Millainen on heikkolahjainen ihminen? Kuvaile.
Kommentit (92)
ex-suntio kirjoitti:
Mulla 7 kpl koulutuksia, mutta kaikki eri alalta koska en pärjää kuin ammattikoulussa josta pääsin läpi rimaa hipoen heikkolahjaisuuden takia. Olen koulutuksiltani kiinteistönhoitaja, suntio, varastotyöntekijä, kemiantekniikan prosessinhoitaja, puistopuutarhuri, dieettikokki sekä suurtalouskokki. Olen ylikoulutettu, vaikka en ole suorittanut kuin perustutkintoja. Jouduin hankkimaan kaksi psykologin todistusta omakustanteisesti että työeläkelaitos hyväksyi minut eläkeläiseksi. Olen erittäin hyvä aputyöntekijä mutta tälläisiä töitä nykytyöelämässä ei ole koska täytyy hallita tietokoneet ja asiakaspalvelu. Lisäksi kun työt menee suhteella niin töihin vaikea päästä osatyökyisenä jos suhteita ei ole.
Epäuskottava viesti. Kuitenkin tietokoneella tätäkin kirjoittelet? Miksi et muka pääse esim. varastotöihin tai kokiksi?
ex-suntio kirjoitti:
Heikkolahjainen = zombie, elävä kuollut, lapsellisen yksinkertainen, kulkee omissa ajatuksissaan, tekee tyhmiä päätöksiä kun järki ei riitä ja juoksee joka paikkaan niin kuin Forrest Gump.
Miten kommenttisi on linjassa aiemman kommenttisi kanssa? Tuollaiset piirteet voisi olla myös jollain huippulahjakkaalla nerolla. Korkean äo:n omaava voi hyvinkin kulkea ajatuksissaan tai sählätä käytännön asioissa tai olla lapsellinenkin tunnepuolen jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisinko minä koska sain tuosta Mensan nettitestistä tuloksen 70? Olen AMK-koulutettu sekä sen jälkeen yliopistossa osaamistani syventänyt tavallinen veronmaksaja.
Tyhmyys näkyy käytännössä siten että käyn töissä vaikka saisin sossupummina leveämmän leivän.
Nuo Mensan testit on huonoja.
Itse en tajunnut niitä ollenkaan. Psykologi teki mulle kunnolliset 2 päivää kestäneet testit. Tulos 125.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tämä palsta on täynnä korkeasti koulutettuja fiksuja ihmisiä. Tunnen myötähäpeää miten monet ajattelevat heikommin menestyneestä. Kaikki me olemme yhtä arvokkaita!
Singulari tekoälyyn verrattuna kaikki ihmiset on yhtä tyhmiä.
Voin kertoa eräästä 50 ja plus naisesta. Hänellä oli mies ja sai kaksospojat silloin joskus 25 vuotta sitten. Jätti perheensä, lasten isä alkohoisoitui ja nämä pojat jäi isälle. Nyt asuvat samassa kaupungissa mutta pojat vihaavat äitiään ja ovat nyt aikuisia, tosin monella tavalla kaikesta jääneet paitsi, ymmärrän. Olen kuitenkin asiakaspalvelussa ja palvelen tätä naista kuin hän oli ihan kuka vaan, se tekee todella kipeää vaikka huomaan hänestä paljon epänormaalia, on vain hyväksyttävä ettemme kaikki käy täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa eräästä 50 ja plus naisesta. Hänellä oli mies ja sai kaksospojat silloin joskus 25 vuotta sitten. Jätti perheensä, lasten isä alkohoisoitui ja nämä pojat jäi isälle. Nyt asuvat samassa kaupungissa mutta pojat vihaavat äitiään ja ovat nyt aikuisia, tosin monella tavalla kaikesta jääneet paitsi, ymmärrän. Olen kuitenkin asiakaspalvelussa ja palvelen tätä naista kuin hän oli ihan kuka vaan, se tekee todella kipeää vaikka huomaan hänestä paljon epänormaalia, on vain hyväksyttävä ettemme kaikki käy täysillä.
Miten nuo muut seikat liittyivät asiaan? Miten otsikon aihe ilmenee naisesta?
Vierailija kirjoitti:
No emme näköjään...
Ei ole helppo löytää yksinkertaista määritelmää, tunnen useita briljantteja ihmisiä jotka ovat sitten yhtäkkiä aivan onnettomia jollain tietyllä osa-alueella, älykköjä jotka esim. masennuksen vuoksi eivät saa asioitaan hoidettua, akateemisia ihmisiä joilla olemattomat käytännöntaidot, kielellisesti hyvin lahjakkaita joilla vaillinainen matemaattinen osaaminen jne.
Yhden asian olen huomannut, joka tuntuu yhdistävät ainakin useimpia ns. heikkolahjaisia: kyvyttömyys suhteuttaa. Heille se, että sataa on yhtä iso ongelma kuin vaikka se, että tilillä on 0 euroa ja laskuja maksettavana. Pientäkin valintatilannetta jäädään vatvomaan, koska onhan se nyt ihan hemmetin tärkeää onko sukat tänään siniset vai vihreät. Pikkuasiat koetaan ihan mahdottoman suurina, kaikenlainen turha sälä mitä elämään nyt vaan liittyy on heikkolahjaisille ihan kauheita esteitä ja niissä jumitetaan ja niitä ällistellään. Jokin sellainen sanonta taitaa olla, että ihmisen suuruuden voi mitata sillä kuinka suuria ovat hänen ongelmansa ja se taitaa pitää paikkansa.
Äräbit vaikuttaa heikkomielisiltä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
Ihmisiä jotka käyttävät termiä narsisti säännöllisesti. Matalapalkkaisessa suorittavassa työssä, jossa työkaverit ovat hänen mielestään kusipäitä ja pomot tyhmiä mulkkuja. Usein ay-aktiiveja.
No suomesssahan on kohta sellaset verilöylyt käynnnisssä että kuka saa työpaikan kaaatopaikalta.
Heikkolahjaisuudella tarkoitetaan normaalia mutta melko alhaista älykkyyttä, joka aiheuttaa laaja-alaisia oppimisvaikeuksia sekä vaikeuttaa toimimista ongelmanratkaisua vaativissa tilanteissa[1]. Heikkolahjaisuus on terminä vanhentunut, minkä vuoksi puhutaan nykyisin laaja-alaisista oppimisvaikeuksista.
Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien älykkyysosamäärä on 70-85, mikä on enemmän kuin kehitysvammaisilla[3].
Vierailija kirjoitti:
No suomesssahan on kohta sellaset verilöylyt käynnnisssä että kuka saa työpaikan kaaatopaikalta.
Kuulostais oikeen lupaavalta.
Äänestän sua vaaleissa.
Asun Kouvolassa jossa työttömiä paljon, ei täällä ole sellaisia varastotöitä joita pystyn tekemään eli laatikon siirtoa a:sta b:hen. En pysty kokin töitä tekemään siihen mulla ei järki riitä koska olen niin rajoittunut ja hidas kun olen logistiikka-alalla 11 vuotta sitten odottanut keräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kerran jouluna herkästi särkyvän posliinikulhon. Lasketaanko mut heikkolahjaiseksi?
Nokitan himmelillä.
Vierailija kirjoitti:
Äräbit vaikuttaa heikkomielisiltä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
No joo, mutta tuolla päin maailmaa meikäläisittäin heikkolahjainen ihminen on keskiverto.
Muistan lukeneeni, että kun Kylmän sodan aikaan Lähi-idässä ja Afrikassa käytiin proxy-sotia, Neuvostoliitto toimitti Libyaan pommikoneita, mutta paikalliset eivät millään oppineet lentämään niillä, joten lopulta piti lähettää myös lentäjät.
Saudi-Arabian kaltaiset maat ostavat aseiden lisäksi myös niiden huollon ja kunnossapidon amerikkalaisilta, koska paikalliset eivät kerta kaikkiaan pysty siihen omin voimin. Tekniikan opiskelu ja ohjeiden noudattaminen on liian vaikeaa.
Afrikassa on (vähäiset) rautatiet ja muut siirtomaa-aikojen jäljiltä. Sen jälkeen kun eurooppalaiset lähtivät, niitä ei ole pystytty ylläpitämään.
Eikä johdu köyhyydestä! Tai hirmuhallinnosta.
Nimittän Pohjois-Korea on rutiköyhä hirmuhallintovaltio, jossa jopa syödään ruohoa. Mutta heidän ikivanhat MiG-hävittäjänsä ovat lentokuntoisia (ainakin ne muutamat joita on varaa kunnossapitää). Samoin siellä on koulujärjestelmä ja muitakin järjestäytyneen yhteiskunnan merkkejä.
Koska pohjoiskorealaiset ovat aasialaista rotua, eli huolimatta köyhyydestä ja puutteesta, siellä keskimääräinen geneettinen älykkyys riittää tällaiseen perusmuotoiseen toimintaan. Lähi-idässä ja Afrikassa vastaavaa ei tavata.
ex-suntio kirjoitti:
Asun Kouvolassa jossa työttömiä paljon, ei täällä ole sellaisia varastotöitä joita pystyn tekemään eli laatikon siirtoa a:sta b:hen. En pysty kokin töitä tekemään siihen mulla ei järki riitä koska olen niin rajoittunut ja hidas kun olen logistiikka-alalla 11 vuotta sitten odottanut keräyksiä.
Mitä ihmettä? Kirjoitat ihan sujuvasti tänne, muttet pysty olemaan kokki? Miten olet silti kouluttautunut siihen ammattiin? Kokki yleensä katsoo ruokaohjeesta tarvittavat määrät ja noudattaa ohjeita. Siihenkin rutinoituu, kun tekee usein samoja ruokia. Mikä on siinä ongelmana?
Sellainen, joka möllöttää suu auki.
Tyhjä katse.
Ammattivalittaja on heikkolahjainen.
Onneksi tämä palsta on täynnä korkeasti koulutettuja fiksuja ihmisiä. Tunnen myötähäpeää miten monet ajattelevat heikommin menestyneestä. Kaikki me olemme yhtä arvokkaita!