3-kymppinen perheellinen inttiin
Mieheni on saanut tähän saakka lykkyä ja nyt olis tammikuussa mahdollisesti lähtö. Luulen että työpaikalla ei asiasta olisi haittaa, varmaan pääsis takaisin kun palvelus on suoritettu. Noiden kahden pienen kanssa nyt selviytyisin jos on pakko. Mutta millä me eletään? Meillä on kaksi lasta ja olen vanhempainvapaalla, tammikuussa tippumassa vielä kotihoidontuelle. Katselin että päiväraha intissä on 5€/päivä eli noin 150€/kk! Sanomattakin selvää ettei mies nyt ole kovin innoissaan jos nyt joutuu sinne menemään mutta joudutaanko me nyt sossun luukulle tuon takia? Vielä pieni mahdollisuus vapautukseen mutta jos nyt lähtö tuleekin.
Ja on ihan hyvällä syyllä saanut lykkyä, ei siitä sen enempää.
Kommentit (22)
Vapautuksen saa kuka vaan jos haluaa.
Pyydä miestäs jättämään intti väliin niin ei tarvi mennä sotaan
Työpaikalta ei edes kysytä, että onko ok. Laki määrää, että asevelvollisuuden suorittamista varten on saatava vapaata ja takaisin on päästävä.
Päivärahojen lisäksi asevelvollisen ja tämän puolison on mahdollista saada lukuisia tukia Kelasta
Päivärahaa ei kai vklp makseta mutta miehen osuus asumiskuluista kyllä eli puolet vuokrasta. Tosin jos mies on maksanut aiemmin kaiken voi olla tiukkaa. Jos ootte naimisissa niin lapsista maksetaan jotain...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 23:37"]
Rölli.Ei pääse enää yli 28 vuotiaana.
[/quote]
Ei Pääse? Enemmänkin ei tarvi.
Kyllä perheellinen saa muutakin kuin päivärahan. Sotilasavustus taisi olla se nimi. Kysykää varuskunnan sosiaalikuraattorilta jos tietoa ei muualta löydy. Niin ja töistä ei saa irtisanoa palveluksen takia.
miten on onnistunut lusmuamaan noin vanhaksi käymättä inttiä??!!! Kiva olla siellä kun joku kakskymppinen simputtaa ihan satasella ukkoa....
Niin täyttää 30 samassa kuussa kun palvelukseen astuisi eli tämä on ikään kuin viimeinen mahis mennä jos on mennäkseen. Olemme naimisissa. Jos ei muuten saa vapautusta niin mä en kyllä kannata niitä hullun papereita jos siitä sitten myöhemmin tulee jotain. Tosin jos pysyy samalla alalla niin tuskin tulee mutta silti.
Huoh.. Oltiin suunniteltu muutenkin rahatilanteen takia että palaisin töihin tekemään osa-aikaista silloin kun mies on kotona mutta eihän sekään nyt onnistu. Enkä kyllä haluais mennä töihin ja laittaa noita tarhaan, varsinkaan jos niiden isä vielä joutuu inttiin.
No ei auta kun odotella ja katsoa mitä tapahtuu...
Olisi kannattanut käydä se leikkikoulu ihan suosiolla silloin 18-19 -vuotiaana. Voisin kuvitella että olisi hivenen tympeää mennä sinne vajakkien alikessulapsukaisten pomotettavaksi kypsemmällä iällä...
No eiköhän olis käynyt sillon jos ei olis hyvä syy. Kuka sinne vapaaehtoisesti menee hitto 3-kymppisenä!!
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:36"]
No eiköhän olis käynyt sillon jos ei olis hyvä syy. Kuka sinne vapaaehtoisesti menee hitto 3-kymppisenä!!
-ap
[/quote]
Miten sitten hyvä syy ei enää pätisi? Vai onko istunut jossain linnassa silloin?
Teille maksetaan vuokrat ja muut, jos perheen elättäjä lähtee asepalvelukseen. Selvittäkää asiat ko. prikaatin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:47"]
Teille maksetaan vuokrat ja muut, jos perheen elättäjä lähtee asepalvelukseen. Selvittäkää asiat ko. prikaatin kanssa.
[/quote]
Jos kuitenkin Kelan kanssa, koska Kelahan ne tuet maksaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:36"]
-ap
[/quote]
Miten sitten hyvä syy ei enää pätisi? Vai onko istunut jossain linnassa silloin?
[/quote]
Ei ole. Edellisessä lykkyhakemuksessa luki että tällä syyllä saa lykkyä (ja on saanut useamman kerran ja useampi vuosi kerrallaan) mutta ei kuulemma vapautusta. Tosin sitä edeltävässä tais lukea muuta. Mutta miehen pitää nyt vielä selvittää tätä asiaa.
Siviilipalvelus on yksi vaihtoehto. Itse kävin sivarina 13 kuukautta käytännössä päivätöissä, kun mulla oli vaimo ja pieni lapsi kotona ja armeijassa olisi pitänyt olla yötkin tosin palvelusaika olisi ollut lyhyempi. Kela tosiaan maksaa perheelliselle enempi tukea kuin yksineläville.
Olettehan säästäneet rahaa kun olette tienneet useamman vuoden että mies lähtee armyyn?
Tämän mahdollisuus tuli ilmi vasta pari vuotta sitten, oletus oli että ei tarvi mennä. Olen ollut kotona lasten kanssa ja ennen sitä pitkä sairasloma joten rahaa ei ole juuri ylimääräistä. Kuten sanoin, minun oli tarkoitus mennä tekemään osa-aikaista miehen töiden puitteissa koska jo kotihoidontuelle tippuminen vaikeuttaa taloutta tässä vaiheessa.
Mutta eiköhän me nyt jotenkin sitten selvitä jos lähtö tulee. Toisaalta mies on kyllä valitellut että olis kiva vähän vaihtelua saada työrintamalle ;-) Mutta olis sitä nyt parempiakin vaihtoehtoja. Ja kun miettii mitä tuo tulee maksamaan valtiolle. Jos kotihoidontuki nousee hieman ja sitten miehen elo siellä armeijassa + tuo sotilasavustus jne. Ja vielä menetetyt verotulot siltä ajalta. Mutta laki on laki. Luulen kyllä että vapautukseenkin on ihan hyvät mahikset mutta katsotaan mitä päättävät.
Asento mortti! :D