Hoitotyön tekijät, mitenkäs tämä määräaikaisena äitiyslomalle jäämis-asia menikään?
Olen määräaikaisella työsopimuksella töissä, teen sairaanhoitajan äitiys-ja vanhempainloman sijaisuutta. Jään itse äitiyslomalle 10 pvä ennen kuin työsopimukseni päättyy. Tilalleni pitää joka tapauksessa joku ottaa koska sairaanhoitaja jonka sijaisena nyt olen jää vielä itsekin hoitovapaalle vanhempainloman päättymisen jälkeen. Pitääkö kaupungin jatkaa työsopimustani vanhempainloman loppuun ja maksaa palkka kolmelta ekalta kuukaudelta? Vanhassa työpaikassa näin oli vaikka silloin olin tehnyt töitä kolmen viikon pätkissä 4 kk yhteen kyytiin enkä siis näin pitkälä (9 kk) sopimuskella. Koitin netistä löytää faktoja, mutta en tähän hätään löytänyt. Kiva jos joku viitsii vastata :-)
Kaisu
Kommentit (6)
esikoisesta jäin äitiyslomalle n. kuukautta ennen määräyskirjani loppumista. tein silloin muistaakseni jotain hoitovapaan sijaisuutta, määräyskirjaa ei jatkettu enkä saanut 3kk palkkaa.
keskimmäisestä jäin äitiyslomalle myös n. kuukautta ennen määräyskirjani loppumista. tein silloin osa-aikaeläkkeen sijaisuutta ja määräyskirja uudistettiin ja sain 3kk palkan. sain jopa jäädä muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaallekin eli tuon määräyskirjan loppumiseen asti mutta sitten oli jo pakko palata töihin jos ja kun halusin saada jatkoa.
eli nyt en kyllä osaa sanoa kummassa tapauksessa toimittiin pykälien mukaan. esikoisen syntymän jälkeen en nostanut mitään meteliä asiasta. tuo oli talon yleinen tapa silloin 90-luvun lopussa ja muutamalla raskaanaolevalla oli jätetty määräyskirjat jopa uusimatta kun raskaus selvisi (raskaus ei tietenkään ollut virallinen syy, ainahan ne yh:t jotain muuta keksi...). siksipä koin olevani jopa onnekas kun sain noinkin pitkän määräyskirjan.
p..pitkätossu:
muutamalla raskaanaolevalla oli jätetty määräyskirjat jopa uusimatta kun raskaus selvisi (raskaus ei tietenkään ollut virallinen syy, ainahan ne yh:t jotain muuta keksi...). siksipä koin olevani jopa onnekas kun sain noinkin pitkän määräyskirjan.
Teillä homma toimii näköjään paremmin kuin meillä lekureilla. Mulla oli eval-sijaisen määräyskirja v. 2003 vuoden loppuun, ja kun sen aikana tulin raskaaksi, seuraava määräyskirja kirjoitettiin sitten äitiysloman alkua edeltävään päivään... Yhdellä kaverillani tiedän työnantajan (HUS) toimineen toisin, mutta ei täällä Turuus :-/.
KVTES:n mukaan
työnantaja on velvollinen maksamaan 3 kk äitiysloman palkan mikäli työntekijä jää äitiyslomalle ennen työsuhteensa päättymistä, tämä tarkoittaa vaikka päivää ennen tai samana päivänä.
Työsopimusta sen sijaan ei ole pakko jatkaa.
Kannattaa tutustua tuohon KVTES:iin, sieltä löytyy kaikki tarpeellinen.
Oli samantapainen tilanne keskussairaalassa ja sain sen kolmen kuukauden palkan ja työsopimusta jatkettiin äitiysloman loppuun. Meidän osastolla parilta oli aikaisemmin katkastu työsopimus, ne oli vieny asiaa eteenpäin ja saaneet sen palkan ja työsopimuksen. Eli käsittääkseni työnantajan kuuluu jatkaa sopimusta ja maksaa palkka.
Mua kiinnostaa tämä;
Jos työsopimus on tehty määräaikaiseksi äitiysloman sijaisuudeksi ja sijainen jää itse äitiyslomalle ENNEN työsuhteen päättymistä, niin työsopimusta olisi silti jatkettava?
Ymmärtäisin kyllä, jos tiedossa olisi vaikka äitiyslomalle jäänti 2 kk:n kuluttua, että työsopimusta täytyy jatkaa, mutta nyt ei ole siitä kyse.
Faktoja?