Häälahjalista, miten tässä on tarkoitus toimia?
Kirjoitan silläkin uhalla, että joku tunnistaa...
Saimme kutsun häihin. Kutsun mukana tuli lahjatoivelista ja pyyntö ilmoittaa kaasolle, minkä lahjan listalta aikoo ostaa.
Listalla on merkitty pitkä litania tuotteita tarkkoine hintoineen tähän tyyliin:
Marimekon Kaivo-pussilakanasetti, 2 kpl, h. 89.90e
Arabian Tuuli-kahvikuppi asetteineen, 6 kpl, h. 25.90e
Iittalan Essence-valkoviinilasit, 6 kpl, h. 24,50e
Ja lista jatkuuuu.
Onko tässä nyt tosiaan tarkoituksena, että ostamme noin kalliita lahjoja vai onko aivan junttimaista viedä jotain listan ulkopuolelta? Mieheni oli myös sitä mieltä, että on ihan ok ostaa esim. vain kaksi viinilasia, ei puolta tusinaa, mutta oudolta sekin tuntuisi.
En ole ikinä ennen törmännyt tällaiseen lahjatoivelistaan.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitkaa heti sieltä se halvin vaihtoehto ja ilmoittakaa se saman tien kaasolle. Oma kokemukseni on, että näissä lahjalistoissa käy aina niin että ne ainoat järkevän hintaiset lahjat siitä listalta (eli ne sen hintaiset jotka ovat edes jollain tasolla hinnaltaan lahjaksi sopivia eikä aivan liian kalliita) menevät heti. Onhan nuo listat tosi moukkamaisia ja noloja kerjäyslistoja joissa lähes kaikki pyydetyt lahjat on todella kalliita. Nämä on niitä pareja jotka järjestää häät vain ja ainoastaan lahjojen vuoksi, ei suinkaan rakkauden ja sitoutumisen vuoksi.
Mitä lahjaksi sopii pyytää ilman, että se olisi säälittävää kerjäämistä? Tähän te valittajat ette ole osanneet vielä vastata.
Eihän lahjaksi tietenkään pyydetä mitään. Ollaan onnellisia ja kiitetään siitä mitä saadaan vaikka ei olisikaan se itselle kaikkein mieluisin lahja. Se ei ole kerjäämistä kun ei ole mitään pyydetty. Kyllähän siis ihmiset tuovat aina lahjan häihin mutta mukavampi se on viedä parille joka ei ole sitä kerjännyt. Ja siis lahja tuodaan vaikka tuota kerjäyslistaa ei ole vieraille toimitettukaan.
Kaikesta loukkaantuvat haluavat mieluummin, että ei toivota mitään, että sitten voi kysyä toiveita lähipiiristä, joka kertoo jonkun toiveen valmiilta listalta tai ehdottaa lahjoitusta häämatkakassaan. Miksi tehdä yksinkertaisesti, kun voi tehdä vaikeasti?
Tuossa listalla on siis yksikköhinta: yhden pussilakanasetin hinta on n. 89€. Jos se tuntuu kalliilta voisi ostaa vaikka 2 kpl Kaivo tyynyliinoja, yht. n. 60 €, extra tyynyliinoille on aina käyttöä ja esim. mustavalkoiset käyvät, vaikka lakanat olisivatkin muuta väriyhdistelmää.
Yksikköhinta on tuossa listassa juuri siksi, että ei odoteta, että yksi taho ostaa kaikki!
Lahjalista on minusta ihan paikallaan; on ihanaa kun saa lahjaksi jotain toivomaansa ja omaan makuun sopivaa. Itse muistelen mielihyvin lahjan antajaa kun käytän mieleistä lahjaksi saatua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi koko häihin.
Voisi kuvitella häiden olevan häät ja juhlimista avmioliittoon astuisen merkeissä.
Tuossa käytetään häitä syynä ostattaa vierailla kaikkea mitä kotoa puuttuu. Vaikuttaa tosi itsekkäältä. Vieraat näköjään sitävarten että tuovat lahat.Eikö se vähän ole niinkuin pointti?
Hulluahan se olisi jos listalla olisi random krääsää, joka heitetään sitten roskiin häiden jälkeen.
Eikö homman pointti ole kahden ihmisen naimisiin meno.
Ymmärrän, että juhliin viedään lahja ja vien itsekkin. Mutta jos annetaan lista mitä toisten täytyy heille ostaa koska menivät naimisiin, on se mautonta.
Ja sitten kun ei kerrota mitään toiveita, lahjapöydässä on tuplana tai triplana kodinkoneita, sekalaisia laseja, lautasia ja aterimia kuin opiskelijakämpässä, muutama kaapin perälle päätyvä koriste-esine ja jonkun wannabe-taiteilijan omien käsin taituroitu käpy-pullonkorkki-rakkausruno-taideteos. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo lahjalistaus yleistä ja järkevääkin nuoren parin kotiin, mutta silti pidän käytäntöä aika junttimaisena. Lahjan pitäisi olla jotain persoonallisempaa tai hieman luksusta tai hauskaa. Elämyslahjakortti, lahjoitus johonkin keräykseen, joku oikeasti laadukas tuote esim. käsinkudottu villahuopa, herkkukori, taideteos... Vähän niinkuin muinakin merkkipäivänä, jotain normaalista poikkeavaa. Itse en kehtaisi koota mitään lahjalistaa.
Lahjan on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajia, tässä tapauksessa hääparia! Ei siis missään nimessä elämyslahjakorttia, lahjoitusta keräykseen (!) tai taideteosta lahjoittajan maulla valittuna.
Haloo - onko ketään kotona - tyynyliinoista 60€, älä unta näe, että ostaisin tuollaisen setin edes lahjaksi. Yksi setti viinilaseja 25€ pariskunnalta ja nättiin pakettiin. Rahana antaisimme 50€ mutta tuo lahjalista on selvästi säästöä häävieraille kun valitsee sopivan lahjan.
Minusta lahjalista on ok, en tiedä tosin, miksi se pitäisi tehdä kaason kautta. Vilkaisin täältä sivulta joidenkin pariskuntien lahjalistoja, ja ainakin ne oli nätisti kirjoitettuja, eikä mitään kerjuukirjeitä. Onhan se mukava tietää ostaessaan, että lahja on saajalle mieluisa.
Noi ei ole kalliita ja itse ostaisin listalta. Miksi kerryttää turhaa romua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä lahjalistan, mutta en sitä että siihen laitetaan tarkat tiedot mitä halutaan ja hinnat vielä.
Voisin laittaa että Marimekon tai Finlaysonin pussilakanat. Tai pelkästään pussilakanasetti 2 kpl. Valkoviinilaseja, punaviinilaseja jne .
Astioiden kohdalla sarjan ilmoittaminen on järkevää, kuka haluaa läjän eripariastioita, jos kaikki vieraat tuovat eri sarjaan kuuluvia laseja tai kahvikuppeja?
Mä halusin. Laitettiin hääkutsuun, että jätetään lahjat ostamatta, kun kaikilla kuitenkin on nurkissaan turhia astioita, liinavaatteita yms. Tuo meille se, mitä kotonasi inhoat.
Onneksi jengi vielä ymmärsi mitä haluttiin. Ei mitään Teemaa tms. vaan niitä oikeasti vanhoja ruusukuppeja ja lautasia. Eräs herra toi mökiltään ikivanhan piirongin. Rämä oli, mutta sain entsiöityä.
Tästä lähti kierre päälle, että siitä lähtien jengi on tuonut meille tuliaisina jotain vanhaa. Kiitollisena otan kaiken vastaan, jopa ne tämän aikaiset vajaat astiastot - niistä on saatu nuorisolle kasattua kotoa pois muuttoa varten tarpeellisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä lahjalistan, mutta en sitä että siihen laitetaan tarkat tiedot mitä halutaan ja hinnat vielä.
En itse laittaisi mitään " kaivokuosilla marimekkoa jne".
Voisin laittaa että Marimekon tai Finlaysonin pussilakanat. Tai pelkästään pussilakanasetti 2 kpl. Valkoviinilaseja, punaviinilaseja jne .
Hintojen laittaminen on kyllä överiä.
Kun on hinnat valmiina voi vieras vain valita omaan lompakkoon sopivan lahja ilman, että alkaa selvittämään ensin mitä maksaa. On sillä nyt väliå onko kaivokuosia vai vaan 2 kpl pussilakanoita. Eiköhän jokaisella aikuisella ole pussilakanoita. Nämä on häät ei muutto ekaan opiskelijakämppään. Oikeastaan edes ekaan asuntoon ei nykyään haalita mitä sattuu. Jos olet oikeasti köyhä ja kaveritkin sossun asiakkaita, niin ilmaisen viinan bileet riittää häiksi.
Ainakin tuo viinilasien hinta on yhden lasin hinta (vai kahden?).
Jos tarkoituksena on, että kaaso pitää listaa kokonaismäärästä, jos useampi ostaa lahjaksi esim kahden lasin setin? Noiden hintaesinerkkien perusteella mietin, koska annetut hinnat eivät ole 6 kpl:n hintoja.
Mutta outo systeemi tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis että veisitte yhdessä lahjaksi kaksi viinilasia, arvo 26 euroa? En ikinä kehtaisi. Kuusi lasiakin maksaisi vähän yli 75 euroa, ei todellakaan paha, jos lahja tulee kahdelta ihmiseltä. Olen aina itse pitänyt nyrkkisääntönä, että häälahja on 50e/hlö. Kahdelta siis 100 euroa. Tuolla summalla laseja saisi 8.
Et ole esim.työttömistä kuullut?
Listat helpottavat elämää kummasti. Toiset ovat parempia lahjanostajia kuin toiset. Toiset jopa tykkää shoppailla kuin toiset.
Mä en pyöri kaupoilla, enkä osaa ostaa lahjoja, joten mä olen aina kiitollinen, jos lahjalista löytyy.
Miehen veljen häihin on menty yhden kahvikupin ja tassin kanssa. Maksoivat listan mukaan 29,90 euroa. Mies kävi hakemassa, muttei raaskinut ostaa kahta... joten saivat sitten vuorotella kahvinsa kanssa. ;)
Siskon häihin mentiin yhden shampanjalasin kanssa. Ostin listalta á 49.90 euroa.
Nuo lahjat ostettiin opiskelijoiden budjetilla. Silti vähän hävetti mennä yhden asian kanssa kaksin juhlimaan.
Tästä ketjusta taas huomaa, miten katkeria ja ilkeämielisiä osa ihmisistä on. Yksikin ehdottaa, että ostakaa toiveen mukainen lahja ja heittäkää se muovikassissa lahjapöytään, hehheh! Pakko jollain tavalla päästä näpäyttämään paria, eihän sitä liian onnellinen sovi olla.
Vierailija kirjoitti:
Listat helpottavat elämää kummasti. Toiset ovat parempia lahjanostajia kuin toiset. Toiset jopa tykkää shoppailla kuin toiset.
Mä en pyöri kaupoilla, enkä osaa ostaa lahjoja, joten mä olen aina kiitollinen, jos lahjalista löytyy.
Miehen veljen häihin on menty yhden kahvikupin ja tassin kanssa. Maksoivat listan mukaan 29,90 euroa. Mies kävi hakemassa, muttei raaskinut ostaa kahta... joten saivat sitten vuorotella kahvinsa kanssa. ;)
Siskon häihin mentiin yhden shampanjalasin kanssa. Ostin listalta á 49.90 euroa.
Nuo lahjat ostettiin opiskelijoiden budjetilla. Silti vähän hävetti mennä yhden asian kanssa kaksin juhlimaan.
No olisi kyllä hävettänyt itseänikin. Ja siis vielä oman/puolison sisarusten häihin yhden lasin/kupin kanssa, huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lahjalista on ok, en tiedä tosin, miksi se pitäisi tehdä kaason kautta. Vilkaisin täältä sivulta joidenkin pariskuntien lahjalistoja, ja ainakin ne oli nätisti kirjoitettuja, eikä mitään kerjuukirjeitä. Onhan se mukava tietää ostaessaan, että lahja on saajalle mieluisa.
En ymmärrä myöskään, miksi tehdä kaason kautta. Nettiin on niin helppo tehdä listat, eikä siitä ole ylimääräistä vaivaa kenellekään. Nettiin on helppo tehdä myös vaikka salasanan takana olevat hääsivut, missä on ennakkoon yleistä infoa ja jälkikäteen juhlakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Iittalaa ja Arabiaa saa ihan Tokmanniltakin ja monesti vielä hyvällä alennuksella. Nyt vain tarjoushaukkalasit päähän!
Tokmannia ei liene jokaisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen laittaminen on kyllä överiä.
No ei todellakaan noin. Jos saisin siniset, keltaiset, oranssit, ruskeat, vihreät, vaaleanpunaiset, tms pussilakanat lahjaksi, joutuisin valitettavasti myymään tai antamaan ne eteenpäin.
Samoin jos saisin jotain Ikean viinilaseja, luopuisin niistä heti. Olen kerännyt iittalaaja en halua siihen rinnalle muiden merkkejä.
Siksi on hyvä, että toivomukset on tarkkaan eritelty. Maailmassa on jo tarpeeksi turhaa roinaa mitkä eivät ole käytössä tai omistajalleen mieleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kyllä hävettänyt itseänikin. Ja siis vielä oman/puolison sisarusten häihin yhden lasin/kupin kanssa, huh huh.
Niinpä, mutta poissaolo olisi vielä enemmän hävettänyt ja ihmetyttänyt laajemmalti Kummatkin hääparit oli sitä mieltä, ettei tuotais mitään. Pääasia, että me ollaan paikalla. No, hauskat juhlat kuitenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintojen laittaminen on kyllä överiä.Hintojen laittaminen helpottaa lahjavalintaa ihan merkittävästi, kun näkee suoraan mihin oma budjetti riittää. Vai kuvitteleeko joku, että se kaaso haluaa tuhlata tuohon lahjaruljanssiin vielä lisää vapaa-aikaansa kertomalla kaikille yhteydenottajille lahjavaihtoehtojen hinnat ja odottamalla sitten uutta yhteydenottoa?
Lahjan ostaja varmaankin osaa googlettaa tuotteen hinnan ja ostaa mistä edullisimmin saa.
Ei kaikki osanne googlettaa esim.jos hyvin vanha.
Täysin mauttomia tällaiset lahjalistat. Eräällä parilla myös kalliita astioita ym. kamaa,
sen jälkeen muuttivat ulkomaille, taisivat kirpparilla myydä lahjat pois.