Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-TOIMISTO OTTAA SINUUN YHTEYTTÄ

Vierailija
25.08.2014 |

Odotatko, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä tiettynä päivänä? (Kyse on siis rutiininomaisesta työttömäksi jo ilmoittautuneen ja TE-toimistolla henkilökohtaisesti käyneen henkilön tilanteen kyselemisestä puhelimitse.)

Soittopäivän piti olla pe 22.8.2014 ( ja niin sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki vielä perjantai-iltanakin). Kyttäsin puhelinta koko perjantain. Soittoa ei tullut perjantaina.

Maanantaina 25.8.2014 odottelin soittoa keskipäivään saakka ja menin varmuuden vuoksi vielä tarkastamaan omat tiedot sähköisessä asioinnissa. Yllättäen siellä oli uutta tietoa: TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 18.2.2015!

Olen huojentunut, koska en kaipaa tenttausta siitä, olenko muuttunut työttömästä yrittäjäksi, metsänomistajaksi tai pimeän työn tekijäksi. Ottaa muutenkin aivoon olla työttömänä, vaikka on opiskellut neljä tutkintoa ja tehnyt töitä kuin elukka, kun työtä on ollut. Siitä huolimatta minusta olisi TE-toimistolta edes alkeellisen kohteliasta laittaa siihen työttömän vahtimaan puhelimeen se sama viesti, että yhteydenotto siirtyy ensi vuoteen, heippa vaan.

Käykää siis katsomassa omia tietojanne siellä sähköisen asioinnin sivuilla, koska se on ainoa tapa saada tieto siitä, ettei puhelua olekaan tulossa "ihan lähiaikoina."

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:26"]

Niin ja siis käyttäkää sitä kirjaamon sähköpostiosoitetta, koska nykyisin asioitanne voi hoitaa ihan kuka vaan virkailija isollakin alueella, joten sillä lailla saa nopeimmin asiat hoidettua. Viestinne ohjataan vähiten kiireiselle henkilölle.

t. 16

[/quote]

Tismalleen näin. Se vähiten kiireinen hlö voi olla (ja onkin) toisella puolen Suomea. Itse kysyin hlön nimen muistiin, vastentahtoisesti sen antoi. Ja asioin Pirkanmaalla. Missä EI voi mennä mihinkään kasvokkain.

Vierailija
2/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:39"]

Odotatko, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä tiettynä päivänä? (Kyse on siis rutiininomaisesta työttömäksi jo ilmoittautuneen ja TE-toimistolla henkilökohtaisesti käyneen henkilön tilanteen kyselemisestä puhelimitse.)

Soittopäivän piti olla pe 22.8.2014 ( ja niin sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki vielä perjantai-iltanakin). Kyttäsin puhelinta koko perjantain. Soittoa ei tullut perjantaina.

Maanantaina 25.8.2014 odottelin soittoa keskipäivään saakka ja menin varmuuden vuoksi vielä tarkastamaan omat tiedot sähköisessä asioinnissa. Yllättäen siellä oli uutta tietoa: TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 18.2.2015!

Olen huojentunut, koska en kaipaa tenttausta siitä, olenko muuttunut työttömästä yrittäjäksi, metsänomistajaksi tai pimeän työn tekijäksi. Ottaa muutenkin aivoon olla työttömänä, vaikka on opiskellut neljä tutkintoa ja tehnyt töitä kuin elukka, kun työtä on ollut. Siitä huolimatta minusta olisi TE-toimistolta edes alkeellisen kohteliasta laittaa siihen työttömän vahtimaan puhelimeen se sama viesti, että yhteydenotto siirtyy ensi vuoteen, heippa vaan.

Käykää siis katsomassa omia tietojanne siellä sähköisen asioinnin sivuilla, koska se on ainoa tapa saada tieto siitä, ettei puhelua olekaan tulossa "ihan lähiaikoina."

[/quote]

KIITOS että jaoit tämän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:14"]

Mulla kävi ihan samoin kuin ap:lle ja päivämäärätkin lähestulkoon samat. Koko päivän päivystin puhelinta ja mitään ei kuulunut. Jäin juuri työttömäksi ja oletin että kun soittavat, saisin käyntiajan te-toimistoon, mutta ei sitten. Ihan ihmeelliseksi mennyt. 

[/quote]

Miten sitten saat lausunnon työttömyyskassalle, jos et käy henkilökohtaisesti paikalla esittämässä työtodistuksia yms.? Minä ainakin kävin henkilökohtaisesti TE-toimistolla. Ajan sain siltä virkailijalta, joka soitti (vain päivää luvattua myöhemmin) minulle. Työttömäksi ilmoittauduin sähköisesti. (Oma työhistoria kannattaa naputella itse valmiiksi sinne sähköisen asioinnin sivuille, niin käynnillä virkailija pääsee vähemmällä, kun hän vain tarkistaa, että dokumentit ja kirjoitettu työsuhdelitania täsmäävät.)

[/quote]

Ne voi nykyisin skannata ja lähettää sähköpostilla. Niin ne pyysi mua tekemään. Ilmeisesti valokuvakin riittää.
[/quote]

Pirkanmaalla ei ainakaan enää tarvitse mennä henk. koht. käymään. Soitto tulee ja todistukset pitää toki toimittaa. Vain poikkeustapauksissa mennään paikan päälle (esim. jos työttömyys pikittyy).

Vierailija
4/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:44"]

Haha! Mullekin piti tulla puhelu muistaakseni tänään. Täytyy käydä katsomassa. Voihan se voihan se olla että soittavatkin mutta hyvä tietää ettei kannata odotella:D

olen muuten ollut "työttömänä" joulukuusta, tehnyt lyhyitä pätkiä ja keikkaa kuitenkin koko ajan. En ole muuttanut statusta. Mutta osaako joku sanoa, että jos vaikka 5vkon sijaisuuden ajaksi laitan itseni työllistyneeksi niin voinko käydä netissä vaihtamassa statuksen sen jälkeen työttömäksi? Vai pitääkö aina mennä paikan päälle?

[/quote]

Tuskin sitä statusta voi itse vaihtaa työllisestä työttömään ilman TE-toimistolle annettuja selvityksiä työsuhteesta. Muistaakseni (!) yli kaksi viikkoa kestävä kokopäivätyö vie sinulta työttömän statuksen. Kannattaa tarkastaa asia.

[/quote]

Tottakai voi itse sen vaihtaa ja se on nykyään työkkärin käytäntö, että itse käydään netissä pistämässä työnhaku takaisin voimaan. Mitä tämän jälkeen tapahtuu, riippuu työkkäristä. Viimeksi kun itse pistin jälleen työnhaun voimaan netissä tuollaisen pidemmän sijaisuuspätkän jälkeen, tuli nettisivuilla ilmoitus, että työkkäri ottaa minuun yhteyttä. Niinpä sitten ottivatkin ja puhelimitse jatkoselviteltiin työkuvioni. Mitään todistuksia en työkkäriin toimittanut.

Ilmeisesti tarkoitus on vähitellen vieraannuttaa koko laitos sen perustyöstä. Omalla paikkakunnallani tuntuu olevan voimassa vanha tuttu "älä soita meille, me soitetaan sulle... jos viitsitään joskus". Eikä papereiden perään paljon kysellä. Jos korvauksia hakee, niin Kela/kassa sitten kyllä kyselee ne todistukset.

Vierailija
5/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne soita. Ja jos joskus soittavat, niin pitkän ajan päästä tarjotakseen käyntiaikaa seuraavalle päivälle klo 9.00. Ja kun et vastaa ja missaat käynnin, tulee seuraavaksi ilmoitus työnhaun tahallisesta viivyttämisestä sekä karenssia. Tai eivät soita koskaan, mutta lähettävätkin postitse kirjeen, jossa kertovat, että sinulle on varattu aika tänään klo 13. Ja koska kirje on a) lähetetty viime tingassa ja b) et ole juuri sinä kyseisenä päivänä sattunut olemaan kotona tai tyhjentämään postilaatikkoa, tai c) posti on ollut myöhässä, napsahtaa siitäkin karenssi.

Ja ihan sama mitä selität, ei auta. Menetät rahasi. Been there, done that. Työkkärin täti itsekin totesi, että he tekevät paljon virheitä, joista sitten kärsii aina karenssin muodossa asiakas. Tervetuloa Pirkanmaan TE-toimiston asiakkaaksi! Siellä asiakas on aina väärässä!

Vierailija
6/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:34"]

Haha! Mullekin piti tulla puhelu muistaakseni tänään. Täytyy käydä katsomassa. Voihan se voihan se olla että soittavatkin mutta hyvä tietää ettei kannata odotella:D

olen muuten ollut "työttömänä" joulukuusta, tehnyt lyhyitä pätkiä ja keikkaa kuitenkin koko ajan. En ole muuttanut statusta. Mutta osaako joku sanoa, että jos vaikka 5vkon sijaisuuden ajaksi laitan itseni työllistyneeksi niin voinko käydä netissä vaihtamassa statuksen sen jälkeen työttömäksi? Vai pitääkö aina mennä paikan päälle?

[/quote]

Tuskin sitä statusta voi itse vaihtaa työllisestä työttömään ilman TE-toimistolle annettuja selvityksiä työsuhteesta. Muistaakseni (!) yli kaksi viikkoa kestävä kokopäivätyö vie sinulta työttömän statuksen. Kannattaa tarkastaa asia.

[/quote]

Tottakai voi itse sen vaihtaa ja se on nykyään työkkärin käytäntö, että itse käydään netissä pistämässä työnhaku takaisin voimaan. Mitä tämän jälkeen tapahtuu, riippuu työkkäristä. Viimeksi kun itse pistin jälleen työnhaun voimaan netissä tuollaisen pidemmän sijaisuuspätkän jälkeen, tuli nettisivuilla ilmoitus, että työkkäri ottaa minuun yhteyttä. Niinpä sitten ottivatkin ja puhelimitse jatkoselviteltiin työkuvioni. Mitään todistuksia en työkkäriin toimittanut.

Ilmeisesti tarkoitus on vähitellen vieraannuttaa koko laitos sen perustyöstä. Omalla paikkakunnallani tuntuu olevan voimassa vanha tuttu "älä soita meille, me soitetaan sulle... jos viitsitään joskus". Eikä papereiden perään paljon kysellä. Jos korvauksia hakee, niin Kela/kassa sitten kyllä kyselee ne todistukset.

[/quote]

Mikä perustyö?

Vierailija
7/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto on omaksunut klassisen mainoslauseen takavuosilta: "Älkää soittako meille. Me soitamme teille." Not.

Vierailija
8/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

MInisteriön määräyksestä asiakasta ei saa ottaa asioimaan TE-toimistoon! Ottakaan yhteys Ihalaiseen, työkkäriä on turha syyttää siitä, että Helsingissä määrätään laittamaan ovet lukkoon toimistoissa.

Virkailijan pitää soittaa noin 30 asiakkaalle päivässä, ja niistä max 10 vastaa.

Vierailija
9/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä perustyö?

[/quote]

Olen ymmärtänyt, että työkkäri toimii jollain asteella työntekijöiden ja työnantajien eräänlaisena kosketuspintana, välittää työtä (no, ainakin ilmoittaa mahdollisesti tekijälle sopivista paikoista), antaa ohjausta tarvittaessa, neuvoo työnhaussa jne. Perimmäisenä tarkoituksena auttaa työttömiä työllistymään joko suoraan tai vaikka ohjaamalla opiskelemaan.

Vierailija
10/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin henk.koht työkkärissä kun jäin työttömäksi, koin sen helpommaksi niin. En varannut aikaa etukäteen ja mut otettiin nopeasti vastaan. Ainoa mistä en niin tykännyt oli se että tiskin lähellä oli näitä työnhakuun tarkoitettuja tietsikoita ja niissä porukkaa, joten varmaan jokainen kuuli asiani. Enkä itse tajunnut kuin vasta pois lähtiessäni tämän.

Sanoivat että kahden vkon sisällä sieltä soitetaan ja myös soitettiin. Sain puhelussa oman asiointihenkilöni nimen ja puhelinnumeron ja soittoajan hänelle. Kun ko. soittoaika oli käsillä, mulle myös vastattiin ja keskusteltiin tilanteestani ja kysyi kiinnostusta lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi, ala ei ole mulle sopiva, joten kohteliaasti kieltäydyin. Sovittiin yhteydenottoaika 5 kk päähän mutta sainkin itse sitä ennen hommia ja ilmoitin myös tälle omalle kontaktihenkilölle tämän puhelimitse. Ilman etukäteen sovittua aikaa ja vastasi silloinkin.

Joten ei mulla toistaiseksi ole nyt eikä koskaan ollut ongelmia työkkärin kanssa. Kerroin jopa ekalla käynnillä siitä että töitä olisi mulle ollut tarjolla mutta reilusti työssäkäyntialueen ulkopuolella joten en pystynyt sitä vastaanottamaan. Ei siitäkään mitään karenssia tullut, kuten ei kuulukaan.

Vierailija
11/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi alkaa pikkuhiljaa järjestelemään työkkärin lopettamista. Säästyisi nekin resurssit parempaan käyttöön. Ei se työkkäri nyt sentään mikään virkailijoiden päiväkerho voi olla.

Vierailija
12/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne soita! Lykkäävät vaan aikaa eteenpäin ja eteenpäin. Sinne et myöskään itse pysty soittamaan, ei siellä kukaan vastaa.

Vierailija
13/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:19"]

Voisi alkaa pikkuhiljaa järjestelemään työkkärin lopettamista. Säästyisi nekin resurssit parempaan käyttöön. Ei se työkkäri nyt sentään mikään virkailijoiden päiväkerho voi olla.

[/quote]

Harvassa päiväkerhossa istutaan luurit korvilla ja tavoitellaan asiakkaita puhelimitse. Siellä on tiukat tulostavoitteet, jokaisella virkailijalla satoja asiakkaita, joiden asioita pitää selvittää - kaikki kun ei esim. muista, koska työsuhteensa päättyi tai mihin työpaikkaan ovat hakeneet. Virkailijan peruspalkka on muuten bruttona 1921 e, tavallisimmin lisiä tulee 12.5 % tuohon päälle, jos työsuhde on ollut pitkä.

Vierailija
14/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:19"]

[/quote]

Harvassa päiväkerhossa istutaan luurit korvilla ja tavoitellaan asiakkaita puhelimitse. Siellä on tiukat tulostavoitteet, jokaisella virkailijalla satoja asiakkaita, joiden asioita pitää selvittää - kaikki kun ei esim. muista, koska työsuhteensa päättyi tai mihin työpaikkaan ovat hakeneet. Virkailijan peruspalkka on muuten bruttona 1921 e, tavallisimmin lisiä tulee 12.5 % tuohon päälle, jos työsuhde on ollut pitkä.

[/quote]

Otan osaa.

Vierailija
16/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä perustyö?

[/quote]

Olen ymmärtänyt, että työkkäri toimii jollain asteella työntekijöiden ja työnantajien eräänlaisena kosketuspintana, välittää työtä (no, ainakin ilmoittaa mahdollisesti tekijälle sopivista paikoista), antaa ohjausta tarvittaessa, neuvoo työnhaussa jne. Perimmäisenä tarkoituksena auttaa työttömiä työllistymään joko suoraan tai vaikka ohjaamalla opiskelemaan.

[/quote]

Ja millä perusteella väität, että nyt ei tehtäisi niin?

Vanhat mol.fi -sivut (nykyisin te-palvelut.fi) ovat täynnä työpaikkoja, joita TE-toimisto välittää. Jos tätä täysin ilmaista palvelua ei olisi, ei työpaikkoja yhdestä paikasta kovin helposti mistään löytyisi. Suurin osa on kaiken lisäksi tarkistettu, että ovat oikeita, lainmukaisia paikkoja (joskus muutama surkeampi viritelmä läpäisee seulan, mutta ihan jokaista ei ehditä ennen julkaisua varmistamaan). Mistä muualta siis löydät yhtä paljon työpaikkoja yhdellä kertaa?

TE-toimisto lähettää työtarjouksia ja varmistaa, että työnhakija hakee töitä. Muutama lusmu täälläkin itkee, että ei halua, kun ei viitsi, mutta se nyt vaan on työkkärin työtä. TYönantajille seulotaan työntekijöistä esittelyyn väkeä, joille laitetaan täsmätarjouksia. Tarvittaessa työkkäri vaikka haastattelee kaikki hakijat. Vuokrafirmat laskuttaa tästä vähintään kuukauden palkan, työkkäri tekee ilmaiseksi.

Suurimmassa osassa työkkäreitä ohjataan työnhaussa joko siellä toimistossa tai työnhakuvalmennuksissa. Asiakkaita ohjataan työnhaussa ja erilaisten vaihtoehtojen pohtimisessa.

Mitä enemmän siellä työkkärissä sinusta vielä tulisi tehdä? Pari vuotta sitten itkettiin, kun täytyy mennä jonottamaan työkkäriin ja nyt itketään, kun ei saa jonottaa.

Vierailija
17/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut voi soittaa ihan random, eri päivänä. Pakko ei ole vastata

Vierailija
18/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sieltä vastata jos sinne soittaa. Itse sain kirjeen, jossa kerrottiin mihin aikaan pitää soittaa ja mistään numerosta ei vastattu. Ei niitä taida siellä paljoa kiinnostaa.

Vierailija
19/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo työkkärin yhteydenotot ovat kyllä ihan naurettavia oikeasti. Minun ollessa työtön, sieltä sateli työtarjouksia (eli molin sivuilta kopioituja ilmoituksia, ei siis mitään johon en olisi jo ehtinyt hakea) ja soiteltiin noin kerran kuukaudessa ihan vain kyselläkseen että onko osoitetiedot pysyneet samana ja olenko edelleen työtön ja "täällä olis tällainen ilmoitus, laitanko sinulle työtarjouksen tästä?" Joo hain sitä jo "ahaa, no entäpä tällainen?" Joo sitäkin hain jo "vai niin, no kiinnostaisiko tämä paikka sinua?" Joo kiinnostaa, ja siksi laitoinkin hakemuksen sinne menemään "selvä, no kyllä minä uskon että sinä töitä löydät, onnea etsimiseen, kiitoa hei!". Eli mitä hyötyä työkkäristä on? Ei minulle ainakaan mitään. Lisäksi kun asun tampereella, niin täällä ei voi enää vain marssia työkkäriin, ottaa jonotusnumeroa ja odottaa sitä paria tuntia että pääsee virkailijan juttusille, vaan pitää soittaa (hehheh, just joo.. ) ja varata aika, jonka itse olen aina saanut 1-2kk päähän.
Mieheni on ollut työttömänä jo jonkun aikaa, ja myös hänen osaltaan ihmettelen työkkärin touhuja. Päivärahat oli vain lakkautettu kertomatta mitään etukäteen (huomasi vain uutta hakemusta laittaessaan että eihän hän voikaan sitä laittaa). Työkkäristä on luvattu soittaa päivään x mennessä, vaan eivätpä ole soittaneet. Paras oli kun työkkäriltä tuli ilmoitus että 'te-toimisto ottaa sinuun yhteyttä lähipäivinä' ja sieltä soitettiin lähes kuukauden päästä.
Eli siis kun sinun pitää tehdä työkkärin käskystä jotain viipymättä, puhutaan viidestä arkipäivästä, ja mikäli tästä myöhästyt, saat erittäin todennäköisesti kahden kuukauden karenssin. Eli sinä kärsit. Kun taas työkkäri lupaa tehdä jotain vaikka 25.8.14 mennessä, ei haittaa mitään vaikka he ottaisivat sinuin yhteyttä vasta lokakuussa. "Tässä on nyt ollut vähän ruuhkaa". Ja taas kerran sinä todennäköisesti kärsit. Mielestäni olisi oikeudenmukaista että molemmilta osapuolilta odotettaisiin samanlaista täsmällisyyttä; jos jotain on luvattu/sovittu tehtäväksi päivään x mennessä, niin se myös tehdään siihen mennessä.

Vierailija
20/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle taas soitettiin useampaan otteeseen te-toimistosta... Ja kyseltiin ja tentattiin parin viikon välein sen 5kk mitä olin työttömänä.. Meinasi hermot mennä.