Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioehto,toisen asunnossa asuminen

Vierailija
26.08.2014 |

Olemme menossa naimisiin mieheni kanssa.Kyselen täältä neuvoa,kun olemme tekemässä avioehtoa,että miten kannattaisin avioehto ja asumiskuviot järjestellä.Miehelläni on arvokas talo,josta velkaa,mutta paljon vähemmän kuin talon arvo.Asumme talossa ja minä osallistun asunnon käyttökustannuksiin,en kuitenkaan lainalyhennykseen.Olen meistä pienituloisempi siis.Meillä on molemmilla yksi lapsi.

Jos otetaan kuvitteellinen tilanne,että miehelle sattuu jotain,ja hän menehtyy,niin minullahan ei ole sitten osaa eikä arpaa tähän taloon tietenkään.Eli käytännössä jos hänelle jotain sattuu,minä olen asunnoton.Kannattaisiko minun hankkia oma asunto ja laittaa vuokralle turvatakseni asumiseni ikävän tilanteen sattuessa?Ja voiko avioehdon laatia vain avioeron varalle,niin että jommankumman kuollessa toinen kuitenkin perisi ihan normaalisti toisen?

Parasta olisi jos hankkisimme yhteisen asunnon,sen verran vähemmän hintavan,että voisin olla 50% omistaja,mutta siihen menee vielä muutama vuosi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lakifirmaan juttelemaan tästä ja käykää kaikki vaihtoehdot läpi ja keskustelkaa, miten mikäkin vaihtoehto teidän tilanteessa vaikuttaisi asioihin. Älä luota tähän palstaan näissä asioissa.

Vierailija
2/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto voidaan tehdä vain eron varalta. Toisaalta miksi sinulle pitäisi jäädä se talo, josta et ole maksanut euroakaan? Hyötymielessäkö menet avioon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdon voi tehdä vain eron varalle. Avioleskellä on oikeus jäädä kotiinsa asumaan, vaikka lapsi perisikin sen.

Vierailija
4/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena kysyn. Avioleskellä on oikeus jäädä asumaan taloon kyllä, mutta millä maksaa talon kulut ja eläminen kun tulot ovat pienet?

Vierailija
5/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:45"]

Olemme menossa naimisiin mieheni kanssa.Kyselen täältä neuvoa,kun olemme tekemässä avioehtoa,että miten kannattaisin avioehto ja asumiskuviot järjestellä.Miehelläni on arvokas talo,josta velkaa,mutta paljon vähemmän kuin talon arvo.Asumme talossa ja minä osallistun asunnon käyttökustannuksiin,en kuitenkaan lainalyhennykseen.Olen meistä pienituloisempi siis.Meillä on molemmilla yksi lapsi.

Jos otetaan kuvitteellinen tilanne,että miehelle sattuu jotain,ja hän menehtyy,niin minullahan ei ole sitten osaa eikä arpaa tähän taloon tietenkään.Eli käytännössä jos hänelle jotain sattuu,minä olen asunnoton.Kannattaisiko minun hankkia oma asunto ja laittaa vuokralle turvatakseni asumiseni ikävän tilanteen sattuessa?Ja voiko avioehdon laatia vain avioeron varalle,niin että jommankumman kuollessa toinen kuitenkin perisi ihan normaalisti toisen?

Parasta olisi jos hankkisimme yhteisen asunnon,sen verran vähemmän hintavan,että voisin olla 50% omistaja,mutta siihen menee vielä muutama vuosi.

[/quote]

Jos asunto on täysin miehen nimissä, minkä helvetin takia osallistut käyttökustannuksiin?
Jos jotain tapahtuu, et hyödy talosta mitenkään ,miksi sen ylläpitoon edes osallistut?

Vierailija
6/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:57"]

Jos asunto on täysin miehen nimissä, minkä helvetin takia osallistut käyttökustannuksiin?
Jos jotain tapahtuu, et hyödy talosta mitenkään ,miksi sen ylläpitoon edes osallistut?

[/quote]

Ei sekään olisi reilua, että ap asuisi ilmaiseksi. Itse sanoisin, että lainanlyhennykset ja isommat remontit ovat ilman muuta asunnon omistajan vastuulla, mutta kyllä toinenkin asukas voi kantaa kortensa kekoon, kun on kyse pienemmistä kustannuksista.

Vierailija
7/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:51"]

Avioehdon voi tehdä vain eron varalle. Avioleskellä on oikeus jäädä kotiinsa asumaan, vaikka lapsi perisikin sen.

[/quote]

Mutta jos on erikseen suljettu talo pois avio-oikeuden piiristä, niin ei ole oikeutta siihen jäädä.

Kannattaa myös muistaa, että vaikka lapset omistaa talon ja leski siihen jää, niin lasten ei tarvitse maksaa talosta muita kuluja kuin välttämättömät remontit. Vesi, sähkö, lämmitys jne. on lesken kuluja.

Vierailija
8/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman varalle tehdään testamentti, avioehto on puhtaasti avioeroa varten.

Menkää lakifirmaan, ulkopuoliseen, sellaiseen, jolla ei ole kumpaankaan teistä mitään sidettä/yhteyttä entuudestaan niin saaatte puolueettoman mielipiteen tilanteeseen..

Vierailija
9/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos,pitänee käydä juttelemassa. Ja tosiaan en ole itsekään pienituloinen,mutta mieheen nähden kyllä.Eli pärjäilen omillani oikein hyvin, mutta juuri se mitä haluan välttää,on asunnottomuus jos miehelle jotain sattuu.Lisään vielä,että hän on meistä se,joka haluaa naimisiin-itselleni välttäisi tämä yhteiselo ihan näinkin:)

Vierailija
10/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto on avioeron varalle, se ei päde kuolemassa. Jos ette tee sen lisäksi testamenttia, kuolinpesä maksaa sinulle tasinkoa niin, että omaisuutenne arvot ovat yhtä suuret. Sen jälkeen lapsi perivät kaiken isänsä omaisuuden.

Testamentissa voitte määritellä miten asumisen kanssa tette toisen teistä kuollessa. Siihen voi vielä erikseen kirjata lesken asumisoikeudenkuolleen puolison talossa. Isoille asumiskustannuksille ei tietenkään kukaan voi mitään, ellei puolis sitten testamenttaa toiselle jotain summaa kulujen ylläpitoon. 

Minäkin suosittelen ottamaan yhteyden lakimieheen, se on pikkusumma verrattuna siihen jos tosiaan jotain yllättävää tapahtuu. Saatte nuo molemmat paperit kuntoon samalla käynnillä.

Vierailija
11/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto on voimassa avioliiton päättyessä, olipa syynä ero tai kuolema. Ellei sitä erikseen ole tehty vain eron varalle.

Vierailija
12/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:26"]

Avioehto on avioeron varalle, se ei päde kuolemassa. [/quote]

Väärin. Avioehtoa laatiessa voi itse valita, päteekö se vain avioerotilanteessa vai myös kuolemantapaukissa.

Esimerkiksi oikeusministeriön sivuilla kerrotaan: "Avioehtosopimus koskee osituksen toimittamista sekä silloin, kun avioliitto purkautuu toisen puolison kuoleman vuoksi että myös silloin, kun ositus toimitetaan avioeron perusteella." ( http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenomaisuudenjako.html )

Vierailija
13/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, ostaisin asunnon, jonka vuokraisin. Sen jälkeen tekisin avioehdon, jossa kummankin asunnot jäävät avio-oikeuden ulkopuolelle. Lisäksi tekisin testamentin. Raha-asiat hoitaisin niin, että yhteiselle tilille kumpikin siirtäisi vaikka puolet tuloistaan ja siitä hoidettaisiin kaikki juoksevat menot.

Hankalin tilanne miehesi kuollessa olisi, jos miehesi asunto olisi testamentissa suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle, eikä sinun rahojasi olisi mitenkään suojattu. Silloin pesän muut varat laskettaisi yhteen, ja sinulle siitä kuuluisi puolet ja miehesi lapselle toinen puoli. Menettäisit siis puolet säästöistäsi, jos muuta varallisuutta ei olisi.

Vierailija
14/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:17"]

Kuoleman varalle tehdään testamentti, avioehto on puhtaasti avioeroa varten.

Menkää lakifirmaan, ulkopuoliseen, sellaiseen, jolla ei ole kumpaankaan teistä mitään sidettä/yhteyttä entuudestaan niin saaatte puolueettoman mielipiteen tilanteeseen..

[/quote]

Käyhän nyt tarkistamassa tietosi vaikkapa oikeusministeriön sivuilta. Avioehdon voi laatia sekä avioeron että kuoleman varalta. Avioehdolla voi siis sulkea toisen osapuolen kokonaan pois.

Vierailija
15/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:36"]

Jos olisin sinä, ostaisin asunnon, jonka vuokraisin. Sen jälkeen tekisin avioehdon, jossa kummankin asunnot jäävät avio-oikeuden ulkopuolelle. Lisäksi tekisin testamentin. Raha-asiat hoitaisin niin, että yhteiselle tilille kumpikin siirtäisi vaikka puolet tuloistaan ja siitä hoidettaisiin kaikki juoksevat menot.

Hankalin tilanne miehesi kuollessa olisi, jos miehesi asunto olisi testamentissa suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle, eikä sinun rahojasi olisi mitenkään suojattu. Silloin pesän muut varat laskettaisi yhteen, ja sinulle siitä kuuluisi puolet ja miehesi lapselle toinen puoli. Menettäisit siis puolet säästöistäsi, jos muuta varallisuutta ei olisi.

[/quote]

Tää on taas hyvä osoitus siitä, kuinka väärää tietoa täältä voi saada. Ei kuolinpesälle tarvitse maksaa tasinkoa.

Vierailija
16/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teillä olisi avioehto, niin se ei poista lesken oikeutta pitää hallinnassaan yhteistä kotia ja sen jäämistöä, mikäli leskellä ei ole itsellään omistuksessaan asumiseen kelpaavaa asuntoa. Eli jos et omista toista asuntoa, johon voit muuttaa, saat jäädä asumaan yhteiseen kotiinne puolison kuoleman jälkeen. Omistukseesi et tietystikään asuntoa saa, mutta hallintaasi kyllä, mikäli itse et omista asuntoa, johon voisit muuttaa

Vierailija
17/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä tutkiessani asioita,että olisko tässä järkevä tehdä avioehto avioeron varalle,siis niin,että jommakumman kuollessa toiselle jää avio-oikeus.Haluan nimittäin että miehelläni on avio-oikeus kuoleman sattuessa,itselleni on jossain vaiheessa tulossa jonkun verran perintöä ja minulla on nyt omaisuutta osakkeina ja raha-talletuksina (noin 10000e,mutta kuitenkin).Poikani perii kuitenkin lakiosan ja miehen poika omansa,lisäksi molemmat perivät myös toiset vanhempansa.

Vierailija
18/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:46"]

Vaikka teillä olisi avioehto, niin se ei poista lesken oikeutta pitää hallinnassaan yhteistä kotia ja sen jäämistöä, mikäli leskellä ei ole itsellään omistuksessaan asumiseen kelpaavaa asuntoa. Eli jos et omista toista asuntoa, johon voit muuttaa, saat jäädä asumaan yhteiseen kotiinne puolison kuoleman jälkeen. Omistukseesi et tietystikään asuntoa saa, mutta hallintaasi kyllä, mikäli itse et omista asuntoa, johon voisit muuttaa

[/quote]

No jos asunnosta on niin iso laina, että ap:llä ei siihen varaa niin ei tuosta lesken asumisoikeudesta ole juuri hyötyä. Jonkun tarvitsee maksaa se asuminen ja sitä tuskin tekee miehen (alaikäinen) lapsi. Lapsihan perii ainostaan miehen omistaman osan talosta, jos mies omistaa 100 000e:lla ja lainaa on 300 000e:lla niin lapsi perii tietysti ainostaan tuon 100 000e osan ja pankki edelleenkin omistaa 300 000e:lla. Ei pankin omistukseen on lesken asumisoikeutta, jos leski ei pysty itse maksamaan tuota lainaa. 

Vierailija
19/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:07"]

Mietin tässä tutkiessani asioita,että olisko tässä järkevä tehdä avioehto avioeron varalle,siis niin,että jommakumman kuollessa toiselle jää avio-oikeus.Haluan nimittäin että miehelläni on avio-oikeus kuoleman sattuessa,itselleni on jossain vaiheessa tulossa jonkun verran perintöä ja minulla on nyt omaisuutta osakkeina ja raha-talletuksina (noin 10000e,mutta kuitenkin).Poikani perii kuitenkin lakiosan ja miehen poika omansa,lisäksi molemmat perivät myös toiset vanhempansa.

[/quote]

Jos miehen omaisuus on suurempi kuin sinun, ei hän mitään avio-oikeutta käytännössö sinun omaisuuteesi saa, jos kuolet ensin, ja avioehtoa ei ole.

Esim. sinun omaisuutesi yhteenlaskettu arvo on 100.000, miehen 400.00. Nämä kun lasketaan yhteen tulee avio-oikeuden alaisen omaisuuden arvoksi 500.000. Tämä 500.000 jaetaan sitten miehen osuuteen 250.000 ja kuolinpesän osuuteen 250.000. Mieshän siis jäisi näin kaavamaisesti laskettuna tappiolle 150.000 euroa.

Koska kuitenkin Suomessa lesken on mahdollista vedota lesken tasinkoprivilegioikeuteen, eli siihen, että lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolleen puolison kuolinpesälle, niin käytännössä sinun kuolinpesäsi saa vain sinulta jääneen 100.000 euroa jaettavakseen, johon miehelläsi ei ole mitään oikeutta, oli avio-oikeus sitten olemassa tai suljettu avioehdolla pois. Tilanne on tietyst toinen, jos teet testamentin miehesi hyväksi, jolloin lapsesi lakiosan arvo on 50.000 ja mies saisi sitten toisen 50.000.

Vierailija
20/23 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:46"]

[/quote]

No jos asunnosta on niin iso laina, että ap:llä ei siihen varaa niin ei tuosta lesken asumisoikeudesta ole juuri hyötyä. Jonkun tarvitsee maksaa se asuminen ja sitä tuskin tekee miehen (alaikäinen) lapsi. Lapsihan perii ainostaan miehen omistaman osan talosta, jos mies omistaa 100 000e:lla ja lainaa on 300 000e:lla niin lapsi perii tietysti ainostaan tuon 100 000e osan ja pankki edelleenkin omistaa 300 000e:lla. Ei pankin omistukseen on lesken asumisoikeutta, jos leski ei pysty itse maksamaan tuota lainaa. 

[/quote]

No totta tuokin, mutta tässähän kysyttiin vain sitä,  miten käy asumisen kanssa, jos avioehto on tehty, ei sitä, miten käy asumisen kanssa, jos pankki omistaa suurimman osan talosta. Toisekseen ap toi aloituksessaan esille, että laina on maksettavana huomattavasti vähemmän kuin mikä asunnon arvo on. Näillä tiedoilla voisi päätellä, että "omistussuhde" ap:n ja pankin välillä ei ole tuo, että pankki "omistaa" 300.000 euron edestä ja ap:n mies vain 100.000 euron edestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi