Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Työvoimapula piinaa Suomea

Vierailija
04.08.2021 |

Henkilöstöpalvelualan Eezystä kerrotaan, että työvoimapulaa on aiempaa enemmän. Työttömiä on yhä paljon, joten kyse on toimitusjohtaja Sami Asikaisen mukaan kohtaanto-ongelmasta.
Osa ei välttämättä ota työtä vastaan, jos ansiosidonnaisella päivärahalla selviää, Asikainen sanoo.
Uudenmaan TE-toimisto tutkija Sebastian Adolfsson komppaa edellisiä. Uudellamaalla avoimia työpaikkoja on reilut 54 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Työvoiman kysyntä on noussut lähes kaikissa ammattiryhmissä.
Varsinais-Suomen TE-toimistosta kerrotaan, että toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja.

Näillä tiedoilla tyttömyys vaikuttaa siis yksilön omalta valinnalta.

Kommentit (281)

Vierailija
221/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onjan niitä töitä: puhelinmyyntiä provikkapalkalla ja ravintolassa 15h viikko 9e palkalla.

Jep, tämä. Toisen iltiksen jutussa sentään kerrottiin rehellisesti, että näissä ravintola-alan paikoissa on monessa kyse sopparista, joilla tunteja ei kerry riittävästi. Eli kyse ei ole kokoaikaisesta, vakituisesta palkkatyöstä.

Toinen ryhmä, jolta puuttui tekijöitä olivat pätevät, koulutetut rakennusalan ammattilaiset joilla vankka työkokemus sekä keskijohdon henkilöstö raksoilla. Ns. aputyövoimasta ylitarjontaa. Eli oletettavasti tarvitaan henkilöitä kaitsemaan ja opastamaan halpatyöläisiä, joilla ei välttämättä kaikilla ole raksan tieto/taito ihan kohdillaan.

Viimeksi kun itse tilastoja katsoin, työttömiä, alityöllistettyjä ja kaikenmaailman työpajalaisia sekä kokeilijoita oli yhteensä puolisen miljoonaa. Avoimia työpaikkoja työministeriön sivuilla n 20 000. Nämä ”uutisjutut” voisi harhaanjohtavine otsikoineen jättää tekemättä. Oikeastaan voisi tilastoida, kuinka paljon on tarjolla ihan oikeaa kokopäiväistä, palkallista työtä.

Itseänikin ärsyttää tätä uutisointi. Avoimet työpaikat on lähinnä osa-aikaisia hanttihommia, ei niillä kukaan elä.

Vierailija
222/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiton tavoittelu. Palkka ei ole kohdillaan suhteessa menetettyjen omaan aikaan. Suomi muuttuu oikeistolaiseksi arvoiltaan.

Eihän se ole suhteessa menetettyyn omaan aikaan, kun meillä saat Kelalta rahaa siitä hyvästä, että makaat sohvalla.

Toivon vilpittömästi, että Suomi muuttuisi arvoiltaan oikeistolaisemmaksi, koska tähän nykysysteemiin ei ole varaa.

Meillä on kokonainen sukupolvi nuoria, joilta ei ole koskaan vaadittu mitään, ja ulkomailta lappaa porukkaa nauttimaan tukia minkä kerkiää.

Minä toivoisin, että Suomi muuttuisi reilusti vasemmistolaisemmaksi.

Esimerkiksi lähtökohtana voisi olla se, että jokaisen työssäkäyvän palkan tulisi riittää SÄÄLLISEEN elintasoon ilman yhteiskunnan tukia. 

Tähän kuuluu seuraavat asiat:

- Riittävän tilava asuminen (eli esim. 4-henkiselle perheelle 4h+k, 3-henkiselle perheelle 3h+k, pariskunnalle 2h+k, yksin asuvalle vähintään 35m2 kokoinen asunto).

- Riittävästi rahaa ruokaan, kunnolliseen pukeutumiseen ja henkilökohtaisen hygienian ylläpitoon; sellaiseen vaatetukseen ja ulkoasuun, että sitä ei tarvitse julkisesti häpeillä.

- Riittävästi rahaa liikkumiseen: mahdollisuus yli 100.000 asukkaan kaupungeissa julkisen liikenteen kausikorttiin, pienemmillä paikkakunnilla omaan, toimivan auton ylläpitämiseen.

- Riittävästi rahaa oman terveyden ja työkyvyn ylläpitämiseen, virkistäytymiseen ja liikuntaharrastukseen. Riittävästi rahaa lääkkeiden ostoon ja lääkärissä käyntiin. Ei tietenkään esim. ratsastuksen aloittamista omalla hevosella, mutta kylläkin mahdollisuutta esim. uimahalli- tai kuntosalikorttiin, elokuvissa, konsertissa tai museoissa käyntiin silloin tällöin, esim. pari-kolme kertaa kuussa.

Sinänsä ironien ajatus kun juuri siitä uudesta suositusta nuoresta vasemmistoliiton valtuutesta josta täällä oli ketju, varmaan yksikään noista ei ollut hänenä agendanaan. Asiat olivat jopa päinvastoin tai täysin eri asioita.

Tämä tuli siis mieleen tästä kommentistasi ja sen erään ketjun vasemmistolaisesta valuutetusta jossa joku puolusti noilla samoilla jutuilla sitä valtuutettua ja vasemmistoa.

Ja lisään tähän vielä, että tuo valtuutetu oli nuori nainen tosiaan. Eikös ne aika usein usein vieläpä nuoria naisia jotka näistä asioista vailittavat ja joita nämä asiat usein mahdollisesti koskevat. Jotain kummallista tuossa meidän nykyisessä vasemmistossa kyllä näyttäisi olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tämä juttu Eezyn omilta sivuilta:

https://eezy.fi/fi/ajankohtaiset/julkaisut/eezy-kauppa

”Käsittelemme rekrytointitiimimme kanssa hakemuksia päivittäin. Meille saapuu useita satoja hakemuksia viikossa, joista olemme yhteydessä tällä hetkellä vain niihin, jotka kutsumme haastatteluun. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että noin viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä saat kutsun haastatteluun. Muutoin kannattaa vielä hakea sopivan hetken tullen uudelleen.” 

Useita satoja hakemuksia viikossa, eli innokkaita työntekijöitä on, mutta vain kermat kuoritaan päältä eikä muille viitsitä edes vastata. Olen aina ihmetellyt, että kehtaavat myöntää tuon. Jos nyt Eezyn väkeä on täällä paikalla lukemassa av:ta, niin tiedoksi, että minulla on kuvakaappaus tuosta jutusta siltä varalta, että päätätte poistaa sen. 

Vierailija
224/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.. Tarvii sanoa et palkat on oikeesti järjettömän pieniä verrattuna tukiin. Jos vielä ynnäilee joku elarit jne soppaan ni aika turha on töitä tehä. Erotus on jotain satasia unohtamatta et töissä käyntiki maksaa.

Vierailija
225/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja"

No eikös suurin osa kouluja käyndeiden työstä ole toimistotyötä...? Eli käytännössä tämä "pula" koskee vain muutamia matalan koulutuksen aloja, joissa ei haluttaisi maksaa kunnollisia palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi.

Toimistotyö on myös ainoita aloja, joissa ei tarvita ajokorttia tai jopa autolainan ottamista omiin nimiin, koska siivoustyössä tarvitaan oma auto ja siis autolaina. "Siisti sisätyö" on ajokortitonta työtä, ja "riuska ulkotyö" on autolla päristelyä ympäriinsä.

Vierailija
226/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja"

No eikös suurin osa kouluja käyndeiden työstä ole toimistotyötä...? Eli käytännössä tämä "pula" koskee vain muutamia matalan koulutuksen aloja, joissa ei haluttaisi maksaa kunnollisia palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi.

Toimistotyö on myös ainoita aloja, joissa ei tarvita ajokorttia tai jopa autolainan ottamista omiin nimiin, koska siivoustyössä tarvitaan oma auto ja siis autolaina. "Siisti sisätyö" on ajokortitonta työtä, ja "riuska ulkotyö" on autolla päristelyä ympäriinsä.

Riuska ulkotyö siis sopii erityisesti niille, joilla on riittävät tulot autolainaan, tai panna oma koti lainan pantiksi pankille, kun taas siisti sisätyö sopii kortittomille ja luottotiedottomille köyheliineille.

Vierailija
227/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan voi siis lopettaa.

Vierailija
228/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riuska ulkotyö siis sopii erityisesti niille, joilla on riittävät tulot autolainaan, tai panna oma koti lainan pantiksi pankille, kun taas siisti sisätyö sopii kortittomille ja luottotiedottomille köyheliineille.

Ja lähinnä jälkimmäisistä on työmarkkinoilla jatkuvaa ylitarjontaa, kun taas edellämainituista jatkuvasti huutava pula. Siinä koko asia pähkinänkuoressa.

Vierailija
229/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolla on puhelinmyyntitöitä sekä ravintola-alan hommia 15h/viikko. Noilla töillä ei elä ja lisäksi työntekijää ei arvosteta ollenkaan. Pomo kyttää ja asiakkaat vittuilee.

Alkoonkin vois päästä istuskelemaan peräti 4h/vk. Mahtaako sillä elää?

Vierailija
230/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alojen,Hesan asemalle hakee töihin korvikset.loppuu työttömyys turhat lusmuilut..tuet.

Vierailija
231/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yytee neuvottelujen tulos. Saan liitosta rahaa 2200e pyöreästi. Miksi menisin töihin alle ton minkä saan räkimällä kattoon. En huvikseni opiskellut. Kuka tekee töitä sen takia, että jokin asia pyörii. Minä teen töitä vain ja ainoastaan itseni takia. Muut tulee sitten verojen muodossa minkä jaan palkastani. Nämäkin rahat olen itse tienannut. Sitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. En mä ole hyväntekijä työn teolla hinnalla millä hyvänsä. Suomessa loppuu tämä olematon työvoimapula, kun joku maksaa palkkaa. Suomessa noin 500k työtöntä ja työpaikkoja on noin 100k. Ei ole pulaa duunareista vaan on pulaa maksajista.

Vierailija
232/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kouluja käyneet tekee kirjanpitoa, asiantuntijatyötä,  suunnittelua, koordinointia jne., toimistotyö on yleisnimitys avustaville toimistotehtäville, joita ei käytännössä enää ole.

"Kirjanpito" ja koulutettu työvoima ei 2020 luvulla oikein pidä paikkaansa. Perus merkonomi pirkot siellä nakuttaa sitä ikivanhanaikaista kohta poistuvaa peruskirjanpitoa 

Vierailija
233/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nnohh. onko se pula koulutetusta työvoimasta... jos, niin minkä ##### takia koulutuksesta on leikattu????

🤨

Vierailija
234/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yytee neuvottelujen tulos. Saan liitosta rahaa 2200e pyöreästi. Miksi menisin töihin alle ton minkä saan räkimällä kattoon. En huvikseni opiskellut. Kuka tekee töitä sen takia, että jokin asia pyörii. Minä teen töitä vain ja ainoastaan itseni takia. Muut tulee sitten verojen muodossa minkä jaan palkastani. Nämäkin rahat olen itse tienannut. Sitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. En mä ole hyväntekijä työn teolla hinnalla millä hyvänsä. Suomessa loppuu tämä olematon työvoimapula, kun joku maksaa palkkaa. Suomessa noin 500k työtöntä ja työpaikkoja on noin 100k. Ei ole pulaa duunareista vaan on pulaa maksajista.

Oletko sellaisella alalla, ettei siellä välitetä työttömyysjaksostasi, kun lopulta haet töitä tiputtuasi peruspäivärahalle?

Ja onko suurin osa Suomen työttömistä kaltaisiasi? Minä vähän luulen, ettei ole. Ei suurin osa työttömistä ole niitä, jotka saavat ansiosidonnaista yli kahta tonnia, koska heidän palkkansakaan ei ole ollut niin suuri. 

Vierailija
235/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietippä sinä mikä ongelma voisi tulla siitä että suomeen syntyisi käytäntö jossa hintataso on suomalainen mutta palkkataso virolainen, kun viron hintataso on tunnetusti paljon pienempi ja virolaisduunarit pärjää just sillä että ne on vain työssä täällä ja oikeasti asuu ja hankkii tavaransa virosta. Tai jollain aloillahan tuo taitaa olla jo käytäntö.

Jännä että minä, vahvasti antikommunistinen ja jossain määrin kapitalistinen joka uskoo siihen että tuloerot ei ole pahin asia maailmassa, joudun suomen sosialisteille vallassaolijoille selittämään ettei tämä kehityssuunta ole kovinkaan järkevä, samalla kun ay-liike katsoo passiivisena vierestä kehitystä koska oikeasti noita ei kiinnosta kuin omat miljardibisneksensä. 

No onhan se ongelma, ja me ollaan siinä tilanteessa nyt jo!

Totta kai ne virolaiset tulee tänne, kun heille se on kannattavaa. Suomalainen duunari makaa sohvalla ja kela maksaa.

Ongelmaan on ihan helppo ratkaisu. Tuet alas niin johan alkaa työnteko kiinnostamaan suomalaisiakin.

Työt on pätkää ja nollatuntia. Sopimusta paperillakaan ei anneta. Miksi pätkätyöläinen haluaisi tuet pois tai matalaksi kun kerran vuodessa pääsee työttömäksi lomalle riistännästä. Luomiahan ei pätkäilijöille ole. Suurin osa duunarista tekee pätkätyötä ja joutuu työttömäksi. Eli ei tule saamaan suurta kannatusta tukien poisto tai laskeminen.

Vierailija
236/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan tilanne on eri kuin tuon yllä olevan esimerkin hoitajan joka ei saavuta siitä mitään lisäarvoa että tekee 4 tuntia ilmaista duunia päivässä. 

Miten niin eri tilanne? Ihan sama tilannehan tuossa on.

Uudessa työssä joudut käyttämään aina omaakin aikaa siihen, että saat sen osaamisen ajan tasalle ja perehdyt hommaasi. Ei kukaan työantaja maksa etanan työtahdilla tehdyistä hommista, joista puolet jää tekemättä.

Jos ei tätä tajua, niin sellaisia varten on se 6kk koeaika…

Ei missään vuorotyöpaikoissa jäädä omalla ajalla tekemään rästejä pois. Se seuraavan vuoron jamppa valtaa sun tuolin.

Vierailija
237/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolla on töitä, mutta niin kauan, kun ihminen voi itse päättää, että on liian tärkeä ja hieno tekemään esimerkiksi siivoustyötä tai puhelinmyyntiä niin kyllähän se työttömyys on vain ja ainoastaan oma valinta.

Vierailija
238/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolla on töitä, mutta niin kauan, kun ihminen voi itse päättää, että on liian tärkeä ja hieno tekemään esimerkiksi siivoustyötä tai puhelinmyyntiä niin kyllähän se työttömyys on vain ja ainoastaan oma valinta.

Ihmiset siis laskelmoi vapaa-ajan arvokkaammaksi kuin 8e tuntipalkka hommat.

Ihmiset ei siis marxilaisesti harrastele työntekoa kuin työntekoa tehden tappiota perhe-elämässä tai sosiaalisessa elämässään halvalla rikastuttaen jotain ahnetta muuta.

Pitää osata maksaa että saa jotain. Pitää antaa että saa jotain.

Joissain työpaikoissa jopa oletetaan että työntekijät jäävät kymmeneksi tunniksi duuniin menettääkseen illasta kaksi tuntia????

Sen hintana olisi alle parikymppiä ilman ylityölisiä...

Halpana pidetään perheiden yhteistä aikaa.

Vierailija
239/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa valtion ja kunnan työpaikoissa (omalla alallani) vaaditaan ajokorttia ja omaa autoa. Olen lähettänyt maaliskuusta laskien 120 hakemusta ja 0 työpaikkaa olen saanut. Olen hakenut muitakin kuin oman alan paikkoja. Ei niitä työpaikkoja kaikille halukkaille ole.

Vierailija
240/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on huomattu ettei likainen ulkotyö kelpaa suomalaisille. Kaupan kassan 11e/h voittaa rakennuspuolen 15e/h mennen tullen. Voi kauheaa, jos vaatteet vähän likaantuu!

Voisiko tuota muuntokoulutusta helpottaa vai rahdataanko tänne lisää ihmisiä muualta? Keppiä ja porkkanaa, kiitos! Mikä puolue uskaltaisi tarttua tähän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä