Maalari raskaana
Moikka kaikki!
Mä tarviin nyt kipeästi neuvoja ja tukea. Olen siis rakennusmaalari ammatiltani ja teen myös laatoitushommia. Laitoin noin vuosi sitten oman yrityksen pystyyn ja hyvin on menny, rakastan työtäni. Mutta nyt on tilanne aivan uusi ja ihana sellainen, me odotetaan mun miehen kanssa ekaa lastamma rv 17. Huolena vaan on että pystynkö enää pitkään jatkamaan töitä koska liuoteohenteisia maaleja ei saa käyttää ja jotkin laastitkin on kiellettyjä. Eikä liiemmin auta että koko ajan pitää kiivetä telineelle ja nostella raskaita juttuja, kuten 18l maalipurkkeja ja 25kg kurasäkkejä. Erityisäitiyslomasta kaikki on kovasti puhuneet, mutta kuinka helposti sellaiselle pääsee ja miten sitten rahapuoli? Koska olen aloitteleva yrittäjä niin on yel maksut olleet minimissä ja nyt on myöhäistä enää laittaa ylöspäin, koska loma voi alkaa jo huomenna jos lääkäri katsoo parhaaksi? Ja jotta kaikki ei olisi tässä, niin mieheni opiskelee viikot 550km päässä ja asuu siellä. Ja meillä on kotona remontti aivan kesken, ostettiin siis alkukesästä yhteinen asunto ja rempattu tätä siitä asti. Nyt vaan alkaa olemaan takki aika tyhjä kun neljä kuukautta painanut aamu seitsemästä ilta yhdeksään-kymmeneen töitä ja vielä raskaana. Siksi tuo erityisäitiysloma olisikin aika tervetullut, että saisin keskittyä vain omaan kotiin ja tulevaan pienokaiseen. Mutta kun se raha huolettaa. Kertokaa mitä mieltä ootte, mitä mun kannattais tehdä?
Kommentit (4)
Myös vesiohenteiset on vauvalle myrkkyä!!
Olen myös rakennusmaalari ja sain esikoisen keväällä.
Erityisäitiysrahaa/lomaa en hakenut, mutta äitiyslomalle heti kun mahdollista. Töitä pystyin tekemään helposti. Suojaimia ei voi käyttää liikaa!
Tuohon raha juttuun en oikein osaa sanoa muuta kun, soita kelaan. Kannattaa heiltä kysellä, varmasti auttavat.
Toivottavasti oli edes jotain apua :) onnittelut raskaudesta!
Sun pitäisi ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin, heillä on ammattitaito noihin asioihin ja heidän lausunnollaan sitten erityisäitiyspäiväraha vetämään. Varmaan tk-lääkärinkin lausunto asiasta kelpaa (varmista kuitenkin kelalta), mutta asia menee kyllä vähän osaamisalueen ulkopuolelle.
Mistä tuosta erityisäitiyslomasta voisi kysyä, neuvolasta vai kelalta?
Onko se joko tai, eli joko pitkät päivät yrittäjänä tai erityisäitiysloma? Eikö sinulla olisi yrittäjänä mahdollisuutta ottaa vähän vähemmän töitä vastaan?
Onko miehellä paljon opiskeluja jäljellä? Valmistuminen kannattaa aina, mutta jos raskaana oleva puoliso ei voi käydä töissä ja perheen rahat ei yksinkertaisesti riitä, niin kyllä mies sitten voisi harkita laittaa opinnot hetkellisesti tauolle ja mennä töihin.
Tsemppiä! :) Asiat järjestyy. Mutta kuuntele itseäsi, terveytesi on nyt tärkeämpää kuin raha, vaikka rahaakin toki tarvitaan...