Iso omakotitalo mutta ei lapsia ollenkaan. Eli talossa asuu kaksi henkilöä. Mitä ootte mieltä?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin pieneen omakotitaloon. Jokainen naapuri kenet olen tavannut on toivottanut tervetulleeksi naapurustoon. Seuraavana toki on tullut kysymys, että missäs se sun vaimo on? Reaktiot ovat olleet huvttavia kun vastaan, että asun yksin. "Mitä? Eihän mies voi asua yksin isossa talossa? Nyt äkkiä nainen etsimään"
Ja nämä reaktiot ovat yleensä tulleet toisilta miehiltä.
Me ostettiin miehen kanssa 250 m2 omakotitalo ja kaikki kyselee että ”siis ihanko kahdestaan vain asutte?” aivan kuin lapsettomalle pariskunnalla ei saisi olla tilaa ja mukavuuksia. Ilmeisesti osan mielestä olisi ensin pitänyt hankkia lapset jossain kerrostalokaksiossa ja vasta sitten muuttaa omakotitaloon. Ollaan vasta kolmekymppisiä, että saattaa tähän lapsiakin siunaantua, mutta ärsyttää silti ihmisten asenne.
Asunut mieheni kanssa 250 neliöisessä talossa kahdestaan viimeset 12 v lapsia ei ole eikä tule.
Aivan sama mitä joku tykkää tai ei tykkää;
Kaikki saavat itse valita ja tykätä mitä haluaa❤️
Vierailija kirjoitti:
Haaskausta asua kaksin tosi isossa asunnossa, ei lapseton pari tarvitse monia makuuhuoneita tai useampaa vessaa. Kieltämättä ihmettelen, ellei kyse ole ökyrikkaista.
Kaksi WCtä on hyvä yksin asuvallekin. Yksi on vieras-WC, joka pidetään aina tip top -kunnossa ja toinen on "isännän WC", joka voi olla vähän enemmän käytetty sitten viime siivouksen. Huoneita tarvitsee kotikuntosaliksi, elektroniikkapajaksi ja makuuhuoneeksi.
Miten niin ei ole tilalle käyttöä?
Laske teidän hiilijalanjälki (ihan googlettamalla löydät testin) ja mieti asiaa sen jälkeen ihan itse!!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat olevinaan huolestuneita ilmastonmuutoksesta ja luonnon saastumisesta ja täällä sitten kehua retostavat, kuinka leveästi asuvat. Asuminen on yksi luonnonvaroja eniten kuluttavista tekijöistä. Just luin jutun, jossa kerrottiin, että nuoriso on muka tietoista ja huolissaan ilmastonmuutoksesta, ja koskaan ei nuorten kertakäyttökulutus ole ollut niin suurta kuin tänä päivänä. Ollaan huolestuneita ja ajatellaan, että asia ei minua koske.
Tämä!
Kiitos!
Juuri tätä ei täälläkään kukaan tajua ja nostanut esille!
Ollaan olevinaan niiiin huolissaan ilmastonmuutoksesta ja tulisikin olla, mutta todellisuus on tämä, että niitä neliöitä täytyy olla urakalla kahdelle ihmiselle! Huh huh!!!
Miksi kiinnostaa mun mielipide?
No tässä se tulee: ihan positiivinen tai neutraali asia. Utelias mieli pohtii muutamaa kysymystä. Mihin ne tarvii kaiken tämän tilan? Onko kova homma siivota? Onko suuret lämmityskulut? Saisko tästä vaikka Airbnb tienestiä, jos vuokraisi vaikka yhtä huonetta?
Mikäs siinä, jos haluaa tilavassa omakotitalossa asua ja on siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni olen joskus lukenut jonkin jutun tutkimuksesta, jonka mukaan pariskunta on onnellisimmillaan, kun tilaa vähintään 160 m2.
Erityisen onnellisia he ovat sitä siivotessaan?
Olen nähnyt nyt sekä omien että appivanhempien eläkepäivien selvitymisongelmat isojen talojen ja pihojen kanssa. Ylläpito ei onnistu ja kaikki lapset asuvat 300-500 km päässä omien perheiden kanssa.Ovatko ihmiset jotenkin käsittäneet, että omakotitaloa on pakko huoltaa itse. Itse olen ostanut ruohonleikkuupalvelun ja lumenluontiin jo monta vuotta paikalliselta yritykseltä. Lisäksi talotalkkari käy tekemässä syksyn huoltotyöt. Osakeyhtiömuotoisessa asumisessa maksetaan vastiketta. Itse olen maksanut jo pitkään omalle tilille 400 euron ”vastikkeen” huoltotöitä varten.
Monilla paikkakunnilla ei ole tuollaisia palveluita tai ihmiset eivät halua maksaa eläkkeestään 400 €/kk nurmikonleikkuusta tai lumenluonnista vai mitä tuo 400 € pitää sisällään?
Jos eläkeläistä ei kiinnosta maksaa niin siinäpä hän sitten jää tekemättä. Aina on mahdollista myös muuttaa vaikkapa johonkin rivariin, missä hommat hoituu taloyhtiön puolesta. Ei voi olettaa, että edes lasten perheet tekee ilmaista työtä jatkuvasti.
Yleensä eläkeläisten omat lapset ovat jo siinä iässä etteivät ole pikkulapsi perheellisiä. Eläkeläisten pitäisi käyttää oma omaisuutensa palveluihin niin etteivät jätä perintöjäkään . Myisin pankille asunnon tai mitä niitä systeemejä nykyään on saatavilla niin ettei kukaan tietäisi yhtään mitään ja ostaisin kaikki palvelut ettei tarvitse muuttaa niin pitkään kun rahaa piisaa.
Eläkeläisten lapset ovat yleensä itse töissä ja omatkin koti/pihahommat tehtävinä. Lisäksi saattavat asua satojen kilometrien päässä. Meillä ensimmäinen lapsi syntyi samana vuonna kun isäni jäi eläkkeelle, äitini oli jäänyt jo 3 vuotta aikaisemmin.
Tarkoitatko, että kun päästään eläkkeelle niin saman tien ei sitten voikaan eikä pysty tekemään enää mitään hommia ok-talossa? Täh? Olen kohta 14 vuotta eläkkeellä ja teen kaikki hommat itse kuten puutarhan hoito, polttopuut, siivoukset ulkona ja sisällä lisäksi on kasvimaa ja kissoja. Eläkeläiselle kaikki tämä on hyvää arkipäivän hyötyliikuntaa ja pitää kropan vetreänä. On minullakin eläkeläisnaapuri, joka vain istuu ja kalkattaa kertoen lukuisista sairauksistaan. Sellaiseksi ei pitäisi kenenkään ruveta eläkkeellä ollessa. Eläkeläisvanhempani tekivät vielä metsätöitä 80 vuotiaina. Elivät 94 ja 95 vuotiaiksi varsin hyvässä kunnossa kummatkin.
Naapurissa asuu nainen kissansa kanssa yksin uudehkoa omakotitaloa. Ensin lähti mies ja nyt näyttää lapsi seuranneen miehen perässä. Talo ja piha kyllä rapistuu koko ajan. Laskee vähän alueen statusta kun muut pitää paikat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Laske teidän hiilijalanjälki (ihan googlettamalla löydät testin) ja mieti asiaa sen jälkeen ihan itse!!
Alapeukuttajille; Miksi et voi laskea sitä hiilijalanjälkeäsi? Kannattaa, etenkin jos siellä suuressa ok talossa asustelee 1-2 ihmistä, niin suosittelen! Toki voi tulla jäkytyksenä ja on helpompi asua siellä omassa kuplassaan ja olla ajattelematta asioita liikaa! Myös sinä olet vastuussa tämän Maapallon hyvinvoinnista omilla valinnoillasi. Moni voi hämmästyä, miten korkeaksi ok-talo, koira ja 2 autoa nostaa hiiijalanjäljen!
Mutta minä minä minä....kaikki pitää saada. Viis Maapallosta, kun syyttävä sormi osuu aina Kiinaan tai Usaan.
Joillain aiheuttaa suurta kateutta niin että omakotitalo asuminen pitäisi olla vain lapsiperheellisille ja lapsettomat eivät sellaisesta saisi nauttia. Meillä on nautinto tehdä itse kaikki huoltotyöt, itse rakennettu eikä tarvita yhteiskunnan tukia asumiseen centtiäkään. Mitään ilmaista työtä ei olla koskaan teetätetty eikä olisi kukaan tullutkaan ilmaiseksi mitään tekemäänkään. Kaikesta olemme tottuneet maksamaan. Kaikille työntekijöille olemme vielä tarjonneet kahvit ja pikku purtavaa niin ettei ketään päästetä noin vain pois vatsa tyhjänä. Olen kesällä lyönyt grilliin makkaraa ja talvella tehnyt voileivät & uunissa lämmittänyt lihapiirakoita. meillä ei ole koskaan mitään ilmaista työvoimaa käynyt mitään tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni olen joskus lukenut jonkin jutun tutkimuksesta, jonka mukaan pariskunta on onnellisimmillaan, kun tilaa vähintään 160 m2.
Erityisen onnellisia he ovat sitä siivotessaan?
Olen nähnyt nyt sekä omien että appivanhempien eläkepäivien selvitymisongelmat isojen talojen ja pihojen kanssa. Ylläpito ei onnistu ja kaikki lapset asuvat 300-500 km päässä omien perheiden kanssa.Ovatko ihmiset jotenkin käsittäneet, että omakotitaloa on pakko huoltaa itse. Itse olen ostanut ruohonleikkuupalvelun ja lumenluontiin jo monta vuotta paikalliselta yritykseltä. Lisäksi talotalkkari käy tekemässä syksyn huoltotyöt. Osakeyhtiömuotoisessa asumisessa maksetaan vastiketta. Itse olen maksanut jo pitkään omalle tilille 400 euron ”vastikkeen” huoltotöitä varten.
Monilla paikkakunnilla ei ole tuollaisia palveluita tai ihmiset eivät halua maksaa eläkkeestään 400 €/kk nurmikonleikkuusta tai lumenluonnista vai mitä tuo 400 € pitää sisällään?
Maksan sen joka kuukausi, jos tulee jotakin. Kaikki taloon liittyvät kulut esim kiinteistöveron maksan siltä tililtä. Eikä tosiaan palvelu maksa 400 kuussa. Rahaa on siellä tällä hetkellä noin 10 000. Kyllä asumisessa aina pitää varautua maksamaan myös huolto.
Muuttaisin heti yksin asumaan isoon omakotitaloon, jos vain rahallisesti pystyisin. Itse asiassa se onkin haaveeni, kerrostalossa asuminen vie hermot, varsinkin pahvitalossa, jossa kuuluu kaikki läpi, kirkuvia lapsia, huutoa, mökää, musiikkia, tietokonepelien bassot viihdyttävät elämääni.
Aika syvällinen ja haastava kysymys, johon ei löydy vastausta kovin helposti. Tarkasteleeko ekologiselta, taloudelliselta, miltä tahansa näkökulmalta, koska viime kädessä me jokainen vastaaja edustamme vain omaa arvomaailmaamme. PÄäasia on, että ap kokee asuvansa omassa rakkaassa kodissaan ja kokee olonsa turvalliseksi. Tärkeää on miljöö, naapurit, yhteydet muualle, joten kokonaisuus ratkaisee aina.
Vierailija kirjoitti:
Haaskausta asua kaksin tosi isossa asunnossa, ei lapseton pari tarvitse monia makuuhuoneita tai useampaa vessaa. Kieltämättä ihmettelen, ellei kyse ole ökyrikkaista.
Miten lapset oikeastaan määrittävät aikuisten tilantarvetta ihan käytännössä? Jos meillä olisi lapsia, pitäisi olla lasten lukumäärän verran vielä lisää makkareita, aivan yhtä lailla kumpikin tarvitsee silti oman työhuoneen. Katsos kun jotkut meistä ovat tehneet jo vuosia etätyötä ja se ei kyllä ole jo ihan asiakkaidenkaan yksityisyyden takia ihan olkkarissa tai keittiön pöydän ääressä tehtävää hommaa.
Pari vessaa taas on vähän pakollinen juttu jos toisella on suolistosairaus :D
Lapset muuttaneet kotoa, täällä reilu 200 neliöö itselle, miehelle ja kissalle.
Ja työ tehdään kotona, se vie oman tilansa tästä tilavuudesta. Työpisteet ja varastointi.
3 kerrosta ja 3 wc:tä. Joku voisi ajatella että pienempikin riittää...
Älkää valittako ikinä jos on hyvin asiat. Piru kuulee tai kateelliset ....Kel onni on se onnen kätkeköön.
Vierailija kirjoitti:
2400kg asumiseen Ilmastodieetin mukaan (Sitran mukaan Suomalaisten keskiarvo on 2100) (enkä merkinnyt ydinvoimasähköä vihreäksi sähköksi, oletan ettei sitä lasketa sellaiseksi). Muut osa-alueet ovat taas pienempiä, koska emme matkustele, syömme vegaanisesti, kierrätämme, emme kulje töihin ja pyrimme muutenkin vastuullisiin valintoihin. Eli mikä ongelma tässä on?
Minun äiti asuu yksin 100 neliön OK-talossa. En tiedä mitä AP:n tilanteesta olisi mieltä.
Vanhempani asuvat kahdestaan viidelle hengelle rakennetussa omakotitalossa koska me lapset aikuistuimme ja muutimme pois. Ovat itse rakentaneet talon ja omistavat tontin, joten en tiedä miten se voisi olla keneltäkään pois.