Muistilista yhteensopivuuden selvittämiseksi
Mitkä kaikki asiat olisi hyvä muistaa selvittää yhdessä kumppaniehdokkaan kanssa ennen parisuhteeseen sitoutumista, jotta kummallekaan ei tulisi myöhemmässä vaiheessa yllätyksiä?
Kommentit (178)
Jos huumorintaju on samankaltainen, niin seksi sujuu. Ja siten kaikki sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi hyvä olla tulevaisuudessa muutakin yhteistä kuin vain asuminen samassa osoitteessa ja nukkuminen samassa sängyssä. Edes yksi yhteinen harrastus tai mielenkiinnon aihe. Mielellään enemmänkin kuin yksi. Muuten suhde saattaa loppua sitten, kun seksuaalinen vetovoima alkaa hiipua.
Ehdottomasti tämä. Joku mitä tykätään tehdä (yhdessä) oli se sitten joku urheilu, ruuan laitto, ulkoilu, ihan mikä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Poliittinen kanta. En vaan voi edes kuvitella rinnalleni oikeistokonservatiivia. Jotkuthan piilottelevat todellista poliittista suuntautumistaan leimautumisen pelossa, joten siksi yritänkin aina selvittää tarkkaan millaisia arvoja ja mielipiteitä henkilöllä oikeasti on.
Tämä on jännä. Koska kyllähän ihmisten poliittiset mielipiteet voivat muuttua ajan saatossa. Itse olin naimisiin mennessäni aina äänestänyt kokoomusta ja äänestin pitkään siitä eteenpäinkin. Jossain kohtaa olin pakotettu siirtymään perussuomalaisten äänestäjäksi.
Minä olen puhunut omista ajatuksistani avoimesti. Mutta mies ei ole kertaakaan kertonut, ketä ehdokasta tai mitä puoluetta on äänestänyt. Ja se on ihan ok, vaikka välillä uteliaisuus on vaivannut.
Miehen sisko ja tämän mies ovat molemmat vihreiden äänestäjiä - tai ainakin maailmankuva ja somekommentointi viittaa siihen suuntaan. Miehen sisko taitaa olla myös feministi. Ovat kuitenkin fiksuja ihmisiä enkä ole tehnyt siitä itselleni ongelmaa, että ovat minun kirjoissani väärällä tavalla liberaaleja vasemmistolaisia.
Ei meidän arjessa erilainen poliittinen suuntaus näy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Millainen asumismuoto ja missä. Jos toinen haluaa asua keskellä kaupunkia kerrostalossa ja toinen korvessa OKTssa niin kultainen keskitie ei miellytä kumpaakaan.
Meillä kävi juuri noin. Kompromissiksi löytyi talo 2km kaupungin keskustasta, iso piha ja metsään rajautuva tontti. Ollaan tavallaan korvessa ja kuitenkin riittävän kaupungissa.
Lapset on täällä mainittu monissakin vastauksissa. Mutta niiden suhteen voi mieli muuttua.
Meillä oli ajatus, että haluamme muutamia lapsia. Mies ajatteli, että neljä olisi kiva. Minä en ollut mitään lukumäärää sen enempi miettinyt. Sitten saimme lapsen ja jonkin ajan kuluttua totesimme, että kyllä tämä yksi riittää meille.
Toki tuossa olisi voinut käydä niinkin, että toinen olisi ollut edelleen sen isomman perheen kannalla ja sitten olisi jouduttu miettimään, mitä tehdään.
Lähtökohtaisesti tietenkään ei kannata ryhtyä seurustelusuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, joka ei missään nimessä lapsia halua, jos itselle kerran lapsen saaminen on tärkeää. Mutta jos molemmilla on lapsi/lapsia toiveissa, niin ei ehkä etukäteen kannata liian jyrkästi hirttäytyä kiinni siihen lapsilukuun.
1 Suurin piirtein samanlainen älykkyyden taso.
2 Aika lailla samanlainen arvomaailma.
Ei tarvitse kuin muistaa nämä kaksi.
Kolmas on tietysti seksuaalinen yhteensopivuus, mutta sitä ei tarvitse erikseen muistaa, kun sen huomaa kyllä muistamattakin.
Todella vaikea tehdä muistilistaa. Ne laitan asiat harvoin pätevät ellei nyt jotain itsestäänselvyyksiä liittyen aggressiivisuuteen tms.
Nykyinen mies jonka kanssa olen onnellisin, on aivan erilainen kuin olisin koskaan voinut arvata. 20 vuotta yhdessä. Meillä aivan erilainen maku vähän kaiken suhteen, mutta ne arvot joille parisuhde perustuu ja miten toista kohdellaan, ovat samanlaiset. Se riittää. Kannattaa varmaan keskittyä siihen mitä AINAKAAN EI halua ja mennä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi hyvä olla tulevaisuudessa muutakin yhteistä kuin vain asuminen samassa osoitteessa ja nukkuminen samassa sängyssä. Edes yksi yhteinen harrastus tai mielenkiinnon aihe. Mielellään enemmänkin kuin yksi. Muuten suhde saattaa loppua sitten, kun seksuaalinen vetovoima alkaa hiipua.
Ehdottomasti tämä. Joku mitä tykätään tehdä (yhdessä) oli se sitten joku urheilu, ruuan laitto, ulkoilu, ihan mikä vaan.
Joo ei. Ei mitään merkitystä. Meitä yhdistää eniten se että tykätään olla toistemme seurassa, ihan sama mitä tehdään. On se sitten telkkarin katselu, kävely, sängyllä löhöily, matkustelu.
Tätä on tehty nyt 17v mitään yhteistä harrastusta ei ole. Eikä kummallakaan mitään kodin ulkopuolista muuta kuin urheilu ulkona. Onnellisia ollaan.
Selvitä onko puolisokandidaatin suvussa taipumusta skitsofreniaan. Ainakin jos meinaat hänen kanssaan lisääntyä.
Sitten toi mitä täällä on sanottu jo aiemmin: tutustu puolison perheeseen, etenkin vanhempiin. Aika monet arvot ja toimintatavat siirtyvät sukupolvelta toiselle melko lailla tiedostamatta ja saatat huomata että olet pian naimisissa naisen kanssa, joka muistuttaa kovasti anoppiasi, hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse selvitän aina miesten päihteiden käytön historiaa, koska en kykene jakamaan elämääni alkoholistin tai edes entisen alkoholistin kanssa. Jos jollakin on aiemmin ollut vaikeuksia alkoholin kanssa, niin saattaa ongelma valitettavasti joskus palata.
Ei kiitos alkoholin väärinkäytäjä.Ei kitos entinen juoppo,nykyinen AA-lainen.Ei kitos henkilö joka ei halitse rahan käyttöä.Ei kitos henkilö joka ei maksa puolet asumiskuluista,ravinto puhtaus ja puolet säkö,netti yhteys kiinteä laajakaista.Ei kiitos tupakoitsia, Ei kiitos henkilö,joka ei käy hammaslääkärissä 1 keta vuosi.Ei kiitos toto pelaajat ja netti riipuvaiset.Ei kiitos soffaperunat.Ei kitos mies joka ei osaa tanssia,ei viihdy luonossa.Ei osaa onkia. Ei halua kerran vuosi lomalle Suomen rajojen ulkpuolelle.Joten varmaan ymmärätte miksi minulla eiole miestä!Sillä en tini noista mistään.Ennemin olen ukoton.
Varmasti saat sitä mitä toivot.
Hahmotan tuosta vain tuon ei-listan. Sitä on helppo haluta ja toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronarokote pitää olla otettuna, ellei ole terveydellistä syytä jättää myöhemmäksi tai olla kokonaan ottamatta. Jos puolisokandidaatti olisi vainoharhainen rokotekriittinen salaliittoteoreetikko, niin tuskin olisi luvassa lupaavaa parisuhdetta.
Minä taas pitäisin aika idioottina ihmistä, joka ajattelee koronarokottamattoman olevan rokotekriittinen salaliittoteoreetikko. Itse en ole ottanut koska vakavat haittavaikutukset arveluttavat sekä se, että rokote ei toimi kuten rokotteen pitäisi eli ei estä tartuntoja vaan suojaa mahdollisesti vakavalta muodolta. Seuraan, miten tilanne kehittyy ja sitten katson, onko rokote ylipäätään enää tarpeen. En ole koskaan ottanut influenssarokotettakaan eikä siitäkään ole kukaan kysellyt. Omien aivojen käyttö on muuten erittäin tärkeä asia.
Omien aivojen käyttö on tosi tärkeää, ja etenkin se, miten niitä aivoja käyttää, ettei ole pelkkää tyhjäkäyntiä. Sitten on ihan hyvä myös ymmärtää missä oma osaaminen loppuu ja missä kannattaa kuunnella asiantuntijoita.
Korona on sen verran ikävä tauti, että rokote toimii oikein hyvin sen estäessä vakavaa tautimuotoa ja kuolemaa. Mutta jos olet parikymppinen tai alle ja terve etkä kuulu riskiryhmään niin rokottamattomuus voi olla ihan toimiva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on kummankin suhtautuminen uskoon, uskontoihin, jumalaan/jumaliin/jumalattomuuteen. Ja sopivatko pariskunnan suhtautumistavat pidemmän päälle yhteen.
Onko aito kaksoisliekki.
Kun kaksoisliekit kohtaavat maan päällä, suhde on hyvin intensiivinen ja henkisesti sekä fyysisesti haastava ja vaikeakin. Kaksoisliekit kohtaavat kuin kaksi peiliä, heijastaen toistensa epätäydellisyyttä. Sen perimmäinen tarkoitus on täydellisen harmonian ja yhdistymisen saavuttaminen: ne alueet, joilla on työstettävää, nousevat esiin kaksoisliekin peilin kautta.
Kaksoisliekit eivät ole toistensa kaltaisia. Eroja voi olla iässä, sukupuolessa (mutta ei välttämättä), maantieteellisessä sijainnissa, uskomuksissa, etnisessä taustassa tai vaikka tulotasossa. Toinen aina edistää toisen kasvua. Siitä huolimatta näiden kahden välinen side on hyvin vahva. Kun kohtaat kaksoisliekkisi, tunnet tulleesi kotiin. Henkisellä tasolla nämä kaksi tuntevat toisensa. Se puolestaan auttaa kestämään suhteen haasteet.
Millaista elo kaksoisliekin toisen osan läheisyydessä sitten on? Kun nämä kohtaavat, molempien henkinen kasvu kiihtyy, ja kummankin lahjat täydentävät toisiaan. Tunnet toisen puoliskon energiavirrat ja stressitilat herkemmin kuin muiden ihmisten. Kun olette erossa, tunnet olevasi vajaatoiminnalla.
Kun peilaamisen jälkeen saavutetaan tasapaino, lopulta liekit yhdistyvät. Ihmiskokemuksen tasolla se tarkoittaa heräämistä, yhtenäisyyteen havahtumista. Lopulta kaikki erot haihtuvat, ja matka kotiin voi alkaa.
Niinpä. Kyllä on liekit kohdanneet ja savu noussut useampaan kertaan! On tullut sauhutua ja sammutettua, haasteesta toiseen ja yhä edelleen. Ei vaan enää jaksaisi tätä kouluttautumista ja kouluttamista, ero siinteelee ajatuksissa. Mutta meidän pitäsi vaan herätä ja havahtua yhtenäisyyteen, niin vaikeaa! Tahtoisin jo kotiin!
- kaksi toisensa polttavaa ja sammuttavaa-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse selvitän aina miesten päihteiden käytön historiaa, koska en kykene jakamaan elämääni alkoholistin tai edes entisen alkoholistin kanssa. Jos jollakin on aiemmin ollut vaikeuksia alkoholin kanssa, niin saattaa ongelma valitettavasti joskus palata.
Ei kiitos alkoholin väärinkäytäjä.Ei kitos entinen juoppo,nykyinen AA-lainen.Ei kitos henkilö joka ei halitse rahan käyttöä.Ei kitos henkilö joka ei maksa puolet asumiskuluista,ravinto puhtaus ja puolet säkö,netti yhteys kiinteä laajakaista.Ei kiitos tupakoitsia, Ei kiitos henkilö,joka ei käy hammaslääkärissä 1 keta vuosi.Ei kiitos toto pelaajat ja netti riipuvaiset.Ei kiitos soffaperunat.Ei kitos mies joka ei osaa tanssia,ei viihdy luonossa.Ei osaa onkia. Ei halua kerran vuosi lomalle Suomen rajojen ulkpuolelle.Joten varmaan ymmärätte miksi minulla eiole miestä!Sillä en tini noista mistään.Ennemin olen ukoton.
🙄Ei kiitos nainen joka ei osaa oikeinkirjoituksen alkeellisiakaan sääntöjä.
ehkäpä ei ole hänen aidinkielensa?
1. Miten päin vessapaperirulla laitetaan telineeseen
2. Tuleeko kinkku juuston alle vai päälle voileipään
3. Kuuluuko ananas pizzaan
Jos näissä asioissa on erimielisyyksiä niin se on moro.
Itse en parisuhteeseen oikein hingu nimenomaan sen takia, että sellainen "esineellistävä" keskustelu on varsin hyvästä syystäkin käytävä jossain vaiheessa. Speksit siis pöytään, menneisyyden salat julki. Olen ihastunut saavuttamattomaan mieheen, saanpa nauttia ihastumisesta muttei tarvitse tulla ruodituksi missään vaiheessa :D En ole taparikollinen mutta elämässä epäonnistunut kuitenkin.
Ihan sama mitä vanha sanonta sanoo, mutta vastakohdat EI täydennä toisiaan. Esim:
Vakaasti uskovainen - ateisti
Sporttinen ikiliikkuja - ylipainoinen kotona viihtyvä sohvaperuna
Elämäntapanuukailija - reippaasti rahaa käyttävä materialisti
Alkoholin suurkuluttaja - absolutisti
Bilettäjä, tapahtumissa ja juhlahumussa viihtyjä - kotihiiri
Lapsia kipeästi haluava - henkilö joka ei halua lapsia
Kouluttamaton/sivistymätön duunari - korkeasti koulutettu eliitin edustaja.
Täytyy suhtautua kaikkiin ihmisiin kunnioittavasti: vanha mies tai nuori nainen, ei pitäisi olla väliä, käytöstavat aina kehissä. Vaikka kohtelisi miten kunnioittavasti naista, jonka sänkyyn haluaa, niin jos sylkee kerjäläisiä tai on töykeä tarjoilijoille, niin olen huomannut millainen oikeasti olet, muu on pelkkää teeskentelyä. Oikea kiltteys näkyy silloin kun ei ole mitään välitöntä hyötyä saatavissa, sellaisen miehen haluan (ja sain, joten ei valittamista)
Vastakohdat täydentävät toisiaan ainakin tietyissä asioissa. KAIKKIEN asioiden (ks.vierailija 143) ei varmaan pidä olla ihan erilaisia.
Hyviä kokemuksia siitä, kun toinen nopea, toinen hidas. Toinen siis on rohkeampi, ehkä nokkelampi, älykkäämpi, mutta samalla vähän jarruttelua tarvitseva. Toinen harkitsevampi, vähän tyhmempikin, kannustusta ja ymmärrystäkin tarvitseva. Homma pelaa, kun on rakkautta ja luottamusta. Vakka ja kansi!
Voiko hyvässä, toimivassa parisuhteessa olla kaksi samanlaista ihmistä luonteeltaan ja persoonaltaan? Minä kyseenalaistan tämän.
Arvoista tärkeimmät: ei saa olla rasisti tai misogyyni, ei saa naureskella toisten uskomuksille, vaan yleisesti sellainen rento ja mukava tyyppi.
Halusin miehen, joka haluaa lapsen. Halusin myös, että mies ihan oikeasti hoitaa 50/50. Tällöin ura ei voi olla hänelle ykkönen.
Muutoin kiva ulkonäkö, ei aktiivista addiktiota päällä, ei persoonallisuushäiriöitä.
Se, että molemmilla on sama käsitys kodin siisteydestä.