Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nieleminen ei onnistu!

Vierailija
24.08.2014 |

Ihan yhtäkkiä viime torstaina alkoi tällainen ongelma, etten pysty nielemään.

Aluksi en voinut niellä edes sylkeä tai ns. "tyhjää", mutta nyt pystyn. Neste ja nestemäinen ruoka esim. pinaattikeitto menee myös, mutta kiinteää ruokaa en pysty nielemään ilman vettä.

Pureskelen ruoan, kuljetan sen kielen takaosaan ihan normaalisti, mutta sitten tuntuu kuin unohtaisin miten niellään. Ruoka ei mene alas vaan jää inhottavasti kurkunpäähän jumiin mikä aiheuttaa kakomista ja yskimistä.

Ennen tämän nielemisongelman alkua kurkku oli parin päivän ajan kipeä, mutta nyt kipu on poissa. Kurkku punoittaa kyllä hieman, mutta ei minulla ennen kurkkutulehduksen yhteydessä ollut samanlaista vaivaa.

Yritin netistä etsiä, että mikä tämä nyt voisi olla, mutta en oikein saanut mitään irti. Stressistä ei ainakaan johdu, sillä stressiä ei ole. En myöskään syö minkäänlaisia lääkkeitä. Kerran olen meinannut tukehtua vuosi sitten, mutta siitä ei ole jäänyt mitään traumaa. Eli en usko mistään traumoistakaan johtuvan. En myöskään kärsi masennuksesta tms. ja olen ihan perusterve.

Onko tämä ihan normaali kurkkutulehduksen jälkioire vai jotain vakavampaa? Onko syytä haketua lääkärin pakeille vai passitetaanko suoraan takaisin kotiin? Jos jollain on ollut vastaavanlaista ongelmaa, kertokaa miten pääsitte tästä eroon.

Kiitos etukäteen kaikille vastaajille ja pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. 2 kk sitten kun tänne kirjoittelin niin kärsin siis tuosta nielemisongelmasta, joka kuitenkin meni ohi siinä viikon päästä. Nyt on taas sama juttu tullut takaisin ja ai että kun ahdistaa ja masentaa.

Kellään kokemusta? Kun aikasemminkin meni itsestään ohi niin en jaksa uskoa että tälläkään kertaa jatkuisi kovin pitkään. Olisi silti mukava kuulla jos joku täällä on kärsinyt samanlaisesta vaivasta.

Vierailija
2/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan kurkkupaise ole, koska silloin muuttuu todella kipeäksi ja nopeasti, nieleminen sattuu, suuta ei meinaa saada auki ja puhe muuttuu todella epäselväksi. Kävisin kuitenkin näyttämässä, ihan varmuuden vuoksi. Meinaan mitä nopeammin paise puhkaistaan, niin sitä nopeammin paranee. Pariksi viikoksi menee kuitenkin aika polvilleen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti?

Vierailija
4/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS-taudin ensioire.

Vierailija
5/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös vähän samaa, ja makuullaan oli vaikeinta niellä ,sattu ihan sikana. Mutta yhdistin sen kurkkukipuun joka oli ollut edellisellä viikolla, katosi kyllä itsestään.

Vierailija
6/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että kyse olisi ollut suihinotosta. Tästä en tiedä mitään..

Vierailija
7/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan sama ongelma ja kävin neurologilla. Syyksi paljastuikin yllättäen hartiat/niska, ne oli aivan jumissa. Vaikuttaa nielemiseenkin, kun jotenki "yhdistyy" nieluun tms. en nyt kunnolla muista miten se meni. Mutta onko sulla ap niskajäykkyyttä? Mun nielemisongelmat päätty siihen kun kävin muutaman kerran hierojalla.

Vierailija
8/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:39"]

Luulin että kyse olisi ollut suihinotosta. Tästä en tiedä mitään..

[/quote]

Joo, sama, on varmaan tullut vietettyä liikaa aikaa AV:lla kun ekana tulee vaan kaksimielisyydet mieleen :D

Vierailija
9/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika! Etkö ole käynyt lääkärissä asian vuoksi? Kyllä äkillinen nielemivaikeus on ihan päivystysasiametenkin jos et ole voinut sylkeäkään niellä. T. sairaanhoitaja

Vierailija
10/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kurkkusi taas edeltävästi kipeä? Erittyykö sylkeä normaalisti vai tuntuuko suu muutenkin kuivalta? Onko sinulla samoihin aikoihin ollut kaulan, kasvojen tai niska-hartiaseudun lihasjännitysoireita, -kipua tms.? Puretko hammasta yöllä?Toimiiko ääni normaalisti?

Ajattelin vain, että nuo jännitysoireet voivat heijastua nielemiseen osallistuviin lihaksiin. Kokeile venyttää lihaksia pitkillä hitailla venytyksillä tai käväise hierojalla. Koska tämä nyt tuli jo toiseen kertaan, niin sinuna käväisisin lääkärissä juttelemassa em. asioista. Jos kyse on lihasjännityksistä, saatat saada fysioterapialähetteen. Mahdollisesti myös neurologin konsultaatio on tarpeen. Jos nyt vielä et mene ja tilanne "tulee päälle" kolmannen kerran, niin sitten viimeistään on syytä mennä lääkäriin. Älä missään tapauksessa ota tilannetta niin, että "mulla nyt aika ajoin on tällaista". Nieleminen on keskeinen hyvinvointia ylläpitävä toiminto, jos sen kanssa on ongelmia niin lääkärissä käynti vaikka vaan ihan varmuuden vuoksi ei koskaan ole turhaa.

Jos joku muuta väittää, niin kerro terveisiä nielemishäiriöiden(kin) kanssa toimivalta puheterapeutilta :)

Vierailija
11/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi nou ongelmat viime keväänä. Ensin tuntui että joku muru meni väärään kurkkuun, ja jäi sine. Välillä tuli yskänpuuskia. Alkukesä oli pahin, tuntuii juurikin, etten enää osannut nielaista. Ruokavalio koostui helposti nieltävistä, jotka mulle oli kaikki mitä ei tasrvimmut pureskella, mutta olivat kuitenkin vähän vettä sakeampia, eli söin /join jugurttia (sileää), piimää, smootieita, tomaattimehua lähinnä.

Ongelma oli niin paha, että kävin kolmella lääkärillä. Ensin ex tempore yksityisellä, joka ei nähnyt silmämääräisesti tai laryngoskoopillakaan mitään, mutta olisi halunnut tutkia kilpirauhasarvot. samalla viikolla menin päivystykseen, koska vaiva ei ollut hellittänyt, mutta sama juttu, ei mitään.Määräsi kuitenkin korva nenä kurkku polille ajan, jossa oikean sieraimen kautta vietiin tähystin nieluun.Mitään ei löytynyt tälläkään kertaa. Annoin sitten periksi. Stressiä ei ollut mullakaan, mutta psyykkiseksi veikkasivat. Mulla olisi ollut lääkitys jonka aloitin samoihin naikoihin kuin vaiva alkoi, mutta turha toivo, että yksikään pilleri olisi mennyt oikeaan osoitteeseen.Välillä meni ääni, koko kesän ääni oli käheämpi kuin normaalisti.

Kummalliseksi asian tekee sekin, että väivä tuntuu vain vasemmalla puolella, ja ilmaantuu aina ruokailun jälkeen. Kuin sinne jäisi ruokaa.(nykyisin siis helpottanut sen verran, että voin syödä, mutta pureskelen superhyvin, ja aluksi lautasellinen vei aikaa tunnin.)Kieltämättä todella hulluksi itsensä tunsin kesällä, kun vaiva tuntui ihan fyysisesti (ei kipuna) mutta mitään ei löytynyt.Nyt vaan elän tän kanssa.

Vierailija
12/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla neurologista ongelmaa, sinuna kävisin lääkärissä mahd. pian.

Vierailija
13/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeutuneet kitakaaret. Ne on ne lärpäkkeet nielussa. Niitä voidaan kirurgisesti muokata nielemisen helpottamiseksi. Mulla oli samaa ongelmaa nielutulehduksen jälkeen, parani pikkuhiljaa itsestään sen jälkeen kun tulehdus saatiin antibiooteilla pois.

Vierailija
14/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kitakaari oikea termi, mutta tässä kuvassa tuo "takalakikaari" Eli nuo kaaret mielissä oli siis se, joka mulla oli laskeutunut ja aiheutti nielemisvaikeuksia. http://www.kll.helsinki.fi/tietoa/korvakl/Korvaopetus/Oppimat/Pro/nielu.jpg

T. 3

Vierailija
15/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös paniikkityyppinen oire, jos olet alkanut jännittää syömistä.

Tai ihan vaan kuiva suu, kun kerran nestemäisiä nielet helpommin. Syitä miksi suu kuivuu, on monia. Kuitenkin esim. noi neuro-ongelmat alkavat helpommin sillä, että on vaikeampi hallita nimenomaan nestemäisen ruoan nielemistä. Tulee paljon yskimistä ym.

Vierailija
16/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans tommosta joskus. Siis kestää jonku viikon ja sit sujuu syömine iha normisti.

Vierailija
17/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin päivystykseen