Lue keskustelun säännöt.
Kokemuksia rotavirus-rokotteesta?
28.08.2006 |
Nyt olisi päätettävä, otammeko lapsellemme rota-rokotteen? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia puolesta ja vastaan.
Maitoauto ja vauva 3kk
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Oma lapsi sylissä koko illan jäi keskustelun jatko lukematta, mutta edelleen jatkan:
Lääkkeiden haittavaikutukset ovat mielestäni päivänselvä asia: turvallista lääkettä/valmistetta ei ole keksitty! (itse en ole asiaa kieltänyt missään yhteydessä ja toitota niiden vaarattomuuden puolesta!) Oman lapseni hoidon ohella en valittevasti kykene nettiviitteitä lähdeluetteloksi hakemaan kuten lapsenisä on tehnyt joten " anteeksi vain" jos tämä tekee mielipiteestäni perusteettoman...
Edelleen olen kiinnostunut kuinka hoidatte oman lapsenne nämä raportoidut ja varsinkin ne mystiset " salatut" haittavaikutukset huomioiden? (calmetointi, muu rokottaminen, kivun ja kuumeen hoito?)
Lapsenisän kirjoittaman asiasisällön erityisesti alan taloudellisista kytköksistä olen lukenut aiemmin lääketieteen alaa sivuavasta julkaisusta. Muistat artikkelin tarkkaan ellet itse ole sitä kirjoittanut :) Painavaa asiaa ja tärkeää päätöksentekoa ajatellen mutta itse todellakin olen kiinnostunut maallikkona jokaisen henk. koht. perusteluista " vaaraa aiheuttavien" lääkkeiden käytöstä ja rokottamisesta enemmän kuin politiikasta!
Mielestäni (ihan vaan näin perstuntumalla ilman minkäänlaista perustelua/nettiviitettä!) lapsensa rokottamatta jättävä ottaa hurjan suuren riskin ja ajattelen yksinomaan vain sen pienokaisen turvallisuutta...
14vrk seurantaaika on lyhyt mutta kuinka hyvin lapsilla (2-3kk ikäisillä) syy-yhteys rokotteen haittavaikutuksen onnistuu sen jälkeen? 14vrk 2kk ikäisen elämästä on hurjan pitkä aika. Verrattuna n 30-vuotiaaseen se tekisi n 7 vuotta. Tietääkseni lapsilla tehtävä lääketutkimus on melko vähäistä eettiisistä syistä eikä vedenpitäviä tutkimusasetelmia yleensä saada aikaan (kaksois-sokkotutk. , prospektiivinen seuranta, pitkä seuranta-aika ja suuret aineistot)
Se että maassamme on loistava terveydenhuoltosysteemi ja keinot ja välineet kaikkien saatavilla tuntuu nykyisin herättävän enemmän kritiikkiä kuin kiitosta. Virheitä etsitään suurennuslasien kanssa ja näitä osoitetaan tikulla. Voi kunpa meidän systeemimme virheineen päivineen tavoittaisi edes osan heistä joilla ei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen terveydenhuoltoon.