Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ollaan huomattavasti masentuneempia kuin monissa muissa maissa?

Vierailija
19.08.2014 |

Onko yhteiskunnassamme jotain vikaa? Koska se ihan tosiaan pitää paikkansa että Suomi on itsemurhatilastojen kärjessä ja mielenterveysongelmia on paljon. Minkä te arvelle tälle syyksi? Onhan masentuneita muuallakin, mutta miksi juuri suomalaisia masentunita on niin paljon?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset ovat vuosisatoja opettaneet suomalaisille, että me olemme Pohjolan neekereitä, heikkogeenisiä metsäläismongoleita. Sitten sodan jälkeen kommunistit tekivät hyvin selväksi kuinka huonoja me olemme neuvostokansaan nähden, ja nyt viimeisenä saamme kuulla olevamme läpeensä pahoja rasisteja, afrikkalaisten orjuuttajia, islamo- ja homofobeja jne. Oppi on mennyt perille.

Vierailija
22/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:20"]

koska suomessa kaikki on niin helppoa. ihmisillä ei ole kiinnostusta tehdä mitään itse vaan olettavat että kaikki tuodaan eteen hopeatarjottimella. kyllä siinä helposti tulee turha olo kun ei saa mitään aikaiseksi. tunnen muutamia ihmisiä jotka ovat "masentuneita". eivät käy töissä, eivät jaksaneet opiskella ja eivät harrasta mitään. eläminen on hankalaa mutta suomessa siitä on tehty jo liian helppoa.

[/quote]

Minä opiskelin yliopistossa ja työskentelin samaan aikaan osa-aikaisena työskentelin. Sitten olin 7 vuotta kunnan virkamiehenä ja masennuin. Yritin myös harrastaa, olla kiinnostunut kulttuurista, erilaisista tapahtumista. Siksipä hieman ärsyttää nämä yleistykset, joihin täällä törmää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 00:58"]

Suomessa on paljon hyvää. Kaikki saa ilmaisen koulutuksen, eikä tarvi asua kadulla, vaikka mokailisi pahastikin. Suomi on kuitenkin syrjäinen maa, ei ole totuttu ulkomaalaisiin tai erilaisiin vaikutteisiin kuten monissa muissa maissa. Lisäksi kohteliaisuus ei ole pakollista, joka luo ikävän ilmapiirin.

[/quote]

Minä en saanut mitään tukea koulussa aikanaan. Jäin jälkeen tietyissä aineissa ja numerot oli vitosta, kutosta ja parhaimmillaankin vain seiskaa. Kukaan ei tästä välittänyt, ja minä luulin että niin se vain on että olen tyhmä ja en osaa mitään (sillä sitähän minulle toitotettiin kotona vanhempieni suulla ja koulussa joidenkin oppilaiden ja opettajien suulla). Aloin pelätä tunteja joilloin minulta kysyttäisiin enkä osaisi vastata. Aloin lintsata. Se ärsytti muita - minua kiusattiin vielä enemmän. Olin koulussa vielä vähemmän. Ja KETÄÄN ei kiinnostanut. 

Kun en sitten päässyt yläasteen jälkeen minnekään jatko-opiskelemaan, ketään ei kiinnostanut. Jäin tyhjän päälle, masennuin. Suomessa on paljon sellaista, että ihmisiä ei nähdä. Minäkin olen alkoholistivanhempien lapsi, jolla ei ole sisaruksia eikä sukua tukenaan. Olen ollut aivan näkymätön koko elämäni, sillä en ole sitten tullut näkyväksi sortumalla huumeisiin tai juomalla liikaa. Sellaiset kyllä nähdään. Minua ei. Ja kun nyt en ole kulkenut samoja polkuja muiden kanssa, olen luuseri. Eikä kellään ole mitään halua auttaa minua eteenpäin, nousemaan jaloilleen, koska tässä maassa jos et itse sitä saa tehtyä niin ei tarvitse edes yrittää. 

Vierailija
24/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan yhtä paljon masentuneita ja "masentuneita" kuin muuallakin. Viheenä on höpölääkkeiden myöntäminen jokaiselle pyytäjälle. Ihmettelen lääkäreitä.

Kaikkien elämässä on suruja, sairauksia ja murheita. Niiden torjumiseen ei todellakaan tarvita järjetöntä määrää lääkkeitä.

Suomi on lääketehtaiden mekka, kun jokainen huolia kokenut säntää nappipurkille.

LIIKKUKAA, ei-niin-masentuneet-joita-kaikki-nyppii. Liikunta auttaa mielialaan lääkkeitä helpommin. Oikeasti masentuneet tarvitsevat lääkkeitä - te ette.

Vierailija
25/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

67, kirjoitat fiksua tekstiä. Olet lahjakas ihminen, joten pärjäät varmasti elämässä. Siitä huolimatta, että sinulle on tapahtunut ikäviä asioita.

Älä ajattele olevasi luuseri. Et todellakaan ole.

Vierailija
26/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainakin lääkkeitä syödään tosi paljon, kun ihmiset tietää niistä ja lääkärit kirjoittaa helposti. Sehän sanoi se Mehiläisen ex-psykologi, että viikonloppuna poikakaveri jättää tekstarilla, maanantaina 5 minuutin tapaamisella lääkäri kirjoittaa masennuslääkkeet ja viikon päästä ollaan tyytyväisiä, kun lääkkeet puri ja olo on jo parempi. Todellisuudessa lääkkeet ei ala noin nopeasti vaikuttamaan vaan kyse on ihmisen omasta paranemisesta hetken ahdistuksesta. Sitten tyyppi vaan syö niitä ja on koukussa. Syytti siis lääkäreitä, jotka kirjoittaa nopealla vastaanotolla masennuslääkkeitä jokaiseen kriiisiin.

Mutta en silti kiellä, ettei meillä ole oikeastikin masentuneita paljon. Väitän itse, että yksi syy on työttömyys. Olen aina ollut iloinen ja tasapainoinen ihminen. Työ ollut tärkeä. Nyt olen työtön ekaa kertaa elämässä ja ikää 39. Keväällä jaksoin vielä tsempata, nyt on apea olo ja itkuinen. En jaksaisi enää hakea. Tää surkea fiilis on jatkunut jo 2-3 viikkoa ja tuskin täsä helpottaa, jos päivät menee itsesäälissä ja tuskassa siitä, ettei kelpaa mihinkään. Kyllä työttömyys oikeasti masentaa ihmistä. Ja Suomessa on paljon työttömiä, ollut jo 90-luvun alusta asti ja ihmekös tuo, kun porukalla pää vippaa.

Vierailija
27/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sää on ankea. Nytkin pimeää, koleaa, tuulee ja vettä sataa vähän väliä. Ei tällaislela säällä paljoo hymy irtoa.

Ja sitten ihmiset on ankeita. Kyräilyä, kateellisuutta ja ilkeyttä, oman edun tavoittelua. Ei tuu kivaa fiilistä sitten millään suomalaisten kanssa.

Vierailija
28/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun mielestä suomalaiset on vaan niin tympeitä ja sulkeutuneita ihmisiä. Ne ei osaa hymyillä ja "nauttia", ilota jne..

Aina ollaan negatiivisia, valitetaan että tienataan liian vähän, mökötetään jne,, tosi vaikee laittaa kaikkee tänne koska sitä on niiiiin paljon sitä negatiivisuutta. Itse en ole suomalainen mutta olen asunut täällä melkee koko ikäni ja huomaan kyllä että jos itse on positiivinen ja yrittää jakaa sitä positiivisuutta niin ei sieltä tuu ku paskaa niskaa.

NIIIN ja mikä mua ihmetyttää on se että keskiikäset suomalaiset ei oo ollenkaa avuliaita. Jos tarvitaan apua niin ei oo aikaa tai sitten kävellään ohi jne. 1 päivä mulla oli auton akusta virta loppunut ja odotin kadun ääressä että tulisia autoja viittasin että pysähtyisivät.. Mitä kävi? Todella moni ajoi vaan nenä pystyssä pois. Joo tää ei kuulu aiheeseen mutta haen tällä et jos oltais avuliaanpia ja ei niin sulkeutuneita ja uskallettais näyttää tunteita iloisuutta jne nii ympäristöki muuttuis paljon aurinkoisemmaksi!

Ulkomaillahan on kans niin että bussissa tai ratikassa ihan tuntematon saattaa tulla kysymään kuulumisia ja siinä sitten jäädään höpöttelemään. Mutta täällä joku jos alkaa puhumaan niin katotaan ikkunasta ulos ihan kun koko ihmistä ei olisikaan.

- Be so happy that when others look at you they become happy too.

Vierailija
29/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti-ilmiö.  Valitettavasti monessa tapauksessa laiskuus on saanut uuden nimen masennus.

Toinen syy on B12 ja -6 vitamiinin puute johon lääkärit ei osaa varautua tässä maassa vaan työntää masennus lääkkitä.

Todellisuudessa masennusta on aika vähän. Mutta aikasa kutakin......

Vierailija
30/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, niillä ihmisillä jotka oli sodassa aikanaan, ei ollu aikaa sodan jälkeen masentua. Oli tehtävä työtä ja rakennettava tätä maat jaloilleen. Kun nämä ihmiset saivat tämän maan hienoon kuntoon omien lastensa kanssa. Tuli uusi laiska sukupolvi joka on tottunu saamaan kaiken sormia napauttamalla ja jos ei saa niin ai kun ollaan masentuneita. Muoti-ilmiö!!!!

Vierailija
31/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, onko sillä mitään yhteyttä asiaan, että Suomessa lapset ovat kotona äidin kanssa niin pitkään ja sillä tavalla eivät totu kodin ulkopuoliseen sosiaalisuuteen nuoresta pitäen. Asun itse Keski-Euroopassa ja olen huomannut, että sosiaalinen kanssakäyminen on täällä ikätovereilleni paljon helpompaa kuin minulle ja suomalaisille kavereilleni täällä. Olen itse klassinen esimerkki pitkään kotona äidin ja sisarusten kanssa olleesta lapsesta (kävin kyllä kerhoissa jne, mutta asuimme syrjässä maaseudulla.)

Vierailija
32/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:38"]Hei, niillä ihmisillä jotka oli sodassa aikanaan, ei ollu aikaa sodan jälkeen masentua.

[/quote]

Hah! Se masentuminen ja sotatraumat purkautuivat alkoholismina ja huumeidenkäyttönä, väkivaltaisuutena, itsemurhina jne.

Vierailija
33/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska ilmasto, pimeää ja synkkää 70% koko vuodesta. 

Kännikulttuuri, stressi ja ongelmat hukutetaan viinaan, eikä osata keskustella kevyesti ilman alkoholia.

Pitkät välimatkat ja harva asutus. 

Ongelmien kieltämisen kulttuuri. Suositaan sitä että omat ongelmat pidetään omana tai oman perheen tietona ja vaietaan kuoliaiksi. Sen sijaan naapureista ja tutuista kyllä juorutaan sitäkin enemmän.

Kulttuuriharrastusten, liikunnan ja sosiaalisen yhteistoiminnan sijaan suositaan teknologiaa ja netissä roikkumista.

Vierailija
34/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:52"]

Olen miettinyt, onko sillä mitään yhteyttä asiaan, että Suomessa lapset ovat kotona äidin kanssa niin pitkään ja sillä tavalla eivät totu kodin ulkopuoliseen sosiaalisuuteen nuoresta pitäen. Asun itse Keski-Euroopassa ja olen huomannut, että sosiaalinen kanssakäyminen on täällä ikätovereilleni paljon helpompaa kuin minulle ja suomalaisille kavereilleni täällä. Olen itse klassinen esimerkki pitkään kotona äidin ja sisarusten kanssa olleesta lapsesta (kävin kyllä kerhoissa jne, mutta asuimme syrjässä maaseudulla.)

[/quote]

Nyt en oikein tajua pointtiasi. Päinvastoinhan täällä Keski-Euroopassa pikkulapset ovat usein kotihoidossa tai eivät mene päiväkotiin niin aikaisin kuin Suomessa. Elämä toki on muuten paljon sosiaalisempaa, myös aikuisilla.

t. toinen Keski-Euroopasta

Vierailija
35/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 04:13"]

Koska se on muotia Suomessa, on jotenkin "cool" kun sulla on joku diagnoosi tai vamma jonka varjolla pompottaa muita ihan miten sattuu huvittamaan.

Lisäksi kun Suomessa Kela ja sossu auttaa niin paljon rahallisesti, toisin kuin monissa muissa maissa jossa jäät puille paljaille jos et tee töitä, niin sehän edesauttaa näiden lusmuilijoiden sohvallamakoilua, Suomessa vaan ei ole pakko tehdä töitä tai edes huolehtia itsestään = joku silti aina tulee ja pelastaa sinut. Siksipä kai se on niin helppoa täällä heittäytyä sairaaksi.

[/quote]Tässäpä kirjoittaja on hyvä esimerkki tyypistä, joka ajaa ihmisiä voimaan pahoin.

Vierailija
36/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi että täällä kiusataan niin helvetisti. Aikuiset pilkkaavat niitä joilla menee huonosti ja lyötyjä lyödään sillä oikein nautiskellen. Näkeehän sen näissäkin kommenteissa. Jos epäonnistuminen kohtaa niin "Oma vikasi vitun idiootti, yritä vaan pärjätä yksin, luuseri."

Vierailija
37/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:57"]

Kännikulttuuri, stressi ja ongelmat hukutetaan viinaan, eikä osata keskustella kevyesti ilman alkoholia.

Ongelmien kieltämisen kulttuuri. Suositaan sitä että omat ongelmat pidetään omana tai oman perheen tietona ja vaietaan kuoliaiksi. Sen sijaan naapureista ja tutuista kyllä juorutaan sitäkin enemmän.

Kulttuuriharrastusten, liikunnan ja sosiaalisen yhteistoiminnan sijaan suositaan teknologiaa ja netissä roikkumista.

[/quote]Miksi pitäisi "keskustella kevyesti". Mitä siitä saa? 

Miten tämä teknologian ja netissä roikkumisen suosiminen tapahtuu?

Vierailija
38/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:52"]

[/quote]

Nyt en oikein tajua pointtiasi. Päinvastoinhan täällä Keski-Euroopassa pikkulapset ovat usein kotihoidossa tai eivät mene päiväkotiin niin aikaisin kuin Suomessa. Elämä toki on muuten paljon sosiaalisempaa, myös aikuisilla.

t. toinen Keski-Euroopasta

[/quote] Ei ainakaan omassa asuinmaassani, jossa on lyhyet äitiyslomat. En siis asu jossain Saksassa, jossa on suosittua olla kotiäiti.

Vierailija
39/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:57"]

[/quote]Miksi pitäisi "keskustella kevyesti". Mitä siitä saa? 

Miten tämä teknologian ja netissä roikkumisen suosiminen tapahtuu?

[/quote]

nuorten ylipaino johtuu juuri nettiriippuvuudesta, kaikki vapaa-aika vietetään koneen ääressä ja uusin teknologia kiinnostaa enemmän kuin esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntaharrastukset.

Kevyt sosiaalinen jutustelu (small talk) puuttuu Suomesta kokonaan. Sen hallitseminen edistää verkostoitumista ja uusien sosiaalisten suhteiden muodostamista. Ne taas puolestaan estävät syrjäytymästä ja syrjäytyminen on etenkin suomalaisten miesten ongelma.

Vierailija
40/113 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on onistunut yhdistämään sosialismin ja kapitalismin huonoimmat

puolet! Ei ihme, että Suomi on surkimusten kuningas surkimusten joukossa. Meillä on vallalla sosialismi ilman hyvinvointia ja kapitalismi ilman pääomia!

Sosialismin oppien mukaan kansalaiset verotetaan henkihieveriin ja rahat tuhlataan täysin päättömiin kohteisiin, joista isolla osalla ei ole mitään tekemistä palveluiden saatikka hyvinvoinnin kanssa.

Kapitalismi taas on irvikuva jenkkien kapitalismista, jossa luodaan lisäarvoa joka dollarilla. Suomessa on luotu puolivaltiollinen järjestelmä, jossa erilaiset entisten virkaköpien johtamat liikelaitokset, yksityiset firmat ja vastaavat myyvät palveluksiaan ylihintaan julkiselle sektorille. Lisäksi on lukematon joukko monopolistisia yrityksiä, jotka voivat nostaa hinnat täysin käsittämättömälle tasolle, osin lainsäädännön suojaamana.

Ja tätä kutsutaan sitten "pohjoismaiseksi malliksi". Tietääkseni tällaista läpeensä korruptoitunutta sekasikiötä ei ole käytössä missään muussa Pohjoismaassa! Eikä sen puolin missään muuallakaan. Jollain ihmeen ilveellä ja ylivertaisella osaamattomuudella meillä on onnistuttu yhdistämään kahdesta kilpailevasta talousmallista ne kaikkein huonoimmat puolet.

Meidän on tehtävä täydellinen suunnanmuutos ennen kuin on liian myöhäistä. Kansa kupataan tällä menolla rutiköyhäksi ja teollisuus ja yritykset pakenevat maasta. Hallituksella ei ole päivääkään aikaa twiittailla selfieitä, vaan nyt pitää alkaa purkamaan tätä sekasikiötä ja parhaiten se onnistuu julkisen sektorin raamatullisella leikkaamisella! Vain sillä tavalla päästään kerralla eroon sekä ummehtuneesta sosialismista että korruptoituneesta kapitalismista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän