mulla on paniikkikohtaus. anna jotain helpottavia keinoja
Kommentit (29)
Pese pyykkiä, Imuroi, pese vessa. Tee jotain tarmokasta kotityötä, niin pakotat ajatuksesi muualle.
Joku turvalaulu, eli positiivinen biisi, josta tulee hyvä ja turvallinen olo. Hyräilet, kuuntelet jne. Anna joku kerta paniikin ottaa valta, vaikka tekis mitä. Voitat sen kyllä. Ja muista, tää on hyvin yleistä, nuoret naiset on ainakin oikein otollista pohjaa näille alkukantasille pakenemisteaktioille. Älä anna niiden voittaa sua!!! Tsemppiä:)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:20"]
Lue netistä tietoa paniikkikohtauksesta. Siis sellaista asiallista ja "tieteellistä". Mulla ainakin se auttaa :) Siis siinä lukiessa, kun huomaa, että jaa nää mun tuntemukset johtuu siitä, että mun adrenaliini kohoaa ilman mitään syytä ja tää menee kohta ohi, eikä ole vaarallinen. Ja on tosi yleistä vielä kaiken lisäksi.
[/quote]
Jaa että siinä kesken kohtauksen rupeat lukemaan kirjasta faktatietoja..? Onneksi olkoon, et ole ikinä saanut paniikkikohtausta :)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:28"]Mene lämpimään suihkuun.
Seiso mahdollisimman lämpimän suihkun alla ilman kiirettä.
[/quote]
Lämpö ja veden ihokosketus auttoi minua silloin, kun oli pahimmat kohtaukset päällä.
Sen jälkeen yritin nukkua. Kohtauksen jatkuessa menin uudelleen lämpimään suihkuun.
Koska kohtaus väsytti, nukahdin. Herätessä olo oli toimintakykyinen. Hutera kyllä päiviä, kuten paniikkikohtaksen jälkeen aina on.
Hmmh... Meitä on tietysti moneen junaan, ja olen todella iloinen, jos joku pääsee eroon kohtauksesta vaikkapa imuroimalla :)
Totuus ei ehkä ole kuitenkaan aina noin helppo jos sairastaa paniikkihäiriötä. Pelkkä ajatusten saaminen hetkeksi toisaalle ei tuo helpotusta. Pelkotilat voivat olla ahdistavia, eikä omaa kehoa ole helppo ohjailla. Pelkotilat leikkeletiskillä eivät välttämättä helpotu vaikka mitään vaaraa ei ole. Kassalle meno voi olla jo saavutus sinänsä.
Joten ei, en kuljeta mukanani kirjaa täynnä faktatietoa sairaudestani. Se ei helpota oloani kassajonossa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:06"]Hmmh... Meitä on tietysti moneen junaan, ja olen todella iloinen, jos joku pääsee eroon kohtauksesta vaikkapa imuroimalla :)
Totuus ei ehkä ole kuitenkaan aina noin helppo jos sairastaa paniikkihäiriötä. Pelkkä ajatusten saaminen hetkeksi toisaalle ei tuo helpotusta. Pelkotilat voivat olla ahdistavia, eikä omaa kehoa ole helppo ohjailla. Pelkotilat leikkeletiskillä eivät välttämättä helpotu vaikka mitään vaaraa ei ole. Kassalle meno voi olla jo saavutus sinänsä.
Joten ei, en kuljeta mukanani kirjaa täynnä faktatietoa sairaudestani. Se ei helpota oloani kassajonossa.
[/quote]
Mutta yritetäänkö silti keksiä juttuja jotka edes helpottaisi oloa vähän? Pointti siivoomisessa oli se että saa ajatuksia muualle, jos kohtaukset on fyysisempiä ni voi vaikka keskittyä miettimään eläimiä S-kirjaimella. On hyvä kuulla millaset jutut tepsii ihmisille!
Mulla on ollut avuksi homeopaattinen aine, aconitum.
Ite joskus pelkotilassa oon liikunta- ja puhekyvytön. Mut mulla onki myös muu diagnoosi mikä vaikuttaa asiaan. Mulla auttaa joskus vaan itkeminen. Tai just kissa vieressä, tai yrittäminen keskittyä kattomaan jotain tv-ohjelmaa.
Laske päässälaskuja! Auttaa takuuvarmasti. Heitä itsellesi kerto- ja vähennys- ja plussalaskuja, sellaisia, joiden tulosta et muista ulkoa. Näin aktivoit vasemman aivopuoliskon ja ahdistus helpottaa.