Olen munasolujen luovuttaja, haluatko kysyä jotain?
Munasoluja olen taas luovuttamassa, tuli toisesta topikista mieleen laittaa tällainen pystyyn.
Kysymyksiä vaan kehiin :)
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:03"]Itse olen herkkä taiteilijasielu, pelkäisin, että jos lapsi perisi tuon ominaisuuden ei häntä ehkä ymmärrettäisi.
[/quote]
Ei tuollaiset ominaisuudet periydy. Lapsesta kasvaa sellainen kuin vanhemmistakin.
Paljonko sulle, ap, maksetaan korvauksia?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:05"]
saatko luovutuksesta rahapalkkion? Onki sinulla omia lapsia?
[/quote]
Kulukorvaus (lain säätelemä 250e) ja matkakorvaukset. Omia lapsia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:59"]
Hatun nosto sinulle, kun jaksat tuota. Itse läpikäynyt 3 ivf hoitoa kymmenine alkionsiirtoineen ja kyllä se punktio on fyysisesti ihan kauheaa, vertaisin synnytykseen (yksi lapsi meillä).
[/quote]
Aijaa, minusta taas se punktio ei tunnu oikeastaan miltään (varmaan tarpeeksi tuju lääkitys) ja aina olen ollut yllättynyt, miten nopeasti se on ohi. Ehkä alkion siirto kohtuun on vähän eri, kuin munasolujen kerääminen?
-ap
[/quote] alkion siirto ei kyllä tunnu missään, nimenomaan se punktio. Aika pöllyssä mielestäni itsekin olen ollut, silti. Neula viedään useaan kertaan läpi ja soluja punkteerataan. Etkö pelkää hyperiä kun hormoonejakin pistelet? Siis hyperstimulaatiota, jossa munasoluja kehittyy aaaivan liikaa. Ekalla kerralla minulta punktoitiin 80 munarakkulaa, meni vähän pieleen hormoonien annostus.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:03"]
Etkö ikinä pohdi, että kohdellaanko syntyvää lasta hyvin? Itse en voisi tuon takia luovuttaa munasolujani. Itse olen herkkä taiteilijasielu, pelkäisin, että jos lapsi perisi tuon ominaisuuden ei häntä ehkä ymmärrettäisi.
[/quote]
Lähtökohtaisesti ajattelen niin, että siinä vaiheessa kun turvaudutaan luovutettuihin munasoluihin, niin kaikki muut keinot lapsen saamiseksi on varmaankin aika pitkälle käytetty (no, adoptio tietenkin) ja siinä vaiheessa tulevat vanhemmat varmastikin rakastaisivat ja arvostaisivat lastaan. Ja saa olla talouskin kunnossa, että on varaa tuohon edes lähteä. Arpapeliä se tietenkin aina on, mutta en ole niin kiintynyt munasoluihini, että niitä ajattelisin sen kummemmin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:03"]
Etkö ikinä pohdi, että kohdellaanko syntyvää lasta hyvin? Itse en voisi tuon takia luovuttaa munasolujani. Itse olen herkkä taiteilijasielu, pelkäisin, että jos lapsi perisi tuon ominaisuuden ei häntä ehkä ymmärrettäisi.
[/quote]
Lähtökohtaisesti ajattelen niin, että siinä vaiheessa kun turvaudutaan luovutettuihin munasoluihin, niin kaikki muut keinot lapsen saamiseksi on varmaankin aika pitkälle käytetty (no, adoptio tietenkin) ja siinä vaiheessa tulevat vanhemmat varmastikin rakastaisivat ja arvostaisivat lastaan. Ja saa olla talouskin kunnossa, että on varaa tuohon edes lähteä. Arpapeliä se tietenkin aina on, mutta en ole niin kiintynyt munasoluihini, että niitä ajattelisin sen kummemmin.
-ap
[/quote]
Olet ap todellakin kartalla.
t. se neljän lahjasolulapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:09"]
alkion siirto ei kyllä tunnu missään, nimenomaan se punktio. Aika pöllyssä mielestäni itsekin olen ollut, silti. Neula viedään useaan kertaan läpi ja soluja punkteerataan. Etkö pelkää hyperiä kun hormoonejakin pistelet? Siis hyperstimulaatiota, jossa munasoluja kehittyy aaaivan liikaa. Ekalla kerralla minulta punktoitiin 80 munarakkulaa, meni vähän pieleen hormoonien annostus.
[/quote]
Joo, minuunhan ei alkioita koskaan ole siirrelty, tietenkään. Ehkä tuntemukset ovat vain kaikilla erilaisia?
Ja en pelkää, koska varsinkin nyt, kun on useampi kerta menossa, niin suhteellisen hyvä kuva minun annostuksistani on. 80 kuulostaa kyllä todella paljolta :O Enkä kyllä pelännyt ensimmäiselläkään kerralla, jos näin ihan totta puhutaan. Riskit on tottakai hyvä tiedostaa ja niistä pitää tietää, mutta itse koin tämän kuitenkin riskien arvoiseksi.
-ap
Punktioidaanko munasolut vatsan läpi vai alakautta?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:17"]
Punktioidaanko munasolut vatsan läpi vai alakautta?
[/quote]
Alakautta
-ap
Alakautta ohuella pitkällä neulalla. (en ole ap)
Eikö pelota, että lapsesi pariutuvat tulevaisuudessa sisarpuoltensa kanssa, tai lapsenlapsesi setiensä, tätiensä tai serkkujensa kesken?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:23"]
Eikö pelota, että lapsesi pariutuvat tulevaisuudessa sisarpuoltensa kanssa, tai lapsenlapsesi setiensä, tätiensä tai serkkujensa kesken?
[/quote]
Tämän takia sääntönä onkin, että saa luovuttaa maksimissaan 5 kertaa. Tämä olisi hyvinhyvin epätodennäköistä (varsinkin, kun minun munasoluni voivat mennä myös ruotsalaiselle tai norjalaiselle). Kaikki on toki mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä :)
-ap
Uskoisin, että monia kiinnostaa varsinkin tuon korvauksen todellinen määrä: se mitä itse olen saanut, on vaihdellut 400-600 euron välillä, se riippuu niin paljon siitä, kuinka monta kertaa klinikalla joutuu pyörähtämään. Tarkkaa loppusummaa on siis kenellekään mahdotonta sanoa.
-ap
Ap on täällä taas, jos joku haluaa kysyä munasolujen luovuttamisesta jotakin :)
En halua kysyä vaan haluan kiittää.
t. neljän lahjamunasolulapsen äiti