Alkuraskauden ultra - kysymyksiä
Kolmatta jo odottelen, ultrassa olen käynyt ensimmäisessä raskaudessa ensimmäisen kerran rv 11 tai rv13, toisessa myöhemmin, rv18 muistaakseni. Jos käy jo aiemmin ultrassa, niin siinähän ei näy mitään kehityspoikkeamia? Kuinka paljon ultrassa käynti maksaa itselle, kela ilmeisesti korvaa siitä osan? Olisi ihan kiva tietää jo varhain, miten vauva voi, mutta en haluaisi maksaa pelkästään siitä, että kuulen vauvan sydämen lyövän. Eli tietääkö kukaan, missä vaiheessa ultrassa näkee jo tarkemmin sikiön kehityksen? Neuvolan järjestämään ultraan olen menossa rv 13. Nyt viikkoja 5+6, jos olo tästä vielä kovasti pahenee, on salassa pitäminen ultraan asti vaikeaa enkä haluaisi kertoa asiaa, ennen kuin tiedän, että vauva suht ok.
Kommentit (3)
Hei,
Tästä on aikaa, kun olen viimeksi näihin asioihin törmännyt. Tyttäremme täyttää tänä syksynä 2v. Ensimmäisen raskauteni alussa kuitenkin itseänikin mietitytti sama asia ja tuolloin muistan lukeneeni, että jossain noin 13-14 viikon paikkeilla voidaan ultrassa tehdä sikiön niskaturvotuksen mittaus. Kyseisellä ultralla oli joku nimikin, mutta en enää muista, mikä se oli. No, kävin ultrassa muistaakseni viikolla 13+jotain ja vielä aikaa varatessani mainitsin sen kyseisen nimen ja minulle sanottiin, että kyllä heillä on niin tarkka ultralaite, että tuo mittaus voidaan tehdä. No, ei sitä sitten kuitenkaan siellä tehty. Juuri äsken luin yhdestä vanhasta vauva-lehdestä, että kyseinen mittaus voitaisiin tehdä jo viikolla 12. Tuon niskaturvotuksen pitäisi kertoa jotakin lapsen mahdollisesta vammasta.
Sitten on rakenneultra, joka tehdään vasta viikoilla 18-20 muistaakseni. Täällä meidän paikkakunnalla se on se, johon pääsee neuvolan kautta. Siinä sitten näkee jo tarkemmin sikiön rakenteita (pään muoto, selkäranka, vatsa, raajat jne.).
Yksi tärkeä syy, jonka takia itse kävin ekassa raskaudessa ultrassa jo ennen rakenneultraa oli se, että kyllähän jo alkuvaiheen ultrasta näkee sen, että sikiö on varmasti kohdussa eikä ulkopuolella. Sekin on ihan hyvä tietää siinä vaiheessa, kun asiasta rupeaa muille kertomaan.
Itselläni on muuten viikkoja kai nyt sitten 5+1 eli aika samassa mennään. Olo on vaan vähän vielä hämmentynyt, kun asiaa ei vielä oikein usko todeksi. Toista on yritetty vasta alle puoli vuotta. Testasin haalean plussan perjantaina aamulla ja toisen vahvemman tänään aamupäivällä.
Elikkäs mä varasin tänään ajan ihan yksityiselle, kun alavatsalla on ollut kokoajan kipuja. Ihan vaan tarkistaakseni että kaveri on oikeassa paikassa. Täti suositteli että siinä viikkojen 6 jälkeen. Ja kertoi vielä että EHKÄ 6-7rv saattaa sydänääniä kuulua, ei siis vielä mitenkään varmasti. Nyt mulla viikkoja 6+4. Olisihan se kiva kuulla että sydän siellä jo löisi:)
Se niskaturvotus/niskapoimu ultra on tosiaan viikkojen 11-13 välisenä aikana ja se kertoo mahdollisesta 21 trisomiasta eli Downin oireyhtymästä. Joissakin paikkakunnilla tämä on maksuton toisilla joutuu itse maksaan jos haluaa mennä tarkistuttaan. Siellä sitten kuuluukin jo ne sydänäänet.
Toinen ultra eli se rakenne ultra on 19-22. Siinä tutkitaan mm. sydäntä ja muuta rakentteellista. Tässä maksupolitiikka suht sama kuin nt:ssä
Ai niin ja siitä maksusta. Elikkäs se maksaa ilman kelan koravausta 106¿ ja kun näyttää sen kelakortin ilmoittautuessa korvaus tulee suoraan ja sillon maksuksi jää 86¿.
en ole ollenkaan varma, mutta mun teitöökseni viikoilla 10-14 vasta näkyy kaikki oleellinen, sykehän näkyy jo joskus rv 5-6, mutta sen tarkempia ei siitä selviä.
Kai siinä lähellä rv10:tä voisi jotain näkyä, mutta eikö silloin kannattaisi jo odotella sinne rv13:ta?
Tappert 12+1 (arvailee juttuja :) )