Vilpitön kysymys vegaaneille?
Kuinka voitte syödä pastaa? Pastaanhan yleensä käytetään kananmunaa. Ilmeisesti löytyy munatontakin versiota, mutta kuinka voitte esim. Ravintolassa luottaa siihen?
Kommentit (46)
Vilpittömästi kysyn ap:lta, oletko idiootti? Munatonta pastaa löytyy pilvin pimein. Samoin nuudeleita.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:20"]Paskaa vegaaniruokaa ryhmässä on aika montakin tapausta joissa on saatu jokin pasta-annos, kun alkuperäinen ruoka ei ollutkaan vegaanista, kun kokki ei ole ollut perillä asioista. Kuinka uskallatte tuollaisessa tilanteessa syödä pastanne?
[/quote]
Kuinka allergikko uskaltaa syödä ravintolassa ruokaa, jossa ei kokin mukaan ole allergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta? Kuinka laktoosi-intolerantikko uskaltaa syödä laktoositonta jäätelöä?
Miksi pelkäät ravintolassa noin paljon? Suosittelen kognitiivista psykoterapiaa.
[/quote] jos olet vegaani, niin sääliksi käy. Syöt ravintolassa surutta eläinperäistä ruokaa :(
[/quote]Mistähän sinä tämänkin jutun revit?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:12"]
Kävin lukemassa tuota fb-ryhmää ja kyllä siellä suurin osa vegaaneista vetää pastaa innolla naamaan.
[/quote] Itse en ole vegaani, mutta useimmiten pastassa ei käsittääkseni ole kananmunaa. Ja miten ihmeessä ketään jaksaa kiinnostaa tällainen asia? Huoh.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:13"]
Miten voi syödä suklaata, kun siinä voi olla torakoita, vaikka olisikin tummaa ja maidotonta suklaata? Miten voi syödä marjoja tai viljaa, kun seassa voi vahingossa olla pieniä ötököitä? Vattuja ei vegaani varmaan syö, koska vattumadoille on pakko tehdä jotain.
[/quote] Tuolla asenteella sun elämän täytyy olla aivan äärettömän vaikeaa ja monimutkaista. Ei sitten minkäänlaista maalaisjärkeä ole sullekaan siunaantunut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:13"]
Miten voi syödä suklaata, kun siinä voi olla torakoita, vaikka olisikin tummaa ja maidotonta suklaata? Miten voi syödä marjoja tai viljaa, kun seassa voi vahingossa olla pieniä ötököitä? Vattuja ei vegaani varmaan syö, koska vattumadoille on pakko tehdä jotain.
[/quote]
VVoisitteko vaim vastata tähän kysymykseen, haluisin minäkin kuulla?
Miksi pitää heti ruveta haukkumaan, en minäkään teitä vegaaneja haukkunut. Oikeasti tosi moni kokki on aika pihalla näiden vegaani asioiden kanssa ja ravintolassa tosiaan voidaan myydä munapastaa vegaanisena annoksena. Monet kuvittelevat, että vegaanista ruokaa on sellainen joka ei sisällä lihaa.
Ja mietin että tajuaako tuollaisessa tilanteessa asiaa erikseen tarkistaa.
ap
No se sanottiinkin jo, ettei pastassa yleensä oo kananmunaa. Mutta jos on, niin senhän myös maistaa sillä hetkellä kun sitä pastaa alkaa pureskella.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:13"]
[/quote]
VVoisitteko vaim vastata tähän kysymykseen, haluisin minäkin kuulla?
[/quote]Onko tämä ainoa avoin kysymys, joka estää sinua ryhtymästä vegaaniksi? :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:52"]
Miksi pitää heti ruveta haukkumaan, en minäkään teitä vegaaneja haukkunut. Oikeasti tosi moni kokki on aika pihalla näiden vegaani asioiden kanssa ja ravintolassa tosiaan voidaan myydä munapastaa vegaanisena annoksena. Monet kuvittelevat, että vegaanista ruokaa on sellainen joka ei sisällä lihaa.
Ja mietin että tajuaako tuollaisessa tilanteessa asiaa erikseen tarkistaa.
ap
[/quote]
Kyllä se aika usein sanotaan listassakin, jos kyseessä on tuorepasta (jolloin voi aika automaattisesti olettaa sen sisältävän kananmunaa), ja vegaani yllättäen osaa yleensä kysyä tuollaiset asiat itse, ja jos nyt kuitenkin munapastaa eteensä saa, niin sittenhän sen maistaa kun sitä yrittää syödä.
Eikä se nyt todellakaan ole mikään maailmanloppu, jos joskus jossain vahingossa syö jotain munapastaa, hyvänen aika sentään. Vähän isommista asioista tässä kuitenkin on kyse, ei jostain oman kehon puhtaudesta, ettei sinne saisi päätyä eläinperäistä hiukkastakaan. Kyllä on kuitenkin kyse niistä keskitysleireistä ja massateurastuksista. Kärsimyskykyisten olentojen kärsimyksestä.
Kiitos kun osoitatte mielenkiintoa ruokapoliittista valintaani kohtaan.
Olin lakto-ovo-vegetaristi 20 vuotta kunnes puolitoista kuukautta sitten siirryin vegaaniseen ruokavalioon. Kyllä, olen erittäin tuore tapaus :)
Olin jo pitkään kokenut huonoa omaatuntoa maitotuotteiden käyttämisestä, joten vaikeuksista huolimatta päätin luopua niistä. Vaikeuksilla tarkoitan sitä, että vegaanina on oikeastaan mahdotonta välttää ruuan laittoa ja itse olen äärimmäisen laiska ja huono kokki.
En ole täydellinen (mm. tupakoin) enkä sitä vaadi muiltakaan. Tämä on kuitenkin minun valintani enkä jaksa joka raossa olla itseäni selittämässä ja puolustamassa. Haluan syödä niin ettei minulla ole paha olla henkisesti eikä fyysisesti.
Uusien kokkailujen myötä olen myös päässyt kehittämään itseäni epämukavuusalueella (luopunut valmisruuista), tutustumaan mausteisiin, olemaan luova, kokeilemaan uusia hedelmiä jne. Olen iloinen että uskalsin tehdä tämän muutoksen! :)
Entä, jos olette saaneet jotain eläinperäistä lääkettä (luonnollinen estrogeeni, sian kilpirauhasesta uutettu lääke, ..)?
En syö lihaa, mutta kalaa syön. Samoin maitotuotteita. Nyt kun vähähiilihydraattinen paleodieetti on 'kaikkien' huulilla ja terveellisen elämän 'takeena', miten vegaanit puolustavat päinvastaista ruokavaliota? Muuten kuin eettisistä syistä. (Harvalla kaltaisellani epä-vegetaristilla saati lihansyöjällä on mahdollisuutta eettisesti kestävään rupkaan. Sääli.)
En myöskään jaksa (siis oikeasti, olen sairaseläkeläinen) itse kokkailla aterioitani, niin vegaaniruoka tuntuu utopistiselta vaihtoehdolta. Asun yksin.
Hampaani ovat kuluneet ikään nähden ja se johtuu siementen, pähkinöiden ym. jatkuvasta nassuttelusta. Kasvissyöjien on ruokailtava usein eikä syljeneritys, vatsahapon tuotanto ja ruoansulatus lepää koskaan.
Enimmäkseen syön sellaista ruokaa, mitä ei tarvitse 'laittaa', siis hedelmiä, vihanneksia ja leipää eli käytännössä olen ehkä "70% vegaani".
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:30"]Entä, jos olette saaneet jotain eläinperäistä lääkettä (luonnollinen estrogeeni, sian kilpirauhasesta uutettu lääke, ..)?
[/quote]Mikähän sun pointti on? Voit sanoa sen ihan suoraankin.
No en mä niihin eläinperäisiin tuotteisiin kuole hölmöt:D en vaan halua enkä pysty syömäänesim. lihaa. Tää on aivan oma ongelma, mut en kyl ketään pakottais mihinkään täysin moraalinsa vadtaiseen. Heti kun pystyn metsästämään eläimiä, alan syödä lihaa. Siihen asti ku oon tällanen hemmoteltu arkajalka ni ei. Ja tietysti käytän lääkkeitä:D kysehän on siitä mutä haluan tukea. En voi hyväksyä tuotanto- tai koe-eläinten huonoa kohtelua, mutten ole hölmö tai marttyyri. Kyse on vain siitä, pystynkö valintojeni jälkeen katsomaan itseäni peilistä silmiin. Jos en eläisi vegaanisti, en pystyisi + olisin 15 kiloa lihavampi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:35"]En syö lihaa, mutta kalaa syön. Samoin maitotuotteita. Nyt kun vähähiilihydraattinen paleodieetti on 'kaikkien' huulilla ja terveellisen elämän 'takeena', miten vegaanit puolustavat päinvastaista ruokavaliota? Muuten kuin eettisistä syistä. (Harvalla kaltaisellani epä-vegetaristilla saati lihansyöjällä on mahdollisuutta eettisesti kestävään rupkaan. Sääli.)
En myöskään jaksa (siis oikeasti, olen sairaseläkeläinen) itse kokkailla aterioitani, niin vegaaniruoka tuntuu utopistiselta vaihtoehdolta. Asun yksin.
Hampaani ovat kuluneet ikään nähden ja se johtuu siementen, pähkinöiden ym. jatkuvasta nassuttelusta. Kasvissyöjien on ruokailtava usein eikä syljeneritys, vatsahapon tuotanto ja ruoansulatus lepää koskaan.
Enimmäkseen syön sellaista ruokaa, mitä ei tarvitse 'laittaa', siis hedelmiä, vihanneksia ja leipää eli käytännössä olen ehkä "70% vegaani". [/quote]
Paleodieetti tosiaan on trendikäs. Harva vaan syö oikeasti paleoliittisesti, eli juuria, marjoja, munia, etanoita, sieniä, vähärasvaista kalaa ja laihaa lihaa eli riistaa. Useimmat taitavat tulkita paleodieetin tarkoittavan jotain atkinsia ja ruokaympyrän koostuvan pekonista.
Miksi muuten omaa ruokavaliotaan pitäisi puolustaa muista kuin eettisistä syistä? Pisti vain silmään tuolta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:35"]En syö lihaa, mutta kalaa syön. Samoin maitotuotteita. Nyt kun vähähiilihydraattinen paleodieetti on 'kaikkien' huulilla ja terveellisen elämän 'takeena', miten vegaanit puolustavat päinvastaista ruokavaliota? Muuten kuin eettisistä syistä. (Harvalla kaltaisellani epä-vegetaristilla saati lihansyöjällä on mahdollisuutta eettisesti kestävään rupkaan. Sääli.)
Enimmäkseen syön sellaista ruokaa, mitä ei tarvitse 'laittaa', siis hedelmiä, vihanneksia ja leipää eli käytännössä olen ehkä "70% vegaani". [/quote]
Paleodieetti tosiaan on trendikäs. Harva vaan syö oikeasti paleoliittisesti, eli juuria, marjoja, munia, etanoita, sieniä, vähärasvaista kalaa ja laihaa lihaa eli riistaa. Useimmat taitavat tulkita paleodieetin tarkoittavan jotain atkinsia ja ruokaympyrän koostuvan pekonista.
Miksi muuten omaa ruokavaliotaan pitäisi puolustaa muista kuin eettisistä syistä? Pisti vain silmään tuolta.
[/quote]
Minäkään en nyt oikein ymmärrä, miksi vegaanien pitäisi puolustaa mitään. Siis puolustaa sitä, että ei noudata jotain "trendikästä ruokavaliota"? Eikö tuo nyt kuulosta vähän hassulta? Terveyssyyt taitavat olla useimmille vegaaneille toissijaisia, ja juuri eettiset syyt oleellisia ruokavalion valinnan syitä.
Eikä tässä ketjussa ollut kyse siitä että vegaanit painostaisivat muita siirtymään vegaaniruokavalioon, vaan siitä mistä yleensäkin näissä vegaanimetjuissa, eli yrityksestä osoittaa että vegaaniruokailu on jollain lailla hölmö valinta.
33 yrittää uudestaan. Jos teille on määrätty jotain eläinperäistä lääkettä, kieltäydyttekö ja vaaditte synteettisen tilalle?
Saakohan pilleriveikko tyhmälle kysymykselleen tyhmän vastauksen. Jännittää. :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:30"]
Entä, jos olette saaneet jotain eläinperäistä lääkettä (luonnollinen estrogeeni, sian kilpirauhasesta uutettu lääke, ..)?
[/quote]
Sian kilpirauhasesta uutetun lääkkeen saamiseksi tulee käydä erikoislääkärillä ja saada lääkehallituksen erikoislupa, joten kovin moni vegaani ei varmaan tällaiseen tilanteeseen joudu.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:20"]Paskaa vegaaniruokaa ryhmässä on aika montakin tapausta joissa on saatu jokin pasta-annos, kun alkuperäinen ruoka ei ollutkaan vegaanista, kun kokki ei ole ollut perillä asioista. Kuinka uskallatte tuollaisessa tilanteessa syödä pastanne?
[/quote]
Kuinka allergikko uskaltaa syödä ravintolassa ruokaa, jossa ei kokin mukaan ole allergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta? Kuinka laktoosi-intolerantikko uskaltaa syödä laktoositonta jäätelöä?
Miksi pelkäät ravintolassa noin paljon? Suosittelen kognitiivista psykoterapiaa.
[/quote]
Mulla on ihan lääkärissä todettu tosi paha laktoosi-intoleranssi, mutta siedän pieniä määriä esim. ihan tavallista jugurttia tai jäätelöä, jos en syö tyhjään mahaan. Mutta mistään en ole saanut niin pahoja vatsavaivoja, kuin Ingmannin laktoosittomasta kinuskijäätelöstä kerran, tai kaksi kertaa. Ensin luulin, että oli muuten vain vatsatauti, mutta toisella kerralla uskoin. En ole sitä uskaltanut enää ostaa. Mutta - en minä siihen kuole jos saan vatsavaivoja maitotuotteista, julkisella paikalla se on vain kiusallista.