Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeus nauhoittaa puhelimella lääkikäynti?

Vierailija
20.08.2014 |

Rupeaa vituttamaan töykeät ja epäpätevät lekurit. Pitääkö siihen kysyä lupa lekurilta, vai onko mun oikeus nauhottaa lupaa saamatta?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:08"]

En mä ole mitään kuvaamassa, vaan nauhoittamassa omaa keskustelua lääkrin kanssa. Jos se on kiellettyä, niin teen sen salassa, tai otan jonkun mukaan käynnille.

[/quote]

Ei ole kiellettyä. Tuossa on mustaa valkoisella, kommentti nro 20

Vierailija
22/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI haluaisit nauhoittaa lääkäriä ilman lupaa? Miksi et voi kysyä lupaa? Et voi esittää nauhaa kuitenkaan missään olosuhteissa tai kiristää sillä. Sen sijaan, jos jäät kiinni salaa kuvaamisesta,voi olla että lääkäri kieltäytyy jatkossa hoitamasta sinua ja siitä kyllä kirjoitetaan papereihisi. Et voita sillä mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:09"]Toimenpidepuolella ei kuvata ilman lupaa

Suomen Lääkäriliiton viestintäpäällikkö Anne-Maj Aunulan tiedossa ei ole, että meikäläinen liitto olisi antanut täsmäohjeita siihen, mitä tehdä, kun potilas haluaa kuvata.

Yleisellä tasolla kuvaamisesta sairaalassa tai lääkärillä puhutaan kuitenkin Journalistiliiton ja Lääkäriliiton yhteisessätiedotussuosituksessa. Tämä koskee lähinnä toimittajien, valokuvaajien ja lääkärien yhteistyötä.

- Yleisellä paikallahan saa kuvata – tämä koskee kaiketi myös yksittäistä kansalaista. Sairaalan ala-aula ja esimerkiksi sairaalan edusta on yleistä tilaa, mutta toimenpidepuoli ei ole, tiivistää Aunula. Jos ei olla julkisella alueella, kuvaaminen ei ole Aunulan mukaan sallittua ilman lupaa.

HUS: lääkärillä oikeus kieltäytyä

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä kerrotaan, ettei HUS:ssa ole ainakaan vielä annettu ohjeistusta potilaiden kuvaustoiveita koskien.

HUS:ssa on kuitenkin tultu siihen tulokseen, että potilaalla ei ole lähtökohtaista oikeutta kuvata lääkärin toiminta – joskin toki voi olla tapauksia, joissa lääkäri antaa kuvausluvan. Kysymys on yksityisyyden suojaan liittyvästä asiasta. Jos potilas haluaa kuvata, voi lääkäri kieltäytyä antamasta hoitoa tai pyytää toisen lääkärin paikalle.

[/quote]

Ja kukaan ei ollu kysyny kuvaamisesta mitään.

Vierailija
24/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:14"]

MIKSI haluaisit nauhoittaa lääkäriä ilman lupaa? Miksi et voi kysyä lupaa? Et voi esittää nauhaa kuitenkaan missään olosuhteissa tai kiristää sillä. Sen sijaan, jos jäät kiinni salaa kuvaamisesta,voi olla että lääkäri kieltäytyy jatkossa hoitamasta sinua ja siitä kyllä kirjoitetaan papereihisi. Et voita sillä mitään. 

[/quote]

Lue kommentti 20. Ap:lla on oikeus nauhoittamiseen. 

Täytyy todella ihmetellä AV:laisten sisälukutaitoa, niin avuton se on. 

Vierailija
25/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja jos kuvaisit minua ilman lupaa ja jäisit siitä heti tai myöhemmin kiinni, voisit olla varma, että minä en enää sinua hoida. Myös minulla on oikeus olla rauhassa työssäni. En halua julkisuutta enkä halua, että ääntäni nauhoitetaan tai levitetään ilman suostumustani. 

Vierailija
26/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:16"]

[/quote]

[/quote]

Niin? Nauhan esittäminen voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi. 

Vierailija
27/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kun mä menen lekurille, niin sanon, että mä äänitän tämän käynnin, koska te lääkärit olette yhtä poikkeusta lukuunottamatta olleet asiattomia/töykeitä. Jos se heittää mut ulos, niin seuraavan kerran otan tukihenkilöksi jonkun mukaan.

Vierailija
28/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja jos kuvaisit minua ilman lupaa ja jäisit siitä heti tai myöhemmin kiinni, voisit olla varma, että minä en enää sinua hoida. Myös minulla on oikeus olla rauhassa työssäni. En halua julkisuutta enkä halua, että ääntäni nauhoitetaan tai levitetään ilman suostumustani. 

[/quote]

Sinulla ei ole mitään oikeutta kieltää potilasta nauhoittamasta vaikka salaa teidän keskusteluanne. Se on täysin laillista toimintaa, ja niinpä siitä ei voi "jäädä kiinni". Esimiehelläsi sen sijaan olisi sinulle varmasti huomautettavaa, jos kieltäytyisit hoitamasta ko. potilasta. Voisi olla jopa potkujen paikka. 

Vierailija
29/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:20"]

Okei. Kun mä menen lekurille, niin sanon, että mä äänitän tämän käynnin, koska te lääkärit olette yhtä poikkeusta lukuunottamatta olleet asiattomia/töykeitä. Jos se heittää mut ulos, niin seuraavan kerran otan tukihenkilöksi jonkun mukaan.

[/quote]

Ei voi heittää sua ulos ja voit nauhoittaa salaa. Laki sallii sen. 

Vierailija
30/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 01:18"]

[/quote]

[/quote]

Niin? Nauhan esittäminen voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi. 

[/quote]

Luepa tästä niin opit. On lain pykälät kyllä uskomattoman vieraat AV:lla. 

Lähde: Lääkärilehti

Mitä tehdä, kun potilas haluaa äänittää tai kuvata vastaanottokäynnin? Kysy potilaalta, miksi, neuvoo psykiatri Samuli Saarni.

– Jos potilas haluaisi tallentaa vastaanottokäynnin lääkäriä kohtaan tuntemansa epäluulon vuoksi, yrittäisin ottaa selvää, onko luulo jollain lailla perusteltu vai onko potilaalla psykiatrisia syitä pelätä huijatuksi tai kaltoin kohdelluksi tulemista, Saarni pohtii.

Saarni on myös Lääkäriliiton eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja. Hän arvioi, että potilasta, joka ei luota lääkäriinsä, on vaikea hoitaa. Lääkärin voi olla vaikea toimia luontevasti, jos pelkää, että tallennetta yritetään käyttää myöhemmin häntä vastaan.

– Lääkärin pitää kuitenkin kantaa vastuu kaikesta mitä sanoo riippumatta siitä, tallentaako potilas vastaanoton.

Laki ei kiellä sellaisen kahdenvälisen keskustelun tallentamista, johon nauhoittaja itsekin osallistuu.

Entä jos tallenne leviää nettiin? Periaatteessa jokaisella on oikeus päättää esimerkiksi, mitä kuvia hänestä julkaistaan. Luvatta julkaiseminen ei silti välttämättä 
ole rikos. Jos tallenne esitetään loukkaavassa yhteydessä, kyseessä voi olla kunnianloukkaus.

Lääkäriliiton lakimies Hannele Pöyry huomauttaa, että lääkärin 
on oman oikeusturvansakin kannalta tärkeää tehdä huolelliset potilasmerkinnät.

– Jos lääkäri saa potilaan luottamaan siihen, että potilasmerkinnät ovat ajan tasalla, tällä 
ei pitäisi olla tarvetta tallentaa vastaanottokäyntiä. Kannattaa tähdentää, että potilaalla on oikeus saada tietää, mitä merkintöjä vastaanotosta on tehty, ja myös oikeus pyytää tietojen korjaamista.

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=12240/type=1

HUOM. Laki sallii potilaan myös äänittää keskustelunsa lääkärin kanssa salaa. Omat keskustelut saa aina nauhoittaa, eikä siihen tarvitse kysyä lupaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä