poika aloitti työt raksafirmassa tuntityöntekijänä,
mutta työsopimuksessa kuitenkin mainittu 40h/viikkotuntimäärä. No nyt sitten hommia ei olekkaan ja poika pistetään töistä kesken päivän himaan tai on ollut jopa päiviä,ettei töitä ole ollut ollenkaan!
Ilmeisesti palkan saa tehtyjen työtuntien mukaan tietty ja eläminen taas laskettu täydellä tuntimäärällä,onkohan tämä nyt ihan laillista touhua??
Kommentit (44)
Eihän siitä mihinkään pääse, että töitä ei ole. Yrittäjältä on mennyt joku tavoiteltu urakka sivu suun. Nyt se tosiasia, johon on mukauduttava on, että poika voi tehdä töitä sen, mitä hänelle pystytään järjestämään ja saada palkkaa siitä, tai sitten hän voi saada lopputilin, kun kerran töitä ei ole. Valkkaa siitä. TUskin se yrittäjä tilanteeseen yhtään tyytyväisempi on.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:47"]
Ei ole laillista maksaa palkkaa alle 40h/viikolta, koska sopimuksessa lukee työajaksi 40h/vk. Mutta kun ilmoitatte liittoon, niin valmistautukaa poikanne pikaiseen lopputiliin. Rakennusyrittäjät ei siedä liittoa ja kun kerran olet sen kautta yrittäjään yhteydessä, niin ei poikanne enää voine palata takaisin töihin. Samalla rakennusyrittäjän kautta poikanne maine leviää muille raksayrittäjille ja hänen tuttavapiirinsä yrityksiin on turha hakea töihin.
Itse ennemmin käskisin pojan etsiä uutta työpaikkaa kaikessa hiljaisuudessa ja vaihtaa heti kun löytyy hyvä. En missään nimessä olisi liittoon yhteydessä.
Terv:
Entinen raksayrittäjä
[/quote]
Että sieppaa tommonen asenne! Eikös naisiakin aina käsketä barrikadeille palkkakuoppien, yms. takia?? Nytkö herrat raksaherrat on niin pulleaa ja polleaa, että oikein puntissa tutisee?
Asiat ei tule IKINÄ muuttumaan, jos joku ei uskalla aloittaa taistelua tämmösiä möhömahaisopomonuolemunsukkia-hirviöitä vastaan.
Liittoon yhteys ja kysely aiheesta. Jos sopparissa lukee 40h/vko, niin 40tunnista on palkka maksettava. Tietty oletteko ottaneet huomioon sitä, että jos tällä viikolla töitä on vain 15h/vko, niin ensi kuussa voikin yhtenä viikkona olla 65h/vko, jolloin tilanne on tasattu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:01"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:47"]
Ei ole laillista maksaa palkkaa alle 40h/viikolta, koska sopimuksessa lukee työajaksi 40h/vk. Mutta kun ilmoitatte liittoon, niin valmistautukaa poikanne pikaiseen lopputiliin. Rakennusyrittäjät ei siedä liittoa ja kun kerran olet sen kautta yrittäjään yhteydessä, niin ei poikanne enää voine palata takaisin töihin. Samalla rakennusyrittäjän kautta poikanne maine leviää muille raksayrittäjille ja hänen tuttavapiirinsä yrityksiin on turha hakea töihin.
Itse ennemmin käskisin pojan etsiä uutta työpaikkaa kaikessa hiljaisuudessa ja vaihtaa heti kun löytyy hyvä. En missään nimessä olisi liittoon yhteydessä.
Terv:
Entinen raksayrittäjä
[/quote] Ei ihme että olet ex-yrittäjä, tuolla asenteella ei yrittäjä pärjää. [/quote]
Entinen yritykseni pyörii edelleen. Itse myin vaan sen pois sairastuttuani ja nyt olen sairaseläkkeellä.
Tunnen erittäin hyvin rakennusalan kymmeniltä vuosilta. Olen ollut aluksi itse normi tuntityöntekijä, jonka jälkeen yrittäjä. Enimmillään minulla oli 12 työntekijää. Minulle ei ollut ongelmia liiton kanssa eikä työntekijöiden palkkojen kanssa.
Tunnen hyvin kymmenittäin pieniä, keskisuuria ja suuria rakennusyrittäjiä ympäri Suomea. Totuus on se, että vaikka melkein kaikki yritykset maksaa oikein palkat ja heitä ärsyttää yritykset jotka ei hoida velvotteitaan, niin suurempi myrkky yritykselle on työntekijä, joka on ollut joskus liittoon yhteydessä. Rakennusliitto on suuri riesa rakennusyrityksille. Suurinosa yrityksien työntekijöistä, vaikkakin he järkiään ovat liiton jäseniä, niin inhoavat liittoa. Liitto hankaloittaa monesti rakennushanketta monin tavoin. Tästä kärsii niin työntekijä kuin yrittäjä.
Kun taas kerran joudut liiton silmätikuksi, olet sitä aina. Tästä syystä työnantajat ei arvosta työntekijää, joka on liittoon yhteydessä, jollei asia ole todella vakava.
Terv:
Entinen raksayrittäjä