Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiys masentaa

Vierailija
24.08.2014 |

Tunnen olevani nuhjuinen, tarpeeton arvoton ja aliarvostettu. Ja yksinäinen. Yritän pukeutua nätisti ja siististi mutta olen vauvan oksennuksessa ja väsynyt iloton mamma :( pelkään että mies löytää pian seuraa iloisesta freshistä naisesta joka jaksaa vielä nauraakin. Kyllä, vauva valvottaa paljon.

Miten piristyä ja löytää sitä entistä pirteää itseään takaisin? Nyt olen mariseva ja negatiivinen ja tunnen etten pääse minnekään itkuisen vauvan vuoksi ja mieli on matalalla.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että tilanteesi ei ole lopullinen, vaan loppujen lopuksi hyvin lyhyt ajanjakso elämässä. Yritä jakaa hoitovastuuta miehen kanssa siren, että saat välillä tankata kunnolla unta. Tsemppiä!

Vierailija
2/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetän ja mies tai kukaan ei ota vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada äitiseuraa. Jos paljo yksinolo masentaa, seinät kaatuu päälle. Pienetkin menot kodin ulkopuolella piristävät. Lenkille, leikkipuistoon, kahvilaan, kauppaan, kylään...

Vierailija
4/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitamaan vauvaa. Jos vauva osaa syödä pullosta niin pumppaa maitoa tai mies antaa korviketta ja sinä nukut tai käyt kampaajalla tai missä nyt haluat. Pidä kiinni siitä että järjestät itsellesi edes kerran viikossa pari tuntia aikaa tehdä omia juttuja.

Vierailija
5/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:16"]

Olis varmaan kannattanut miettiä ennen sen lapsen pykäämistä? 

Vai ihan randomillako se lapsi siihen ilmestyi? 

[/quote]

Ja vittujako siinä miinustatte?

Kyllä aikuinen täysivaltainen ihminen varmaan ymmärtää, mitä vauvan hoito on. Jos ei ymmärrä, niin parempi jättää lapsi tekemättä. 

Itkeähän on turha enää kun paskat on jo housuissa, kuten sanonta kuuluu. 

Vierailija
6/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tutunkuuloista. Molemmat äitiyslomani meni näissä merkeissä. Tsemppiä! Tämä on todella rankka elämänvaihe osalle meistä, mutta se menee loppujen lopuksi sitten nopeasti.

Kannattaa mennä säännölisesti vauvakahvilaan tai johonkin missä olisi ihmisiä, vaikka kuinka ei just sillä hetkellä huvittaisi lähteä. Mulle toi apua se, että oli joku säännöllinen viikko-ohjelma (tiistaisin seurakunnan vauvakahvila, perjantaisin perhekerho..jne). En tiedä minkä ikäinen vauvasi on, mutta ainakin oma esikoiseni, joka vauvana kitisi kotona lakkaamatta ja roikkui tississä, oli ihan nätisti siellä muiden vauvojen ja äitien keskellä. Kotona aloitti heti kitinän uudelleen, mutta sainpa edes hetken rauhaa.

Yritä keksiä vauvan päikkäreiksi jotain mieluisaa tekemistä itsellesi.

Vierailija
7/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:16"]

Olis varmaan kannattanut miettiä ennen sen lapsen pykäämistä? 

Vai ihan randomillako se lapsi siihen ilmestyi? 

[/quote]

Ja vittujako siinä miinustatte?

Kyllä aikuinen täysivaltainen ihminen varmaan ymmärtää, mitä vauvan hoito on. Jos ei ymmärrä, niin parempi jättää lapsi tekemättä. 

Itkeähän on turha enää kun paskat on jo housuissa, kuten sanonta kuuluu. 

[/quote]

Niin niin. Av-mammalle ei tule yllätyksiä, ei myöskään koliikkivauvaa, refluksia, ruoka-aineallergioita.

Vierailija
8/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä "mies ei ota vauvaa" -tapauksia. Uskomatonta.

Vierailija
9/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:28"]

[/quote]

Mitä uskomatonta tuossa on?

Ennakkoon kannattaa tiedustella myös miehen mielipidettä sen vauvan hankkimiseen. Jos mieskin haluaa lapsen niin aivan satavarmasti osallistuu hoitoon enemmän kuin mielellään. 

Vierailija
10/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta masentuminen on täysin luonnollinen ja odotettava reaktio kotiäitiyteen. En itsekään sietäisi tuollaista yhtään.

Vierailija
11/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhoihin on lähdettävä siis.. Olenkohan masentunut kun ei oikein huvittaisi tai jaksaisi kuitenkaan?ap

Vierailija
12/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mua jännitti ekan kerran mennä kerhoihin. Mutta ne oikeasti piristivät mua todella paljon! Ihan se, että kuulu millaista muilla on. Ja että tuli viikkoon jotain rytmitettyjä menoja. Vauvasta voi puhua aina ja muita kiinnostaa. Itse koin lopulta aika helpoksi solahtaa jutteluun mukaan vauvajuttujen kautta, vaikka ujo olenkin.

Kannattaa lähteä avoimin mielin. Ei se ota jos ei annakaan.

Masennuksesta kannattaa kysellä neuvolasta.

Vierailija
13/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni.

Vierailija
14/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:28"]

[/quote]

Ennakkoon kannattaa tiedustella myös miehen mielipidettä sen vauvan hankkimiseen. Jos mieskin haluaa lapsen niin aivan satavarmasti osallistuu hoitoon enemmän kuin mielellään. 

[/quote]

Joo joo. Miesten kanssa kannattaakin keskustella ja tehdä sopimuksia ja miehet eivät ikinä petä lupauksiaan?

Mikä vauvaa muuten vaivaa, jos oksentaa koko ajan ja äitikin on oksennuksessa? Onko mahatauti vai jotain muuta? Mitä jos ihan ensimmäiseksi ap kävisit pikasuihkussa ja vaihtaisit päällesi puhtaat vaatteet?

Kyllähän se kotiäitiys masentaa, jos elämä on pelkkää äitiyttä ja ainoa sosiaalinen piiri on muut äidit ja vauvat jossain äiti-vauvakerhossa. Ihmettelen, millaiset kaverit ja tuttavat kehtaavat vielä sanoa vauvojen äideille, että pitäisi mennä johonkin äiti-vauvakerhoihin? Vai riittääkö teille sosiaaliseksi elämäksi joku vauvakerho ma-pe klo 10-12 välisenä aikana? Kiva raahautua johonkin leikkipuistoon tuohon aikaan, jos on huonosti nukkuva vauva ja itsekin ihan koomassa vielä klo 10 aikaan.

Vierailija
15/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

Eipä se ole kuule satavarmaa. Todellisuus iskee miehellekin kun vauva vain huutaa.

Vierailija
16/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää!!! Elät elämäsi parasta aikaa. Ei kiirettä tai työstressiä. T:Väsynyt 1kk vauvan äiti

Vierailija
17/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten, että on sellaisia vauvoja jotka ei suostu syömään pullosta tai ei halua tuttia. Meillä mies olisi kyllä ottanut vauvan ja sysäsi mua lähtemään kotoa, mut enhän mä voinut lähteä mihinkään kauppakeskukseen huvikseen käyskentelemään, kun tiesin, että siellä se tissitakiainen karjuu koko sen ajan kun olen poissa.

Vauvakerhoista vielä...mulla ei ollut vieraassa kaupungissa ketään äiti-kavereita tai muitakaan tuttavia kenen kanssa olisin voinut päivisin viettää aikaa. Oli kova kynnys lähteä vauvakahvilaan hakemaan seuraa vieraista ihmisistä, mutta kyllä se vaan kannatti.

Vierailija
18/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tissitakiainen, ei tutia, ei pulloa ja mies on paljon poissa. Aion lähteä kerhoihin, päätin sen juuri.ap

Vierailija
19/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

Eipä se ole kuule satavarmaa. Todellisuus iskee miehellekin kun vauva vain huutaa.

[/quote]

Niin. Mies voi halutessaan kieltäytyä lapsen hoidosta vetoamalla töihinsä ja milloin mihinkin menoonsa. Mies heittää "pallon" eli vauvan äidille. Kenelle äiti heittää pallon, kun ei jaksa? No tietenkin äidin täytyy hankkia tukiverkostoa jostain muualta kuin miehestä. Tehköön mies töitä ja tuokoon rahaa taloon. Jos joskus viitsii kantaa muutaman ison tavaran sisään ja ulos talosta ja tehdä remonttitöitä, niin mitä sitä valittamaan, jos sänkykin natisee vielä silloin tällöin. Lapsen hoidossa miehet soveltuvat parhaiten viikonloppu- ja sunnuntai-isiksi sen jälkeen, kun viitsivät vapaapäivinään nostaa perseensä ylös sängystä joskus iltapäivällä, elleivät sittenkin päätä lähteä kavereiden kanssa "kalaan", kun pitäähän niitä kavereitakin nähdä ilman rasittavia lapsia roikkumassa jalassa. Miehillä on siihen oikeus. Äidit kulkevat paikasta toiseen ja tapaavat kavereitakin lasten kanssa, jos niitä kavereita edes on enää sen jälkeen, kun kaverit näkevät, että kaverilla on aina se rääkyvä kakara mukanaan. Miesten ja naisten todellisuus on niin erilainen.

Vierailija
20/25 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen miehen on nyt vain PAKKO ottaa sitä vauvaa. Miksi ei ota? En halua sua ap nyt syyllistää, mutta ootko antanut alusta asti miehen osallistua vauvan hoitoon, vai ootko itse "osannut" paremmin? Mulle tuli oikein herätys, että miten se todella voi mennä, kun luin yhden Puutalobaby-bloggaajan vanhan blogikirjoituksen, siinä se vain oli niin päin, että kun isä oli (keskos)vauvan ensikuukaudet kotona, äiti jätti vauvanhoidon isälle ja keskittyi lähinnä imettämiseen. Sitten, kun isän työhönmeno läheni, hän tajusi, että nyt on pakko opetella hoitamaan vauvaa. Samalla hän ymmärsi, miten isä jää helposti ulkopuoliseksi vauvanhoidosta, kun tuntuu, ettei osaa ja äiti kuitenkin tekee kaiken paremmin.

Meillä mies on hoitanut vauvaa ihan alusta asti, itse asiassa esikoisen synnyttyä olisi voinut käydä todella helposti noin kuin Puutalobaby-blogissa. Mä olin huonossa kunnossa ja mies vaihtoi vaipat, hyssytteli ja kylvetti. Toisaalta voin sanoa, että onneksi - mä olisin hyvinkin voinut "osata" kaiken paremmin kuin mies, ja niinpä hän olisi vieraantunut vauvanhoidosta heti alkumetreillä. (Ja vielä yksi toisaalta: ehkä niin ei olisi koskaan käynyt, koska oon niin laiska, etten millään jaksaisi ottaa hoitovastuuta vauvasta yksin :D) Nyt on helppoa (kuopus on nyt 2 kk), kun mies osaa kaiken kuin vettä vaan, eikä ikinä tarvitse miettiä, että mitenkähän ne siellä pärjää, kummankaan lapsen kohdalla.

Joten nyt YHDESSÄ miehen kanssa miettimään, miten tässä on käynyt näin ja miten tilanteen voi korjata. Se ei ole oikein ketään (sinua, miestä, vauvaa) kohtaan, että sinä olet hoitovastuussa yksin. Sun pitää saada omaa aikaa, se on oikeasti elintärkeää. 

Jos tuntuu, että olet masentunut, hae apua neuvolasta. Tosin se kerhoihin lähtemisen haluamattomuus ei ole välttämättä oire masennuksesta, koska tosi monella on suuri kynnys lähteä - lähteminen kuitenkin kannattaa, äläkä sitten lyö hanskoja tiskiin, jos eka kerta ei mene ihan nappiin. Sitkeä käyminen palkitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi