Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syödäänkö teillä lihaa joka aterialla?

Vierailija
26.08.2014 |

Tuolla "helppoa ja simppeliä kotiruokaa" -ketjussa joku kirjoitti, että pelkkä kasvissosekeitto ei ole oikea ruoka, vaan lisäksi täytyy tarjota lihaa. Kuinka monessa perheessä syödään lihaa joka aterialla? Miksi teille ei kasvisruoka kelpaa päivälliseksi?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:27"]

Miehelle ei kasvisruoka riitä, minulle riittäisi, mutta olen huono syöjä muutenkin, jätän usein ruuan välistä ja syön vaan suklaata ja jugurttia. Mies syö kunnon ruokaa kerran päivässä, ja sitä pitää sitten olla iso annos, lihaa/kalaa ja perunaa jossain muodossa, muuten ei nälkä lähde tai nälkä tulee pian uudestaan, esim. kaalikeitto on liian höttöistä kun siinä on vaan kaalta ja jauhelihaa, pitäisi olla perunaa. Aamulla mies syö kaurapuuroa ja ruisleipää ja kahvia, leivällä yleensä on leikkelesiivu, eli lihaa silläkin aterialla, kolmas ateria on sitten vaan maitotuotteita, eli activia-jugurtti, juotava maitohappobakteerijuoma ja viili. Joka ikinen päivä vuosien ajan ollut tasan samat aamu- ja iltapalat.

[/quote]

Ei noilla ruuilla nälkä lähdekään.

[/quote]

Juu meillä oli ihan sama juttu, mies aina ennen valitti että pitää olla perunaa, muuten ei nälkä lähde ja heti tulee nälkä uudestaan. Mutta sitten pari vuotta sitten hän lopetti perunan syönnin ja nyt pysyy kuulemma nälkä paljon paremmin poissa! Vaihtoi perunan ruisleipään. Lihakin on hävinnyt lautaselta ja useimmiten tofua, härkäpapua tms. Lihasta tulee kuulemma nivelet kipeiksi.

Vierailija
22/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:32"]

kyllä sitä jotain proteiinia joka aterialla on oltava. Proteiini on yhtä kuin ruoka ja loput lisäkkeitä

[/quote]

Proteiinia on myös maitotuotteissa ja kasviksissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla ei yleensä.

Lounaalla aina jotain lihaa.

Päivällisellä yleensä aina jotain lihaa.

Iltapalalla ei lihaa.

Vierailija
24/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:29"]

Apua miksi melkein kaikki aloittavat kertomalla etteivät syö lihaa paljon ikinä. Sitten kuitenkin ilmoitetaan, että kanaa ja kalaa kuluu monta kertaa viikosa ja punaista lihaa kerran viikossa tms. KANA JA KALA EI OLE KASVIKSIA!

[/quote]

Mahdoitkohan kilahtaa mulle :) Kerroin että syödään 1-2 kertaa viikossa punaista lihaa ja broileria ja kalaa useammin.  Jos kysymys kuului "Syödäänkö teillä lihaa joka aterialla?" niin mietipä vastaustani.  Aterioita on viikossa n. 7 x 5 = 35 ja siitä n. 5-7 kertaa syödään lihaa, eikö se ole aika vähän? Vai mitä tarkoitat?

[/quote]

En kilahtanut kenellekään tietylle henkilölle, vaan ajattelin että tässä on enemmän kyse isommista aterioista. (Lounas, päivällinen...) Olisi pitänyt lukea otsikko tarkemmin ja sisällyttää myös pienemmät ateriat ajattelumalliini. :) Muta tosiaan: esimerkiksi aika usein aamu-, ilta- ja välipala leiville laitetaan kinkkua tai kalkkunaa. Minun mielestäni se on paljon lihaa jos sitä syö joka päivä edes yhdellä aterialla. 

Vierailija
25/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:31"]

Syödään tietenkin. Olispa kiva ateria: peruna, maito, leipä ja pari salaatinlehteä. 

Tai makaronilaatikko ilman lihaa, kaalilaatikko ilman lihaa, siskonmakkarakeitto ilman lihaa, kalakeitto ilman kalaa. 

Aina on lihaa, ei se muuten ole hyvää, mitä mä laitan.

[/quote]

^Huono provo

[/quote]

Mikä tossa oli provoa?? Siis epäilet, ettei ole totta? 

Vierailija
26/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä, minusta kasvissosekeitto on oikein hyvä ruoka. Meillä Se syödään raejuuston kanssa.

Vierailija
27/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:48"]

Syödään tietenkin. Olispa kiva ateria: peruna, maito, leipä ja pari salaatinlehteä. 

Tai makaronilaatikko ilman lihaa, kaalilaatikko ilman lihaa, siskonmakkarakeitto ilman lihaa, kalakeitto ilman kalaa. 

[/quote]

^Huono provo

[/quote]

[/quote]

Epäilen ettei voi olla enää niin tyhmiä ihmisiä, jotka olettavat kasvisruuan olevan vain jauhelihakeittoa ilman jauhelihaa (=vettä ja keittojuureksia). Mikäli asianlaita on kuitenkin näin, suosittelen tutustumaan aiheeseen esimerkiksi vegaaniliiton sivuilla tai marssimalla ravintolaan, josta saa kasvisruokaa. 

Vierailija
28/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:46"]

Apua miksi melkein kaikki aloittavat kertomalla etteivät syö lihaa paljon ikinä. Sitten kuitenkin ilmoitetaan, että kanaa ja kalaa kuluu monta kertaa viikosa ja punaista lihaa kerran viikossa tms. KANA JA KALA EI OLE KASVIKSIA!

[/quote]

Mahdoitkohan kilahtaa mulle :) Kerroin että syödään 1-2 kertaa viikossa punaista lihaa ja broileria ja kalaa useammin.  Jos kysymys kuului "Syödäänkö teillä lihaa joka aterialla?" niin mietipä vastaustani.  Aterioita on viikossa n. 7 x 5 = 35 ja siitä n. 5-7 kertaa syödään lihaa, eikö se ole aika vähän? Vai mitä tarkoitat?

[/quote]

En kilahtanut kenellekään tietylle henkilölle, vaan ajattelin että tässä on enemmän kyse isommista aterioista. (Lounas, päivällinen...) Olisi pitänyt lukea otsikko tarkemmin ja sisällyttää myös pienemmät ateriat ajattelumalliini. :) Muta tosiaan: esimerkiksi aika usein aamu-, ilta- ja välipala leiville laitetaan kinkkua tai kalkkunaa. Minun mielestäni se on paljon lihaa jos sitä syö joka päivä edes yhdellä aterialla. 

[/quote]

No mä en kyllä edes syö aamu-, ilta- tai välipalaLEIPÄÄ kuin ehkä kerran viikossa.

Vierailija
29/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tarvitsisi olla lihaa, mutta usein sitä tulee silti laitettua. Kasvissosekeitto ja tomaattinen tofupasta on meidän kasvisruokia. Mielellään laittaisi enemmänkin kasvisruokaa.

Vierailija
30/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:32"]

kyllä sitä jotain proteiinia joka aterialla on oltava. Proteiini on yhtä kuin ruoka ja loput lisäkkeitä

[/quote]

Proteiini voi olla se ruoka, mutta energiat otetaan rasvasta.

Vierailija
31/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mä en kyllä edes syö aamu-, ilta- tai välipalaLEIPÄÄ kuin ehkä kerran viikossa.

[/quote]

Selvä, en edelleenkään kohdistanut tätä mikä on lihaa ja mikä ei juttua sinuun. Halusin vain selventää näkökulmaani, joten tuo leipä esimerkin tarkoituksena oli vain toimia _esimerkkinä_ siitä, että monella ei lihan syönti rajoitu vain isoihin aterioihin.

Vierailija
32/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

^Huono provo

[/quote]

[/quote]

Epäilen ettei voi olla enää niin tyhmiä ihmisiä, jotka olettavat kasvisruuan olevan vain jauhelihakeittoa ilman jauhelihaa (=vettä ja keittojuureksia). Mikäli asianlaita on kuitenkin näin, suosittelen tutustumaan aiheeseen esimerkiksi vegaaniliiton sivuilla tai marssimalla ravintolaan, josta saa kasvisruokaa. 

[/quote]

Ehkä et lukenut tarkkaan? Ne on yleensä pahoja, kun mä ne teen, olen kyllä tehnyt välillä. En myöskään jaksa tehdä sellaista ruokaa, jota pitää vääntää. Mitä enemmän pilkkomista sitä enemmän hyi. Tofut sun muut kierrän kaukaa. Siskonmakkarakeitto (ja kaalilaatikko) on ehkä ultimatea siinä suunnassa ja ne on todella hyviä. En jaksa samaa vaivaa ei-niin-täyttävien tuokien kanssa. Lisäksi teen joskus ruokaisaa salaattia, mutta laitan siihenkin tonnikalaa.

Eli sori, jos en ilmaissut selvästi, että laiskuuteni takia meillä ruoka ilman lihaa olisi normaaliruuat ilman sitä lihaosaa.

Vierailija
33/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aamu-, väli- ja iltaPALAT mitään aterioita ole.

Vierailija
34/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:09"]

[/quote]

^Huono provo

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehkä et lukenut tarkkaan? Ne on yleensä pahoja, kun mä ne teen, olen kyllä tehnyt välillä. En myöskään jaksa tehdä sellaista ruokaa, jota pitää vääntää. Mitä enemmän pilkkomista sitä enemmän hyi. Tofut sun muut kierrän kaukaa. Siskonmakkarakeitto (ja kaalilaatikko) on ehkä ultimatea siinä suunnassa ja ne on todella hyviä. En jaksa samaa vaivaa ei-niin-täyttävien tuokien kanssa. Lisäksi teen joskus ruokaisaa salaattia, mutta laitan siihenkin tonnikalaa.

Eli sori, jos en ilmaissut selvästi, että laiskuuteni takia meillä ruoka ilman lihaa olisi normaaliruuat ilman sitä lihaosaa.

[/quote]

Ei kukaan ole seppä syntyessään! Et varmaan ensimmäisiä kertojasi siskonmakkarakeittoa tehdessäsi saanut siitä täydellistä? Tai osannut tehdä sitä ilman ohjeita/neuvoja tai ilman että olisit esim. äitisi nähnyt sitä joskus valmistavan? Kasvisruoan valmistaminen on vähän erilaista kuin liharuokien. Monelle esim. papujen, linssien, tofun, soijan, seitanin yms. käyttö on ihan tuntematonta ja kasvisruokia maustetaan yleensä reilummin. Kannattaa ihan opettelemalla opetella jostain helpoista ruuista ohjeiden kanssa!

Vierailija
35/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ei kasvisruoka riitä, minulle riittäisi, mutta olen huono syöjä muutenkin, jätän usein ruuan välistä ja syön vaan suklaata ja jugurttia. Mies syö kunnon ruokaa kerran päivässä, ja sitä pitää sitten olla iso annos, lihaa/kalaa ja perunaa jossain muodossa, muuten ei nälkä lähde tai nälkä tulee pian uudestaan, esim. kaalikeitto on liian höttöistä kun siinä on vaan kaalta ja jauhelihaa, pitäisi olla perunaa. Aamulla mies syö kaurapuuroa ja ruisleipää ja kahvia, leivällä yleensä on leikkelesiivu, eli lihaa silläkin aterialla, kolmas ateria on sitten vaan maitotuotteita, eli activia-jugurtti, juotava maitohappobakteerijuoma ja viili. Joka ikinen päivä vuosien ajan ollut tasan samat aamu- ja iltapalat.

[/quote]

[/quote]

No kaipa mies itse tietää mistä nälkänsä lähtee ja mistä ei.

Vierailija
36/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Onhan, kaikissa virallisissa suosituksissa sanotaan että pitää olla viisi ateriaa päivässä, ja niitä eri nimisiä ja eri kokoisia aterioita pitkin vuorokautta.

Vierailija
37/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Onhan, kaikissa virallisissa suosituksissa sanotaan että pitää olla viisi ateriaa päivässä, ja niitä eri nimisiä ja eri kokoisia aterioita pitkin vuorokautta.

[/quote]

Ja sua viedään kuin pässiä narussa :):)

Vierailija
38/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:40"]

[/quote]

[/quote]

Juu meillä oli ihan sama juttu, mies aina ennen valitti että pitää olla perunaa, muuten ei nälkä lähde ja heti tulee nälkä uudestaan. Mutta sitten pari vuotta sitten hän lopetti perunan syönnin ja nyt pysyy kuulemma nälkä paljon paremmin poissa! Vaihtoi perunan ruisleipään. Lihakin on hävinnyt lautaselta ja useimmiten tofua, härkäpapua tms. Lihasta tulee kuulemma nivelet kipeiksi.

[/quote]

No ei tuo ruisleivän jatkuva puputtaminenkaan kovin tervettä oo. ja jotain vialla niissä nivelissä.

Vierailija
39/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi outoa syödä joka aterialla lihaa.

Vierailija
40/44 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:09"]

[/quote]

^Huono provo

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kukaan ole seppä syntyessään! Et varmaan ensimmäisiä kertojasi siskonmakkarakeittoa tehdessäsi saanut siitä täydellistä? Tai osannut tehdä sitä ilman ohjeita/neuvoja tai ilman että olisit esim. äitisi nähnyt sitä joskus valmistavan? Kasvisruoan valmistaminen on vähän erilaista kuin liharuokien. Monelle esim. papujen, linssien, tofun, soijan, seitanin yms. käyttö on ihan tuntematonta ja kasvisruokia maustetaan yleensä reilummin. Kannattaa ihan opettelemalla opetella jostain helpoista ruuista ohjeiden kanssa!

[/quote]

Joo, mutta inhoan ruuanlaittoa. Ja kyllä siskonmakkarakeitto ja kaalilaatikko onnistuivat aika hyvin, mutta kun tein esim. jotain juusto- ym. täytteisiä kesäkurpitsoja niin samaa ei voi sanoa, vaikka haluaisinkin. 

Ja äitini tosiaan oli myös huono ruuanlaittaja ja osaankin suunnilleen ne ruuat joita hän teki eikä hän tehnyt kasvisruokaa. Jos mulla joskus on voimia niin lupaan miettiä asiaa, kun kannustit niin kivasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi