Hedelmädieetti toimii ja pelasti minut!
Hedelmät on mielestäni jotenkin mustamaalattu sitä myötä, kun karppauksesta/ketoilusta/vähähiilariudesta on tullut the Ainoa Oikea ruokavalio. Valitettavasti kaikille ei karppaus sovi. Tuntui että itselleni mikään ruokavalio ei sovi painonpudotukseen; vähäkalorisessa tulee verensokerin romahdukset (oon jotenkin yliherkkä vilja- ja kasvispohjaisille hiilareille), vähähiilarisessa verensokeri on koko ajan mulle masentavan matalalla. Nyt löysin hedelmädieetin, ja se tuntuu olevan mulle pelastus laihdutukseen... (vaikka en täysin noudatakaan, en siis ainakaan tällä hetkellä syö ainoastaan hedelmiä, lisäsin vaan hedelmiä päivän menyyseen hurjasti ja karsin kaiken huonon pois ja nyt ainakin jonkin aikaa on tarkoituksena ottaa hedelmistä niin iso osa päivän kulutuksesta kuin hyvältä tuntuu).
Runsaan hedelmäaamiaisen jälkeen on entiseen depressioon verrattuna yhtäkkiä kaikki hyvin! Mieliala on korkealla, pää toimii, lihaksissa on voimaa, tarmoa on kuin pienessä pitäjässä, muisti toimii... vaikka olisin nukkunut huonosti. Tää on elämäni suurimpia löytöjä, että hedelmiä saa syödä niin paljon kuin haluaa, ja silti paino putoaa! 🙂 Ainakin aterioilla siis, en kylläkään kaikkea aikaa ole hedelmiäkään vetänyt mutta esim. aamulla ja illalla ihan masu täyteen. Melonit sopivat itselleni hyvin ainakin, ovat hyvin makeita, nestepitoisia ja vähäkalorisia (ainakin Finelin mukaan), mutta monia hedelmälajeja oon syönyt.
Ennen en syönyt mitään aamiaista, koska mikä tahansa aamiainen sai mut väsymään enemmän kuin pelkkä kahvi, mutta ainakin meloniaamiainen on tähän asti toiminut loistavasti ja olo on sen jälkeen ollut paljon energisempi, iloisempi, tasapainoisempi ja pirteämpi kuin vain parin kahvikupin jälkeen!
Eli haluan vinkata tästä ruokavaliosta muillekin joilla ei pelkkä kalorien tai hiilarien karsiminen ole auttanut :) Hedelmät tuntuu auttavan ainakin itselleni aivan kaikkeen! Joskin hiukan muutakin tarvitsen mutta miksipä ei... en ole laskenut mitään, joten ehkäpä tää on se 80/10/10 -ruokavalio.. voi googlata myös hakusanoilla fruitarism/fruitarismi, hclf (high carb low fat) veganismi, raw food, vaikka kovin paljoa en aiheesta löytänytkään (Douglas Adams on jonkinlainen hedelmädieetin "keksijä"). Ja eilen esim. söin myös munakasta ja hampurilaisen (en suhtaudu mihinkään ruokavalioon uskonnollisella tiukkuudella vaan sovellan sieltä sitä mikä itselleni toimii, pääasioina laihtuminen, hyvä olo ja energisyys, jos nämä toteutuvat niin se on jo aivan upeaa!).
Kommentit (48)
Itsellä toimii lähinnä se kuten AP sanoi. Kaikki huono pois.
Mikään dieetti ei toimi jos samalla vetää pullaa,sipsejä,karkkia,siideriä,valkeaa leipää...
Mutta kyllä hedelmiä ja kasviksia pyrin itse syömään paljon ja kyllä olo on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse laihdutaa kun otta käytöön perusruuan,kaikea saa syödä mutta kohtuudella.Miten syötkin on eri asia? Itse olin suklaa ja jäätelö kokukussa. lopetin kaiken makean syönnin.Jos otan yhden pienen leivonaisen, kehoni huutaa koko illan lisää.Joten kieltäydyn kaikiesta missä sokeria.Mustikat,vatut on niiden tilala.Voin hyvin.Painoni putonut helmikuusta 70kg .Tänne 4.8,on 62 kg. kieltäytymällä sokeria sisältävät tuoteet.Syön kellon mukaan vaikka ei nälkä ja ajoitan menoni tapaamiset, sen mukaisesti etten ruoka rytmi menetä .Aamiainen raaka puuro eli kauraryynit, johon marjoja,raejuustoa,panaania.2 saksan pähkinää.Vettä tai kaura maitoa.Sauva sekotimlla ne pieniksi ja juon annoksen kello noin 7. Lounas kello noin 11.30.perusruokaa. Väipala kello 14. Kahvi/ tee.illalinen kello 17. Ihan perusruokaa, Ilta palaa vimeistään kello 20.30. Juon kesä helteellä Wichy vettä1,5l. Mulloin raikas vesi.Leipä on käytänössä jäänyt pois.Samalla systeemillä ottaneet elämän tavaksi ruoka rytmin 2 naista laihtuneet vuodessa 10kg, Heillä takana yhdellä 3 vuotta ylipainoinen ja 30 kg pois. Toisella takana 20 vuotta ruoka rytmillä,Ravinto otto aina sama aika. Painoa pois myös 30kg ja pysynyt paino normaali painoisena 20 vuotta, Kun noudatavat vain ruoka rytmi.He sanovat eivät luovu pullasta. Kello 14. Jolloin heidän välipala on: kahvi ja pulla.Menkää vaikka sairaalaan ja katsokaa miten ravinon otto siellä on päivisin ja saatte vinkin sieltä.Laihdutaminen ihme dietit lihotaa aina.Niitä kukaan ei jaksa yläpitää loppu elämää.Palatee entiseen ja lihoatte.Ruoka rytmiä jaksaa ja kieltäytyminen herkuista.Sillä makeasta hetkessä rasvasolut alkavat uudeleen elää ja keho vaatia lisää.Vähän kuin juopoilla jos olet korkin sulkenut,Et voi sitä avata, koska se on menoa.Sama on ylipainoiset sokerin suhten.Mutta sinä päätät itse minkä kokoinen olet.
Ei kukaan jaksa lukea tällaista kappaleetonta tekstiä.
Minä jaksoin lukea hyvin. Mutta olenkin 76-vuotias ja lukenut paljon elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse laihdutaa kun otta käytöön perusruuan,kaikea saa syödä mutta kohtuudella.Miten syötkin on eri asia? Itse olin suklaa ja jäätelö kokukussa. lopetin kaiken makean syönnin.Jos otan yhden pienen leivonaisen, kehoni huutaa koko illan lisää.Joten kieltäydyn kaikiesta missä sokeria.Mustikat,vatut on niiden tilala.Voin hyvin.Painoni putonut helmikuusta 70kg .Tänne 4.8,on 62 kg. kieltäytymällä sokeria sisältävät tuoteet.Syön kellon mukaan vaikka ei nälkä ja ajoitan menoni tapaamiset, sen mukaisesti etten ruoka rytmi menetä .Aamiainen raaka puuro eli kauraryynit, johon marjoja,raejuustoa,panaania.2 saksan pähkinää.Vettä tai kaura maitoa.Sauva sekotimlla ne pieniksi ja juon annoksen kello noin 7. Lounas kello noin 11.30.perusruokaa. Väipala kello 14. Kahvi/ tee.illalinen kello 17. Ihan perusruokaa, Ilta palaa vimeistään kello 20.30. Juon kesä helteellä Wichy vettä1,5l. Mulloin raikas vesi.Leipä on käytänössä jäänyt pois.Samalla systeemillä ottaneet elämän tavaksi ruoka rytmin 2 naista laihtuneet vuodessa 10kg, Heillä takana yhdellä 3 vuotta ylipainoinen ja 30 kg pois. Toisella takana 20 vuotta ruoka rytmillä,Ravinto otto aina sama aika. Painoa pois myös 30kg ja pysynyt paino normaali painoisena 20 vuotta, Kun noudatavat vain ruoka rytmi.He sanovat eivät luovu pullasta. Kello 14. Jolloin heidän välipala on: kahvi ja pulla.Menkää vaikka sairaalaan ja katsokaa miten ravinon otto siellä on päivisin ja saatte vinkin sieltä.Laihdutaminen ihme dietit lihotaa aina.Niitä kukaan ei jaksa yläpitää loppu elämää.Palatee entiseen ja lihoatte.Ruoka rytmiä jaksaa ja kieltäytyminen herkuista.Sillä makeasta hetkessä rasvasolut alkavat uudeleen elää ja keho vaatia lisää.Vähän kuin juopoilla jos olet korkin sulkenut,Et voi sitä avata, koska se on menoa.Sama on ylipainoiset sokerin suhten.Mutta sinä päätät itse minkä kokoinen olet.
Minä jaksoin lukea hyvin. Mutta olenkin 76-vuotias ja lukenut paljon elämäni aikana.
Taidat muuten olla se joka sen kirjoittikin. Sun kirjoitustyylin tunnistaa ja ikä on selvinnyt toisista ketjuista. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, hedelmät on todella hyväksi, vähentävät matala-asteista tulehdusta, ovat vitamiinipommeja jne.
Marjoja ja tuoreita kasviksia kannattaa myös syödä lisäksi, paljon eri värejä!
Liha- ja maitotuotteet lisäävät tulehdusta.
Miettikääpä gorillaa, ihmistä lähellä oleva eläin. Ruokavalio koostuu lähinnä hedelmistä, ja mikä lihaskimppu gorilla on...
Marjat ja hedelmät on sellaisenaan herkullista syötävää, mutta liha... Kukaan ei revi lihaa suoraan eläimestä, eli ihminen ei ole lihansyöjä alkujaan. Eikä myöskään viljansyöjä. Vilja kehittää puolustukseen myrkkyjä.
Nämä myrkkyjäämät ärsyttävät suolistoa monella ihmisellä.
Ihan samaa olin tulossa sanomaan, eli että mehän ollaan isoja apinoita, gorillojen ja simpanssien sukulaisia. Ei ihme että ihminen voi hyvin hedelmillä! Tosin pitää muistaa että ne hedelmät mitä marketista löytyy on jalostettu paljon makeammiksi kuin ne mitä serkkumme mussuttavat sademetsässä. Mutta sen vuoksi hedelmäruokavaliota kannattaakin tasapainottaa vihanneksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat muuten olla se joka sen kirjoittikin. Sun kirjoitustyylin tunnistaa ja ikä on selvinnyt toisista ketjuista. :)
Et taida kovin hyvin tunnistaa kirjoitustyylejä. Mistähän ketjuista ikäni on selvinnyt? Kommenttisi perusteella liikut paljon näillä palstoilla mutta silti johtopäätösten tekotaitosi ovat heikkoja.
Ihoon hedelmillä on myös ihan uskomaton vaikutus! Ja siis huom. RUNSAALLA hedelmämäärällä (ehkä muusta vähän vähentäen, tää oli oma kokeilu ja muusta en tiedä). Oon mäkin muutaman omenan viikossa aina syönyt ilman havaittavaa vaikutusta.
Kyllä nuo hedelmät tuntuu olevan jonkinlaista elämän eliksiiriä itselle... t. ap (aina vaan) 🙂
Harmi kun tulee makeasta huono olo, hedelmät olisi niin kätevää syötävää.
Kyllä, hedelmät on todella hyväksi, vähentävät matala-asteista tulehdusta, ovat vitamiinipommeja jne.
Marjoja ja tuoreita kasviksia kannattaa myös syödä lisäksi, paljon eri värejä!
Liha- ja maitotuotteet lisäävät tulehdusta.
Miettikääpä gorillaa, ihmistä lähellä oleva eläin. Ruokavalio koostuu lähinnä hedelmistä, ja mikä lihaskimppu gorilla on...
Marjat ja hedelmät on sellaisenaan herkullista syötävää, mutta liha... Kukaan ei revi lihaa suoraan eläimestä, eli ihminen ei ole lihansyöjä alkujaan. Eikä myöskään viljansyöjä. Vilja kehittää puolustukseen myrkkyjä.
Nämä myrkkyjäämät ärsyttävät suolistoa monella ihmisellä.