Hain toimeentulotukea, ja kela haluaa nähdä tiliotteeni? Miksi ihmeessä?
Kyllähän Kela näkee työkkäristä sekä verottajalta että olen ollut työttömänä ilman tuloja...Miksi tiliotteitani pitäisi esitellä?
Siellä on henkilökohtaisia ostoksiani. Ei minua kiinnosta esitella esimerkiksi erotiikkaliikkeen maksutapahtumaa
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattoo Ettei tilillesi ole tullut rahaa
Kelalla on mun tiedot verottajalta ja työkkäristä. Kyllä niistä näkee
Ei näe kaikkea mitä heidän tarvitsee nähdä. Joku kaveri tai perheenjäsen on voinut laittaa sun tilille vaikka 20.
No jos joku nyt 20e lainaa ni eihän se mitään työtuloa oo
Kaikki rahat ja tilillepanot otetaan huomioon kun hakee toimeentulotukea.
T: Joku jonka isä kerran laittoi 50 euroa synttärilahjaksi tilille ja kela suuttui
(uusi yritys, eka viesti ei tullu läpi jostain syystä)
Tuskinpa se Kela tuosta suuttui, päinvastoin, säästyy veronmaksajien rajallista rahaa, jos hakija saa rahaa muualta.
No mitä järkeä on antaa lahjaksi rahaaa tt-tuella olevalle ystävälle, jos siitä ei ole hänelle yhtikäs mitään hyötyä.
Vähän kuin heittäisi rahaa kaivoon.
Lahjaraha kannattaa ja pitää antaa käteisenä jos on toimeentulon piirissä.
Noin me on tehty, sillä avustan välillä tytärtäni. Kela tarvitsee ja tarkistaa tiliotteista onko tilille tullut ylimääräistä rahaa. Lahjarahaa tai muuta. Tytär oli saanut juuri 48e veronpalautusta sen enempää ei suvaita näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Joka kk sama helvetti edessä, ja itse asiassa vielä kahden viikon välein, ku ns epitäisi jo hakea seuraavalle kuukaudelle...Otat kuvat puhelimella, siirrät läppärille, koska ne ovat liian isoja kelan hyväksyttäväksi. Skaalaat ne pienemmiksi jokaikisen yksitellen koneellasi ja siirrät yksitellen (kymmeniä sivuja siis)kelan sivuille.
Miksi ihmeessä moinen rumba ja säätö puhelimen kja koneen kanssa?
Itse menen tietokoneella pankin sivulle, avaan tiliotteen, kopion tarvittavat jutut ja lähetän kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkujille tekisi itselleen hyvää sama tilanne.
Tsemppiä ap.
Jos todella olisin jotenkin onnistunut ajamaan itseni niin surkeaan tilanteeseen, niin en kyllä kehtaisi valittaa sanallakaan mistään papereista mitä joudun lähettämään saadakseni sitä ilmaista rahaa.
Sanopa muuta. Itse myös jouduin yritystoiminnan kaatumisen jälkeen tilanteeseen, jossa olin pitkään ilman tuloja, taloudellisesti hyvin vaikeassa tilanteessa. En yksinkertaisesti kehdannut hakea mitään työttömyys- tai tt-tukia, kun olisi pitänyt henkilökohtaisesti mennä anelemaan. Onneksi pääsin siitä lopulta ylös ja ulos.
Jos sinä et kehtaa, niin se ei tarkoita, ettei muilla olisi oikeutta perusturvaan.
Tuet ovat itse asiassa alikäytettyjä Suomessa ihan virallisen raportin mukaan.
Iso osa ihmisistä ei kehtaa tai osaa hakeaa heille kuuluvia tukia.
Maahantulijoilla ei ole tätä ongelmaa, koska heille on palkattu ihan oma opas joka kertoo mitä kaikkia tukia he voivat saada, ja mitä heidän kannattaa hakea. (Tosijuttu, tarkista itse)
Erotiikkaliikkeillä (ainakin netti-sellaisilla) on neutraalit tilitiedot. Saajan kohdalla ei siis lue "hotlips" tai "kaalimato", vaan tyyliin "Oy Partners Ab". Kelan täti ei siis pysty edes tietämään, mistä olet ostoksesi tehnyt ellei itse ole aktiiviasiakas ja seuraa tarkasti, millä nimellä tiliä veloitetaan.
Verottaja kyllä tietää kaiken koska kun ostat kaupasta ruokaa näet kuitista alaosassa paljonko meni veroja . Jokaisen kuitin ala osassa on verotus summa. Myös niistä kalja tölkeistä menee vero.Pankit maksaa verot tuloistaan myös niillä palvelumaksuilla. Kela myös voi tehdä virheitä kuten väärille tileille kuolleen rahoja ....tai kuolleen nimellä tai muuten virhe tilinumerossa. Eläkeläiset ja työttömät saa laillisesti tehdä työtä kyllä.Osa aika työ on monelle hyvä liikuntamuoto.Itsetunto nousee kun tekee työtä ja käsi töitä.Mc donalsiin haettiin työntekijöitä sopii nuorille. Sehän on sitten omaa rahaa se palkka.Euroopan unionin mukaan joku perustulo pitää olla se luo hyvinvointia ja poistaa rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Joka kk sama helvetti edessä, ja itse asiassa vielä kahden viikon välein, ku ns epitäisi jo hakea seuraavalle kuukaudelle...Otat kuvat puhelimella, siirrät läppärille, koska ne ovat liian isoja kelan hyväksyttäväksi. Skaalaat ne pienemmiksi jokaikisen yksitellen koneellasi ja siirrät yksitellen (kymmeniä sivuja siis)kelan sivuille.
Kyllä on mukavaa ja helppoa olla köyhä ja saada muiden kadehtimia"hulppeita"tukia, todistelet joka kk olevasi tarpeeksi köyhä ja stressaat, puuttuik osiitä nty kuitenkin joku yksittäinen sivu/tiedosto vahingossa, kun numerokoodit vain vilisevät silmissä niitä liittäessä. Sit saat sieltä jonkun muutaman kympin vastineeksi tähän rumbaan. Pakko silti hakea, että saa esim. lääkkeet apteekista sitoumuksella, muuten joutuisi olemaan lääkkeittä tai syömättä. Ja ei, en voi vain mennä töihin, koska sellaista ei tapahdu nykyaikana ja minulla on sairauksia eikä kaltaistani kukaan minnekään palkkaa. 2021?! PERUSTULO!
Toivon sinulle hyvää terveyttä ja tsemppiä, mutta minusta tuo paperityö ei todellakaan ole iso työmäärä, jos tuolla saa koko elatuksen yhteisestä kassasta. Eri asia sitten jos sinulla on terveysongelma, jonka vuoksi esim. et näe kunnolla ja joka vaikeuttaa tietojen lähettämistä, kun kirjoitat "numerokoodit vain vilisevät silmissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RautalangastaPerusasioita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne katso mitä olet ostanut. Vaan mitä tulee. Mietipä että saan eläkettä 837, ja kela haluaa tilitietoni ennen kuin maksaa 10€ asumistukea. Epäilevät että olen kerännyt hirveät säästöt ja korkotuloa 800e eläkkeestä?
Ei vaan haluavat nähdä, tuleeko jostakin muualtakin suorituksia tilillesi.
Luulen etteivät niin epäile saako minimieläkeläinen suorituksia, vaan onko hänellä tilillä yli 2000. Näitä tiliotteitahan pyydetään muutaman vuoden välein, ei siinä näkyisi jos joku sattunnaisrsti olisi laittanut.
Eläkeläisellä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Tt-tukeen pyydetään tiliotteet ihan joka kuukausi. Pääsääntöisesti sitä ei edes myönnetä kuin kuukaudeksi kerrallaan. Maksimiaika taitaa olla 6kk, jolle tt-tuen voi yhtäjaksoisesti saada. Ja jokainen 50€ ylittävä pano tilille vähentää tt-tukea.
Ei mene sekaisin. Tarkoitin vain verrata että minulla halutaan jopa asumistukeen tilitiedot, mutta ei merkitystä ole sillä mitä ostan, vaan sillä että rahaa voisi tulla jostain määrittelemättömästä paikasta vaikka olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo kauan. Ja sillä pienimmällä. Ketään ei kiinnosta ostanko dildoja, kiinnostaa vain summa mitä on käytettävissä.
Perustulo pohjana kaikille kirjoitti:
Verottaja kyllä tietää kaiken koska kun ostat kaupasta ruokaa näet kuitista alaosassa paljonko meni veroja . Jokaisen kuitin ala osassa on verotus summa. Myös niistä kalja tölkeistä menee vero.Pankit maksaa verot tuloistaan myös niillä palvelumaksuilla. Kela myös voi tehdä virheitä kuten väärille tileille kuolleen rahoja ....tai kuolleen nimellä tai muuten virhe tilinumerossa. Eläkeläiset ja työttömät saa laillisesti tehdä työtä kyllä.Osa aika työ on monelle hyvä liikuntamuoto.Itsetunto nousee kun tekee työtä ja käsi töitä.Mc donalsiin haettiin työntekijöitä sopii nuorille. Sehän on sitten omaa rahaa se palkka.Euroopan unionin mukaan joku perustulo pitää olla se luo hyvinvointia ja poistaa rikollisuutta.
Suosittelen raitistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä moinen rumba ja säätö puhelimen kja koneen kanssa?
Itse menen tietokoneella pankin sivulle, avaan tiliotteen, kopion tarvittavat jutut ja lähetän kelalle.
Ainakin Nordealla tiliotteen saa nettipankista suoraan PDF-tiedostona. Menee alle minuutti kun sen tallentaa omalle koneelle ja sieltä sitten laittaa Kelaan hakemuksen liitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mukavaa ja helppoa olla köyhä ja saada muiden kadehtimia"hulppeita"tukia, todistelet joka kk olevasi tarpeeksi köyhä ja stressaat, puuttuik osiitä nty kuitenkin joku yksittäinen sivu/tiedosto vahingossa, kun numerokoodit vain vilisevät silmissä niitä liittäessä. Sit saat sieltä jonkun muutaman kympin vastineeksi tähän rumbaan. Pakko silti hakea, että saa esim. lääkkeet apteekista sitoumuksella, muuten joutuisi olemaan lääkkeittä tai syömättä. Ja ei, en voi vain mennä töihin, koska sellaista ei tapahdu nykyaikana ja minulla on sairauksia eikä kaltaistani kukaan minnekään palkkaa. 2021?! PERUSTULO!
Toivon sinulle hyvää terveyttä ja tsemppiä, mutta minusta tuo paperityö ei todellakaan ole iso työmäärä, jos tuolla saa koko elatuksen yhteisestä kassasta. Eri asia sitten jos sinulla on terveysongelma, jonka vuoksi esim. et näe kunnolla ja joka vaikeuttaa tietojen lähettämistä, kun kirjoitat "numerokoodit vain vilisevät silmissä".
Terveille tt-tukea nostaville pitäisi ennemminkin tehdä systeemistä entistä monimutkaisempi, jotta varmistettaisiin että sen hakija joutuisi käyttämään siihen 8h/päivä kuten työssäkäyvät ihmisetkin oman toimeentulonsa eteen. Voisi kummasti motivoida hakemaan oikeita töitä.
Kyllä jotain tori kirppis myyntiä saa pitää verottomana ja omia vaatteita voi myydä muttei varastettuja. Monet hyvin pärjäävät käy ruokajonoissa kun niillä on laskuja paljon autoista ja osakkeista miettikää tätä. Minimi toimeentulo pitää olla kaikilla.( Sen päälle pitäisi saada tienata menettämättä sitä niin elintaso nousisi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gu-hu kirjoitti:
siksi että sun muut tulot on ensisijaisia tuohon
tukeen jota oot nyt hakemassa.
avaa toinen tili eri pankkiin jos tarvii kikkailla jotain.
Mun käsittääkseni ne näkee, että tilejä on useampi 🤔
Ei nää, usko pois. Älä vahingossakaan tee siirtoja omien tilien välillä, silloinhan salatili paljastuu.
Tää on sitten rikos. Petos tms.
Jep, tossa voi saada parhaillaan syytteen petoksesta jos tili paljastuu. Kelalla itsellään ei ole oikeutta tutkia tilejä ominpäin, mutta voivat tehdä tutkintapyynnön poliisille ja pankeille.
Kannattaa miettiä viitsiikö oikeasti riskeerata.
Oon itse toimeentulotuella ja äidilläni on mua varten omalla nimellään hätätili, jossa koitan pitää paria sataa yllättäviä menoja varten, mulla on äitini tunnukset.
Joo laitontahan tääkin on, mutta katson fiksummaksi säästää esim kodinkoneen hajoamista varten kuin tuskailla joskus ja hakea valtiolta ehkäisevää tukea.
Kunpa pääsisi töihin ja sais elättää itsensä ettei tarviis kikkailla ja hätäillä aina ja tuntea itseään kakkosluokan kansalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne otti huomioon, kun olin lainaillut pikkusummia kavereille. Jouduin hakemaan tt.tukea ja silloin tili oli ollut pari kk. +-0 euroa. Sitten kaverit saivat nyt veronpalautuksia ja makselivat niitä pikkuvippejään takaisin, niin katsoivat, että ne olivat minulle tuloa ja alensivat niiden verra tt.tukea. Että ei kyllä ole reilua. Tiedän, olisi pitänyt ottaa ne summat käteen, ei tietenkään tilille.
Möin myös äitini polkupyörän ja otin rahat tililleni, josta maksoin ne äidilleni käteen.
Arvatteko miten kävi?
Tyhmyydestä sakotetaan.
Itse käytän korttia ainoastaan lähiruokakauppaan. Kaikki muut ostokset hoidan käteisellä.
Kaikki tilille jäävä raha käteiseksi ettei kerry liikaa. Ei tuista säästyneistä saisi lain mukaan vähentää, mutta ei kannata luottaa siihen.Kaikki tulot (marjankeruu, pullonkeruu, muuttokeikat, tavaroiden myynnit jne.) käteisellä. Tai jonkun luotettavan henkilön tilille, joka sitten antaa sinulle käteisellä.
T: 8v työttömänä ollut Pro-tukikikkailija
Nonni! Tässä on tuolle ensimmäiselle vähän oppituntia. Näin se homma hoidetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveille tt-tukea nostaville pitäisi ennemminkin tehdä systeemistä entistä monimutkaisempi, jotta varmistettaisiin että sen hakija joutuisi käyttämään siihen 8h/päivä kuten työssäkäyvät ihmisetkin oman toimeentulonsa eteen. Voisi kummasti motivoida hakemaan oikeita töitä.
Sinäkö saat palkkaa kokopäivätyöstä noin 500€/kk (=perustoimeentulo tuki yksinasuvalle)?
Mie luulisin, että Kalaa kiinnostaa varallisuutesi, ennen kuin he rupeavat kartuttamaan sitä lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne katso mitä olet ostanut. Vaan mitä tulee. Mietipä että saan eläkettä 837, ja kela haluaa tilitietoni ennen kuin maksaa 10€ asumistukea. Epäilevät että olen kerännyt hirveät säästöt ja korkotuloa 800e eläkkeestä?
Lähinnä katsotaan, minkä verran siellä tilillä rahaa on, koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota varten täytyy ensin käyttää säästöt. Toki tulotkin tarkastetaan, myös ne "lainat", joita tulee kummasti "takaisinmaksuna" aina kavereilta ja sukulaisilta, ja sitten jos on vaikka pelitililtä nostettu rahaa, tullut veronpalautuksia ym. Kaikki tulot.
Niin, tarkoitinkin että jopa asumistukeen syynätään minieläkeläisen omaisuus. Miksei sitten tt-tukeen työttömän? Tietty on kai sitten se yleinen asumistuki jossa ei syynätä omaisuutta.
Asumistukeen vaikuttaa vain tulot. Ei ole koskaan tarvinut tiliotetta lähettää näiden 8 vuoden aikana, joina olen asumistukea saanut.
Niin, joku vuosi sitten tuli muutos ettei yleiseen tukeen katsota. Mutta eläkeläisten asumistuesta nousi kohu ja se jäi entiselleen. Eli omaisuus vaikuttaa. Tilitietoja ei ennen vaadittu, mutta nyt vaaditaan. Mitäpä tuolla väliä kun ei minimieläkkeestä mitäön jää, mutta ihmetyttää että miljonäärien lapset voivat saada asumistukea vanhempiensa asuntoon, ja kai yleisessä tuessa muutenkin omistavat. Mutta onneksi en maksa veroissa näitä. Te maksatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkujille tekisi itselleen hyvää sama tilanne.
Tsemppiä ap.
Jos todella olisin jotenkin onnistunut ajamaan itseni niin surkeaan tilanteeseen, niin en kyllä kehtaisi valittaa sanallakaan mistään papereista mitä joudun lähettämään saadakseni sitä ilmaista rahaa.
Sanopa muuta. Itse myös jouduin yritystoiminnan kaatumisen jälkeen tilanteeseen, jossa olin pitkään ilman tuloja, taloudellisesti hyvin vaikeassa tilanteessa. En yksinkertaisesti kehdannut hakea mitään työttömyys- tai tt-tukia, kun olisi pitänyt henkilökohtaisesti mennä anelemaan. Onneksi pääsin siitä lopulta ylös ja ulos.
Jos sinä et kehtaa, niin se ei tarkoita, ettei muilla olisi oikeutta perusturvaan.
Tuet ovat itse asiassa alikäytettyjä Suomessa ihan virallisen raportin mukaan.
Iso osa ihmisistä ei kehtaa tai osaa hakeaa heille kuuluvia tukia.
Näin luulen kyllä mäkin. Tuen hakeminen on niin vaikeaa ja monimutkaista ja ne selvityspyynnöt nolostuttavat ja hämmentävät. Vaikka siis todella olisi köyhä ja avun tarpeessa.
Ja sitten pitää osata se Kelan kapulakieli. Ja tosiaan osata olla laittamatta sinne tilille mitään muuta rahaa, heti ne miinusta pois jos jotakin ylimääräistä sattuis saamaan. Se on kovin vaikeaa.
Täällä on suuret määrät pimeitä töitä tekeviä myös yrityksiä kioskeja jne.Pimeää rahaa valuu ulkomaille.Myös varastetut tavarat valuu ja myynti raha liikkuu. Sitten on ne varastetut rahat pankkikortit tunnukset väärät passit mitä näytellään esiinnytään väärillä nimillä. Suomesta valuu rahaa muihin maihin. Kun säästää 20€ kk saa jouluna lahjat ja ruokaa mikä ennen ostettiin veronpaluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä jossain erotiikkaliikkeessä shoppailet jos tarviit toimeentulotukee????
Eikö köyhä saa enää harrastaa seksiäkään?
Jos rahat tosiaan on niin vähissä että pitää valita syömisen tai seksin harrastamisen välillä niin vastauksen luulisi olevan todella helppo. Olen pahoillani mutta en haluaisi että minun verorahoillani kustannetaan kenenkään dildoja.
No sovitaan, että ne kustannetaan sitten mun verorahoilla. Ok? Mä suon seksiä köyhillekin.
Ei sovita. Ihminen voi harrastaa seksiä ilman dildojakin.
Pitää halukkaiden järjestää oma talous vanhoilla seteleillä tms.