Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häälahjalista, miten tässä on tarkoitus toimia?

Vierailija
08.08.2021 |

Kirjoitan silläkin uhalla, että joku tunnistaa...
Saimme kutsun häihin. Kutsun mukana tuli lahjatoivelista ja pyyntö ilmoittaa kaasolle, minkä lahjan listalta aikoo ostaa.
Listalla on merkitty pitkä litania tuotteita tarkkoine hintoineen tähän tyyliin:

Marimekon Kaivo-pussilakanasetti, 2 kpl, h. 89.90e
Arabian Tuuli-kahvikuppi asetteineen, 6 kpl, h. 25.90e
Iittalan Essence-valkoviinilasit, 6 kpl, h. 24,50e

Ja lista jatkuuuu.

Onko tässä nyt tosiaan tarkoituksena, että ostamme noin kalliita lahjoja vai onko aivan junttimaista viedä jotain listan ulkopuolelta? Mieheni oli myös sitä mieltä, että on ihan ok ostaa esim. vain kaksi viinilasia, ei puolta tusinaa, mutta oudolta sekin tuntuisi.

En ole ikinä ennen törmännyt tällaiseen lahjatoivelistaan.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on moukkamaista tehdä jotain lahjalistoja ja vielä hintojen kanssa. Todella noloa kerjäämistä, en ikinä kehtaisi. Me saimme mieheni kanssa tosi kivoja häälahjoja, vaikkemme tehneet mitään listoja - vieraat tunsivat meidät ja makumme ilmankin.

Tämä on ihan hyvä pointti. Silloin kun vieraat tuntevat parin ja ollaan yhteyksissä muutenkin kuin häiden tiimoilta, lahjahankinnat ja toiveet on helppo ilmaista ihan henk. koht.

En mä kehtaisi pyytää kallista lahjaa ihmiseltä, jota en tunne kovin hyvin ja jolle olisi liian iso vaiva laittaa viestiä, mitä toivon lahjaksi.

Vierailija
122/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitinkin, että olisi hyvä jos lahjahomma jäisi vähitellen kokonaan kulttuurista pois. Että olisi itsestään selvää mennä tyhjin käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI saatetri Ainoastaan , kirjoittaisin itse mitä toivon lahja listalle, ja olisin tyytyväinen Mieheni kanssa saamaani lahjoihin, en hintaa .

Vierailija
124/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein häälahjalistan kun sitä kyseltiin. Oli kyllä aika suuntaa-antava, ja hintojen laittaminen listaan aloituksen tapaan on aika mautonta. Meidän listalla taitaa olla viisi asiaa ja kalliimmat vajaa 200€ lahjat on sellaisia että pariskunnat voi ostaa ne porukalla. 4-6 lapsettomalle työssäkäyvälle tuo ei oo enää paha. Ja listan oon tosiaan antanut vain kysyttäessä ja selittänyt tuon että älkää stressatko listasta, annatte muuta jos on jo jotain mielessä.

Ostetaan sitten myöhemmin kaikki mitä halutaan. Mun mielestä lahjalistan pitää olla vieraiden avuksi, ei mikään pariskunnan shoppailulista.

Vierailija
125/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis ihmettelen näitä jotka ihan näpäyttäessään vievät jonkun Tokmannin lautasen koska lahjalista ärsyttää. Ne on toisten häät, ei teidän tilaisuus osoittaa mieltä. Ois kohteliasta ostaa joku lahja jolla tarkoittaa hyvää, ei sen tarvitse olla kallis.

Vierailija
126/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on moukkamaista tehdä jotain lahjalistoja ja vielä hintojen kanssa. Todella noloa kerjäämistä, en ikinä kehtaisi. Me saimme mieheni kanssa tosi kivoja häälahjoja, vaikkemme tehneet mitään listoja - vieraat tunsivat meidät ja makumme ilmankin.

Ei sulla mitään miestä oo, katkera vanhapiika. Kissakin karkas

Vierailija
127/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein häälahjalistan kun sitä kyseltiin. Oli kyllä aika suuntaa-antava, ja hintojen laittaminen listaan aloituksen tapaan on aika mautonta. Meidän listalla taitaa olla viisi asiaa ja kalliimmat vajaa 200€ lahjat on sellaisia että pariskunnat voi ostaa ne porukalla. 4-6 lapsettomalle työssäkäyvälle tuo ei oo enää paha. Ja listan oon tosiaan antanut vain kysyttäessä ja selittänyt tuon että älkää stressatko listasta, annatte muuta jos on jo jotain mielessä.

Ostetaan sitten myöhemmin kaikki mitä halutaan. Mun mielestä lahjalistan pitää olla vieraiden avuksi, ei mikään pariskunnan shoppailulista.

Lahjalistahan ON vieraiden avuksi. En vaan kertakaikkiaan käsitä tätä kursailunäytelmää, että lahjatoivomuksia on, mutta niitä voidaan kertoa vasta jos joku kysyy ja silloinkin ensin pitää näön vuoksi kieltäytyä, ja kaikki tietävät mistä on kyse mutta leikki pitää silti leikkiä loppuun sääntöjen mukaan.

Vierailija
128/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän tätä keskiluokkaista tapaa tehdä lahjalistoja todella nolona. Eikö itse ole varaa ostaa Marimekkoja ja Iittalaa? Ihan kammottavaa touhua 😂

Mitä lahjaksi nykyään saa pyytää?

Ei mitään tietenkään! Lahjan pyytäminen on moukkamaista. Lahjoja saadaan (jos saadaan) ja sitten ollaan kiitollisia siitä, mitä on saatu. Joskus osuu kohdilleen, joskus ei. Mutta ikinä sitä ei näytetä. 

Minustakin lahjalistat ovat todella noloja ja moukkamaisia. Häät ovat juhla, joka järjestetään häävieraita varten, ei sitä varten, että hääpari saa Iittalansa ja Marimekkonsa. Todellisuudessa kaikki tietenkin haluavat tuoda parille jotain ja vanhemmat ja mummit sun muut antaa tietty avokätisemmin.

Vierailija
129/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjalistahan ON vieraiden avuksi. En vaan kertakaikkiaan käsitä tätä kursailunäytelmää, että lahjatoivomuksia on, mutta niitä voidaan kertoa vasta jos joku kysyy ja silloinkin ensin pitää näön vuoksi kieltäytyä, ja kaikki tietävät mistä on kyse mutta leikki pitää silti leikkiä loppuun sääntöjen mukaan.

Mitä kursailunäytelmää? Meille ei ainakaan ollut kauheasti väliä mitä saadaan lahjaksi. Siksipä laitoin tuohon pari sellaista toivomusta mitä olen ajatellut joskus hankkia, niin samapa saada ne nyt häälahjaksi.

Itse kerroin kysyttäessä koska 1) joku voi olla suunnitellut ostavansa muuta ja olemme siihen tyytyväisiä 2) jollekin se parikymppiä voi olla liikaa sen jälkeen kun on ensin maksanut hotellin ja matkat hääpaikalle. Tehköön sitten vaikka sen lahjan itse, ostakoon kirpputorilta tai olkoon ostamatta, ei me kiusata häntä listalla.

Vierailija
130/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän väliin häät, jossa on lahjalistoja oletuksena, että sieltä jokainen tuo jotain… Järjestetäänkö häät tavaran keräämistä varten? Eiköhön kummallaki. osapuolella tursua jo kaapit astioita yms vanhastaan…

Vierailija
131/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän väliin häät, jossa on lahjalistoja oletuksena, että sieltä jokainen tuo jotain… Järjestetäänkö häät tavaran keräämistä varten? Eiköhön kummallaki. osapuolella tursua jo kaapit astioita yms vanhastaan…

Onko noin tyhmiä ihmisiä oikeasti olemassa? Häät järjestetään siksi, että halutaan juhlia naimisiinmenoa. Kulttuuriimme sattuu kuulumaan, että juhliin kutsutut vieraat antavat juhlittavalle lahjan. Se ei ole tavaran keräämistä eikä se ei ole kerjäämistä. Se on tapa muistaa ihmistä tämän juhlapäivänä. Koska näin on, isommissa juhlissa on helpointa mainita jo kutsussa, millaisia lahjoja toivoo, jos (kun) vieraat haluavat noudattaa tapoja ja tuoda lahjan. Lahjatoive voi olla esimerkiksi kodintavaraa, mikäli vaikka ylioppilas tai tuore aviopari tarvitsee sellaisia. Tai se voi olla esimerkiksi rahaa, jos tuore aviopari toivoo pääsevänsä häämatkalle. Tai se voi olla lahjoitus johonkin juhlittavan valitsemaan hyväntekeväisyystarkoitukseen.

Onko vielä jotain epäselvää?

Vierailija
132/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin kuulla älyttömiä esimerkkejä lahjalistoista.

Vierailija
133/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme miehen kanssa yksiin häiden jälkeen ja meillä oli ennestään vain sekalaista roinaa. Häälahjalista tehtiin ja siihen koottiin toivomamme astiasto ja muuta tarpeellista. Häävieraat saivat sitten ostaa listalta mitä halusivat ja vieraiden ilmoi. Heikossa rahatilanteessa ollut kaveri osti listan ulkopuolelta ovistoppareita, jatkojohdon ja lavuaarin tulppia. Hänen lahjansa oli ihan yhtä ihana ja tärkeä kuin muidenkin.

Vierailija
134/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis ihmettelen näitä jotka ihan näpäyttäessään vievät jonkun Tokmannin lautasen koska lahjalista ärsyttää. Ne on toisten häät, ei teidän tilaisuus osoittaa mieltä. Ois kohteliasta ostaa joku lahja jolla tarkoittaa hyvää, ei sen tarvitse olla kallis.

Tokmannilla myydään nykyään kyllä ihan samoja lautasia kuin muuallakin, myös Iittalaa. Onko Tokmannilta ostettu lautanen aina "näpäytys"? Entä jos lahjanantaja tarkoitti vain hyvää, mutta ei ollut varaa ostaa sitä lautasta muualta. Aikamoista.

Vierailija
135/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tosi tiukka rahatilanne, niin 25e arvoinen lahja pariskunnalta on ihan naurettava ajatus.

Vierailija
136/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilla myydään nykyään kyllä ihan samoja lautasia kuin muuallakin, myös Iittalaa. Onko Tokmannilta ostettu lautanen aina "näpäytys"? Entä jos lahjanantaja tarkoitti vain hyvää, mutta ei ollut varaa ostaa sitä lautasta muualta. Aikamoista.

Hohhoijaa. Ei ole aina, mutta jos luet keskustelua (johon viittasin) niin löytyy näitä näpäyttelijöitä. Ei ole vaikeaa ymmärtää että ei, Tokmannilta ostettu lahja ei ole näpäytys, jos sitä ei ole tarkoitettu sellaisena.

Vierailija
137/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän tätä keskiluokkaista tapaa tehdä lahjalistoja todella nolona. Eikö itse ole varaa ostaa Marimekkoja ja Iittalaa? Ihan kammottavaa touhua 😂

Ei mitään tietenkään! Lahjan pyytäminen on moukkamaista. Lahjoja saadaan (jos saadaan) ja sitten ollaan kiitollisia siitä, mitä on saatu. Joskus osuu kohdilleen, joskus ei. Mutta ikinä sitä ei näytetä. 

Minustakin lahjalistat ovat todella noloja ja moukkamaisia. Häät ovat juhla, joka järjestetään häävieraita varten, ei sitä varten, että hääpari saa Iittalansa ja Marimekkonsa. Todellisuudessa kaikki tietenkin haluavat tuoda parille jotain ja vanhemmat ja mummit sun muut antaa tietty avokätisemmin.

Tämä. Varmaan Amerikasta tullut tämäkin "perinne". Ei yhtään yllätä.

Vierailija
138/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran sain tuollaisen hintalahjalistan ja ketutti niin paljon, että vein jonkun Tokmannilta ostetun tusinapullavadin nätisti paketoituna lahjapöytään. Eiköhän sille käyttöä löydy ja jos ei, niin laittakoon lasinkeräykseen.

Tässä vielä, jos joku ei löydä ensimmäistä vastausta mitä aiheeseen on kirjoitettu.

Vierailija
139/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On moukkamaista pyytää lahjaa. Missään yhteydessä.

Vierailija
140/152 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Varmaan Amerikasta tullut tämäkin "perinne". Ei yhtään yllätä.

Kyllä se on niin moukkamaista odottaa, että ihmiset haluaisivat toisilleen hyvää. Varmasti Amerikasta peräisin semmoinen ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä