Olisitteko tyytyväisiä tällaiseen miehen toimintaan?
Eli tilanne, että teen iltavuoroja viikossa neljä iltaa ka mies silloin illat keskenään lasten kanssa. Hakee lapset 5v ja 6v päiväkodista kolmen maissa ka tulevat suoraan kotiin vaikka lapset tykkäisivät vielä leikkiä ulkona, mutta mies sanoo että ei kun mennään kotiin. Lapset joko leikkivät keskenään tai sitten saavat katsoa esim disneyn elokukuvan. Mies keittää kahvia ja huolii, lukee päivän lehteä. Sitten laittaa ruokaa, yleensä jauhelihakastiketta tai kanakastiketta, ei kovin monipuolisia valmista. Salaattia ei tee, mutta pilkkoo lapsille pari kurkku- tai tomaattisiivua. Syövät ja sitten lapset leikkivät ja mies puuhailee vähän omiaan, jotain välillä hetken lasten kanssa mutta lähinnä hiljakseen ja omissa ajatuksissa. Lapset pyytävät yleensä ulos, mutta mies vaan satunnaisesti lähtee, sanoo ettei iltaisin enää jaksa. Sitten laittelee iltapuuroa, sanoo lapsille menkäähän suihkuun. Komentaa että älkää riehui kun meno villiintyy. Välillä rupeaa lasten kanssa pelleilemään. Syövät ja pesevät hampaat ja mies lukee lapsille iltasadun. Siis tuollaista, että mies tekee perusjuttu mutta mitään ylimääräistä tai juttelua ja huomiointia ei paljon ole, enemmän omissa ajatuksissaan ja lapset riehuvat keskenään. Kaipaisivat ihan varmasti enemmän aikuisen huomiota ja mielellään osallistuisivat esim ruuan laittoon mutta mies sanoo että hän tykkää tehdä yksin ja rauhassa. On sellainen omissa ajatuksissaan viihtyvä puuhastelij joka ei kiirettä tunne.
Olisiko teistä tällainen isyys/vanhemmuus ok? Mulla töissä aina vähän olo, että mitenhän lapsilla menee, kaipaavatko enemmän aikuista olemaan läsnä. Isompi varsinkaan ei tykkää kun olen iltavuorossa.
Kommentit (10)
Lapset meillä kaipaa vanhempien huomiota ja yhdessä tekemistä, isompi etenkin ujo hoidossa ja iltasella kaipaisi läheisyyttä ja vanhempaa. Sillä ei tykkää että minä töissä, sanoo että ei isi kuitenkaan oo meidän kanssa eikä anna laittaa ruokaa. Ap
Ennen vanhaan lapset olivat kaikki päivät ulkona leikkimässä keskenään ja tulivat kotiin vain syömään välillä. Ihan hyvin vaikuttaa silti menevän. Ei se lapsi koko ajan aikuista tarvitse.
Olisin tyytyväinen, hyvinhän tuo kuulostaa lapsia hoitavan :)
Kiva kuulla teidän mielipiteitä. Mä varmasti stressaan ja tsemppaan liikaa ja koen, että mies tekee huonosti tuollainen vähän hidas ja jähmeä, omissa maailmoissa oleva. Mulla sellainen olo, ettei siihe iltaan lapset mahtuisi, mies voisi olla itsekseen mieluiten kun ei paljon viitsi mitään lasten kanssa, ota heitä mukaan kotihommiin tai näin. Ja lapset puheliaita ja läheisyyskaipuisia, itse juttelen paljon heidän kanssaan ja harmissani kun mies "menee helpoimman kautta". Mutta helpottavaa kuulla, että näette toisin ja syytä olla tyytyväinen mieheen. Ap
Okei, kiitos teille..mä olen sitten liian tiukkis suhteessa miehen toimintaan. Koen, että menee liian helpon kautta.. Tietynlainen ryhti minusta puuttuu, esim viikonloppuna ei jaksa pitää minkäänlaista perusaikataulua, ulos joskus iltapäivällä kun lapset riittävästi kinunneet jne. ei niin että aamulla juttelisi lasten vaikka vaikka sitten näin "ollaan nyt aamupäivä kotona, voitte leikkiä ja tehdään kotihommia ja iltapäivällä voidaan ulkoilla", mies ei puhu lasten kanssa mitään tällaisia, touhuilee vaan tai oleskelee ja lapset villiintyy tietämättömyydestä. Minua tällainen ärsyttää. Mutta varmasti olen kyllä liian natsi miehen suhteen. ap
Hyvinhän tuo sujuu. Oma mieheni hakisi lapset viideltä (pääsee 14.30), ruokana olisi eineslihapullia paketista tai mikrovoileipiä, hampaat voisi pestä mutta ei iltasatua tai nukkumaan laittamista. Keskenään saisivat leikkiä ja olla ulkona, mies katsoisi telkkaria.
Kuulostaa erinomaiselta, tosi hyvin hoitaa lapset!
Toki miehesi voisi joskus mennä lasten kanssa vielä illalla ulos tai puuhata jotain, mutta ymmärrän hyvin, että työpäivän ja ruokienlaittojen ja iltatoimien lisäksi ei joka päivä vaan jaksa sellaista. Mies varmaan kaipaa omaa rauhaisaa hetkeä kahvikupin ääressä. Ja iltasadun lukeminen ja iltapalan syöminen ovat yhdessä tekemistä ja olemista. Ei tuossa suurta valituksen aihetta ole.
Varsin hyvin hoitaa homman. Arvaan, että itse olet koko ajan hösäämässä antamatta lapsille yhtään tilaa.