Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako yläasteen opettajat jostain tietää ala-asteen todistuksen arvosanat?

Vierailija
20.08.2014 |

7. luokan tänä syksynä aloittanut lapsi kertoi tänään, että teknisten töiden opettaja oli sanonut arvosanan muodostuvan siten että 6. luokan todistuksen arvosana muodostaa siitä 2/3. Oli pyytänyt kaikkia kirjoittamaan arvosanansa paperille ja sanonut että pystyy tarkistamaan ne tietokannasta.

Mitä ihmettä, eikös vielä tuossa iässä - kun ei ole mitään kurssimuotoisuuksia - arvosanat tule aina lukukausittain? Ja eihän tuo voi olla mahdollista, että opettajat näkevät aikaisemmat arvosanat?

Jotain ihme vedätystä tässä on, taidan huomenna ottaa rehtoriin yhteyttä. Ellette te sitten osaa valaista mistä tässä oikein on kyse.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyy kaikki vanhat arvosanat.

Vierailija
2/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edellinen arvosana saa vaikuttaa mihinkään!

ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi outoa, jos aiemmat arvosanat näkyisi. Outoa myös, että vanha arvosana merkitsee, mutta toisaalta muistan mun kouluajoilta, että joku sanoi, ettei voi arvosana laskea yli 2pykälää?

Vierailija
4/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä nimenomaan käsityöstä numeroon vaikuttaa myös alakoulun numerot. Nuo käsityön numerot siirtyvät kyllä ihan muulla tavalla kuin oppilaiden mukana.

Itse reaaliaineen opettajana kyllä yleensä kysyn oppilailta alakoulun numerot, sillä se auttaa minua skaalaamaan opetuksen oikealle tasolle. Pidän oppilaille myös alkutestin, jolla selvitän heidän tasonsa. Muutenhan voisin opettaa joko liian helppoa sisältöä fiksulle porukalle tai liian vaikeaa heikommalle porukalle.

Vierailija
5/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyihän se alakoulun todistus viedä nähtäväksi.

Vierailija
6/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kprjaa. Tuli väärinpäin. Outoa, jos ei numerot näkyisi.

Vierailija
7/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kaikki aineenopettajat todistuksia katsoo, ainoastaan luokanohjaaja.

Vierailija
8/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe alakoulun numeroita, enkä kysele niitä. Arvioin yläkoulun oppilaita yläkoulun asteikolla. Usein alakoulussa oppilaat ovat saaneet numeronsa yläkanttiin. Vertaan oppilaan osaamista, niihin opsissa lueteltuihin kahdeksikon kriteereihin.

Vierailija
9/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 Tuo ajatelmasi on mielestäni väärä. Kyllä jokaiselle luokkaporukalle pitää opettaa aivan yhtä "alkeista". Tuo on harmittanut minua.

Perustelen: Tekussa ope testasi luokan yleistä tasoa ja totesi sen keskimääräistä paljon paremmaksi ja sanoi, ettei sitten aloita alkeista. Kävi niin, että minä ja 4 muuta tyttöä ei ymmärrwtty yhtään mitään. Ihan rossipohja ja kipsilevy oli tuntemattomia käsitteitä.

Lopulta valmistuin inssiksi ja nut Di

Vierailija
10/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 on epälooginenkin. Numerot siirryvät hänen tiwtoonsa ihan muuta reittiä kuin oppilaan mukana ja sitten kertoo kysyvänsä numerot oppilailta. TÄH

Vierailija
11/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:50"]

5 Tuo ajatelmasi on mielestäni väärä. Kyllä jokaiselle luokkaporukalle pitää opettaa aivan yhtä "alkeista". Tuo on harmittanut minua.

Perustelen: Tekussa ope testasi luokan yleistä tasoa ja totesi sen keskimääräistä paljon paremmaksi ja sanoi, ettei sitten aloita alkeista. Kävi niin, että minä ja 4 muuta tyttöä ei ymmärrwtty yhtään mitään. Ihan rossipohja ja kipsilevy oli tuntemattomia käsitteitä.

Lopulta valmistuin inssiksi ja nut Di

[/quote]

Olen mantsan ope ja kyllä sillä on hirvittävä merkitys, että osaako KAIKKI luokan oppilaat yläkouluun tullessaan ilmansuunnat vai onko tilanne se että yksikään luokassa ei osaa väli-ilmansuuntia. Tämä vaikuttaa suoraan siihen, että kuinka kauan käytän aikaa jonkun asian opettamiseen. Tottakai asiasisällöt on about samat kaikilla luokilla, mut painotusluokkien kanssa nyt vaan pääsee etenemään nopeammin ja syvällisemmin kuin jonkun tavallisen luokan kanssa.

Vierailija
12/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin yläastemaikat ties a-asteen numerot. Ja kesän jälkeen piti viedä 6.lk:n todistuskin koululle. Eiköhän ne numerot siirry ihan automaattisesti ylä-asteen tietoon?

Vierailija
13/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sinä mantsan opesentään testaat, että nimenomaan kaikki osaavat ne väli-ilmansuunnat. Ei sitten käy kuin mulle tekussa.

Vierailija
14/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmestä numerot ovat hävinneet yläkouluun mennessä, vaikka muu on säilynyt. Alakoulussa näkyi vanhatkin.

Vierailija
15/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se luokanvalvoja on kopsannut tokarit koulun mappiin. Ne oli pari päivää sillä.

Vierailija
16/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se luokanvalvoja on kopsannut tokarit koulun mappiin. Ne oli pari päivää sillä.

Vierailija
17/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:41"]

Kyllä meillä nimenomaan käsityöstä numeroon vaikuttaa myös alakoulun numerot. Nuo käsityön numerot siirtyvät kyllä ihan muulla tavalla kuin oppilaiden mukana.

Itse reaaliaineen opettajana kyllä yleensä kysyn oppilailta alakoulun numerot, sillä se auttaa minua skaalaamaan opetuksen oikealle tasolle. Pidän oppilaille myös alkutestin, jolla selvitän heidän tasonsa. Muutenhan voisin opettaa joko liian helppoa sisältöä fiksulle porukalle tai liian vaikeaa heikommalle porukalle.

[/quote]

Mikähän tämä reaaliaine on, jota jo ala-asteella vaihtelevia määriä opiskellaan? Eiköhän kouluissa kuitenkin mennä OPS:n mukaan. 

Vierailija
18/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks wilmassa näe edelliset numerot?

Vierailija
19/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaaliaineita ovat: lukuaineet, kuten maantieto, biologia, elämänkatsomustieto, uskonto, historia, yhteiskuntaoppi ja terveystieto. 

Vierailija
20/21 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos numeroilla halutaan määritellä luokan taso, niin eikö siihen riitä koko luokan keskiarvo? Mielestäni joka vuosi pitää saada aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei ratsastaa vanhoilla meriteillä, tai jumittua jonkun open ennakkoluuloihin.

Numerot on numeroita, taidothan ne ratkaisee. Ei joku kasi paperilapussa kerro, osaako ihminen ilmansuunnat. Kyllä se on testattava jollain muulla tavalla, jos sellaisen haluaa tietää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme