Te,joilla "paikat kypsyneet" liian aikaisin..
..oireiliko mitenkään? Itsellä nyt rv 24 ja risat ja satunnaiset kipeät supparit ovat saaneet kohdunkaulan lyhentymään ja pehmenemään. Auki ei ollut (ainakaan vielä maanantaina). Sain ohjeistukseksi vähentää töitä ja ottaa mieluummin liian rennosti kuin rehkiä kotona hulluna.. No kolmen pikkusen kanssa vähän kehno yhtälö,mutta melko rauhallisesti olen nyt koittanut ottaa. Nyt eilisestä asti on tuntunut ajoittaista paineen tunnetta alakerrassa-menee kyllä nopeaan ohi eikä välttämättä toistu kuin kertaalleen päivän aikana. Välillä tuntuu kuin jokin yrittäisi työntyä väkisin läpi (ihan supistuksen lopulla). Itse suppari tulee yleensä levossa,illalla kun pääsen kunnolla istahtamaan ja välillä on selkeästi harjoitussupistus mutta välillä tulee niitä pirskatin kipeitäkin;mitä nyt pitäisi välttää.. Mietin vain,että oireileeko kohdunkaula jotenkin avautuessaan vai voiko siellä olla jo tapahtunut jotain peruuttamatonta? Tämä on ihan uusi juttu,koska kolme muuta raskautta on mennyt sen liki 2vk yli ja synnytykset alkaneet säännöllisillä kipeillä yösuppareilla..
Kommentit (65)
Täällä ollaan... Itse asiassa käväisin tuossa aamutuimaan synnärillä. Heräsin ennen viittä siihen, kun supisti ja paineen tunne ei loppunut, vaikka supistus loppui. Ultrassa kaikki hyvin, kanavaa hyvin jäljellä (eivät maininneet senttejä, enkä tajunnut kysyä), käsikopelolla sen reilut 1,5cm. Kaula pehmeä, mutta edelleen kiinni. Meinasivat, että pysyisikin kiinni ja tämä lyheneminen ja pehmeneminen on vain siitä kun on edellisestä synnytyksestä niin vähän aikaa. Edelleenkään eivät suositelleet töissä jatkamista, enkä enää keikkoja olekaan ottanut vastaan. Totaalilevosta kun kysyin, niin kehoittivat olemaan normaalisti ja huomaan kuulemma sitten, kun pitää ottaa rauhallisemmin. Raskaita nostoja ja kumarteluja pitäisi kuitenkin välttää, jos ne aiheuttavat supistuksia. Synnärilääkäri sanoi, ettei olisi huolissaan liian aikaisesta synnytyksestä, koska supistuksia on ollut satunnaisesti reilut kolme viikkoa eikä tämän enempää ole kypsymistä tapahtunut. Jos väli olisi ollut nopeampi ja enemmän tuloksia, niin sitten ehdoton lepo olisi tarpeen. Tai jos supparit olisivat säännöllisiä ja niitä tulisi enemmän kuin sen 1-3/pv. Joka tapauksessa käskettiin soittaa maanantaina neuvolaan uutta aikaa (seuraava terkkarin aika olisi vasta 7vkon päästä) lääkärin tarkistukseen parin viikon sisään.. Paineen tunteen selittivät jotenkin sillä, että vauvan asento painaisi jotenkin suolistoa ja se aiheuttaisi tuon "pois tunkemisen"-tunteen. Sain myös vastauksen sille, että avautuva kohdunsuu oireilee säännöllisin kipein supistuksin tai paineen tunteella, joka vain pahenee; eikä sille oikein muuta oiretta voi selkeästi antaa. Joten kiitos asiallisille kommenteille, kiitos tsemppauksille. Tästä jatketaan hattu korkealla, normaalisti, ilman totaalilepoa, nauttien viimisistä hetkistä ja kehoa kuunnellen.
AP
Minulla paikat aukenivat (3. raskaus, joka yli 15 viikkoa) ILMAN kipeitä supistuksia tai erityistä paineentunnetta. Edelleenkäkö ei tutkittu streptokokkia ja klamydiaa? Eikä ultrattu? Ei taida mennä ihan käypähoitosuositusten mukaan. Mikä synnäri?
Tsemppiä! Sulla on kuitenkin aika monta viikkoa vielä, jotta tilanne olisi turvallinen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:27"]Mulla alkoi kipeät supistelut viikolla 18 ja paikat alkoivat kypsymään muutamaa viikkoa myöhemmin. Tänään alkoi rv 35 ja vielä ei neitiä näy. Rauhassa olen joutunut ottamaan, kehoa kuunnellen, mutta hyvältä näyttää nyt. Tsemppiä!
[/quote] huomasitko itse jostain paikkojen kypsymisen?
Ap
[/quote]
En huomannut. Lääkärissä todettiin. Mulla todettiin myös tuo streptokokki-b viikolla 28, mutta ei sille mitään ole tehty. Synnytyksessä annetaan sitten antibiootti. Lääkäri sanoi, että vaikka olisi todettu aikaisemmin, ei sillä olisi merkitystä, koska hoidot eivät yleensä auta asiaan. Ei myöskään suostunut sanomaan, johtuvatko supistelut ja kypsyminen streptokokista, ei voi kuulemma tietää. Todennäköisempänä pitävät vain herkkää supistelutaipumusta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:10"]
Minulla paikat aukenivat (3. raskaus, joka yli 15 viikkoa) ILMAN kipeitä supistuksia tai erityistä paineentunnetta. Edelleenkäkö ei tutkittu streptokokkia ja klamydiaa? Eikä ultrattu? Ei taida mennä ihan käypähoitosuositusten mukaan. Mikä synnäri?
Tsemppiä! Sulla on kuitenkin aika monta viikkoa vielä, jotta tilanne olisi turvallinen.
[/quote]
lukihan tossa ap:n jutussa, että ultrattiin ja kaikki hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:16"]
Hui, enpä tiennyt että nyt ihan näin vakavaksi tämä ketju menisi.. Paineen tunne on häviävää, tulee ja menee. Eilen ei tuntunut ollenkaan ja tänään taas kun rauhotuin ja supistus oli lopuillaan.. Ymmärsin nlalääkärin puheista, että jos paineen tunne on jatkuvaa (niinkuin hän sanoikin "kun itse huolestut"), pitäisi lähteä näytille. Näitä vastauksia lukiessa tulee väistämättä mieleen, että onkohan lääkäri vaan pitänyt minua jonkin asteisena kokeneena konkarina eikä ottanut asiaa vakavasti. Vai huolestunko teksteistänne nyt ihan turhaan.. Ap
[/quote]
No onhan se vakava asia jos lapsi syntyy rv 24. Ja keskosuutta on hirveä vaikea ennustaa, ja moni lääkäri uskoo myös että - ainakin kohdunkaulan liian aikaisesta kypsymisestä johtuvaa - keskosuutta ei oikeastaan pystytä ehkäisemään. Tieteellisesti esim. leophoidon merkitystä ei ole pystytty todistamaan. Toisaalta raskauden ajan juttujen tutkiminen kokeellisesti on muutenkin hirmu vaikeaa eettisistä syistä. Mutta siis esim näistä syistä voi johtua nuo lääkärin epämääräiset ohjeet.
Mulla on liian aikaisin kypsyvä kohdunkaula (olen tuo joka määrättiin vuodelepoon rv 12, aikaisemmissa raskauksista olen ollut vuodelevossa rv 24 alkaen) ilmeisesti ihan rakenteellisesti ja olen ollut perinatologin seurannassa ekan raskauden jälkeen tästä ja muista syistä.
Oma perinatologini uskoo että varovaisuus on valttia ja tosiaan on lepuuttamisen lisäksi tarvittaessa supistuksia vähentäviä lääkkeitä (osin sairaalassa koska osa täytyy antaa suonensisäisesti) ja esim. streptokokki on kyllä testattu myös. Sitten on olemassa sellainen actim partus testi joka ennustaa aika luotettavasti tuleeko vauva syntymään lähiaikoina, senkin voi tehdä, ja sulle voidaan antaa kortisonipiikit vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Näillä keinoin meidän lapset ovat syntyneet nippa nappa täysaikaisina, eikä kukaan tietenkään osaa sanoa miten olisi käynyt jos olisi hoidettu toisin, mutta itse olen ollut ainoastaan kiitollinen tästä lopputuloksesta. :-)
Mutta siis jos sulla on kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt noilla viikoilla juuri supistusten takia (ultrattiinko kokonaismitta? se kertoo myös paljon) niin kyllä ottaisin sen vakavasti ja yrittäisin levätä tosissani ja päästä erikoislääkärille. Sitten kun se avautuu (sisäsuun avautuminen eli funneloituminen on erityisen huolestuttavaa, se on liki varma merkki lähiaikoina tapahtuvasta synnytyksestä) niin on jo liian myöhäistä...
Tsemppiä, tarkoitus ei ole pelotella vaan ihan vaan kertoa omista kokemuksistani.
Kipeitä supistuksia ei saa tulla. Se on ainakin selkeä merkki. Kyllä olisi monessa paikkaa vuodelepoon määrätty noilla viikoilla ja oireilla, ei olemaan kotona kolmen isomman lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:45"]
Anteeksi, nostan tän vanhan ketjun.. Itsellä todettiin tänään rv 28 , että kohdunkaula on pehmeä ja 1,5cm jäljellä. Joka päivä on ollut vähintään yksi kipeä supistus viimiset pari viikkoa. Yritin lääkäriltä saada vastausta, voiko vauva syntyä liian aikaisin, mutta en oikein saanut minkäänlaista selkoa kysymykselleni. Mahtaako ap tai joku muu olla paikalla ja rauhoittamassa mieltäni.. Lääkäri määräsi viikon saikulle ja tarkistuttamaan tilanne jos supparit jatkuu. Lepoa tai muutakaan ei mainittu, käskettiin olla normaalisti kotona, mutta töihin ei nyt sovi mennä. Voiko tämä raskaus jatkua normaalisti loppuun asti vai kääk.
[/quote]
Ultrattiinko ja oliko erikoislääkäri? Itse en paljon perustaisi neuvolalääkärin käsikopelomittauksille.
Supistuksista huolimatta raskaus voi jatkua loppuun asti. Yleensä vaan tutkitaan tarkemmin ja annetaan kortisonit, jos on ennenaikaisuuden uhkta.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50089
[/quote]
Ei ultrattu. Jos supparit jatkuu samanlaisina vielä s-lomallakin, ultrataan. Mietein vain, että jos 2viikkoa saa aikaan 1,5 sentin katoamisen ja pehmenemisen, niin mitä tämä viikon odotus tuo tullessaan jos supparit jatkuu samanlaisina..:/
[/quote]
Oho joku löysi vielä tämän ketjun.. En nyt osaa neuvoa tai helpottaa mieltäsi sen paremmin, kun itselläkin edelleen raskaus kesken. Jos se yhtään helpotusta tuo,niin tilanne alakerrassa ei ole aloituksestani muuttunut mihinkään suuntaan. Paikat on edelleen kiinni ja mittoja saman verran kuin viime kuussa. Viikot vierivät hitaanlaisesti ja edelleen supistelee samalla tavalla. Jotenkin havahdun nykysellään hieman ennen kipakkaa supistusta ja osaan mennä "vastaanottavaisempaan" asentoon heti,jolloin supistus ei ole ihan niin napakka. En ole totaalilepoa noudattanut,koska sille ei ole ollut tarvetta muuta kuin ketjuun vastanneiden silmin. Ihan normaalia lapsiperhe-elämää tässä ollaan vietetty. En tiedä päästäänkö ihan joulukuuhun asti tämän raskauden osalta,mutta eikös raskaus lasketa silti täysiaikaiseksi kun viikkoja on se +-2 lasketusta. Jospas tuo pikkuinen sen kymmenisen viikkoa jaksaisi pysyä matkassa (ja miksei jaksaisi) niin hyvä olisi. Lääkärineuvolaa minulla aikaistettiin,jotta osataan sitten heti laittaa lähete ultraan jos jotain aihetta on. Jos siellä jotain muutoksia todetaan,alan uudelleen stressaamaan. Toistaiseksi kaikki kuitenkin hyvin. Toivottavasti kaikki sujuu sinullakin yhtä mallikkaasti:)
Ap
Kuin pitkällä sää ap ny oot? Mietn vaa kun noin rennosti otat elämän vaik vauvan henkestä on kyse..
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:57"]Mulla oli kaksi raskautta lähekkäin ja toisessa alkoi juuri noilla viikoilla kovat supistelut. Kohdunsuu oli auki sentin. Vilkkaan esikoisen kanssa oli haastavaa relata. Lääkäri ei kuitenkaan antanut muita ohjeita, käski vain lepäillä kun supistaa. Vauva pysyi mahassa ja synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi rv 38.
[/quote]
Niin. Tässä tapauksessa varmaankin oli kohdun ulkosuu eli se kädelle tuntuva osa joka oli auki sentin. Jos sisä- eli kohdunpuoleinen suu on auki sentin rv 24 niin äärimmäisen harvinaista on että menee rv 38 ennen kuin syntyy...
[/quote]
Minulla ei ollut auki yhtään, vaan kohdunkaula oli lyhentynyt n 1,5cm ja pehmennyt. Totaalilepoa ei ole kukaan ammattilainen määrännyt,vaan te tässä ketjussa. Oloni on normaali,joten miksi en yrittäisi nauttia raskaudesta? Viitaten tuohon provohuuteluun.. Yritin vain kysyä täältä onko jotain oiretta mikä kertoisi paikkojen aukeamisesta. Otan niin rennosti kuin pystyn,mutta en totaalisesti lakkaa elämästä,ennen kuin lääkäri totaalilevon määrää. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:49"]Mä alan ajatella että tää on provo kun ap on niin hirveän non-chalantti koko jutusta... Ai ettet oikein täytä astianpesukoneen alaosaa... En tunne montakaan äitiä joka tieten tahtoen väen vängällä haluaa pikkukeskosen.
[/quote]
Tuskinpa ap nyt tota tarkotti,et lepää täyttämällä vain yläosan. Itse lukisin sen niin,että on saanut kumartelutkin poistettua päivästään miehen avustuksella.
Miten ihmeessä saat tästä ketjusta provon? Miksi ap kyselisi täällä neuvoja siihen,miten saisi raskauden kestämään mahdollisimman pitkään,jos haluaisi katkaista sen jo nyt? Jos yhdellä on kolme pientä lasta niin eiköhän neljäs ole ihan yhtä toivottu ja kaikkensa tekee sen eteen,että lapsi saisi olla mahassa mahdollisimman kauan. Nostin tämän ketjun päivällä luullen,että tänne tulisi fiksumpia vastauksia,mutta ANTEEKSI,olin täysin väärässä.
T. Se samainen ohis joka luuli voivansa olla avuksi..
Tänne taitaa vastailla kaikki velat. Ja av:n vakiprovaajat..
Sinuna ottaisin ihan oikeesti ihan rauhallisesti kun sulla on viikkoja noin vähän ja kohdunkaula jo lyhentynyt ja pehmennyt. Ja ilman säännöllisiä kunmon supistuksia. Siinä vaiheessa jos/kun lääkäri määrää totaalilevon voi olla jo myöhäistä.
Itse jouduin vuodelepoon aluksi vain vessaluvalla rv 27 ja ei ollut kivaa elää päivä kerrallaan toivoen että lapset pysyy mahassa tietäen mitä olisi luvassa jos synnytys milläkin viikolla olisi oikeesti käynnistynyt. Levosta huolimatta tilanne eteni pikkuhiljaa, ensin avautui ulkosuu ja sitten sisäsuu. Kanavaa oli se 1,5 cm koko ajan. Mulla on kaksoset mutta oli siellä samalla osastolla yhden lapsen odottajia levossa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:28"]Sinuna ottaisin ihan oikeesti ihan rauhallisesti kun sulla on viikkoja noin vähän ja kohdunkaula jo lyhentynyt ja pehmennyt. Ja ilman säännöllisiä kunmon supistuksia. Siinä vaiheessa jos/kun lääkäri määrää totaalilevon voi olla jo myöhäistä.
Itse jouduin vuodelepoon aluksi vain vessaluvalla rv 27 ja ei ollut kivaa elää päivä kerrallaan toivoen että lapset pysyy mahassa tietäen mitä olisi luvassa jos synnytys milläkin viikolla olisi oikeesti käynnistynyt. Levosta huolimatta tilanne eteni pikkuhiljaa, ensin avautui ulkosuu ja sitten sisäsuu. Kanavaa oli se 1,5 cm koko ajan. Mulla on kaksoset mutta oli siellä samalla osastolla yhden lapsen odottajia levossa.
[/quote]
Rauhallisesti otankin. Jopa ylirauhallisesti. Huoh, en nyt tiedä miten olen onnistunut antamaan itsestäni sen kuvan,että toivoisin keskosta. En todellakaan. Luovuin keikkatyöstä,kotona menen siitä mistä aita on matalin ja käytännössä lepään suurimman osan päivää. Kun ulkoilemme lasten kanssa, lapset touhuavat omiaan ja minä vain istun ja heijaan kuopusta vaunuissa. Alkuperäinen kysymykseni oli se,että oireileeko aukeava kohdunsuu jotenkin. Lääkärin ohje kun oli vain "sitten kun itse huolestut" ja "jos paineen tunne ei katoa". Eli lääkärikään ei tilanteesta ollut huolissaan. Tänään ei ole supistanut kuin kahdesti,eikä nyt ole ollut paineen tunnetta. En siis edes osaisi olla huolissani ilman tämän ketjun totaalilepoon pakottavia kommentteja. Ilmeisesti siis kukaan ei tiedä, onko mitään muuta oiretta kuin paineen tunne, vaan porukka vastailee mututuntumalla. Kiitos niistä vähistä hyvistä kommenteista. Lähden lepäämään. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:57"]Mulla oli kaksi raskautta lähekkäin ja toisessa alkoi juuri noilla viikoilla kovat supistelut. Kohdunsuu oli auki sentin. Vilkkaan esikoisen kanssa oli haastavaa relata. Lääkäri ei kuitenkaan antanut muita ohjeita, käski vain lepäillä kun supistaa. Vauva pysyi mahassa ja synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi rv 38.
[/quote]
Niin. Tässä tapauksessa varmaankin oli kohdun ulkosuu eli se kädelle tuntuva osa joka oli auki sentin. Jos sisä- eli kohdunpuoleinen suu on auki sentin rv 24 niin äärimmäisen harvinaista on että menee rv 38 ennen kuin syntyy...
[/quote]
Minulla ei ollut auki yhtään, vaan kohdunkaula oli lyhentynyt n 1,5cm ja pehmennyt. Totaalilepoa ei ole kukaan ammattilainen määrännyt,vaan te tässä ketjussa. Oloni on normaali,joten miksi en yrittäisi nauttia raskaudesta? Viitaten tuohon provohuuteluun.. Yritin vain kysyä täältä onko jotain oiretta mikä kertoisi paikkojen aukeamisesta. Otan niin rennosti kuin pystyn,mutta en totaalisesti lakkaa elämästä,ennen kuin lääkäri totaalilevon määrää. Ap
[/quote]
Onko tuo 1,5 cm siis kokonaismitta (ultrattiinko) vai käsikopelolla tehty arvio? Jos edellinen, olisin aika huolissani koska tilastollisesti ennustaisi aikaista synnytystä, mutta jos jälkimmäinen, kokonaismitta voi olla ihan hyväkin.
Olen itse kirjoittanut tähän ketjuun useita vastauksia, mulla on tosiaan taustalla 3 korkean riskin raskautta joissa kuukausien vuodelevon ja muutenkin lääkäreiden asiaan puuttumisen takia on saatu hyvät lopputulokset vaikka tilanne oli välillä hyvin huono. Mulla ei supistelujen lisäksi ollut muita isompia oireita, mutta lääkärissä ja ultrassa nähtiin muutokset. Kukaan ei osaa sanoa sulle minkälaisista oireista sun pitäisi olla huolissaan, koska kaikki raskaudet jopa samalla naisella ovat niin erilaisia, ja moni keskossynnytys tulee ihan puskan takaa, mutta ei kaikki. Siksi ainoa asia mitä kukaan voi sanoa on että ole niin varovainen kuin osaat ja pystyt, ettet ainakaan omalla toiminnallasi edesauta synnytyksen käynnistymistä.
Mä menisin tosi herkästi sinne äitipolille, koska siellä on erikoislääkärit. 24 viikkoa on tavallaan juuri se ratkaiseva raja minkä jälkeen yleensä annetaan tehohoitoa ja vauva voi selvitä. Moni ei kuitenkaan selviä, ja harva selviää ilman mitään pysyviä seuraamuksia. Itse odotin aina kuin kuuta nousevaa 28 viikon rajapyykkiä, jonka jälkeen selviytyminen vammatta on paljon suurempaa. Että jos ainakin sinne asti jaksaisit ja pystyisit vaikka hätävarjelun liioitteluun (jolta tää ehkä tuntuu vain normaaliraskauksia kokeneelle). 35 viikkoa on sitten se raja että suurin osa pääsee ihan normaalisti vierihoitoon ja kotiin, kuin täysiaikaisena syntynytkin.
Ei lepääminen ole tuota, ettei tyhjennä alakoria tai ulkoillessa istuu ja heijaa rattaita. Sain itse raskausaikana vaihtoehdot joko levätä sairaalassa tai kotona, ja lepäsin sitten kotona viikkotolkulla. En todellakaan koskenut astianpesukoneeseen, pesukoneeseen tai mihinkään vastaavaan koko aikana. En laittanut ruokaa. En käynyt ulkona. En edes istunut. Makasin vain koko päivän, luin kirjoja tai surffailin makuultani ja välillä kävin vessassa niin rauhallisesti kuin pystyin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:04"]
Rauhallisesti otankin. Jopa ylirauhallisesti. Huoh, en nyt tiedä miten olen onnistunut antamaan itsestäni sen kuvan,että toivoisin keskosta. En todellakaan. Luovuin keikkatyöstä,kotona menen siitä mistä aita on matalin ja käytännössä lepään suurimman osan päivää. Kun ulkoilemme lasten kanssa, lapset touhuavat omiaan ja minä vain istun ja heijaan kuopusta vaunuissa. Alkuperäinen kysymykseni oli se,että oireileeko aukeava kohdunsuu jotenkin. Lääkärin ohje kun oli vain "sitten kun itse huolestut" ja "jos paineen tunne ei katoa". Eli lääkärikään ei tilanteesta ollut huolissaan. Tänään ei ole supistanut kuin kahdesti,eikä nyt ole ollut paineen tunnetta. En siis edes osaisi olla huolissani ilman tämän ketjun totaalilepoon pakottavia kommentteja. Ilmeisesti siis kukaan ei tiedä, onko mitään muuta oiretta kuin paineen tunne, vaan porukka vastailee mututuntumalla. Kiitos niistä vähistä hyvistä kommenteista. Lähden lepäämään. Ap
[/quote]
Osa porukasta ei vastaile mututuntumalla, vaan itse asian kokeneena. Aukeava kohdunsuu ei oireile välttämättä mitenkään. Sitä ei huomaa mistään, ja yhtäkkiä oletkin synnyttämässä, vaikka tarkoitus oli vain piipahtaa mielenrauhan vuoksi käyrillä, kun vauva on niin vaisu. Ota rauhallisesti, ja yritä olla stressaamatta (helpommin sanottu kuin tehty). Kuulostele omaa kehoasi, ja luota omiin vaistoihisi. Jos tuntuu, että nyt olisi hyvä käydä tarkistamassa tilanne, niin käy. Älä epäröi, tai ajattele, että hössötät turhasta. Jos jossain vaiheessa lääkäritkin kehottavat vuodelepoon, niin kannattaa siinä vaiheessa hakea ennemmin vertaistukea kevyen keskustelupalstalta kuin täältä. Tsemppiä, ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!
1,5 cm on kyllä vähän. Mulle lääkäri sanoi, että tilastollisesti "turvallinen" määrä on 2,5 cm.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:23"]Ei lepääminen ole tuota, ettei tyhjennä alakoria tai ulkoillessa istuu ja heijaa rattaita. Sain itse raskausaikana vaihtoehdot joko levätä sairaalassa tai kotona, ja lepäsin sitten kotona viikkotolkulla. En todellakaan koskenut astianpesukoneeseen, pesukoneeseen tai mihinkään vastaavaan koko aikana. En laittanut ruokaa. En käynyt ulkona. En edes istunut. Makasin vain koko päivän, luin kirjoja tai surffailin makuultani ja välillä kävin vessassa niin rauhallisesti kuin pystyin.
[/quote]
Eikö ap juuri maininnut ettei ammattilainen ole määrännyt vuodelepoon tai muutenkaan ottamaan ylirauhallisesti..
Hyvä, jos lepää. Jokainen viikko, jonka lapsi on kohdussa, on suuri voitto. Ja ennuste viikko viikolta aina parempi, nyt on ihan liian aikaista.