Mies haluaa antaa lapselle omasta mielestäänkin kamalan nimen, koska...
...hän haluaa massasta erottuvan nimen. Vielä suurempi syy kuitenkin on se, että hänen mielestään lapsen pitää oppia pitämään puolia ja "taistelemaan" jo pienestä pitäen, ja tämä onnistuu esim. antamalla ruma nimi. Miehen suunnnittelema nimi kun on niin ruma, että sille varmasti naureskeltaisiin ja siitä kiusattaisiin, vaikka se ei olekaan oikein. Tätä kautta lapsi oppii kovettamaan nahkansa jo pienestä pitäen miehen mukaan. Mielestäni tämä kuulostaa ihan hullulta ja järjettömältä, varmasti elämässä tulee vastaan vaikeuksia ja itseään joutuu puolustamaan ilman, että vanhemmat tarkoituksella yrittävät vaikeuttaa elämää näin. Miten voin puhua miehelle järkeä?
Kommentit (62)
Lapsesta tulee vahvin mahdollinen sillä tavalla, että se saa paljon hellyyttä ja rakkautta. Ei sillä tavalla, että sitä koulitaan ja kovetetaan. Pyydä miestäsi perehtymään psykologiaan. Huoh...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:08"]
Lapsesta tulee vahvin mahdollinen sillä tavalla, että se saa paljon hellyyttä ja rakkautta. Ei sillä tavalla, että sitä koulitaan ja kovetetaan. Pyydä miestäsi perehtymään psykologiaan. Huoh...
[/quote]
Täysin totta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:43"]
Kyllä mä tavallaan ymmärrän sun miestä, antaahan se lapselle tavallaan etulyöntiaseman jos jo pienenä oppii puolustamaan itseään ja ne kiusaajathan siinä tekee väärin.
[/quote]
No eikä anna vaan lähinnä mm. itsetunto-ongelmia, lapsi itsekään ei mitenkään voi pitää jostain Sulo-Seppo Yrjänä -nimestä, eihän se varmaan kehtais edes koskaan kertoa nimeään ääneen. Kyllä itseään oppii puolustamaan varmasti muutenkin. Ja joo kiusaajat tekee väärin, mutta ei se ole mikään syy antaa nimeä, joka on vanhemmistakin järkyttävä. Ap:n mies on hullu.
[/quote]
Näin.
Ehdottomasti pidät pääsi, kuten aiotkin. Ei ole mitään järkeä "kouliinnuttaa lasta varhaisessa vaiheessa", ei se niin tapahdu. Tää on aivan sama asia, kuin se, että lapsilla poltatettaisiin tupakkaa koska "oppiipahan ettei polta" tai että laitetaan lapsi kärsimään, että karaistuu. Ei se mene niin, vaan johtaa varsin herkästi itsetunto-ongelmiin ja syvään häpeään, kelpaamattomuuteen, masennukseenkin.
Minä itse en pystynyt koskaan lausumaan koko nimeäni ääneen. :( Häpesin sitä aivan valtavasti, vihasin sitä. Helvetti, miten typerät vanhemmat mulla onkaan! Olin muutenkin kiusattu, joten erikoinen nimi ei asiaa ainakaan parantanut. Kukaan ei myöskään ikinä muistanut vaikeaa nimeäni.
On kaikkien etu, että lapsi saa "normaalin" nimen, josta ei ensimmäisenä saada väännettyä ties mitä "lempinimiä" :-(
T. aikuisena etu- ja sukunimensä ihan uusiin vaihtanut ja onnellinen, jonka ei tarvitse hävetä itseään enää 30 vuoden jälkeen....
En hyväksyisi, mutta perustelen miehen mahdollista ajatusmaailmaa myös näin. Onko miehesi ollut kiusattu koulussa ja kokee sen parantaneen häntä ihmisenä, vai onko kenties kiusaaja ja ei halua lapsestaan samanlaista? Mitä jos kuitenkin rumalla nimellä varustettu lapsi onkin koulussa muutenkin sellainen, että tulee helposti kiusatuksi? ei se "ruma" nimi siinä ainakaan auta, vaan pahentaa entisestään.
Itse olin koulukiusattu fyysisten ominaisuuksieni vuoksi pari ekaa vuottaa peruskoulussa, mutta sille tehtiin loppu niin vanhempien avulla, kuin omalla käytöksellä.
Mies voi vaihtaa itselleen oikein kamalan nimen. Miksi kiusata lasta, kun voi itse olla testattavana.
Miten miehesi on ajatellut kasvattaa lasta? Pyrkiikö hän hankaloittamaan jatkossakin lapsen elämää?
Tuskin tuo nimenAntto jää ainoaksi simputuskeinoksi omaa poikaa kohtaan. Roskaukko. Voitko vielä peruuttaa tuon ääliön kanssa lisääntymistä?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:15"]
Ei se mies yksin sitä nimeä päätä. Kävelet miehen yli ja annat normaalin nimen. Miksi edes olet tehnyt sadistin kanssa lapsen?
[/quote]
Ei niin, ja aionkin antaa jonkun fiksun nimen. Silti haluaisin saada miehen ymmärtämään, että miksi hänen ehdotuksensa ja ajattelutapansa tämän suhteen on ihan uskomattomia. Mies on muuten suht normaali eikä sadisti. ap
[/quote]
Mutta ap, lapsen nimi pitää olla vanhempien yhteinen valinta. Et voi diktaattorimaisesti päättää sitä välittämättä muista. Lapsi ei ole sinun, vaan teidän yhteinen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:23"]
Ei se mies yksin sitä nimeä päätä. Kävelet miehen yli ja annat normaalin nimen. Miksi edes olet tehnyt sadistin kanssa lapsen?
[/quote]
Ei niin, ja aionkin antaa jonkun fiksun nimen. Silti haluaisin saada miehen ymmärtämään, että miksi hänen ehdotuksensa ja ajattelutapansa tämän suhteen on ihan uskomattomia. Mies on muuten suht normaali eikä sadisti. ap
[/quote]
Mutta ap, lapsen nimi pitää olla vanhempien yhteinen valinta. Et voi diktaattorimaisesti päättää sitä välittämättä muista. Lapsi ei ole sinun, vaan teidän yhteinen.
[/quote]
No jos miehen nimiehdotukset on noin idioottimaisia, niin parempi jos ap päättää nimen ihan yksinään. Sitä paitsi äidillä on oikeastikin viime kädessä oikeus päättää nimestä, jos yhteisymmärrystä ei synny.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:05"]
...hän haluaa massasta erottuvan nimen. Vielä suurempi syy kuitenkin on se, että hänen mielestään lapsen pitää oppia pitämään puolia ja "taistelemaan" jo pienestä pitäen, ja tämä onnistuu esim. antamalla ruma nimi. Miehen suunnnittelema nimi kun on niin ruma, että sille varmasti naureskeltaisiin ja siitä kiusattaisiin, vaikka se ei olekaan oikein. Tätä kautta lapsi oppii kovettamaan nahkansa jo pienestä pitäen miehen mukaan. Mielestäni tämä kuulostaa ihan hullulta ja järjettömältä
[/quote]
Miten niin tuo on järjetöntä? Miehen tavoitteena on kasvattaa lapsestaan taistelija, joka pärjää kovassa maailmassa. Onko taistelijaluonne ja voimakastahtoisuus mielestäsi huonoja ominaisuuksia ihmisessä joita pitäisi välttää? Tai se että hän haluaa lapsensa olevan ainutlaatuinen yksilö, jolla on massasta erottuva nimi. Millä perusteella se on hullua?
Seppo on noista komea ja kaunis nimi,kalevalainen vielä.Tulisipa uudestaan lapsille muotiin.Ikäluokassani yleinen ja minua vanhemmilla.Mutta tuo yhdistelmä on kyllä hurja.Sulo-niminenoli koulukaverina,ei nimen takia kiusattu,mutta on ollut minusta aina hassu nimi.Yrjänä on menettänyt arvonsa kuten Yrjökin nykyisen vääntelyn takia.Olen tuntenut monta Yrjöä,ylpeästi nimensä kantavia miehiä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:05"]
...hän haluaa massasta erottuvan nimen. Vielä suurempi syy kuitenkin on se, että hänen mielestään lapsen pitää oppia pitämään puolia ja "taistelemaan" jo pienestä pitäen, ja tämä onnistuu esim. antamalla ruma nimi. Miehen suunnnittelema nimi kun on niin ruma, että sille varmasti naureskeltaisiin ja siitä kiusattaisiin, vaikka se ei olekaan oikein. Tätä kautta lapsi oppii kovettamaan nahkansa jo pienestä pitäen miehen mukaan. Mielestäni tämä kuulostaa ihan hullulta ja järjettömältä
[/quote]
Miten niin tuo on järjetöntä? Miehen tavoitteena on kasvattaa lapsestaan taistelija, joka pärjää kovassa maailmassa. Onko taistelijaluonne ja voimakastahtoisuus mielestäsi huonoja ominaisuuksia ihmisessä joita pitäisi välttää? Tai se että hän haluaa lapsensa olevan ainutlaatuinen yksilö, jolla on massasta erottuva nimi. Millä perusteella se on hullua?
[/quote]
En sanonut että ne on huonoja ominaisuuksia, mutta tuo ei ole oikea tapa saada lapsesta taistelijaluonnetta ja voimakastahtoista. Kuten joku sanoikin, niin rakkaus ja välittäminen tekee lapsesta varmasti vahvemman kuin se, että vanhemmat yrittävän tieten tahtoen vaikeuttaa lapsensa elämää. Itse asiassa luulen että miehen ehdottamalla tavalla siinä käy juuri päinvastoin, lapselta menee itsetunto ja tuskin hän edes haluaisi/pystyisi puolustamaan tuollaista nimeä. Massasta erottuvissa nimissä ei ole mitään pahaa, jos ne ei ole naurettavia. ap
Onko AP nimeltään kenties Jenni? ;-)
Vastauksia muihin kysymyksiin: Sulo Seppo Yrjänä olisi kyllä parempi vaihtoehto, mutta itse en pidä mistään noista nimistä. Itsekin olen tosiaan miettinyt, että millainen kasvattaja mies oikein tulee olemaan... Keskustelujemme perusteella hänellä ei ole muita yhtä järjettömiä kasvatusideoita, mutta senhän näkee sitten myöhemmin. Ja en haluaisi päättää nimeä yksin, mutta pakko on, jos miehen ehdotus on tuota tasoa. Tietääkseni mies ei ole ollut kiusaaja eikä kiusattu, outoa että hän on jostain oppinut tuollaisen ajattelutavan. ap
Sivuutat miehen mielipiteen. Yksinkertaista! :)
Sulo on ainakin ihan tavallinen nimi. Tunnen useamman sennimisen lapsen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin juuri! Ap ei tehnyt muuta, kuin kantoi lasta 10 kk ja synnytti... Isä olisi pystynyt samaan ja tod.näköisesti 10 x paremmin!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:31"]
En sanonut että ne on huonoja ominaisuuksia, mutta tuo ei ole oikea tapa saada lapsesta taistelijaluonnetta ja voimakastahtoista. Kuten joku sanoikin, niin rakkaus ja välittäminen tekee lapsesta varmasti vahvemman kuin se, että vanhemmat yrittävän tieten tahtoen vaikeuttaa lapsensa elämää. Itse asiassa luulen että miehen ehdottamalla tavalla siinä käy juuri päinvastoin, lapselta menee itsetunto ja tuskin hän edes haluaisi/pystyisi puolustamaan tuollaista nimeä. Massasta erottuvissa nimissä ei ole mitään pahaa, jos ne ei ole naurettavia. ap
[/quote]
Miten Sulo-Seppo on naurettava? Sulo ja Seppo ovat kummatkin ihan normaaleja, yleisessä käytössä olevia suomalaisia miehen nimiä.
Ei kyse ole siitä että "tieten tahtoen vaikeuttaa lapsen elämää" vaan että antaa haasteita joilla on kasvattava vaikutus. Samasta syystä jotkut vanhemmat ehdottavat lapselleen musiikki- tai matikkalukiota. Tai harrasteporukoita. Sitä on todellinen rakkaus ja välittäminen lastansa kohtaan, kun kannustaa tätä pärjäämään elämässä. Pärjääminen taas johtaa onnellisuuteen, jota jokainen vanhempi haluaa lapselleen. Uniikki ja ainutlaatuinen nimi on pieni palanen tässä kokonaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:31"]
[/quote]
Miten Sulo-Seppo on naurettava? Sulo ja Seppo ovat kummatkin ihan normaaleja, yleisessä käytössä olevia suomalaisia miehen nimiä.
Ei kyse ole siitä että "tieten tahtoen vaikeuttaa lapsen elämää" vaan että antaa haasteita joilla on kasvattava vaikutus. Samasta syystä jotkut vanhemmat ehdottavat lapselleen musiikki- tai matikkalukiota. Tai harrasteporukoita. Sitä on todellinen rakkaus ja välittäminen lastansa kohtaan, kun kannustaa tätä pärjäämään elämässä. Pärjääminen taas johtaa onnellisuuteen, jota jokainen vanhempi haluaa lapselleen. Uniikki ja ainutlaatuinen nimi on pieni palanen tässä kokonaisuudessa.
[/quote]
Mitä järkeä antaa tuollainen nimi, kun se ei miellytä kumpaakaan vanhempaa? Minä en halua antaa tällaisia "haasteita joilla on kasvattava vaikutus", haasteita tulee vastaan varmasti muutenkin ja ruman nimen antaminen ei minusta ole edes mikään haaste, vaan ainoastaan typerää. Joku harrastuksen ehdottaminen on eri asia, koska lapsi voi kuitenkin itse tehdä sen päätöksen siitä, että aloittaako harrastusta vai ei. Nimeen hän ei voi vaikuttaa, paitsi joskus vanhempana jos vaihtaa sen. Sulla on sitten todella erilainen käsitys siitä, mitä kannustaminen on. Itse en onnistu näkemään ruman nimen antamista tarkoituksella minään kannustamisena, vaan lähinnä lapsen kiusaamisena. Ja kauniskin nimi voi olla uniikki ja ainutlaatuinen. ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:43"]
Kyllä mä tavallaan ymmärrän sun miestä, antaahan se lapselle tavallaan etulyöntiaseman jos jo pienenä oppii puolustamaan itseään ja ne kiusaajathan siinä tekee väärin.
[/quote]
No eikä anna vaan lähinnä mm. itsetunto-ongelmia, lapsi itsekään ei mitenkään voi pitää jostain Sulo-Seppo Yrjänä -nimestä, eihän se varmaan kehtais edes koskaan kertoa nimeään ääneen. Kyllä itseään oppii puolustamaan varmasti muutenkin. Ja joo kiusaajat tekee väärin, mutta ei se ole mikään syy antaa nimeä, joka on vanhemmistakin järkyttävä. Ap:n mies on hullu.