Suosittele matkakohdetta Euroopasta gluteenitonta, maidotonta ja munatonta ruokavaliota noudattavalle
Eli yhdellä matkustajista keliakia, toisella voimakasoireinen maito- ja kananmuna-allergia. Kaupunkilomaa Euroopassa suunnittelemme, mutta missä olisi helpointa näiden ruokarajoitusten kanssa? Suosittele, jos tiedät hyvän kohteen!
Kommentit (32)
Meillä ruoka-alleeginen vauva 2-3 vuotiaaksi. Ei puhettakaan että olisin lähtenyt mihinkään ulkomaille. Onneksi helpotti kun hävisivät isompana. Stressi pienempi kun teette ruuat itse.
21 lisää vielä kummastelijoille, että valitettavasti kakki eivät ole yhtä terveitä kuin te ja se täytyy vaan hyväksyä. Itsekin saattaisin vähätellä allergioita, mutta muutamatkin ensiapukäynnit muistuttavat kummasti tarkkaavaisuuteen. Varmasti on olemassa "allergisia" ja allergisia, mutta heitä ei sovi sekoittaa keskenään.
Pysy kotonasi tai kokkaa itse huoneistohotellissa.
Ulkomailla ei todellakaan aina edes ymmärretä allergoita tai englanninkielen taito on heikkoa.
Hollantia suosittelisin. Kaikki osaavat englantia niin hyvin että jos se itseltä sujuu, ei ole ongelmaa tilata ruokaa. Allergiat on aika hyvin huomioitu myös ja vaihtoehtoja löytyy.
Samoin kaupassa asioidessa paketeista löytyy lähes aina englanninkieliset tuoteselosteet.
Tuttavallani keliakia+maito ja hyvin oli löytänyt ruokaa sieltä. Heillä oli oma huoneisto vuokrattuna jotta pääosan sai kokattua itse kaupan aineista ja oli helppo tarkistaa mitä ruuassa on.
Meette Lontooseen ja käytte hakeen M&S:stä aina niitä niitten ihania hedelmäpakkauksia! Ja varmasti löytyy kans erikoisravintoloita jne. Ja Lontoo on muutenkin aivan ihana!
Apartementos loma ja itse kokkaus
Allergioita ja erikoisruokavalioita ei varmaankaan huomioida ravintoloissa niin paljon kuin meillä. Jos syömisen tarkkailu vie kaiken ilon ja rentoutumisen reissussa niin ehkä kannattaa aloittaa pikkumatkalla lähelle. Esim Tallinnaan tai Tukholmaan. Kokeilette miten menee ja sitten kauemmas. Englannintaitoa pitäisi kyllä olla huoltajalla sekä suullisena että kirjallisena.
Voi jumalauta! Kai sinä moniongelmaisena tiedät mitä syöt tai mitä lapsesi syövät? Joka maassa käytetään mainittujasi tuotteita. Haloo, onko valoo??? Paras matkakohteesi on OMA keittiö.
Häh? Miten tämä liittyy matkailuun? Kai sinä tiedät rajoitteesi, vai?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:45"]
21 lisää vielä kummastelijoille, että valitettavasti kakki eivät ole yhtä terveitä kuin te ja se täytyy vaan hyväksyä. Itsekin saattaisin vähätellä allergioita, mutta muutamatkin ensiapukäynnit muistuttavat kummasti tarkkaavaisuuteen. Varmasti on olemassa "allergisia" ja allergisia, mutta heitä ei sovi sekoittaa keskenään.
[/quote]
Kiitos asiallisille vastaajille, erityisesti nro 21:lle.
Kielikäännöslappuja toki ajattelimme väkästellä. Omakohtaisia kokemuksia on tosin siitäkin, että gluteenittomasta ruokavaliosta kertovasta lapusta huolimatta seurueen keliaakikolle tuotiin kuitenkin korppujauhoilla paneroitu kanaleikesalaatti. :(
Täytyy vain olla todella valppaana, ja mieluummin liian varovainen kuin turhan huoleton.
Monet ehdottivat omaa huoneistoa. Mieluiten menisin hotelliin ja "valmiiseen pöytään", jotta pääsisi kunnolla lomafiilikseen. Mutta ehkä se on turha toive. Olen vähän kahden vaiheilla, että kannattaako lähteä ollenkaan. Täytyy varmaan vielä googletella asiaa.
-ap
Kokemuksia Itävallasta, etukäteen ilmoitettu ja joka päivä mainittu gluteeniton ruokavalio ei mennyt perille vaan aamiaiseksi tarjottiin croisanttena tms. Ensi kerralla omat eväät mukaan, nim 4kg kevyempänä viikon matkan jälkeen :(.
Itsellä gluteeniton ja maidonton ja Istanbulista oli todella vaikea löytää ruokaa! Joten siitä näkökulmasta en voi Turkkia suositella :( Jos pidempi reissu on mahdollinen niin suosittelen Kaakkois-Aasia, siellä kun maitoa ja viljoja ei juuri käytetä, vaan ruoka on kasvis+riisi+liha. Kananmunista en osaa sanoa kun en kiinnittänyt huomiota.