Vegaani synnyttäjä valitti ruoasta koko ajan.
Pari viikkoa sitten jaoin huoneen naisen kanssa laitoksella. Nainen oli vegaani ja sillä oli myös joku ihme allergia, joku leipäpuu tms.
Sinä valittajanainen, arvaa olinko väsynyt synnyttämisestä. Ja arvaa väsyinkö ja ärsyynnyinkö entisestään, kun jouduin kolme päivää kuuntelemaan valitustasi siitä, ettet saanut ravintolatason vegaaniannoksia eteen kannettuna!? Et tykännyt punajuurista, et kikherneistä. Marmatit siitä, että tomaatit olivat löllöjä. Annoskin oli tosi epähoukuttelevasti aseteltu.
Syö pääsi! Ai niin, et voikaan, koska olet vegaani.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:52"]Ohhoh aika erikoista vegaanivihaa :O Mie olen lääkäri ja vegaani ensisijaisesti ympäristön ja terveyden vuoksi. Jos ravintoloissa olisi parempia kasvisruokia voisi se rohkausta ihmisiä syömään enemmän kasviksia. Se olisi suorastaan kansanterveysteko! Mikäli haluaa selkeää ja viihdyttävää tietoa kasviperäisen ruokavalion terveysvaikutuksista kannattaa katsoa Forks over knives-dokumentti. Oli ainakin netflixissä viime viikolla.
Kolesterolilääkkeet ja sydän- ja verisuonisairaudet olisivat lähes historiaa jos kaikki söisivät kasvisperäistä ruokaa. Samoin syöpätaudit vähenisivät. Suomen Lääkäriliittokin listaa veganismin keinona estää sydän- ja verisuonisairauksia.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
[/quote]
Et ole mikään lääkäri tai sitten oöet vain tyhmä kuin vasemman jalan saapas. Älä tule vääntämään mitään juttua kasvissyönnistä keskusteluun, jossa aiheena on vegaanius. Ne ovat kuin yö ja päivä. Liialliset aatteet ne vasta valtimoita heikentävätkin ja verenpainetta nostavat.
[/quote]
Kasviperäinen ruokavalio ei sisällä eläinperäisiä ruoka-aineita. Lakto-ovovegetarismista toki usein puhutaan kasvissyöntinä.
Pitihän se arvata, että kyseenalaistetaan. Voin olla ihan omalla nimelläni tässä keskustelussa kyllä.
T. Eveliina Jaurakkajärvi (tarkistakaa julkiterhikistä jos epäilyttää)
[/quote]
Eli vasemman jalan saapas. Otan osaa, muropaketistako olet tutkintosi saanut? Runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio tekee monille sairauksille hyvää. Vegaaniruokavaliota EI OLE EDES TUTKITTU. lääkärin koulutus on tutkijan koulutus. Vai mistä luulet lisensiaatin tulevan? Sinun pitäisi kyllä pystyä erottamaan propaganda ja olemattomat otannat kunnollisesta kriittisestä tutkimuksesta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:21"]
Ihmettelettekö, miksi jokaiseen ei-vegaanin aloitukseen ilmestyy salamannopeasti neljä alapeukkua? Vegaanit asuvat useimmiten kommuuneissa, joten jossain päin Kumpulaa on nyt neljä täipäätä 15 vuotta vanhoilla pöytäkoneillaan vierekkäin alapeukuttamassa kaikkia niitä viestejä, joita eivät ole itse kirjoittaneet.
[/quote]
Olen huomannut saman. Jossain keskustelussa kävi ilmi, että he tietävät kuka on kommentoinut mitäkin. Sanottiin, että ketjun aggressiiviset kommentit olivat vain yhden (vegaani)henkilön kirjoittamia :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:52"]Ohhoh aika erikoista vegaanivihaa :O Mie olen lääkäri ja vegaani ensisijaisesti ympäristön ja terveyden vuoksi. Jos ravintoloissa olisi parempia kasvisruokia voisi se rohkausta ihmisiä syömään enemmän kasviksia. Se olisi suorastaan kansanterveysteko! Mikäli haluaa selkeää ja viihdyttävää tietoa kasviperäisen ruokavalion terveysvaikutuksista kannattaa katsoa Forks over knives-dokumentti. Oli ainakin netflixissä viime viikolla.
Kolesterolilääkkeet ja sydän- ja verisuonisairaudet olisivat lähes historiaa jos kaikki söisivät kasvisperäistä ruokaa. Samoin syöpätaudit vähenisivät. Suomen Lääkäriliittokin listaa veganismin keinona estää sydän- ja verisuonisairauksia.
[/quote]
Et ole mikään lääkäri tai sitten oöet vain tyhmä kuin vasemman jalan saapas. Älä tule vääntämään mitään juttua kasvissyönnistä keskusteluun, jossa aiheena on vegaanius. Ne ovat kuin yö ja päivä. Liialliset aatteet ne vasta valtimoita heikentävätkin ja verenpainetta nostavat.
[/quote]
Katsopa se tämän lääkärin mainitsema moninkertaisesti palkittu tiededokumentti. Voisit vaikka oppia jotakin. :)
Tämä keskustelu on parantanut käsityksiäni vegaaneista todella paljon. ...NOT!
Usein ravintolassa käydään porukalla ja voi olla, että porukka haluaa johonki tiettyyn paikkaan. Pitäisikö seurueen vegaaneiden juoda vettä ja olla hiljaa kun muut syö, ettei vaan henkilökunta rasitu?
Usein ravintola valitaan myös sen mukaan, mistä joukon ainoa vegaani sais myös hyvää ruokaa jolloin koko seurue vie rahansa sinne. Asialla on monta puolta.
T. Usein ulkona ystävien kanssa syövä vegaani
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:13"]
"Useassa tasokkaassa ravintolassa työskennelleenä voin kertoa , että ituhipit ovat marginaalin marginaalia asiakkaina ravintoloissa. Hyvä jos löytyy 1 vegaani tuhatta asiakasta kohti. Mutta silti pidät itsestäsi meteliä ja luulet että sinun muutama hassu eurosi vaikuttaa jollain tapaa ravintolan menestymiseen? Voin kertoa että se vegaaniannoksesi saa sekä keittiö-, että salihenkilökunnan lähinnä ärsyyntymään, varsinkin kiireessä.
Et ole monellekaaan ravintoloille todellakaan odotettu, kaivattu tai tarpeellinen asiakas, vain rasite."
Siksipä on hyvä että on fb:ssä ryhmä jossa tiedetään tämän kaltaiset paikat ja osataan välttää tällaisia paikkoja. Pääsette vähemmällä joten eikös ole ihan hyvä että fb-ryhmä on olemassa, turha ryhmää on mollata. On tiettyjä ravintoloita joissa on hyvät vegesapuskat, siellä meitä vegaaneja käykin paljon. Lempiravintolassani on aina vegeasiakkaita muitakin kuin minä, vähintään yhdessä pöydässä vegelautanen, usein useammassakin pöydässä. Usein meitä on isokin porukka jossa vegaani ja useita sekasyöjiä ja paikka kyllä valitaan sen mukaan että siellä voi sekä lihaani että vegaani syödä. Löytyy kyllä monia ravintoloita joissa vegaaniruoka ei ole mikään ongelma, ja monissa paikoissa on osattu annoksiin jopa panostaa, ehkä heillä ammattitaito on sitten parempi kuin sinun "tasokkaissa" paikoissasi. En edes lähtisi paikkaan missä ei ole valmista vegaaniannosta vaan joutuisi säätämään tai asenne on "ituhipit", sellainen ei kerro kovin tasokkaasta ravintolasta tai ainakaan ammattitaidosta. Voisittehan itsekin laittaa kyltin oveen että "ei ituhipeille eikä muille ruokavammaisille".
[/quote]
miksi siis käyt muualla kuin niissä ravintoloissa, joissa tiedät vegaaniruokaa olevan tarjolla?
siksi että olet urpo?
ja niitä ravintoloita ei ole montaa. voit huoletta siis käydä niissä aivan vapaasti.
jos vegaaneja olisi paljon, sitä vegaaniruokaa olisi myös tarjolla?
ravintola ei elä aatteesta, vaan tuloksesta.
[/quote]
Itse asiassa ainakaan Helsingissä niissä hyvää vegaaniruokaa tarjoavissa ravintoloissa ei välttämättä noin vaan käydä: mulla on pari kertaa mennyt suunnitelmat uusiksi esimerkiksi siks, että yhdestä aina varmasta paikasta, jolla on yleisesti hyvä maine vegaanien kesken, ei vain yksinkertaisesti oo saanut inhimilliseen aikaan ARKI-ILTANA pöytää. Kai se ravintola vain on täynnä niitä vegaanien seurueita, usein oikeasti kuulen naapuripöydistäkin taikasanan "vegaani". :)
Ja hei, ootko ihan oikeasti sitä mieltä, et aina pitäis syödä samassa paikassa eikä koskaan sais olla toiveikas ja antaa muillekin ravintoloille mahdollisuuksia? Mulle on parhaimmillaan loihdittu tosi ihania annoksia listan ulkopuolelta, myös joskus jos oon tapojeni vastaisesti mennyt ilman pöytävarausta syömään. Ja kyllä, muistan aina kiittää ja kertoa muille kokemuksista.
Monenlaisia ruokarajoituksia sitä nykyään onkin.
Outoa, jos sairaalassa ei ole kunnollista vegaanisafkaa tarjolla. Kyllä sairaalan pitäisi ottaa myös vegaanit huomioon.
"Olen Brysselissä aivan ihanssa ravintolassa (sisustukseltaan ja palvelultaan)jossa on siis vaan yksi melkein vegaaninen annos, jättämällä jugurtti kastikkeen pois siis tämä tyhmä kinoa riisi annos saa minut taas niin raivoon. Ihan syvältä ja omistaja sanoi että mene kiinalaiseen ravintolaan, perhana, haluan syödä ihanassa design ravintolassa enkä kiinalaisessa. Ei kuulemma pystytä lisäämään annoksia, oikeasti, tässä ravintolassa olisi keittiössä kaikki ainekset ihanaan vegaani ruokaan mutta tietämys puuttuu. Tunnen omistajan ja sanoin taas suoraan mielipiteeni. Taidan lahjoittaa vegaanikokkaus kirjan..."
Ryhmästä lainattua
Ja kyllä, olen opettanut myös lapsilleni, että ruuasta ollaan kiitollisia ja arvostetaan mitä luonto tarjoaa. Juuri yksi päivä poikani oli kovin surullinen, koska taajamassa ei voinutkaan ansastaa oravia. Reppana olisi halunnut niin kovasti oravapataa. Olen myös kertonut, että jos ei syö monipuolista ruokaa kuten luonto on meille ihmisille tarkoittanut, sairastuu ja jää heikoksi ja tyhmäksi.
Huh huh, nyt en oikein tiedä mistä tätä lähtis purkamaan... Siis ensinnäkin, ymmärräthän, että se tehotuotettu liha, jota lapsellesi syötät, ei ole "luonnon tarjoamaa". Sillä on itse asiassa hyvin vähän tekemistä luonnon kanssa, se tulee suoraan lihatehtaasta. Vai mitä, teidän perhekö metsästää ihan kaiken kuluttamanne lihamäärän?
Toisekseen, onko lapsellesi järjestetty asianmukaista terapiaa? Normaali naskali ei oravan nähdessään ensimmäisenä ajattele sen nistimistä tai oravapataa. En nyt halua syyttää mistään, mutta useat aikuiset psykopaatit ja murhaajat ovat aloittaneet tappamalla eläimiä. Kuulostaa väkivaltaiselta tapaukselta, toisaalta kun ottaa huomioon vanhempiensa tarjoamat lähtökohdat niin...
br>
Kolmanneksi. Miksi suollat lapsellesi tuollaista propagandaa, että vain lihaa syömällä pysyy terveenä? Oletko käynyt mitään kouluja? Tiedätkö mitään kasvipohjaisesta ruokavaliosta ja sen terveydestä, entä lihansyönnin merkityksestä ihmiskunnan sairauksiin? Ja edelleenkään, "luonto" ei ole tarkoittanut, että tehokasvattakaamme eläimiä ja syökäämme sitten niiden ruhoja. Ihmettelen syvästi tuota yhteyttä, minkä vedät jatkuvasti tehotuotannon ja luonnon väliin. Ja mitä tulee teidän ruokavaliostanne ja "tyhmäksi jäämisestä" niin... No, I rest my case. =D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:21"]
Ihmettelettekö, miksi jokaiseen ei-vegaanin aloitukseen ilmestyy salamannopeasti neljä alapeukkua? Vegaanit asuvat useimmiten kommuuneissa, joten jossain päin Kumpulaa on nyt neljä täipäätä 15 vuotta vanhoilla pöytäkoneillaan vierekkäin alapeukuttamassa kaikkia niitä viestejä, joita eivät ole itse kirjoittaneet.
[/quote]
Ei, vaan täällä on myös korkeakoulutettua, älykästä väkeä. Kuten tämä lääkäri. Eihän tätä palstaa vegaanivastaisine wt-mammoineen muuten kestäisi kukaan.
Haters gonna hate!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:28"]
Tämä keskustelu on parantanut käsityksiäni vegaaneista todella paljon. ...NOT!
[/quote]
Samma här. Oikeasti olen miettinyt joskus kasvisruokavalioon siirtymistä, mutta näiden vegaanien kommenttien jälkeen alan todella epäillä, että jotain oleellista niiden vegaanien ruokavaliosta puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:52"]Ohhoh aika erikoista vegaanivihaa :O Mie olen lääkäri ja vegaani ensisijaisesti ympäristön ja terveyden vuoksi. Jos ravintoloissa olisi parempia kasvisruokia voisi se rohkausta ihmisiä syömään enemmän kasviksia. Se olisi suorastaan kansanterveysteko! Mikäli haluaa selkeää ja viihdyttävää tietoa kasviperäisen ruokavalion terveysvaikutuksista kannattaa katsoa Forks over knives-dokumentti. Oli ainakin netflixissä viime viikolla.
[/quote]
[/quote]
Katsopa se tämän lääkärin mainitsema moninkertaisesti palkittu tiededokumentti. Voisit vaikka oppia jotakin. :)
[/quote]
Mistä vedät päätelmän etten ole nähnyt? Tietysti vähänkään älykkäät sekaravinnon käyttäjät ovat nähneet palkitun dokumentin. Vaikka siinä ei ole mitään oppimista minulle. Aivan liikaa mielipiteitä ja liian vähän faktaa. Olettamukset tekevät ihmisistä vain mustavalkoisia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:52"]Ohhoh aika erikoista vegaanivihaa :O Mie olen lääkäri ja vegaani ensisijaisesti ympäristön ja terveyden vuoksi. Jos ravintoloissa olisi parempia kasvisruokia voisi se rohkausta ihmisiä syömään enemmän kasviksia. Se olisi suorastaan kansanterveysteko! Mikäli haluaa selkeää ja viihdyttävää tietoa kasviperäisen ruokavalion terveysvaikutuksista kannattaa katsoa Forks over knives-dokumentti. Oli ainakin netflixissä viime viikolla.
[/quote]
[/quote]
Kasviperäinen ruokavalio ei sisällä eläinperäisiä ruoka-aineita. Lakto-ovovegetarismista toki usein puhutaan kasvissyöntinä.
Pitihän se arvata, että kyseenalaistetaan. Voin olla ihan omalla nimelläni tässä keskustelussa kyllä.
T. Eveliina Jaurakkajärvi (tarkistakaa julkiterhikistä jos epäilyttää)
[/quote]
Hieno ulostulo! Kiitos siitä! Minulla on todella paljon kunnioitusta lääkäreitä kohtaan. Yksi paransi kroonisen sairauteni suosittelemalla minulle veganismia. Tehosi paremmin kuin kymmenen lääkettä, joita otin per päivä siihen asti, mukaanlukien kortisoni!
Ihmiset ovat vain niin ennakkoluuloisia, ja taitaapa siinä olla myös syyllisyyttä omasta epäeettisestä ja epäterveellisestä elämäntavasta.
Kylläpä on avaukseni idea ja tarkoitus kadonnut kauas..
ap
No vegaanit on vähän sellasia harhaisia ja uskonsa sokeuttamia, että pienikin kritiikki herättää hillittömän puolustusreaktion.
Tässä esimerkki ketjun sekasyöjien asiallisesta, pienestä kritiikistä
Ohhoh, onpas vegaanit vetäneet herneet nenukkaan :-DDDD No, vahvistaa vain ennakkokäsityksiä ko. ruokavaliota noudattavista...! Hahhhaaaaa, turhaa on vegaanien enää puolustautua! HIhii... vegaanitveti herneet nessuun... kaikkeen tyytymätöntä , muka maailmanpelastavaa paskasakkia koko porukka!... Millä vegaanisnägärillä kävitte? Sotkeentuiko rastanne tomaattikastikkeeseen... vegaanit ovat saastaa... tyypilliset rastapää-vegaanit ovat wt...rakas aivosi ruoholla rappeuttanut puunhalaaja... pössyttelijä-loinen... vegaanit ovat ylimielisiä kusipäitä.. s**tanan vegaanit olette kyllä yksiä helvetin ruualla leikkijöitä... Yhtä rupusakkia kaikki ja vielä kuvittelee olevansa jotain muutakin kuin kikherneen syvällä ahterissa... Pilaatte vielä lastennekin elimistön... jos sattuu joku niri nari samaan huoneeseen, ei varmasti valita kauaa!... nirisevä vegaani! Voisin senkin eukon ahterin rasvata ihan helläkätisesti itse niin johan lakkaa kitinät ja narinat:)... ituhippiin kyrsiintynyt äiti nyrkkiperseraiskasi! =DDDDDDDDD... Mikään ei ole niin wt kuin vegahörhö,joka kuvittelee olevansa pyhällä asialla ja nostaa itsensä jalustalle muita parempana. Menen nyt nukkumaan ja toivon, että kaikki suomen ronklaajat tukehtuvat kuiviin kikpurilaisiinsa ennen maanantaita... tekevät itsestään täysiä pellejä =)... voi saatana mitä porukkaa. Olkoot nälissään... Tuntemani vegaani on juuri tuollainen kestovalittaja. En lähde hänen kanssaan enää edes syömään. Se on jotain todella rasittavaa, kun kitisee ja marisee ja närppii ruokaa...valehtelu ja vääristely edistää vegaanivihaa... Argh mitä vatipäämarttyyreitä tuo ryhmä täynnä. Jos 3. maailmansota alkaa, voin ainakin iloita siitä että tuo jengi joutuu joko ottamaan pään pois hanuristaan tai kuolemaan nälkään... neljä täipäätä 15 vuotta vanhoilla pöytäkoneillaan vierekkäin alapeukuttamassa.. Eli vasemman jalan saapas. Otan osaa, muropaketistako olet tutkintosi saanut?.. Hahhahhaa! Purjonimijät!... laajentamalla tuon vegaanisen ajatusmaailman maailmanlaajuiseen mittakaavaan, me kuollaan kaikki nälkään!
Asiallista kritiikkiä, eikö?