Mitä olette saaneet rippi/ylioppilaslahjaksi, joka on edelleen käytössä?
Oman lapseni rippilahjatoivetta mummille pohditaan. Rahaa lapsi toivoo ja minustakin se on ihan ok. Vähän tosin mietin, olisiko mummilta kiva saada jotain, josta jää pysyvä muisto. Ongelma on lähinnä se, miten keksiä jotain mkä tuntuu kivalta vielä 20 vuoden päästäkin.
Omista lahjoistani (joita ei ole paljon, koska pieni suku) jäljellä on vain kummeilta saatu Aalto-maljakko. Siitä olen tykännyt ja aina silloin tällöin se on käytössä. Olen saanut lahjaksi myös esim. Festifo-kynttiläjalkoja ja jotain Iittalan lasisarjaa, mutta ne olen kaikki myynyt jo aikoja sitten.
Itse keräämäni astiasarja on sekin ehtinyt vuosien varrella jo vaihtua.
Ehdotuksia?
Kommentit (28)
Ylioppilaspupumukista juodaan kahvia viikoittain, ja rippilahjaksi saamani panssarikultaketju (???) pyörii milloin missäkin lasten leikeissä, viimeksi löysin sen legolaatikosta.
Rippiristi on kaulassa edelleen, ollut jo 20 vuotta. Töissä käytän yo-lahjaksi saatuja Kalevala-korviksia juhlapäivinä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:53"]
Kävin protun, en saanut lahjoja. En myöskään ole ylioppilas.
[/quote]
Ei sitten tullut mieleen, että tää kysymys ei koske sua? Oli kuitenkin vastattava jotain, vai mitä sun päässäs liikku?
Pääsin ylioppilaaksi kymmenisen vuotta sitten. Lahjoista edelleen on käytössä aterimet ja astiasto jota olin jo itse kerännyt ennen juhlia ja jota olen nyt vuosien aikana täydentänyt. Lisäksi sain papaltani hopeisen kynttilänjalan joka on kulkenut kodista toiseen ja löytänyt paikkansa aina.
Minulla on näihin rahalahjoihin vähän negatiivinen asenne. Ymmärrän, että jos juhlakalu on vähän vieraampi, annetaan helposti rahaa ja näin itsekin olen toiminut kaukaisempien sukulaisten juhlissa, joissa on ollut se rahatoivomus. Mutta läheisille sitä toivoisi voivansa antaa jotain merkityksellistä, jotain, jota voisi muistella vuosikymmenien jälkeenkin, että tämän sain tältä sukulaiselta. Nykyään vain ei taideta enää arvostaa mitään esinettä/korua/lahjaa kovin pitkään.
Ihmettelen usein, miksi lahjakortit ovat niin vastenmielisiä. Sillähän voi valita mieleisensä astiaston, aterimet, kipot ja maljakot mutta rahaa ei voi sitten käyttää johonkin sellaiseen, mitä lahjanantaja ei hyväksyisi. Sukulaispoika toivoi rahaa ja sai meiltä rahaa ja mihin käytti ne? Mopon bensoihin ja biletykseen. Olipas taas hyvä rippilahja! En halua rahoittaa pojan holtitonta elämäntapaa, joten jos jostain sattuman oikusta onnistuisi pääsemään ylioppilaaksi, niin voi olla varma, ettei meiltä tule rahaa lahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Ei sitten tullut mieleen, että tää kysymys ei koske sua? Oli kuitenkin vastattava jotain, vai mitä sun päässäs liikku?
[/quote] Sinulle on mahtanut tapahtua jotain kauheaa, kun vastaat noin negatiivisesti. Kaikkea hyvää sinulle!
T. 22
Äitini sai aikoinaan todella kalliin ja hyvän mikron, nykyään 25v se on käytössä ja kuumaksi lämmittää..
digitaalisine tauluineen tarpeettomankin monimutkainen vehje