Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä kesä töissä oli aivan karmea, tunnen oloni huijatuksi

Vierailija
21.08.2014 |

Olen siis opiskelija, joka sai kesätyöpaikan eräästä kaupasta. Työnantaja uskotteli työsopimuksen allekirjoitushetkellä, että ei tuo 5 h/vko-työaika mitään tarkoita, meillä kaikki tekee kyllä enemmän, mutta laitetaan nyt varalta noin jos tahdot pitää vaikka lomaa tms. Hyväuskoisena suostuin tähän.

Kesäkuun pari ekaa viikkoa olivatkin ihan ok. En tehnyt lähellekään täyttä viikkoa, mutta töitä oli 3-4 kertaa viikossa kuudesta seitsemään tuntiin kerrallaan. Sitten tuli viikko, jolloin minulla oli yksi viiden tunnin vuoro. Kysyin ja sain lisätöitä, kun yksi työntekijä sairastui. Heinäkuun ekalla viikollakin minulla oli kolme ihan kunnollista vuoroa, ja vuorojen huhuttiin lisääntyvän, kun kuumin lomakausi käynnistyisi.

Toisin kävi. 7.7.-17.8. olen tehnyt yhteensä 9 vuoroa, joista yksi oli pituudeltaan 7,5 h, muut tasan ja tarkkaan sen 5 tuntia. Jokainen voi laskeskella, kuinka hyvät rahat tuollaisella tekee, kun palkka on kaupan alan TESin harjoittelijan palkka, alle yhdeksän euroa tunnissa. 

Ymmärrän kyllä, että jollekin kotona asuvalle lukiolaiselle tuollaiset vuorot olisivat todellakin parempi kuin ei mitään, mutta kun minä nimenomaan kerroin työhönottotilanteessa, että "ehtoni" työpaikan vastaanottamiselle on se, että tunteja tulee 20 h/vko tuntumaan vähintäänkin, kun omillaan asuvalla on vuokra maksettavana ja lisäksi piti ostaa kallis seutulippu, jotta pääsin tuonne ympäryskuntaan töihin kotipaikkakunnaltani.

Tunnen oloni huijatuksi. Työnantaja kehui minua paljon, kiitteli reippaudesta ja hyvästä palveluasenteesta, hommat tulivat kuulemma nopeasti hoidetuiksi. Silti ne lukiolaistyttöset tekivät neljä kertaa enemmän töitä kuin minä! Minulle todellakin annettiin ymmärtää, että tunteja olisi luvassa enemmänkin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä olis allekirjoittanut sopimusta johon olisi tuollaiset tuntimäärät laitettu. Sua ei valitettavasti ole huijattu, olet vaan ollu liian hyväuskoinen. Ja usko pois, et ole ainoa :/

Vierailija
2/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitit itse kyseisen työsopimuksen. Millaisilla sopimuksilla nämä lukiolaistytöt ovat olleet?

Onhan tuo ikävää, mutta ei kauppiaskaan ole mikään hyväntekijä, joka voi pitää montaa myyjää töissä, vaikka tarvetta ei olisi, mutta ruuhka-aikoina kuitenkin tarvitsee ylimääräistä apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko asia kannattanut ottaa työnantajan kanssa esiin silloin, kun siihen olisi voinut vielä vaikuttaa ja pyytää enemmän tunteja? Jos ne muut hokasi pyytää?

Vierailija
4/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ne tekee! Siinä ennakoidaan ja varaudutaan hiljaisempiin hetkiin, valitettavasti.

Vierailija
5/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:28"]

Itse en ikinä olis allekirjoittanut sopimusta johon olisi tuollaiset tuntimäärät laitettu. Sua ei valitettavasti ole huijattu, olet vaan ollu liian hyväuskoinen. Ja usko pois, et ole ainoa :/

[/quote]

Selvästihän aloittajaa on huijattu, kun kerta on luvattu enemmän kuin on annettu. Eri juttu sitten, voiko tuollaista huijausta mitenkään todistaa. 

Vierailija
6/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:28"]

[/quote]

Selvästihän aloittajaa on huijattu, kun kerta on luvattu enemmän kuin on annettu. Eri juttu sitten, voiko tuollaista huijausta mitenkään todistaa. 

[/quote]

Suullisesti voi lupailla vaikka kuun taivaalta, mutta enemmän kannattaa uskoa mitä siihen paperiin kirjoitetaan.

Vierailija
7/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:29"]

Millaisilla sopimuksilla nämä lukiolaistytöt ovat olleet?

[/quote]

Samanlaisilla kuulemma. Näin kertoivat, enkä usko, että heillä on mitään syytä minulle valehdella. Muutenkin olivat kovin sympaattisia ja oikeasti pahoillaan puolestani, kun tuosta tilanteesta heille avauduin.

t. AP

Vierailija
8/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissipäistä toimintaa työnantajalta luvata enemmän vuoroja kuin mitä voi antaa, mutta itsepähän sopimuksen allekirjoitit, joten et voi valittaa.

Oliko niillä muilla samanlainen sopimus? Millä perusteella saivat enemmän töitä?

Vierailija
9/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nosta meteliä vaan pyydä jatkoa illoille ja viikonlopuille opintojen ohella vaikka nollasopparilla. Koska kaupanalalla harjoittelijapalkkaa saa vuoden ensi kesällä on sulla vuosi työkokemusta. Ei ole tunneista kiinni. Ja kesäksi haet sitten muualle töihin/teet paremman työsopparin.

Vierailija
10/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait siitä edes jotain. Mä ajan päivittäin bussilla 50 km suuntaansa tehdäkseni 10 tunnin vuoroja ilmaiseksi koulun 9vk työssäoppimisen vuoksi (Opettaja päätti paikat ja mut laitettiin tänne). Meni kuukauden asumistuki tuohon matkakorttiin ja siihen päälle pitää maksaa vielä ruuat. Työ on ihan orjatyötä eikä edes vastaa mun opiskelemaa alaa. Oon siivonnut 2 viikkoa varastoa, kun pitäis olla kassaharjoittelua. Kaiken lisäksi mun vuorojen pitäis olla vaan 8 tuntia koulun lähettämän sopimuksen mukaan... Valittaa ei voi tai pomo heittää ulos (toiselle harjoittelijalle kävi näin).

Vierailija
11/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaupan alalla jatkuva ongelma, ikävä kyllä. Työnantajalla voi olla 20 ihmistä varalistalla, joista osa ei saa soittoa töihin koskaan.

Vierailija
12/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:41"]

Älä nosta meteliä vaan pyydä jatkoa illoille ja viikonlopuille opintojen ohella vaikka nollasopparilla. Koska kaupanalalla harjoittelijapalkkaa saa vuoden ensi kesällä on sulla vuosi työkokemusta. Ei ole tunneista kiinni. Ja kesäksi haet sitten muualle töihin/teet paremman työsopparin.

[/quote]

En todellakaan palaa tuohon puljuun enää koskaan, en työntekijänä enkä asiakkaana. Nyt mulla on haastattelukutsu yhteen kassatyöhön, toivottavasti sen kanssa onnistaisi! 

T. AP

Vierailija
13/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista vaatia sopimukseen sen verran tunteja kuin tarvitset, kauppiaan sanomiset ei ole minkäänarvoisia ne vaan koettaa saada mahdollisimman hyviä sopimuksia mielummin vaikka nollatunneilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi