sairaslapsi ja vuorotyö. Neuvoja kaipaan
Jos lapsi sairastuu ja äidillä on lähtenyt töihin 8-16 ja isällä alkaisi työvuoro 13-21 niin pitääkö isän lähteä töihin 16.45 kun äiti tulee töistä kotiin?
Eli siis isä on kotona sairaanlapsen kanssa ja vie tästä töihin todistuksen missä mainitaan, että äiti on päivän töissä. Tuolloinhan isä ei ehdi omaan vuoroonsa heti sen alettua vaan pari tuntia myöhässä. Jos työnantaja vaatii isää tulemaan töihin niin onko tuo muutama tunti mitkä isä työvuorostaan on kotona lapsen kanssa palkallista?
Kiitos vastauksista jos joku vaan ymmärsi mitä tarkoitan :)
Kommentit (8)
Riippuu mitä on sovittu työnantajan kanssa. Vapaasta ei ole pakko maksaa palkkaa.
kyllä on mut mikä työnantaja edes kyylää toisen vanhemman työvuoroja??? Oon ollu 25 v työelämässä ja lapsia on 4 eikä ikinä ole osunut miehelle tai mulle tuollaista työnantajaa....
No meillä ei tarvitse tuoda mitään todistuksia toisen vanhemman työvuoroista. Itse olen tehnyt niin, että jos miehen työvuoro loppuu vaikkapa aamulla ja hän on noin klo 10 tai 11 kotona, niin lähden sen jälkeen töihin. Mulla siis normaali liukuva toimistotyöaika.
Meillä saa sen 3 päivää olla omalla ilmoituksella, joten poissaolo on palkallista. Ei meillä kukaan seuraa puolison tekemisiä, joten jos olisin koko äivän poissa, niin ei sitä kukaan tietäisi, onko se tarpeellista vai ei. Olen kuitenkin aina mennyt töihin, jos toinen on kotona.
Periaatteessa pitää mennä tekemään ne viimeiset tunnit. Käytännössä tietysti riippuu siitä, mitä työnantajan kanssa sovitaan.
Siinähän tavallaan häviää. Muuten saisi koko päivän palkan kotiin vs menetät kolmen tunnin palkan. Kumpihan on kannattavempaa?
Siis tottakai isä saa koko päivän palkan, jos tes:ssa on niin sovittu. Mutta molemmat ei saa olla kotona yhtä aikaa.
o nyt selvisi tämäkin, eli molemmat vanhemmat ovat kaupungilla töissä kuitenkin eri kaupungeissa. Iltavuoroon menevän vanhemman pitää mennö iltavuoroonsa tekemään jäljelle jääneet tunnit kun toinen vanhempi saapuu kotiin. Ne tunnit mitkä jäävät tekemättä vähennetään palkasta ja pitää myös olla todistus siitä, että toinen vanhempi on ollut töissä päivällä ja tämä siis sen vuoksi, että sillä varmistetaan tuo tavallaan myöhästyminen töistä.
Siis äiti on lähtenyt