Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen migreeni- onko mahdollista päästä eroon?

Vierailija
06.08.2021 |

Voiko kroonisesta migreenistä parantua?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin yrittää muuttaa elämänsä sellaiseksi, ettei sitä tulisi, että voi paremmin. Stressi ei sovi siihen yms.

Vierailija
2/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta hallintaan sen voi saada. Mulla auttoi biologinen estolääke aimovig.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teinilläni oli krooninen migreeni yläasteella. Migreeni 2-3 kertaa viikossa. Se saatiin parantumaan lisäämällä lääkkeitä. Migreeni oli päässyt kroonistumaan siksi, ettei kipua oltu katkaistu tarpeeksi ajoissa. Isänsä kun oli lääkevastainen, ja oli aina vain omilla viikoilaan käskenyt lapsen nukkua migreenin pois. Neurologi kuitenkin määräsi, että kipua ei saa päästää tulemaan.

Samalla stressiä vähennettiin täsmälääkkeiden lisäksi. Nykyään migreeniä 2 krt kuukaudessa.

Estolääkkeinäkin kokeiltiin beetasalpaajaa ja epilepsialääkkeitä, mutta ne eivät auttaneet kuin vähän.

Vierailija
4/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulla oli päivittäin monta kuukautta. Tein täyden elämäntaparempan, nyt on pari kertaa kuussa.

Vierailija
5/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v pojalla oli kohtaus oksenteluineen 3 krt viikossa. Nyt 10 vuotta myöhemmin ehkä 3 krt vuodessa.

Vierailija
6/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenini kroonistui stressaavassa elämäntilanteessa. Särkyä oli lähes joka päivä ja usein jouduin päivystykseen suonensisäiseen vahvaan lääkitykseen. Kävin läpi lähes kaikki mahdolliset estolääkkeet (verenpaine-, epilepsia-ja SSRI-lääkkeitä, riboflaviini, mitähän vielä. Ja niistä koostuva kolmen lääkkeen cocktail). En osaa sanoa, mikä auttoi ja kuinka paljon tai oliko mistään apua.  Muutamia kortisonikuureja, joista ei hyötyä. Sitä kesti noin vuoden, sitten tilanne rauhoittui. Nykyään migreenipäiviä on 2-4 kuukaudessa, ei estolääkkeitä. Kohtauksiin trptaanit ja tulehduskipulääkkeet.

Vierailija
7/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ainakin yrittää muuttaa elämänsä sellaiseksi, ettei sitä tulisi, että voi paremmin. Stressi ei sovi siihen yms.

Tässä voi olla osittain perää, mutta kaikki stressitekijät tai muut migreeninaiheuttajat eivät ole ihmisen itsensä käsissä.

Vaikka tekisi kaiken ns. oikein, eli pitäisi huolta säännöllisestä syömisestä, säännöllisestä vuorokausirytmistä yms, kohtaus voi iskeä siitäkin huolimatta.

Migreenipotilas saa valitettavan usein kuulla vihjailua tai suoranaisia syytöksiä siitä, että tämä tekee takuulla jotain väärin, kun kohtauksia kerran tulee. Osa toki tekeekin, mutta ei missään nimessä kaikki.

Vierailija
8/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sain katkaistua pitkään jatkuneen migreenikierteen akupunktion avulla. Se vaati kylläkin tiiviin hoitojakson, alkuun 2-3 krt viikossa ja rahaahan siihen palaa ihan hitokseen. Vaikutus kesti n. pari vuotta, jonka aikana kohtauksia ei tullut lainkaan.

Estolääkitys on edullisempi ja helpompi keino, siihen olen turvautunut viimeksi. Neljän viikon Candesartan-kuuri vie kohtaukset minulta n. puoleksi vuodeksi. Kun migreeneitä alkaa taas tulla, syön uuden kuurin. Candesartan aiheuttaa tosin väsymystä ja verenpaineen laskua, mikä on liikuntaharrastusten kannalta hirman hankalaa.

Jos olisi varaa, hoidattaisin itseni akupunktiolla. Minulle se toimi, mutta en tietenkään tiedä, toimiiko kaikilla muilla.

Vierailija
9/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tullut markkinoille hyviä kerran kuukaudessa pistettäviä estolääkkeitä. Eivät toimi kaikille, mutta jos toimivat, voivat viedä migreenin pois kokonaan. Hinta useita satasia kuukaudessa, mihin saa korvauksen. Miehelläni toimi, migreenit enää ikävä muisto...

Vierailija
10/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Mulla oli päivittäin monta kuukautta. Tein täyden elämäntaparempan, nyt on pari kertaa kuussa.

Hei, mahtavaa! Mitä kaikkea muutit?

Vierailija
11/37 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan sain katkaistua pitkään jatkuneen migreenikierteen akupunktion avulla. Se vaati kylläkin tiiviin hoitojakson, alkuun 2-3 krt viikossa ja rahaahan siihen palaa ihan hitokseen. Vaikutus kesti n. pari vuotta, jonka aikana kohtauksia ei tullut lainkaan.

Estolääkitys on edullisempi ja helpompi keino, siihen olen turvautunut viimeksi. Neljän viikon Candesartan-kuuri vie kohtaukset minulta n. puoleksi vuodeksi. Kun migreeneitä alkaa taas tulla, syön uuden kuurin. Candesartan aiheuttaa tosin väsymystä ja verenpaineen laskua, mikä on liikuntaharrastusten kannalta hirman hankalaa.

Jos olisi varaa, hoidattaisin itseni akupunktiolla. Minulle se toimi, mutta en tietenkään tiedä, toimiiko kaikilla muilla.

Onpa hienoa, että olet löytänyt keinot :) Oliko kyse ihan perinteisestä akupunktiosta?

Vierailija
12/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut kroonistuneeseen migreeniin Triptyl-lääkityksen? Minä aloitin pari päivää sitten lääkkeen syömisen, uni on parantunut. Lääkäri sanoi, että se nostaa kipukynnystä, kauankohan siinä menee? Kohtauksiin on oma täsmälääkkeensä.

Vierailija
13/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut kroonistuneeseen migreeniin Triptyl-lääkityksen? Minä aloitin pari päivää sitten lääkkeen syömisen, uni on parantunut. Lääkäri sanoi, että se nostaa kipukynnystä, kauankohan siinä menee? Kohtauksiin on oma täsmälääkkeensä.

En ole varma, muistanko oikein, mutta pari viikkoa kannattaa vaikutusta käsittääkseni odottaa.

Vierailija
14/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sai elämänsä takaisin tuollaisella pistettävällä lääkkeellä.

Vierailija
15/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikanaan kroonistui, kesti kuukausia niin että melkein joka päivä oli jonkunlainen migreeni, välillä sitten rajumpia kohtauksia lisäksi.

Ja sitten se vaan helpotti, söin magnesiumia silloin muusta syystä, en tiedä vaikuttiko. Eli voi se loppua ja helpottaa, kannataa vaan yrittää löytää itselle toimiva apukeino, moni on akupunktiota kehunut.

Vierailija
16/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitys.

Vierailija
17/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi parantua. Lääkkeet voivat auttaa, mutta elimistö tottuu niihin valitettavasti.

Vierailija
18/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenistä ei voi koskaan parantua. Kuten ei epilepsiastakaan.

Vierailija
19/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnistut tunnistamaan ja välttämään laukaisevia tekijöitä, niin elämä voi olla melko migreenitöntä. Minulla oli viikottain migreeneitä, kun olin edellisessä työpaikassa. Niillä viikoilla kun olin poissa töistä niitä ei tullut. Sitten sain kavennettua, ettei niitä tullut, jos en ollut palaverissä. Luulin stressin aiheuttavan niitä, mutta kun palaverien paikkaa vaihdettiin, niin migreeniäkään ei tullut. Se oli tietty huone mikä niitä aiheutti. Tai tarkemmin, sen huoneen valaistus. Nykyään saan migreenin vain kerran kuussa tai kahdessa.

Vierailija
20/37 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkkeellä saatiin minun migreeni kuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi