Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja miehen alkoholiongelma?

Vierailija
07.08.2021 |

Mitä tekisitte minun kengissäni? Lapsi on odotettu ja haluttu. Mies aina ollut aika alkoholiin menevä, nuorempana ajatteli että se kuuluu sen hetkiseen elämänvaiheeseen.

Ongelma on siinä, ettei osaa ottaa kohtuudella. Eilen lähtien kaupungille kaverin kanssa lasilliselle, tuli kotiin joskus 2 aikaan. Menin aamulla 7.30 töihin, oli vielä hereillä ja putki päällä. Oli siis yksin ollessaan kotiin tultuaan juonut vielä 1,5 pulloa viiniä, vähintään. Hän ei näe tässä ongelmaa.

Juo usein yksin ollessaan tietokoneella perjantaina helposti pullon viskiä ja pari pulloa olutta. Arkisin saattaa herkutella erikoisoluilla silloin tällöin, silloin jää pariin pulloon.

Riitaa tulee usein, kun ollaan yhdessä juhlissa ja etukäteen sovittu että lähdetään yhdessä ajoissa... Niin ei koskaan käy. Jos on alkoholia tarjolla hän on siellä tappiin asti, ihan sama onko kavereitakaan enää paikalla. Löytää kyllä kännissä uusia.

Pitäisikö nyt jo alkaa miettimään lapsen kasvattamista eri katon alla?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot että juomisen on loputtava jo nyt koska tarvitset tukea ja haluat nähdä onnistuuko se jo ennen lapsen syntymää eikä vasta sitten kun pikkuinen on kotona ja on muutenkin voimat ihan tapissa.

Jos mies ei ole alkoholisti, se pystyy kyllä lopettamaan ainakin humalahakuisen juomisen lapsensa ja liittonsa takia. Jos mies ei pysty/suostu/halua, hän on alkoholisti. Jos esität uhkavaatimuksen nyt, mutta mies on suostuvainen menemään hoitoon (jonnekin Minnesotaan eikä viideksi päiväksi katkolle), hän ehtii käydä hoidon ja aloittaa toipumisen ennen lapsen syntymää.

Pystyy varmasti lopettamaan, eri asia näkeekö tarvetta... Oli juomatta juuri kesälomani ajan, 5 viikkoa, kun tehtiin yhdessä asioita.

Moni alkoholisti osaa viettää vaikka tipattoman tammikuun. Jos ei ole alkoholisti, niin sen pitäisi ensinnäkin jo noista juomamääristä ja riidoista puolison kanssa nähdä tarve. Ja viimeistään silloin kun puoliso joka on raskaana pyytää lopettamaan juomisen. Jos ei silloinkaan näe tarvetta, on alkoholisti.

Vierailija
22/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista et voi pakottaa muuttumaan. Äänestä jaloillasi. Mun isä oli juoppo ja aina keksi kaikenlaisia syitä juomiselleen. Muakin syytti siitä kun olin hankala lapsi niin siksi joi. Lähinnä oireilin turvatonta, väkivaltaista kotia ja olin vielä koulukiusattukin. Rukoilin äitiä eroamaan. Mut äiti ajatteli ettei pärjäisi taloudellisesti ja oli läheisriippuvainen. Niin vain itsekin mallista otin juopon ukon ja perustettiin perhe. Annoin vuosia tilaisuuksia lopettaa juomisen. Erottiin kun lapset oli pieniä. Kärsin mielenterveysongelmista ja olen työkyvytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika ihan oikeasti. Alkoholisti vanhempana on lapsen kehitykselle TODELLA haitallinen.

Lähinnä mietin, pitäisikö antaa mahdollisuus muuttaako isyys menoa, kun vauvasta täytyy oikeasti huolehtia. Jos silloin meno on tätä lähden kyllä aivan saman tien

Miksi olet miehen kanssa jota et kestäisi jos meno jatkuisi samaan malliin? Jos olisit sitten valmis jättämään samantien niin miksi et jo heti nyt? Ei parisuhteessa tarvitse olla jos ei miellytä. Ihme vässyköitä ihmiset kun jää katselemaan kaikenlaista typerää.

Vierailija
24/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika ihan oikeasti. Alkoholisti vanhempana on lapsen kehitykselle TODELLA haitallinen.

Lähinnä mietin, pitäisikö antaa mahdollisuus muuttaako isyys menoa, kun vauvasta täytyy oikeasti huolehtia. Jos silloin meno on tätä lähden kyllä aivan saman tien

Miksi olet miehen kanssa jota et kestäisi jos meno jatkuisi samaan malliin? Jos olisit sitten valmis jättämään samantien niin miksi et jo heti nyt? Ei parisuhteessa tarvitse olla jos ei miellytä. Ihme vässyköitä ihmiset kun jää katselemaan kaikenlaista typerää.

Tämä. Kyllä sen muutoksen pitäisi lähteä miehestä itsestään ja sellaista ei ole näköpiirissä. Vauva ei siinä auta.

Vierailija
25/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kyllä sen muutoksen pitäisi lähteä miehestä itsestään ja sellaista ei ole näköpiirissä. Vauva ei siinä auta.

Monella se muutos tavallaan lähtee siitä, että saavuttaa sen "pohjan" ja ulkoiset tekijät kuten avioero/asumusero, työpaikan menettäminen tai hoitoon ohjaus, lastensuojelu tms voi saada ihmisen tajuamaan, että tarvitsee apua, koska on juonut koko elämänsä viemäriin. Sitten hoidossa syntyy se halu muutokseen ja sisäinen motivaatio.

Mutta jos haluat olla se alkusysäys niin se nimenomaan vaatii sen että mies tajuaa, että oho, se ei laskenut leikkiä vaan heitti pihalle. Se muutos saattaa lähteä itsestään mutta sitä ei kannata jäädä odottamaan. Omalla toiminnallasi voit siis joko edesauttaa miehen raitistumista, tai pelastaa itsesi. Joka tapauksessa uhkavaatimus ja sitten toimintaa on tässä vaiheessa pelkästään hyvä idea.

Vaihtoehdot:

1) mies lopettaa dokaamisen

2) mies lähtee hoitoon

3) sinä lähdet.

Vierailija
26/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isälle kehittyi alkoholiongelma ollessani teini-ikäinen. Aina kun palasin kotiin kavereiden luota viikonloppuiltana odotin kauan ennen kuin avasin oven, koska tiesin että siellä se isä taas istuu äitipuolen kanssa sohvalla ihan kännissä. En olisi halunnut mennä kotiin, koska tiesin että jouduin koko yön kuuntelemaan riitoja ja örveltämistä.

Lähde ja kasvata lapsesi turvallisemmassa ympäristössä.

M25

Vierailija
27/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minä join aikoinaan yhtä suuria määriä kuin ap:n mies. Voin vakuuttaa että se ei ole tervettä ja että tilanne vain menee pahemmaksi. Minä lopetin kun elimistö alkoi tehdä stoppia. (Omin avuin, ilman ammattiauttajaa). En tiedä minkä ikäinen miehesi on, mutta terve vanhuus hänellä ei ole edessä, jos edes elää vanhaksi. Näytä tämä postaus hänelle ja käske lopettamaan juominen.

Vierailija
28/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään parista, jossa miehen alkoholin käyttö olisi vähentynyt isyyden myötä. Jos siis on ollut kova kuluttamaan. Usein on käynyt vain päinvastoin. 

Vierailija
29/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on riippuvuussairaus. Vaikka hankkisitte viisi lasta, se ei muuta sitä alkuperäistä syytä, miksi mies käyttää liikaa alkoholia. Riippuvuuksista paraneminen alkaa ihmisen omasta halusta ja aloitteesta.

Olin itse naimisissa alkoholistin kanssa. Hän kävi kyllä töissä, mutta joka ilta meni pullo pari viiniä ja viikonloppuisin reippaasti enemmän. Välillä myönsikin liikakäyttönsä, mutta ei pystynyt vähentämään saati lopettamaan vaikka jatkuvasti lupaili. Pyysin hakemaan apua, mutta ei halunnut sitäkään.

Jossain vaiheessa on kysyttävä itseltään, miten itse haluaa elää. Ja onko nykyinen elämä hyvää elämää? Se että on tottunut toiseen ei ole hyvä syy voida huonosti.

Lopulta sanoin hänelle, että olemme aikuisia ja kannamme molemmat vastuun tekemisistämme. Jos hän haluaa jatkaa juomista eikä hae apua, se on hänen valintansa ja hän kantaa vastuun valinnastaan. Minä taas voin valita, haluanko elää alkoholistin kanssa ja minä vastaan siitä päätöksestä.

Hänen juomisensa jatkui, joten minäkin tein valintani. Loppujen lopuksi en edes surrut miestä, jonka mielestä minun pitäisi maksaa hänen riippuvuudestaan voimalla huonosti.

Vierailija
30/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti kuolee keskimäärin 47vuotiaana. Tosin lähes aina alkoholistilla on jotain vakavampaa traumaa, jota "hoitaa" juomisella, joka turruttaa tuskaa hetkellisesti.

Kasvavan lapsen itsetunto suoraan verrannollinen, tyttären isään ja pojan äitiin.

Kannattaa perehtyä erilaisiin kiintymys-suhde malleihin. Tuossa syy miksi alkoholisti vanhempi on tuhoisa lapsen tulevaisuudelle.

Parempi erota tai alkoholisti puoliso täytyy saada oikeaan hoitoon.

Vierailija
31/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin lapsena neuvon sinua jättämään miehen ja kasvattamaan lapsesi kaukana tuosta touhusta. Oma isänikään ei ollut alkuun mikään rappioalkoholisti, mutta vuosien varrella hänestä tuli inhottava, ilkeä juoppo, joka teki koko perheemme elämästä helvetin.

Vierailija
32/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi edes tehnyt alkoholistin kanssa lasta. Toivottavasti saat vielä tehtyä abortin. Meinaan ei auta ero ja poismuutto. Lapsen isä vaatii kuitenkin tapaamiset ja voi hyvin ryypätä viikonloput kun lapsi on hänellä.

Kaikki ymmärrätte nyt hieman väärin, ei ole mikään alkoholisti juoppo. Lähinnä, että kun ottaa niin ottaa liikaa. Toki alkoholismia on eri muotoja

Petät itsesi .Uskotelemalla ei alkoholisti.Toistaiseksi on tuurijuoppo.Kun lasi sytyy ei kestä sen itkut,ei se lapsi on keskiössä numero 1. Alkaa salaa tssutelee siellä kotona,ettet huomaa. Jos sen lapsen teet. Eroat. Tpaamisoikeudet. Manipuloin lasta sinua vastaan ja hänen vanhempansa.Tekevät sinusta hirviön ja syyn miksi iska juo.Minulle tapahtui niin. Asu mies vanhempiensa kanssa ja tytärelleni kuorossa haukuivat kuin huono paha äiti olen.Lisäksi murkku ikäsenä tytär sepitti tarinoita,sitä enemän sai rahaa isän vanhemilta. Tytöstäni kasvoi manipuloiva rahan ahne persoona ja patologinen valehtelia kuten sisaren sanoi.Eli hänen kumitäti nimelinen.Sano uskoin vain häntä,hän on patologinen valehtelija.Näin oikeuti sisartani hakua minua lähisuvullemme.vuosikymeniä.Tee abortti jos pystyt viellä,eroa ja jatka elämääsi.Ettet joudu minun helvetiä kokemaan.Ole järkevä.

Vierailija
33/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman parin joilla on ollut nuo samat riidat raskausaikana, oma suhde mukaan lukien. Ymmärrän, että se on huono merkki ja olet huolissasi ihan aiheesta. Omassa tuttavapiirissä se on kuitenkin mennyt niin, että lapsen saavuttua miehet on oikeasti raitistuneet. Tuo tarve vetää paljon silloin kun vetää on osalle jäänyt, mutta kerrat on vähentyneet niin radikaalisti että sen kanssa voi elää. Oma puolisoni on tänä vuonna ollut kännissä tasan kerran. Raskausaikana ryyppäsi joka viikonloppu.

Toki teet niinkuin itsestä tuntuu oikealta. Halusin vaan tuoda kaikkien näiden erokehotusten keskeltä esiin tämänkin puolen. Ensimmäisen lapsen odotus on miehelle ja naiselle sikäli eri tilanne, että jotkut miehet näkee ne viimeisinä hetkinä kun voi ravata vapaasti baareissa kun taas naisella ne viimeiset hetket bailata oli ennen sitä plussatikkua. Tämä ajattelu on mieheltä itsekästä ja p*rseestä, mutta halusin kertoa, että tähän on todistetusti sortuneet sellaisetkin miehet joista on myöhemmin kuoriutunut kelpo isiä ja puolisoita.

Vierailija
34/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että haluaa viettää vikat viikonloput viihteellä on kuitenkin vähän eri asia kuin se, että ei näe juomisessa mitään vikaa vaikka siitä riidellään puolison kanssa jo nyt, ja vetää flindan viskiä yksin tietokoneella. Tuskin mies ajattelee että nämä on viimeiset valssit brenkun kanssa ja on aikomus laittaa korkki kiinni kun skidi syntyy.

Voihan se olla että AP:n mies suunnittelee sen kuitenkin juuri noin, ja voi jopa olla että se oikeasti toimiikin niin. Itse en vaan jäisi odottamaan, jos asiasta riidellään jo tälläkin hetkellä. Jos tavoite on se että ryyppääminen loppuu, niin itse lähtisin ajamaan sitä asiaa jo nyt.

En siis sano välttämättä että jätä se, mutta että annat sille mahdollisuuden lopettaa joko itse tai menemällä hoitoon, ja jos ei kiinnostele niin sitten voi heilastella sen pullon kanssa.

Vierailija
35/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo että haluaa viettää vikat viikonloput viihteellä on kuitenkin vähän eri asia kuin se, että ei näe juomisessa mitään vikaa vaikka siitä riidellään puolison kanssa jo nyt, ja vetää flindan viskiä yksin tietokoneella. Tuskin mies ajattelee että nämä on viimeiset valssit brenkun kanssa ja on aikomus laittaa korkki kiinni kun skidi syntyy.

Voihan se olla että AP:n mies suunnittelee sen kuitenkin juuri noin, ja voi jopa olla että se oikeasti toimiikin niin. Itse en vaan jäisi odottamaan, jos asiasta riidellään jo tälläkin hetkellä. Jos tavoite on se että ryyppääminen loppuu, niin itse lähtisin ajamaan sitä asiaa jo nyt.

En siis sano välttämättä että jätä se, mutta että annat sille mahdollisuuden lopettaa joko itse tai menemällä hoitoon, ja jos ei kiinnostele niin sitten voi heilastella sen pullon kanssa.

Kirjoitin sen kommentin johon viittasit, ja kyllä näissä minun tuttavapiirini tapauksissakin alkoholinkäytöstä riideltiin raskausaikana rajusti ja erokin oli puheissa. Ja periaatteessa minä karsastan ajatusta, että haluttomuus antaa kumppanin sanella ehtoja alkoholinkäytölle olisi aina merkki alkoholismista. Osa ihmisistä nyt vaan on sillä tavalla jääräpäisiä, ettei ihan periaatteesta anna kumppanin sanella sääntöjä, oli sitten kyse mistä asiasta tahansa. Omalla puolisollani oli varmaan kyse lähinnä tästä. Traumat edellisestä suhteesta ja ex-avokista joka saneli kaiken kavereita myöten. Reaktio olisi luultavasti ollut sama, vaikka olisin raittiuden sijaan vaatinut kevytmaidosta luopumista.

Mutta viskipullo illassa yksin koneella kuulostaa minustakin pahalta. Ei meillä tuollaisia määriä mennyt eikä yksin. Konttauskunnossa kotiuduttiin kyllä lähes joka viikonloppu.

Vierailija
36/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsen syntyminen tilannetta ainakaan paranna.

Vierailija
37/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi ei ole numeropeliä, ja suurkuluttaja (joka ei ole alkoholisti) voi juoda vuodessa suuremman määrän alkoholia kuin tuurijuoppo-tyylinen holisti. Kuitenkin määristä voi yleensä päätellä jotain. Samalla tavalla kuin tuplasti riskirajan verran viikossa tinttaava on suurella todennäköisyydellä alkoholisti, pullo kirkasta kerralla on sellainen määrä mihin harva pystyy jos ei ole alkoholisti. Tai saattaa pystyä mutta oksentaa seuraavat kaksi päivää eikä toista temppua.

Koko vaikuttaa kyllä, ja toki iso mies kestää enemmän viinaa, mutta itse 190/86 miehenä en todellakaan pysty vetämään pullollista viinaa. Puolikaskin alkaa olla reilusti liikaa. Jos juo viskilekan ja kaljat päälle eikä se ole homma eikä mikään, se kertoo korkeasta toleranssista (joka syntyy juomalla paljon alkoholia säännöllisesti) sekä mahdollisesti korkeasta luontaisesta sietokyvystä, joka on tutkitusti vahvasti alkoholismille altistava geneettinen tekijä.

Vierailija
38/104 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies itse sanoo asiasta? Vai ettekö ole lainkaan keskustelleet siitä, minkälaista lapsen kanssa on ja miten lapsen syntymä vaikuttaa alkoholinkäyttöön?

Vierailija
39/104 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään parista, jossa miehen alkoholin käyttö olisi vähentynyt isyyden myötä. Jos siis on ollut kova kuluttamaan. Usein on käynyt vain päinvastoin. 

Näin muuten on. Iseillä se lisääntyy, äideillä vähenee, jopa loppuu, meillä Suomessa.

Vierailija
40/104 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisinko jättää vauvasi kolmeksi tunniksi miehellesi. Vaihtamaan vaippoja, kylvettämään, kuuntelemaan itkua? Entä uhmaikäisten taaperon pariksi päiväksi kun olet muualla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä