Te,joilla "paikat kypsyneet" liian aikaisin..
..oireiliko mitenkään? Itsellä nyt rv 24 ja risat ja satunnaiset kipeät supparit ovat saaneet kohdunkaulan lyhentymään ja pehmenemään. Auki ei ollut (ainakaan vielä maanantaina). Sain ohjeistukseksi vähentää töitä ja ottaa mieluummin liian rennosti kuin rehkiä kotona hulluna.. No kolmen pikkusen kanssa vähän kehno yhtälö,mutta melko rauhallisesti olen nyt koittanut ottaa. Nyt eilisestä asti on tuntunut ajoittaista paineen tunnetta alakerrassa-menee kyllä nopeaan ohi eikä välttämättä toistu kuin kertaalleen päivän aikana. Välillä tuntuu kuin jokin yrittäisi työntyä väkisin läpi (ihan supistuksen lopulla). Itse suppari tulee yleensä levossa,illalla kun pääsen kunnolla istahtamaan ja välillä on selkeästi harjoitussupistus mutta välillä tulee niitä pirskatin kipeitäkin;mitä nyt pitäisi välttää.. Mietin vain,että oireileeko kohdunkaula jotenkin avautuessaan vai voiko siellä olla jo tapahtunut jotain peruuttamatonta? Tämä on ihan uusi juttu,koska kolme muuta raskautta on mennyt sen liki 2vk yli ja synnytykset alkaneet säännöllisillä kipeillä yösuppareilla..
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:44"]Hae herranjestas heti sairaslomaa
[/quote]en ole työelämässä, vaan satunnaiskeikkailija.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:45"]Mee vielä lääkäriin ja valita kunnolla
[/quote]
Miksi ihmeessä??
Ap
Tää on varmaan väärä paikka (tähän kellonaikaan) kysellä kokemuksia. Mutta.. Sanoisin että kannattaa vaan ottaa rennosti ja tarkkailla sitä omaa kehoa ja jos tosiaan paineen tunne ei katoa, ottaisin uudelleen yhteyttä lääkäriin\synnärille. Voimia ja jaksamisia.
Kun paikat ovat jo kypsyneet, on liian myöhäistä. Sikäli siis ennusmerkkejä ei kannata katsella vaan noilla oireilla ja noilla viikoilla olla vaan MAHDOLLISIMMAN varovainen, ja levätä, levätä, levätä. Ja se lepo tarkoittaa että menet vessaan eikä muuta. Tsemppiä.
Ei mitään selkeää varoitusta. Liikkeiden vähäisyyden takia näytille rv 27 ja kanava kadonnut ja kalvot pullotti. Sitä ennen normaali raskaus, kävely vain sattui alavatsaan, ja liitoskivut vaivasi. Supistuksiakin välillä, mutta ei kivuliaita. Itse lähtisin noilla oireilla hyvin herkästi uudelleen näytille. Ja suoraan äippäpolille. Kyllä ne ottaa vastaan kun kerrot muutoksista kohdunkaulalla ja kerrot tuosta paineentunteesta. Se on oikeasti huolestuttava oire.
Streptokokki olisi kyllä pitänyt testata. Mene yksityiselle gynelle, mieluiten korkean riskin obstetrikolle eli perinatologille, löytyy isommista keskuksista, neuvolalääkärit on mitä on...
Hui, enpä tiennyt että nyt ihan näin vakavaksi tämä ketju menisi.. Paineen tunne on häviävää, tulee ja menee. Eilen ei tuntunut ollenkaan ja tänään taas kun rauhotuin ja supistus oli lopuillaan.. Ymmärsin nlalääkärin puheista, että jos paineen tunne on jatkuvaa (niinkuin hän sanoikin "kun itse huolestut"), pitäisi lähteä näytille. Näitä vastauksia lukiessa tulee väistämättä mieleen, että onkohan lääkäri vaan pitänyt minua jonkin asteisena kokeneena konkarina eikä ottanut asiaa vakavasti. Vai huolestunko teksteistänne nyt ihan turhaan.. Ap
Huh... Minua ainakin jännittää kauheasti teidän puolesta. Sopimus siitä, ettei täytä astianpesukoneen alaosaa, ei ole mitään lepoa. Lepo on sitä, että olet koko päivän sängyssä, ja poistut sieltä vain ja ainoastaan vessaan. Sanoisin, että kyllä sinulla on "sen kummempia oireiluja". Kipeät supistukset ja paineentunne yhdistettynä paikkojen pehmenemiseen on todella todella huolestuttavia oireita. Ja kyllä, sellaisistakin oireista huolimatta joillakin raskaus jatkuu täysiaikaiseksi saakka. Ja toisilla syntyy pikkukeskonen viikolla 24, ja sairaalassa saa viettää ainakin seuraavat kolme kuukautta. Jos siis on onnekas.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:57"]Mulla oli kaksi raskautta lähekkäin ja toisessa alkoi juuri noilla viikoilla kovat supistelut. Kohdunsuu oli auki sentin. Vilkkaan esikoisen kanssa oli haastavaa relata. Lääkäri ei kuitenkaan antanut muita ohjeita, käski vain lepäillä kun supistaa. Vauva pysyi mahassa ja synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi rv 38.
[/quote]
Niin. Tässä tapauksessa varmaankin oli kohdun ulkosuu eli se kädelle tuntuva osa joka oli auki sentin. Jos sisä- eli kohdunpuoleinen suu on auki sentin rv 24 niin äärimmäisen harvinaista on että menee rv 38 ennen kuin syntyy...
Mä alan ajatella että tää on provo kun ap on niin hirveän non-chalantti koko jutusta... Ai ettet oikein täytä astianpesukoneen alaosaa... En tunne montakaan äitiä joka tieten tahtoen väen vängällä haluaa pikkukeskosen.
Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää ap:n tilannetta. Kolmen pienen äiti ei kertakaikkiaan voi pysäyttää arkea kokonaan ja maata vain itse varmuuden vuoksi seuraavaa neljää kuukautta, varsinkaan kun lääkäri ei ole edes sitä määrännyt.
Minulla alkoi kakkosen kohdalla supistelut rv 20, osa kipeitä ja pitkään kestäviä. Sairaslomalle (ei vuodelepoon, mutta rankka seisomatyö) jäin viikolla 32. Kohdunsuu oli siinä vaiheessa pehmennyt, mutta kiinni. Vauva syntyi radiepäilyn ja suuren koon takia käynnistettynä rv 38.
Stemppiä ap, toivottavasti kaikki sujuu hyvin, toiset raskaudet vaan ovat hankalampia kuin toiset. Toivon teille kaikkea hyvää!
Mulla oli sentin lyhentynyt ja pehmee viikoilla 26. Lääkäri ei antanut syytä huoleen,sanoi vain että kannattaa kuulostella omaa kehoa. Seuraava lääkärintarkistus oli viikolla 35 ja edelleen oli paikat samanlaiset,ajoittaisista kipeistä supistuksista huolimatta. Viikolla 38 kävin ylimääräisessä ultrassa ja kohdunkaula oli lähes kokonaan kadonnut,mutta edelleen kiinni. Lapsi syntyi kolme päivää lasketun ajan jälkeen ja synnytys käynnistyi supistuksilla. En ollut totaalilevossa,enkä ottanut rauhallisesti. Sahasin mm täysikasvuisen männyn klapeiksi käsisahalla viikolla 39.. Energiaa riitti ja kehon kuuntelu antoi tälläiset asiat tehdä,rauhassa kylläkin. Joten ap,lue vaan ne kunnolliset kommentit ja jätä nuo muut omaan arvoonsa. Täällä on porukka totuttuun tapaansa tarttuneet johonkin pieneen lauseeseesi ja kääntäneet sen sinua vastaan. Ole noiden yläpuolella! Tsemppiä loppuraskauteen,toivottavasti kaikki sujuu hyvin!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:23"]Ei lepääminen ole tuota, ettei tyhjennä alakoria tai ulkoillessa istuu ja heijaa rattaita. Sain itse raskausaikana vaihtoehdot joko levätä sairaalassa tai kotona, ja lepäsin sitten kotona viikkotolkulla. En todellakaan koskenut astianpesukoneeseen, pesukoneeseen tai mihinkään vastaavaan koko aikana. En laittanut ruokaa. En käynyt ulkona. En edes istunut. Makasin vain koko päivän, luin kirjoja tai surffailin makuultani ja välillä kävin vessassa niin rauhallisesti kuin pystyin.
[/quote]pässi
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:16"]No tuo paine kuulostaa siltä, että kabava alkaa aueta. Kävisin itse näytillä ja osastolle lepäämään. Tai sitten vain hyväksyä hyvin pienen keskosen syntymä. Osastolla estävät supistuksia. Jos raskaus jatkuisi edes neljä viikkoa vielä, ennuste lapselle olisi paljon parempi. Keskonen teille silti tulee.
Onko painoarvio ollut normaali?
[/quote]
Siis rakenneuässä kaikki oli kunnossa. Painoarviota ei näillä viikoilla ole vielä annettu. Maanantaina kävin kipeiden satunnaissuppareiden takia neuvolalääkärillä näytillä. Oli yllättävää ettei mitään säännöllisyyttä supistuksissa ole ollut ja silti on paikat lyhentyneet ja pehmenneet. Nyt pelkään vain sitä avautumista, ettei vain lähtisi vauveli syntymään ennen aikojaan. Otan niin rennosti kuin vain ikinäkään pystyn ja hyvin on lapset antaneet mennäkin siitä mistä aita on matalin. Töitä teen satunnaisesti,kun vuorot vain sopii. Näin oli tarkoitus ennen seuraavaa äippälomaa, mutta nyt jättäydyin niistäkin pois.
Ap
[/quote]
Mulla määrättiin vastaavassa tilanteessa, tosin rv 32, vuodelepoa kuukausia. Vessassa sain käydä ja pikaisesti suihkussa. Eikö sulle tullut sairauslomaa? Meillä esikoinen piti pitää hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:57"]Mulla oli kaksi raskautta lähekkäin ja toisessa alkoi juuri noilla viikoilla kovat supistelut. Kohdunsuu oli auki sentin. Vilkkaan esikoisen kanssa oli haastavaa relata. Lääkäri ei kuitenkaan antanut muita ohjeita, käski vain lepäillä kun supistaa. Vauva pysyi mahassa ja synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi rv 38.
[/quote]
Niin. Tässä tapauksessa varmaankin oli kohdun ulkosuu eli se kädelle tuntuva osa joka oli auki sentin. Jos sisä- eli kohdunpuoleinen suu on auki sentin rv 24 niin äärimmäisen harvinaista on että menee rv 38 ennen kuin syntyy...
[/quote]
Minulla ei ollut auki yhtään, vaan kohdunkaula oli lyhentynyt n 1,5cm ja pehmennyt. Totaalilepoa ei ole kukaan ammattilainen määrännyt,vaan te tässä ketjussa. Oloni on normaali,joten miksi en yrittäisi nauttia raskaudesta? Viitaten tuohon provohuuteluun.. Yritin vain kysyä täältä onko jotain oiretta mikä kertoisi paikkojen aukeamisesta. Otan niin rennosti kuin pystyn,mutta en totaalisesti lakkaa elämästä,ennen kuin lääkäri totaalilevon määrää. Ap
[/quote]
Mulla kohdunkaula oli 1,4 cm ultralla, rv 34 ja määrättiin lepoo sairauslomalle toimistotyöstä. Ei vuodelepoon, mutta rasitusta vältettävä. Mulla siis viikkoja 10 enemmän kuin sulla - lapsen kannalta siis neljännes raskaudesta! Sain myös 2x kortisonipiikin keuhkojen kypsyttämiseksi. Tutkittiin streptokokki ja klamydia. Käsky tulla takaisin äitiyspolille suoraan (ilman lähetettä), jos yhtään enempää supistelisi, tulisi pissatulehduksen oireita tms, oli aika tiukka.
Raskausviikolla 24 lapsen ennuste voi olla tosi huono.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:23"]Ei lepääminen ole tuota, ettei tyhjennä alakoria tai ulkoillessa istuu ja heijaa rattaita. Sain itse raskausaikana vaihtoehdot joko levätä sairaalassa tai kotona, ja lepäsin sitten kotona viikkotolkulla. En todellakaan koskenut astianpesukoneeseen, pesukoneeseen tai mihinkään vastaavaan koko aikana. En laittanut ruokaa. En käynyt ulkona. En edes istunut. Makasin vain koko päivän, luin kirjoja tai surffailin makuultani ja välillä kävin vessassa niin rauhallisesti kuin pystyin.
[/quote]
Eikö ap juuri maininnut ettei ammattilainen ole määrännyt vuodelepoon tai muutenkaan ottamaan ylirauhallisesti..
[/quote]
Neuvolalääkäri. Ammattilainen ja ammattilainen.
Itselläni oli yhdessä raskaudessa paikat auki rv32. Lapsi syntyi lopulta 41+1. Olin vuodelevossa viikolla 37. Tästä syystä seuraavassa raskaudessa tutkittiin tarkemmin ÄITIYSPOLILLA eli gynegologiaan erikoistuneen lääkärin johdolla tilannetta. Ultrat, labrat jne. Ei mullakaan varmasti olisi nlalääkäri osannut mitään tutkia. Seuraavasta raskaudesta käytettiin termiä RISKIraskaus, vaikka esim. viikolla 24 tilanne oli paljon parempi kuin ap:lla.
Ap, mene herkästi uudestaan lääkäriin ja pyydä, että ultraavat kohdunsuun tilanteen. Mutta jos olosi on hyvä, niin en ryhtyisi mihinkään omatoimiseen vuodelepoon, se on todennäköisesti ihan turhaa. Odotat neljättä lasta, ilmeisesti aika pienillä ikäeroilla, jos nuorin on vasta vuoden. On ihan tavallista, että uudelleensynnyttäjällä paikat pehmenevät ja avautumistakin tapahtuu jo aika aikaisessa vaiheessa. Se ei välttämättä ole mikään merkki uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä. Mutta ota oireet vakavasti ja mene herkästi lääkäriin, tilaanne voi muuttua äkistikin. Tulehdukset kannattaisi kuitenkin tarkistaa, ne saattavat aiheuttaa supistelua ja ennenaikaisen synnytyksen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 08:07"]Mikä ap:n tilanne on?
[/quote]
Eiköhän tuo ole edelleen siellä lepäämässä. Ei kaikki voi ympäri vuorokauden avlla roikkua.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:27"]Mulla alkoi kipeät supistelut viikolla 18 ja paikat alkoivat kypsymään muutamaa viikkoa myöhemmin. Tänään alkoi rv 35 ja vielä ei neitiä näy. Rauhassa olen joutunut ottamaan, kehoa kuunnellen, mutta hyvältä näyttää nyt. Tsemppiä!
[/quote] huomasitko itse jostain paikkojen kypsymisen?
Ap