissäsi kiinni koko ajan, olis parasta että hankit varakaason. Noin pientä vauvaa ei voine jättää yksin edes päiväksi. Osallistu kuitenkin normaalisti kaasotoimintaan: palavereihin ja auta niin paljon  kuin voit. Terv. kaaso, jonka morsian synnytti 3 kk ennen häitä.

Vierailija
30/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen itsekin miettinyt että miten löytää sopiva mekko jne. Teillä monella on hyviä näkemyksiä ja mielestäni ihan hyvä että nyt jo mietin miten "hoidan" järjestelyt, elämä muuttuu kuitenkin aikalailla :) Ap

Vierailija
31/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys häissä... voi olla, että joudut kuivailemaan rintapieltäsi aika useasti jos et imetä vauvaa vähintään kolmen tunnin välein, tai sitten olosi on tuskallinen. Sinuna sanoisin, että kaason tehtävät jätät suosiolla muille, voi olla, että olet viimeiset pari kuukautta tuskin liikuntakykyinen, sitten synnytyksestä kipeä ja valvot pari ensimmäistä kuukautta. Sitten on aika järjestää ristiäiset tai nimiäiset, ja taas olet omissa ajatuksissasi kuukauden päivät --- siinä jää jotkut häät ihan toissijaisiksi.

Vierailija
32/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S

Vierailija
33/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:58"]Sinulla roikkuu vauva tisseissäsi kiinni koko ajan, olis parasta että hankit varakaason. Noin pientä vauvaa ei voine jättää yksin edes päiväksi. Osallistu kuitenkin normaalisti kaasotoimintaan: palavereihin ja auta niin paljon  kuin voit. Terv. kaaso, jonka morsian synnytti 3 kk ennen häitä.
[/quote]

Höpö höpö mitään varakaasoja, ihan järjetön ehdotus! Kaason tehtävä on henkilökohtainen ja erityisesti sinulle tarkoitettu, ei sitä tuosta vaan lykätä jollekin muulle. Ja kuten aiemmin kirjoitin, kaasot eivät ole mitään orjia, joten yhden puuttuminen ei normitilanteessa häiritse järjestelyjä.

T. Joku aiempi, en muista numeroa

Vierailija
34/34 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin parhaalle ystävälleni kaasona, kun vauva oli 2,5 viikkoa vanha. Hoidin ns. Kaikki tärkeimmät ja sitten vaan juhlittiin. Kaikki meni onneksi mukavasti ja olin todella otettu, että kaveri oli pyytänyt erikoistehtävään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän