Vilpitön kysymys vegaaneille?
Kuinka voitte syödä pastaa? Pastaanhan yleensä käytetään kananmunaa. Ilmeisesti löytyy munatontakin versiota, mutta kuinka voitte esim. Ravintolassa luottaa siihen?
Kommentit (46)
"Paskaa vegaaniruokaa ryhmässä on aika montakin tapausta joissa on saatu jokin pasta-annos, kun alkuperäinen ruoka ei ollutkaan vegaanista, kun kokki ei ole ollut perillä asioista. Kuinka uskallatte tuollaisessa tilanteessa syödä pastanne?"
Tämä oli oikeasti hyvä kysymys voin sanoa näin vegaanina, mutta ihmettelen miksi lihansyöjää tällaisen kiinnostaa. Itse en luota sekaruokakokkeihin, enkä siksi mielelläni käy muissa kuin kasvisravintoloissa. Sekaravintoloissa voi olla kanalientä, osterikastiketta, lihaa ja kasviksia voidaan tehdä samoilla pannuilla peräkkäin ym. ja tarjoilijatkaan eivät välttämättä ole perillä asioista ja vakuuttavat että ei ole lihaa. Eli en luota ravintolassa pastakokkeihin.
Ilmeisesti monet vegaanit eivät ole niin tarkkoja kuin minä, mutta minä saankin lihansyöjiltä usein epäilyjä ortoreksiasta vaikka siitä en kärsi, en ole hirveä terveysintoilija enkä välttele sairaalloisesti esim. sokeria.
"Miten voi syödä suklaata, kun siinä voi olla torakoita, vaikka olisikin tummaa ja maidotonta suklaata? Miten voi syödä marjoja tai viljaa, kun seassa voi vahingossa olla pieniä ötököitä? Vattuja ei vegaani varmaan syö, koska vattumadoille on pakko tehdä jotain. "
Nämä on oikeasti vaikeita kysymyksiä. Olen ajatellut että voisin tehdä suklaata pavuista lähtien itse. Viljat voisi jauhaa itse mutta tähän mennessä en ole siihen viitsinyt ryhtyä. Kahvipavut jauhankin jo itse sillä kahvijauheessakin voi olla torakkaa. Marjoja voi huuhdella runsaissa vesissä ennen pakastamista niin hämähäkin munat saa pois. Vatut tutkin pikaisesti.
Eli menen aika pitkälle, mutta ei se ole minulle vaivalloista, ei siinä mene kuin pari minuuttia että marjoja huljuttelee vedessä. Muiden tekemiä marjamehuja kyllä juon. Ei voi olla täydellinen ja se pitää hyväksyä, mutta voi tehdä parhaansa.
Eläinperäisiä lääkkeitä välttelen viimeiseen asti, toivon että sellaisia en ikinä tarvitse. Kai niitä on synteettisiäkin olemassa, mutta sidosaineena voi olla jotain eläinperäistä. Jos joudun leikkauksiin niin niissä kai voi tulla vaikka mitä, esim. rokoteaineessahan käytetään jopa abortoidun sikiön aineksia ja sian plasmaa, ihan hyvin leikkausaineissakin tuollaisia saattaa olla. Mutta jos on pakko joutua leikkaukseen niin mielestäni olisi sairasta kieltäytyä leikkauksesta veganismiin vedoten.
Ja kyllä kiitos, käyn kognitiivisessa psykoterapiassa, mutta terapeuttini mielestä veganismini ei tarvitse terapeuttista hoitoa, minulla on ongelmia muilla alueilla(traumat jne.)
Kasvisruokailijoiden ei tarvitse ruokailla usein, itse syön 2-3 kertaa päivässä ja nälkä pysyy hyvin poissa ja kilot tiukasti pepussa eli saan kaloreita liikaakin vaikka en söisi mitään epäterveellistä höttöä.
Paleodieetti on varmasti terveellisempi kuin perinteinen makkara-pullakahvi-dieetti mutta ei se ole vegaanidieettiä terveellisempi.
Pahoittelen kanssavegaanien puolesta jos epällään vilpittömyyttänne, pelkän kirjoituksen perusteella ei pysty arvaamaan onko tarkoituksena kettuilla, jokainen vegaani nimittäin on niin tottunut kettuiluun että on vaikea uskoa että joku tenttaaja ei kettuilekaan. Tälläkin palstalla on kettuiltu vegaaneille ainakin viikko.
Vegaanit myös kuulevat säännöllisesti tiettyjä tyhmiä kysymyksiä joten niihin on vähän niin kuin kyllästynyt. Vegaaniliiton sivuilla on muistaakseni UKK-sivut hyvine vastauksineen.
Esimerkiksi vegaanilta tentataan autiosaari-kysymystä. Olisihan minullakin vilpittömiä kysymyksiä lihansyöjille, esim. jos joutuisi autiolle saarelle jossa olisi pelkkää hiekkaa eikä kalaa tai nilviäisiäkään mutta olisi lentokoneturmassa kuolleita ihmisiä niin söisitkö elääksesi heitä? Kuten elossa-kirjassa. Itse en pystyisi syömään vaikka kuolisin. Tuossa kirjassakin kasvissyöjä nainen kieltäytyy syömästä ihmislihaa ja kuolee myöhemmin. Muitakin kysymyksiä olisi, mutta eipä ole tullut mieleen mennä lihansyöjiä tenttaamaan.
En välitä.. en ole niin tiukka vegaani. :)
Pastassa ei yleensä ole kananmunia. T. Vekaani
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voitte syödä pastaa? Pastaanhan yleensä käytetään kananmunaa. Ilmeisesti löytyy munatontakin versiota, mutta kuinka voitte esim. Ravintolassa luottaa siihen?
En syö torakoita, jos ei oo pakko oman hengen pitimeksi.
Mun vanhemmat ei halua että oon vegaani...
Mutta nehän ei mua estä!!! >:)
Tämä on nyt metaviesti, mutta alkoi harmittaa, kun ketjun otsikko on "...." ja sitten ei vastata vilpittömästi, vaan aletaan esittää vastakysymyksiä, tulkitaan kysyjän tarkoitusperiä ja tehdään johtopäätöksiä kysyjän asenteesta veganismia kohtan - ilman mitään faktoja.
jos minä aloittaisin ketjun "kysy......", keskittyisin ihan vastaamaan enkä provosoituisi kirjoittamaan jotain olematonta/oletettua shittiä.
Voiko muuten vegaani syödä herbivoorieläimen paskaakaan?