Facebookin kotipoliisit ärsyttää!!!
Ärsyttääkö muita nämä facebookin itkutarinat, joissa henkilö on kohdannut vääryyttä ja "saa jakaa"?
Rekkakuski kuvasi hullun ohittelijan ja laittoi videon faceen ja nyt on ohittelijalla syyteharkinta niskassa. Nyt kuskia uhkaillaan jne. Tänään viimeksi näin jutun jossa oltiin tehty koe kuinka moni pysähtyy kun lapsi odottaa suojatien edessä - ei yksikään. Sitten uhkailtiin, että aletaan ottamaan kuva ja rekkarit ylös kaikista ketkä ei pysähdy ja laitetaan jakoon.
En sano, etteikö kyseiset törpöt ole toimineet väärin ja siitä saakin suuttua, mutta joku raja sentään. Kummallista, että nyt yhtäkkiä tavalliset ihmiset ovat alkaneet leikkimään poliisia...
Jos mun kuva olisi joskus facebookissa yleisessä jaossa, koska en pysähtynyt suojatien eteen, niin se olisi samantien rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:45"]Eikä ole pelkästään nämä jutut, vaan näitä tulee nykyään lähes joka päivä!
-ap
[/quote]
Jättää noudattamatta tieliikennelakia -> tekee rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.
Oon täysin samaa mieltä! Some on nykyään kuin mikäkin jalkapuu, jossa ihmisiä saatetaan julkisuuteen mokien ansiosta ja kansa saa nauraa. Tietenkään esimerkiksi törttöily liikenteessä ei ole suotavaa ja hyväksyttävää, mutta kaikki tekevät virheitä, eivätkä sivusta seuraajat voi tietää syitä virheiden takana.
Ei mua ärsytä. Asun alueella jolla ei edes ole kunnolla poliisia ihan kuntakeskustaa lukuun ottamatta. Monet monituiset tilanteet on saatu joko estettyä tai selvitettyä, kun avulias naapuri on ottanut rekkaria ylös autosta joka on näyttänyt epäilyttävältä, tai riistakamera on napannut kuvan tai ollaan muuten vaan juoruttu siitä mitä tapahtuu. Sellaista "mitä se muille kuuluu mitä minä teen, eikä mua kiinnosta mitä muut tekee" - mentaliteettia ei ole, koska sitä ei voi olla. Syy-seuraussuhteet ovat liian selkeitä, että niistä voisi olla välittämättä, ja tosiaan ei se poliisi ole täälläpäin mikään jokapaikantalkkari jolle voi soittaa kaikista pienemmistäkin murheista.
Tänään näin FB :ssä jaetun jonkun lapsen lääkärin tekstin päivystyksestä. Näkyy tietenkin lääkärin nimikin. Lääkäri oli asiallisesti tutkinut lapsen ja antanut oikean hoidonkin, särkylääkettä, koska oli selkeästi virusperäinen tauti. Tämä ei riittänyt vanhemmille vaan menivät yksityiselle saamaan diagnoosin virusperäinen aivokalvontulehdus. Jonka hoito on särkylääke. Ja nyt paasataan ympäri facea kunnallisen puolen surkeista lääkäreistä. Olisi nämäkin vanhemmat voineet hieman perehtyä virus- ja bakteeriperäisen aivokalvontulehduksen oireisiin ja hoitoon niin ehkä olisivat hiljaa vaan. Toivottavasti näille vanhemmille tulee asiasta jotain sanktiota. Ensinnäkin todella kurjaa levittää teini-ikäisen lapsen lääkäritekstiä koko kansalle ja toisekseen eikö tuo jonkunlaisen kunnialoukkauksen kriteerit täytä lääkärin haukkumisen osaltakin.
Mikähän on peruste kunnianloukkaussyytteellä ap:n tapauksessa? Ei taida Suomen rikoslaki ihan venyä aloittajan tarkoituksiin...
Joo, totta kai jokainen joskus mokaa, itsekin tunnustan, että olen joskus ajatuksissani ajanut pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton vierestä. Onneksi ei käynyt mitenkään, ja tuon jälkeen olen ollut ekstrahuolellinen vastaavissa tilanteissa. Valtaosa tapauksista on kuitenkin niitä, joissa ihan vain piittaamattomuutta ei noudateta liikennesääntöjä, jolloin voi olla ihan hyväkin, että ne tulevat ilmi. Jos vaikka kiinni jäämisen pelko saisi sitten noudattamaan paremmin niitä liikennesääntöjä
Ihmiset eivät vain osaa lakia, esim. pyöräilijät ovat mielellään vaatimassa suojatiellä jalankulkijan oikeuksia ja pelottavan iso osa luulee lain menevän samalla tavalla. Videoitakin on helppo muokata, joten on mahdollista, että joku päivä joku vihamiehensä kuvaa lavastettuun tilanteeseen.
Entäs jos se rekkari katsotaan väärin? Puolisoni oli nähnyt täsmälleen samanlaisen auton väriä myöten kuin mikä minulla on, ja rekkarissa oli ollut eroa vain viimeisessä numerossa. Itse soitin kerran hätäkeskukseen omituisesti ajaneesta autosta (kävi välillä vastaantulijankin kaistalla), enkä minä saanut rekkarin kaikista numeroista selvää. Pahimmllaan saa syytöksiä jonkun toisen ajotavasta, vaikka itse olisi samaan aikaan ihan eri paikkakunnallakin.
Muistatteko sen Stockan ilmapalloisän ? Siinä konkretioitui nolus ja minäminäminä -ajattelu.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:56"]
Muistatteko sen Stockan ilmapalloisän ? Siinä konkretioitui nolus ja minäminäminä -ajattelu.
[/quote]
Muistan, myötähäpeä.
Kyllä törkeydet ja niiden tekijät pitää tuoda julki! http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=49732
Joo ei ihmiset kyllä ajattele, Facebookissa usein näissä kirpputori ryhmissä jos joku on toiminut jotenkin sääntöjen vastaisesti niin pitää oikeen kaikille tiedottaa kuka möikin 500 lla toiselle kun lupas mulle 400 lla.
Naurettavaa ja häpeen näiden ihmisten puolesta.
Kerran mun tuttu myös ilmoitti seinällään henkilön nimen ketä on hänelle rahaa velkaa eikä ole maksanut.
Kyllä asiat pitää ratkasta yksityisesti eikä Facebookissa.
Mä inhoan noita. Tosin ne jotka niitä tehtailee tai jakaa tuntuvat olevan kaikki hieman yksinkertaista porukkaa.
juuri viikko sitten yksi miespuolinen tuttu oli parvekkeelta ottanut kuvan vaaleasta naisesta joka seisoo pihalla.
nainen oli ulkomaalainen ilmeisesti jostain Tsekeistä. Oli ollut eksynyt ja kysynyt missä on joku talo/rappu jossa ystävänsä asui.
tää järjenjätti oli sitten postannut tän naisen kuvan ja kirjoittanut että varmaan oli joku varas ihan sillä silmällä katseli heidän kotiaan kohti ja sit isolla että SAA JA PITÄÄ JAKAA. ja sit toiset idiootit jakaa.
niinku MITVIT???
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:27"]Oon täysin samaa mieltä! Some on nykyään kuin mikäkin jalkapuu, jossa ihmisiä saatetaan julkisuuteen mokien ansiosta ja kansa saa nauraa. Tietenkään esimerkiksi törttöily liikenteessä ei ole suotavaa ja hyväksyttävää, mutta kaikki tekevät virheitä, eivätkä sivusta seuraajat voi tietää syitä virheiden takana.
[/quote]
No ehkä joku tuollainen nykymaailman jalkapuu olisi ihan hyväkin. Ei nyt kaikkea tarvitse julkiseksi laittaa nimillä, mutta esim. se Skoda-miehen tapaus oli minusta ihan hyvä näyttää muillekin. Kun näkyy noita törttöilijöitä olevan tuolla liikesteessä ihan liikaa ja jopa vaarallisesti ajetaan suojatien yli vaikka olisi pieniä koululaisia odottamassa ylipääsemistä. Laki ei näytä noille.tunareille merktsevän mitään, niin josko edes julkisen nolauksen pelossa oppisivat noudattamaan sääntöjä.
Kun kaikki alkavat leikkiä kotipoliisia niin siitä vain menee teho kun niihin ei enää reakoida juuri mitenkään tai jos reakoidaan juuri sillä hetkellä, niin hetken päästä tulee uusi juttu jota täytyy jakaa ja joiden vuoksi ihmisiä uhkailla. Niiltä menee täysin teho kun kaikki niitä epätoivoissaan päivittävät sekä yrittävät saada kunniaa itselleen. Siitähän siinä lopulta kuitenkin on kyse.
Saati sitten ne jutut joita on vähän väritetty omaksi eduksi. Voidaan jättää tiettyjä juttuja pois, jotta homma näyttää pahemmalta kuin onkaan. Tai ollaan itse niin kovin kärsineitä uhreja. Tuntuu ettei ihmiset nykyään osaa eikä halua hoitaa esim. reklamaatioita yrityksen kanssa suoraan vaan heti postataan faceen.
Mä olen vakaasti päättänyt että sellaista nyyhkytarinaa ei tule jonka mä jakaisin. Kenenkään tuntemattoman yksipuoliseen tarinaan ei kannata noin vaan uskoa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:45"]Eikä ole pelkästään nämä jutut, vaan näitä tulee nykyään lähes joka päivä!
-ap
[/quote]
Jättää noudattamatta tieliikennelakia -> tekee rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.
[/quote]
Kunnianloukkaus se on siinä vaiheessa jos mun auton rekkarit ja kuvat on netissä yleisessä jaossa. Sama se pyaähdynkö vai en, se nyt ei liity tähän asiaan millään tavalla.
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:28"]Ei mua ärsytä. Asun alueella jolla ei edes ole kunnolla poliisia ihan kuntakeskustaa lukuun ottamatta. Monet monituiset tilanteet on saatu joko estettyä tai selvitettyä, kun avulias naapuri on ottanut rekkaria ylös autosta joka on näyttänyt epäilyttävältä, tai riistakamera on napannut kuvan tai ollaan muuten vaan juoruttu siitä mitä tapahtuu. Sellaista "mitä se muille kuuluu mitä minä teen, eikä mua kiinnosta mitä muut tekee" - mentaliteettia ei ole, koska sitä ei voi olla. Syy-seuraussuhteet ovat liian selkeitä, että niistä voisi olla välittämättä, ja tosiaan ei se poliisi ole täälläpäin mikään jokapaikantalkkari jolle voi soittaa kaikista pienemmistäkin murheista.
[/quote]
Teidän naapurit eivät kuitenkaan kai facebookiin laita näitä juttuja yleiseen jakoon?
Taisi olla viime vuonna kun Ruotsissa joku mies pisti liikkeelle "katoamisilmoituksen" tyttöystävästään tai vaimostaan Naamakirjassa nyyhkytarinan kanssa. Iidootit jakoivat sitä ja tuloksena se nainen löytyi - oli paossa tätä äijää turvatalossa tai vastaavassa. En muista menikö siltä henki vai mitä siinä tapahtui.
Eli vastaus kysymykseen: ärsyttää. Itse en jaa mitään katoamisilmoituksia enkä lynkkauspostauksia. En myöskään "jaa tämä seinällesi edes yhden päivän ajaksi.." ynnä muita plääplää-juttuja.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:45"]Eikä ole pelkästään nämä jutut, vaan näitä tulee nykyään lähes joka päivä!
-ap
[/quote]
[/quote]
Kunnianloukkaus se on siinä vaiheessa jos mun auton rekkarit ja kuvat on netissä yleisessä jaossa. Sama se pyaähdynkö vai en, se nyt ei liity tähän asiaan millään tavalla.
-ap
[/quote]
Eikä ainoastaan kunnianloukkaus! Kyllä se on myös heittellepano, eläinsuojelurikos, kavallus ja ehkä myös näpistys!!! Terveisin juristi!
Poliisin sivuilta:
"Kunnianloukkaus tulee kyseeseen silloin kun lähettää toiselle tai toisesta pilkkaavia ja ivaavia viestejä. Samaan sarjaan kuuluu myös valheellisen tiedot toisesta, rasistiset huomautukset ja ulkonäköä roisisti arvostelevat kommentit. Jos tällä toiminnalla aiheutetaan toiselle vahinkoa ja kärsimystä, tai häneen kohdistuvaa halveksuntaa, voi syyllistyä kunnianloukkaukseen. Toisesta voi myös muokata loukkaavia kuvia ja laittaa niitä esille nettiin, jolloin syyllistyy yleensä rikokseen. Muutenkin kaikkiin kuviin täytyy olla kuvissa esiintyvän lupa, vaikka niitä ei olisi muokattukaan millään lailla. Toisaalta tällöin rikkoo yleensä vain palvelun sääntöjä eikä syyllisty mihinkään rikokseen. Rangaistuksena kunnianloukkauksesta on korkeintaan sakkoa ja kyseeseen voi tulla myös rahallinen korvaus henkisistä kärsimyksistä."
Kuvien lataaminen nettiin toisesta ilman lupaa vieläpä tällaisessä yhteydessä on rangaistava teko! Kiistäisin toki koko asian että en pysähtynyt. Siinäpähän kuvan ottaja sitten todistaa asian.
-ap
Eikä ole pelkästään nämä jutut, vaan näitä tulee nykyään lähes joka päivä!
-ap