Kauhea stressi, huoli ja paniikki papa-kokeesta (LSIL)
Mulla otettiin joukkoseula 12/2019 ja sen tulos tuli mulle vasta 2/2020. Siinä oli hpv16 ja LSIL eli lievä muutos. Gynen mukaan vanhassa luokituksessa se on jotain luokkien 2-3 välistä.
Julkisella olisi ollut seurantana kolposkopia 6kk kuluttua, mutta en pystynyt odottamaan vaan kävin yksityisellä silloin heti helmikuussa. Kolposkopian tulos oli puhdas eli se muutos oli hävinnyt jo.
Sain ohjeen käydä papassa 6kk kuluttua ja se otettiin siis 8/2020. Papa oli puhdas, mutta hpv16 edelleen positiivinen. Ohje mennä papaan vuoden päästä uudelleen.
Eli nyt on se seuranta papa ja alan olla taas aivan hermona. Se otetaan siis tänään. Mitä jos se hpv onkin alkanut uudelleen tehdä muutoksia ja siellä onkin vaikka mitä tapahtunut tämän vuoden aikana. Kauanko tollanen positiivinen hpv voi kummitella, jos muutos kuitenkin parani ilmeisesti kohtuu nopeasti.
Saisko joku mut rauhoittumaan? 😭
Kommentit (9)
Ikuisesti. Ja ei enää suuseksiä koska kumppanilla on riski saada kurkunpääsyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisesti. Ja ei enää suuseksiä koska kumppanilla on riski saada kurkunpääsyöpä.
Pidät itseäsi varmaan fiksuna.
Eikö oikeesti kukaan oo kokenu samoja juttuja?
Se on niin kuin se on. Hermoilemalla et voi vaikuttaa mitenkään papa-kokeiden tuloksiin. Noudata saamiasi ohjeita kokeissa käymisestä.
Ihan normaalia pelätä. Sun pitää itse rauhoitta itsesi, ei kukaan muu sitä tee sun puolesta. Muista myös että voivat vittuillakseen muuttaa niitä tuloksia eli voit olla oikeasti terve vaikka tulokset olisivat positiiviset. Sun pitää muistaa ottaa kopiot paperisena ja sähköisenä, jotta voit tarvittaessa saada tappelemalla ne muuttamaan kantaansa jos katsovat parhaaksi muokkailla sun tuloksia.
Ei sun alapää muutu miksikään itse käynnistä. Tutkimustulos voi olla totta tai potaskaa. Pelkäät aivan turhaan, jos sattuukin sellainen juttu että sulle kirjataan muutos, jota ei todellisuudessa olekaan.
Nosto