Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kehtaatte edes (vauva yökyläily)

Vierailija
22.08.2014 |

Viedä vauvan yökylään ennen ku nukkuu läpi yön?

Miten kehtaatte kuukauden kahden ikäisen laittaa mummolaan yöksi, vaikka mummo on jo omansa hoitanut? Tätä mä en käsitä...

"Mummo ite halus" joopajoo

Vai onko tää korvikemutsi hommia ku vauva nukkuu korvikkeen kans nii hyvin.

en usko kenenkään kuolevan siihen ettei pääse ryypylle. Tuskin mielenterveyskään ilman ryyppyä pettää, vaikka sitä kovasti suomessa äidit väittää (varsinkin nuoret)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo "mummo halusi" kuule voi ihan paikkaansa pitää. Oma äitini hoitaisi vauvaani vaikka viidesti viikossa ja usein (lähes viikottain) kysyykin, voisimmeko mennä kylään. Ja tällöin hän usein ehdottaa, että voi katsoa vauvaa jos haluan johonkin lähteä.

Vauva ei koskaan ole ollut yötä hoidossa, koska itse en vielä halua, mutta meillä ainakin siis isoäiti enemmän kuin mielellään viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa.

Vierailija
2/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mummona halusin että nuoren perheen vanhemmat saavat nukkua ja kutsuin äidin ja vauvan viideksi päiväksi kylään. Äiti nukkui yöt meillä ja isä nukkui yöt kotona. Muuten ruokinta hoidettiin imetyksellä paitsi yöllä klo 3 annoin korviketta ja myös klo 6. Yhdeksältä vein vauvan imetettäväksi ja sen jälkeen äiti nukkui vielä pari tuntia. teki kuulemma hyvää kuukauden pätkäunien jälkeen. Minä taasen saan nukkua kaikki elämäni yöt kunnolla joten viiden yön pätkäunet eivät heilauttaneet terveyttäni mihinkään suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että äidin haluaminen ryypylle on ainoa syy, miksi vauva pitäisi laittaa yökylään :-D Ja meillä mummot ja ukit ovat kyllä ihan mielelläänkin hoitaneet lapsia ihan vauvasta asti vaikka on ollut yöheräämisiäkin. Ovat osanneet sanoa myös ei silloin kuin heillä on ollut muita suunnitelmia ja se on ollut aivan ok.

Vierailija
4/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi ruinas vauvaa yökylään jo 2 kk ikäisenä. Sitten veti herneet nenään kun en 6kk ikäistäkään päästänyt, eikä kertakaikkiaan ymmärtänyt edes sitä että minä imetän vauvaa! Lapsi ei todellakaan ollut yökylässä, ja anoppi edelleen katkera. Että kyllä näitä tällaisiakin mummoja löytyy! 

Vierailija
5/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:30"]Tunnen muutamia parikymppisiä äitejä jotka vie sen kullanmurun joka viikonloppu mummille hoitoon. Sitten on Facebook täynnä ryyppykuvia. Äly hoi..

[/quote]

minäkin tunnen monia. Itse olen parikymppisenä ensimmäisen saanut eikä tyttö ole ollu yökylässä ennen kun nukkui varmasti koko yön. Niin kiire minulla ei ollut baareilemaan. Surullista kun lapsia pukataan kun on vielä kova menovaihe päällä. Miksei voi odottaa vähän tasaisempaa vaihetta jolloin on jo oikeasti valmis olemaan läsnä. Joka viikonloppu on liikaa samoin joka toinen.

kerkeää mennä taas kun lapsi tulee vanhemmaksi

Vierailija
6/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pieni ei vielä tajuakaan mistään mitään, mutta esim. 8-10kk ymmärtää jo olevansa vieraassa paikassa ilman vanhempia, mutta hänelle ei voi vielä selittää MIKSI näin on. Se on jo hoitajallekin melkoisen rankkaa jos lapsi itkee itkemistään ja kieltäytyy syömästä. Kokemusta on.... Toivottavasti oli hyvät bileet.

Vierailija
7/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:35"]Minä taasen saan nukkua kaikki elämäni yöt kunnolla joten viiden yön pätkäunet eivät heilauttaneet terveyttäni mihinkään suuntaan.

[/quote]

Tuota myös oma äitini sanoo, jos vauvan kanssa on hetkittäin vaikeaa. Ollessani esimerkiksi rintatulehduksessa 40 asteen kuumeessa ja vauva oli vähän hankalana äitini totesi "se ei minua haittaa yhtään, että pari päivää kannan itkevää vauvaa, sinä teet tämän joka päivä joten kyllä minä nyt sinua autan". Enkä edes joutunut pyytämään vaan äitini itse meidät kylään kutsui ja passitti minut lepäämään ja nappasi vauvan itselleen.

T. 6

Vierailija
8/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja musta se on hirveän surullista ettei jotkut tajua sitä, ettei muiden vauvojen yökyläilyt kuulu heille.

Vierailija
9/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:35"]Minä taasen saan nukkua kaikki elämäni yöt kunnolla joten viiden yön pätkäunet eivät heilauttaneet terveyttäni mihinkään suuntaan.

[/quote]

Tuota myös oma äitini sanoo, jos vauvan kanssa on hetkittäin vaikeaa. Ollessani esimerkiksi rintatulehduksessa 40 asteen kuumeessa ja vauva oli vähän hankalana äitini totesi "se ei minua haittaa yhtään, että pari päivää kannan itkevää vauvaa, sinä teet tämän joka päivä joten kyllä minä nyt sinua autan". Enkä edes joutunut pyytämään vaan äitini itse meidät kylään kutsui ja passitti minut lepäämään ja nappasi vauvan itselleen.

T. 6

[/quote]

tuo nyt on ihan eri asia

-ap

Vierailija
10/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mummo olen "omani hoitanut" mutta minulle lastenhoito ei todellakaan ole mikää pakollinen paha, vaan nautin siitä että saan viettää lastenlasten kanssa aikaa jopa ihan kahdestaan. Minusta se on ihanaa, että olemme tyttäreni ja jopa miniöiden kanssa niin läheisiä että he uskaltavat uskoa pienet lapsensa minun hoiviini. Varmaan jonkun kerran äidit ovat olleet humpallakin kun lapset ovat olleet minun luona yötä, mutta miksi ihmeessä ei saisi? Eivät ryyppää kuitenkaan ja hyvähän se on että pääsevät joskus ulos ilman lapsiakin tapaamaan ystäviään ja viettämään tyttöjen iltoja. Minulla eläkeläisellä ei ole mihinkään kiire ja voin nukkua vaikka koko päivän jos nyt yksi yö on mennyt lasten kanssa valvomiseen.

Vierailija
11/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs jos se vauvan äiti on siellä yökylässä myös? Miten muuten korvikemaito nyt taas liittyy tähänkin aloitukseen? Ap taitaa olla kateellinen niille, joille tuo lapsen ruokinta on ollut helppoa alusta alkaen eikä ole tarvinnut parkua tissien tähden.

Vierailija
12/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:35"]Minä taasen saan nukkua kaikki elämäni yöt kunnolla joten viiden yön pätkäunet eivät heilauttaneet terveyttäni mihinkään suuntaan.

[/quote]

T. 6

[/quote]

tuo nyt on ihan eri asia

-ap

[/quote]

Kuinka niin? Ensimmäisessä lauseessa paasaat että "miten kehtaatte viedä vauvan yökylään ennen kuin nukkuu kokonaisia öitä?". Vai tarkoititko siis kuitenkin vain tilanteita, joissa äiti lähtee baariin ja lykkää vauvan jonnekin hoitoon? Sitten ei parane moralisoida kaikkia vauvansa yökylään jättäneitä, koska tilanteita on niin monenlaisia. Ja omasta mielestäni se baareissa yötämyöti juokseminen muuten saisi jäädä sinne elämään ennen lapsia, ei se minusta ole siis sen hyväksyttävämpää vaikka lapsi nukkuisikin kokonaisia öitä.

Vierailija
13/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut ystäväni vauvaa yön yli tämän ollessa 3kk.

Vaadin vauvaa yöksi meille. Ystäväni ei ollut nukkunut yhtäkään yötä vauvan synnyttyä koska vauvalla oli paha koliikki. Ystäni oli nukahtanut heti kotiin päästyään, kielsin häntä soittamasta tai tekstaamasta ennen kello 7. 

Mielestäni tuommoisessa tilanteessa ei ole mistään kehtaamisesta tai huonosta äitiydestä kysymys. Vaan ihan omasta jaksamisesta. 

Valvoin sen yhden yön vauvan kanssa, ei tuntunut rankalta sillä tiesin että seuraavan yön saan nukkua taas hyvin.

Vierailija
14/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:30"]Tunnen muutamia parikymppisiä äitejä jotka vie sen kullanmurun joka viikonloppu mummille hoitoon. Sitten on Facebook täynnä ryyppykuvia. Äly hoi..

[/quote]

mäki tiijän noita tyyppei vaikkei mun kaveripiirii kuulukkaa. Mut en kumminkaa menis yleistämää . Oon mäki vähä päälle 2kymppinen ja 4v tytön äiti enkä ryyppää ollenkaa. Ite jouduin lapsena sitä juomist kattelee vanhemmilt joka vkonloppu mikä oli todella ahdistavaa ja mun äiti ja isä olivat reilusti yli 3kymppisiä. Oonki päättäny antaa mun lapselle elämän niin ettei alkoholia tule kotona näkemään tai minkään näköstä juomista.

Vierailija
15/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:30"]

Tunnen muutamia parikymppisiä äitejä jotka vie sen kullanmurun joka viikonloppu mummille hoitoon. Sitten on Facebook täynnä ryyppykuvia. Äly hoi..

[/quote]

Mä tunnen kyllä ihan kolmekymppisiäkin, että ei se kuule iästä ole kiinni.

Vierailija
16/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva meni mummolle hoitoon 7kk iässä, kun en ollut syntymän jälkeen nukkunut yli viittä tuntia yössä kertaakaan. Eli vauva ei nukkunut kokonaisia öitä lähellekään, ehkä kahden- kolmen tunnin pätkiä. Eikä todellakaan lähdetty juomaan, vaan nukuin putkeen 12h, voi sitä onnea <3. Arkea jaksoi taas paljon paremmin sitten vauvan kanssa. Kun tyttäreni kasvaa aikuiseksi, ja jos minusta tulee joskus isoäiti, toivon voivani auttaa tytärtäni lasten hoidossa mahdollisimman paljon, vaikka olisinkin jo silloin "omani hoitanut". Teen sen rakkaudesta ja auttamisen halusta, niinkuin omakin äitini.

Vierailija
17/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun veljellä on yhteensä 6 lasta joista vanhin on 6 ja tämäkin heräilee vielä mummolassa. Ei se isovanhempia tunnu haittaavan. 

Vierailija
18/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:26"]

Miten kehtaatte kuukauden kahden ikäisen laittaa mummolaan yöksi, vaikka mummo on jo omansa hoitanut? Tätä mä en käsitä...

en usko kenenkään kuolevan siihen ettei pääse ryypylle. Tuskin mielenterveyskään ilman ryyppyä pettää, vaikka sitä kovasti suomessa äidit väittää (varsinkin nuoret)

[/quote]

En mä tiiä kyllä... nyt näyttää kyllä sille että sun ei ehkä kannattaisi juoda ollenkaan.

Vierailija
19/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Mä kehtasin oikein hyvin laittaa 2 kk ikäisen vauvan mummulaan yökylään, lapsi nukkui yönsä jo 1 kk:n ikäisenä; illalla 22 nukkumaan ja aamulla klo 07 heräsi. Pumppasin maitoa rinnoista tuttipulloihin ja kaikki meni hyvin. 

Eikä edes ryypätty sinä yönä. Voi ei.

Vierailija
20/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hohhoijaa näitä moraalinvartijoita. Äidilläkin on oikeus käydä välillä tuulettumassa, jos vauvalla on kaikki hyvin ja esim. isä tai mummu on pullon kanssa auttamassa. Meillä ainakin oma äitini ihan hinkuu hoitamaan vauvaa ja juuri itse ehdotti ajankohtia jolloin haluaisi pitkän matkan takaa tulla ammaksi, koska haluaa viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa ja me voimme miehen kanssa viettää vähän keskinäistä aikaa. 

Tää nykyäitien moralisointi on ihan naurettavaa, vain Suomessa on tällaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän