Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradun aiheen päättäminen vasta seminaarissa - apua!

Vierailija
20.08.2014 |

Voiko gradun aiheen päättää vasta seminaarin alettua? Siis itsellä on mielessä kyllä jo aihepiiri muttei tarkkaa tutkimuskohdetta vielä ja nyt iski paniikki. Ala on humanistinen. Millä aikataululla seminaarissa edetään jos se kestää vuoden? Avustaako ohjaaja yleensä millä tavalla aiheen valinnassa? Tottakai gradun aihe tarkentuu lopullisesti vasta seminaarissa mutta mietin vain sitä kuinka valmiina seminaariin osallistujilla on yleensä aihe kun aloittavat sen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä ohjaajan kanssa juttelemassa etukäteen, jos huolettaa.

Vierailija
2/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:50"]

Voit käydä ohjaajan kanssa juttelemassa etukäteen, jos huolettaa.

[/quote]

Eli pitääkö näin sitten tehdä? Eli aiheen pitää olla jo selvillä kun aloittaa seminaarin? Itse olen ilmoittautunut jo seminaariin mutten vielä edes tiedä kuka ohjaajakseni sitten lopulta tulee, kaiketi seminaarin vetäjä sitten jos minut siihen hyväksytään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ohjaaja on pääasiassa semman vetäjä, mutta jos oppiaineessa on joku muu tutkimuskohteesi asiantuntija, voi olla toisena ohjaajana. Ei tarvi olla tutkimuskysymystä valmiina, se on jo hyvä, jos sulla joku haju, mistä aiheesta haluat tehdä.

Vierailija
4/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:56"]

Sun ohjaaja on pääasiassa semman vetäjä, mutta jos oppiaineessa on joku muu tutkimuskohteesi asiantuntija, voi olla toisena ohjaajana. Ei tarvi olla tutkimuskysymystä valmiina, se on jo hyvä, jos sulla joku haju, mistä aiheesta haluat tehdä.

[/quote]

Okei no hyvä. Tosiaan kiinnostava aihepiiri on valittuna, mutta tarkennuksen suhteen olen ihan hukassa vielä. Teema on siis mielessä, aihe ei. Entä seminaarin aikataulu, millaisessa tahdissa siellä mennään? Eli ekalla kerralla varmaan kerrotaan vaan yleisesti gradun teosta, mutta pitääkö jo seuraavalla kerralla olla aihe? Jne.

Vierailija
5/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistisessa se ei useinkaan ole niin tavallista, että jollakulla olisi jo selkeä aihe seminaarin alkaessa. Yleensä vain sellaisessa tapauksessa, että aikoo jatkaa kandista gradun. Riippuen tietysti aineesta.

Vierailija
6/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taisin kertoa aiheen vasta ehkä viidennessä tapaamisessa. Saattoi mennä pitempäänkin.

Vierailija
7/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:22"]

Humanistisessa se ei useinkaan ole niin tavallista, että jollakulla olisi jo selkeä aihe seminaarin alkaessa. Yleensä vain sellaisessa tapauksessa, että aikoo jatkaa kandista gradun. Riippuen tietysti aineesta.

[/quote]

Tämä on lohduttavaa. Pelkään että kun menen seminaariin, muilla on jo aihe keksittynä ja ovat jutelleet opettajan kanssa jo monta kertaa. Itse olen ollut niin kiireinen kesän etten ole tätä ajoissa ehtinyt miettiä tarpeeksi. Mutta tosiaan teema on aika selkeänä mielessä, menen vain lukkoon kun yritän päättää kaikista vaihtoehdoista sitä parhainta aihetta mistä tehdä gradu, ja mistä ei ole jo aikaisemmin tehty gradua. Tämäkin nimittäin koitui ongelmakseni, olin jo päättänyt aiheen joka olikin jo aikaisemmin tehty. Tuntuu että tässä vaiheessa tarvitsen vihdoin sitä ulkopuolista apua. Mutta mieluiten odottaisin seminaarin alkuun jolloin ohjaajakin on jo selvillä. Jos tosiaan muutkin humanistisissa aloittavat aiheen työstämisen kunnolla vasta seminaarissa, kaikki on kai vielä hyvin. Kauhea ahdistus vaan iski.

Vierailija
8/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:23"]

Itse taisin kertoa aiheen vasta ehkä viidennessä tapaamisessa. Saattoi mennä pitempäänkin.

[/quote]

Muistatko mitä teitte sitten näissä kaikissa tapaamisissa jos aihetta ei pitänyt olla jo selvillä? Koko seminaarin aikataulukin on itselle ihan pimennossa kun ei noita julkisesti ole saatavilla missään.

Vierailija
9/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seminaariahdistus, se tavallinen tarina! Todennäköisesti kaikki seminaariin menevät ovat yhtä paniikissa kuin sinä. Jos ensimmäinen aihe olisi ollut sinulle mieluisa, niin voisiko siitä saada hieman erilaisen näkökulman, jota lähteä tutkimaan?

Vierailija
10/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene sinne semmaan, eiköhän siellä ekalla kerralla kerrota jutun juoni. Mulla oli seminaarin alussa aihe valittuna ja mietittynä mutta vaihdoin aihetta juuri ennen joulua. Relaa.

Vierailija
11/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:23"]

[/quote]

Muistatko mitä teitte sitten näissä kaikissa tapaamisissa jos aihetta ei pitänyt olla jo selvillä? Koko seminaarin aikataulukin on itselle ihan pimennossa kun ei noita julkisesti ole saatavilla missään.

[/quote]

Ohjaajalla oli jotain teoriatunteja siinä seminaarin alkupuolella. Sitten jos joku oli jo aiheen päättänyt, niin saivat kertoa, miten työnsä etenevät.

Vierailija
12/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:31"]

Seminaariahdistus, se tavallinen tarina! Todennäköisesti kaikki seminaariin menevät ovat yhtä paniikissa kuin sinä. Jos ensimmäinen aihe olisi ollut sinulle mieluisa, niin voisiko siitä saada hieman erilaisen näkökulman, jota lähteä tutkimaan?

[/quote]

Ehkä, mutta tähän tarvitsen varmaan taas sitä opettajan apua. En myöskään halua missään nimessä edes vahingossa plagioida ja tämä ensin valitsemani aihe on ollut jo aika suosittu, en osaa sanoa onko enää muuta näkökulmaa mitä voisin hyödyntää. Menin jotenkin ihan shokkiin kun tajusin että loistoideani onkin jo tehty, eihän se muuten niin loisto olisi tietysti ollutkaan.. Nyt tuntuu että aika loppuu, en ehdi päättää uutta aihetta, ja kaikki muut ovat jo päättäneet kaiken. Kyllä, klassinen seminaariahdistus.

Vierailija
13/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan sekaan seminaariin! Aihe tarkentuu kuin itsestään keskustelemalla esim. seminaarin ohjaajan kanssa ja häneltä saat varmasti vinkkejä eteenpäin.

Terv. Sosiologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi