Lihoaminen-sanasta
Epäilen, että lihota-sanaa käyttää vähemmän koulutettu ja kirjallisuutta karttava kansanosa. Lihoa-sana taas käytössä lukeneilla ihmisillä. Pitääkö paikkansa?
Kommentit (17)
Ei tuo ole sana. Tarviitko tukiopetusta?
"Lihoamista" kaytetaan nykyisin niin paljon etta kai kielitoimisto kohta senkin sanan hyvaksyy, kuten hyvaksyi se kamalan "alan kirjoittamaan" sanonnan. Kun huonosti koulutettu sivistymaton kansankerros tarpeeksi raiskaa Suomen kielta niin kielitoimisto taipuu painostuksen edessa.
Sanotaan etta kieli muuttuu ja kehittyy, mutta ei sen pitaisi muuttua sen takia etta rahvas ei sita osaa kayttaa kunnolla.
Lihoaminen kuulostaa todella oudolta...
myös "kuullostaa" kuuluutähän kategoriaan
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:48"]
Tai rikottaa.
[/quote]
Rikottaa? Mita se on tarkoittavinaan? Ihan oikeasti en tieda. Kertokaa joku, kiitos.
No kun täällä palstalla on usein tähdennetty, että lihota on oikeakielinen sana. Itse en ole ennen tätä palstaa siihen törmännyt ja pidän outona. Ap
Molemmat käy, ovat rinnakkaismuotoa nuo lihoa ja lihota. Murrealueesta riippuu se kumpi on yleisempi.
"Olen lihonnut" on minulle tutumpi kuin "olen lihonut", ihan akateemisesti koulutettu olen ;)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:48"]
Tai rikottaa.
[/quote]
Rikottaa? Mita se on tarkoittavinaan? Ihan oikeasti en tieda. Kertokaa joku, kiitos.
[/quote]
Rikkoa. Murrejuttu.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:48"]
Tai rikottaa.
[/quote]
[/quote]
Rikkoa. Murrejuttu.
Tässä vielä taivutus, jos jollekin on vieras.
http://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"]
Epäilen, että lihota-sanaa käyttää vähemmän koulutettu ja kirjallisuutta karttava kansanosa. Lihoa-sana taas käytössä lukeneilla ihmisillä. Pitääkö paikkansa?
[/quote]
Lukeneempi kansanosa tietää että kyseessä on rinnakkaismuodot, kumpikaan ei ole virheellinen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:54"]
Tai rikottaa.
[/quote]
[/quote]
Rikkoa. Murrejuttu.
[/quote]
Ikinä kyllä kuullutkaan tollasta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:55"]Itse et osaa käyttää väliviivaa
[/quote]
siis minä ap vai? Neuvo toki.
Lihoaminen ei ole sana. Lihominen on oikein, ihan näin tyhmän AMK-opiskelijan näkökulmasta.