Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Työvoimapula piinaa Suomea

Vierailija
04.08.2021 |

Henkilöstöpalvelualan Eezystä kerrotaan, että työvoimapulaa on aiempaa enemmän. Työttömiä on yhä paljon, joten kyse on toimitusjohtaja Sami Asikaisen mukaan kohtaanto-ongelmasta.
Osa ei välttämättä ota työtä vastaan, jos ansiosidonnaisella päivärahalla selviää, Asikainen sanoo.
Uudenmaan TE-toimisto tutkija Sebastian Adolfsson komppaa edellisiä. Uudellamaalla avoimia työpaikkoja on reilut 54 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Työvoiman kysyntä on noussut lähes kaikissa ammattiryhmissä.
Varsinais-Suomen TE-toimistosta kerrotaan, että toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja.

Näillä tiedoilla tyttömyys vaikuttaa siis yksilön omalta valinnalta.

Kommentit (281)

Vierailija
241/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolla on töitä, mutta niin kauan, kun ihminen voi itse päättää, että on liian tärkeä ja hieno tekemään esimerkiksi siivoustyötä tai puhelinmyyntiä niin kyllähän se työttömyys on vain ja ainoastaan oma valinta.

No heh heh. Minua ei otettu edes puhelinmyyjäksi, eikä siivoojaksi. Tosin olen liian rampa siivoamaan, mutta hain silti. Olen korkeakoulutettu.

Vierailija
242/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa tämä juttu Eezyn omilta sivuilta:

https://eezy.fi/fi/ajankohtaiset/julkaisut/eezy-kauppa

”Käsittelemme rekrytointitiimimme kanssa hakemuksia päivittäin. Meille saapuu useita satoja hakemuksia viikossa, joista olemme yhteydessä tällä hetkellä vain niihin, jotka kutsumme haastatteluun. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että noin viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä saat kutsun haastatteluun. Muutoin kannattaa vielä hakea sopivan hetken tullen uudelleen.” 

Useita satoja hakemuksia viikossa, eli innokkaita työntekijöitä on, mutta vain kermat kuoritaan päältä eikä muille viitsitä edes vastata. Olen aina ihmetellyt, että kehtaavat myöntää tuon. Jos nyt Eezyn väkeä on täällä paikalla lukemassa av:ta, niin tiedoksi, että minulla on kuvakaappaus tuosta jutusta siltä varalta, että päätätte poistaa sen. 

Tuonnehan voisi joku porukka kiusalla alkaa ihan spämmäämään hakemuksia, että tulvisi tuhansittain. Eikä minua ihmetyttäisi, koska tuohan on törkeää. Tai siis tyhmää. Huonosti hoidettu homma, jos edes se perustekeminen eli hakemusten läpikäynti ei toimi. Niitä kun tuskin manuaalisesti läpikäydään. Toivon ainakin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on B-ajokortti, niin tullivirkailijoille on kymmeniä oppisopimuspaikkoja juuri nyt auki.

Vierailija
244/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien pitäisi saada opiskella työttömyyskorvauksella ainakin alemman tason tutkintoja. Esimerkiksi lähihoitaja, sähköasentaja. Tämä voisi oikeasti muuttaa kaiken. Sen sijaan, että työtön istuu kotona, hän opiskelisi uuden ammatin.

On turha sanoa, että opiskelijan pitää ottaa opintorahaa ja -lainaa. Eihän se ole ajatuksena nykyaikaan sopiva! Nykyisin pitää opiskella USEITA ammatteja, koko ajan. Ei 40+, 50+ -ikäisenä enää saa opintotukea eikä kaikilla ole varaa olla syömättä sitä 2-3 vuotta mitä opinnot vaativat.

Ei siinä opintotuessa ole yläikärajaa. Ainoa rajoittava on aiemmin suoritetut mahdolliset tutkinnot. Eli tää nykysysteemi suosii vahvasti sitä että jokaiselle vain yksi koulutus ja sillä on pärjättävä, eikä muuta tipu. Ihan siis erilainen kuin mitä annetaan ymmärtää kun nuo paasaa jatkuvasta uudelleenkoulutuksesta. Vain rikkaammilla on tuollaiseen varaa tai niillä superköyhillä jotka saa erikoisluvan opiskella sossutuella tms. uutta tutkintoa. 

Juuri näin

Vierailija
245/281 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaan on vaikea työllistyä. On siis parempi, että ulkomailta tulee kielitaidoton 40-kymppinen, joka opiskelee täydellisen suomen kymmenessä vuodessa?

Täähän on nykyhallituksen ideaali kun kaikki rajan yli kävelijät on suosituimmuussasemassa kotimaisiin verrattuna. Esim. siinä miten nuo kantaa huolta ulkomaisen työvoiman helposta saatavuudesta samalla kun kotimaassa on puolikin miljoonaa alityöllistettyä tai työtöntä tai pakkoeläkeläistä yms. ja suomen työmarkkinat nuo on päästäneet vinoutumaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla hakijoita syrjiviksi esim. iän perusteella.

Samaan aikaan ainoa mikä saa säännöllistä mediahuomiota on nää kaikenmaailman rekry-yrittäjät jotka valittaa jatkuvaa suunnatonta työvoimapulaa vaikka maassa olisi tarjolla ne puoli miljoonaa työhaluista ja kykyistä ja kielitaitoista. 

Nykyinen hallitus sitä ja tätä. Ne suuret tulokasvirrat ovat tulleet aina oikeistohallitusten aikaan mm. Ahon ja Sipilän. Ja Katainen vuorollaan oli vailla 1,8 miljoonaa tulijaa paikkaamaan työvoimapulaa.

Vierailija
246/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittava työ on Suomessa aivan liian huonosti palkattua. Nostan valehtelematta asumistukea, vaikka käyn kokoaikatyössä siivoojana ja asun melko halvassa kaksiossa. Osittain ongelma on se, että suorittavaa työtä ostavat ihmiset, jotka eivät voi tehdä asiaa itse, mutta suorittava työ on silti näille ihmisille usein kallista. Yksityisille ihmisille voisi vaikka tarjota mahdollisuuden, ettei sen siivoojan, putkimiehen, sähkömiehen tai hoitajan sivukuluja tarvitsisi työnantajan heillä työskennellessään maksaa, jolloin tuntihinta laskee roimasti. Kotitalousvähennyksenkin voisi sisällyttää suoraan laskuun, eikä niin, että verottajalta odotetaan veronpalautusta. seuraavaan vuoteen asti. Usein nämä asiakkaat ovat itse vähävaraisia huonokuntoisuutensa vuoksi. Ollaan esimerkiksi vammaisia, pahaa reumaa sairastavia jo nuorena eläkkeelle jääneitä tai paskaduunia koko elämänsä vääntäneitä minimieläkkeen saajia. Tämä tosin on vain matalapalkka-alojen  yksi ongelma.

Toinen ongelma on myös työnantajien haluttomuus maksaa enempää, koska työntekijät ovat "helposti" korvattavissa. Valitetaan kyllä kovaan ääneen, ettei hyviä tekijöitä löydy, mutta ei omaehtoisesti edes oteta puheeksi palkankorotusta tai muita täkyjä, millä ammattitaitoisen ja halutun työntekijän saisi pysymään firmassa. Palkankorotuspyyntöihin suurin piirtein vastataan nauramalla, kunnes vastaa itse takaisin, että lopettaa työt ja lähtee toiseen firmaan. Tein itsekin näin, kun ehdottamani 12,50 euroa/tunti palkkatoive oli esimiehelle liikaa. Esimies nauroi minut pihalle ja minä lopetin ja siitähän kohosi esimiehellä pieni paniikki, kun sopersi heti, että ei se palkkatoive nyt liikaa oikeasti ollut. Tämä oli kuitenkin myöhäistä ja olin päätökseni tehnyt.

Matalapalkka-alojen suuri vitsaus on siis työnantajien sokeus hyville tekijöille. Nykyinen työnantajani ei halua nostaa palkkoja, koska laskuttaa asiakkailta vain minimin. Hän laskuttaa valehtelematta yli kymmenen euroa tunnilta vähemmän, kuin muut siivousfirmat alueella. Nykyinen palkkani on suhteessa kohonneisiin elinkustannuksiin nähden todella vähäinen, vaikka onkin tälle alalle suhteutettuna "hyvä" harva siivooja kun tienaa 12,15 e/h. Tämä on kuitenkin naurettavan vähän, eikä minulla tämän vuoksi ole varaa edes autoon. Lähden kohta tältä alalta, kun niin sylettää. Asiakkaat ovat mukavia ja viihdyn heidän kanssaan, mutta tämän työn korvaus on kyllä aivan surkea. En yhtään ihmettele ja tuomitse, jos työttömänä kitkuttaminen tuntuu kannattavammalta, vaikka siitä maksetaankin monta sataa euroa vähemmän. Houkuttelee nimittäin minuakin.

Vierailija
247/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähdetään vaikka siitä että työtä haluavat työttömät haluavat (itseni mukaan luettuna) kokoaikaisen työn jolla elää, ei me haluta HARRASTAA työntekoa 4h/vko :)) 

Vierailija
248/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaan on vaikea työllistyä. On siis parempi, että ulkomailta tulee kielitaidoton 40-kymppinen, joka opiskelee täydellisen suomen kymmenessä vuodessa?

Täähän on nykyhallituksen ideaali kun kaikki rajan yli kävelijät on suosituimmuussasemassa kotimaisiin verrattuna. Esim. siinä miten nuo kantaa huolta ulkomaisen työvoiman helposta saatavuudesta samalla kun kotimaassa on puolikin miljoonaa alityöllistettyä tai työtöntä tai pakkoeläkeläistä yms. ja suomen työmarkkinat nuo on päästäneet vinoutumaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla hakijoita syrjiviksi esim. iän perusteella.

Samaan aikaan ainoa mikä saa säännöllistä mediahuomiota on nää kaikenmaailman rekry-yrittäjät jotka valittaa jatkuvaa suunnatonta työvoimapulaa vaikka maassa olisi tarjolla ne puoli miljoonaa työhaluista ja kykyistä ja kielitaitoista. 

Eipä noita työhaluisia näytä olevan montaakaan työttömistä.

Minkäs teet, jos 50-vuotias ei enää pääse enää työhaastatteluun? Et voi tietää, kuinka monta hakemusta he ovat lähettäneet.

Pitääkö sitä ikää mainostaa työhakemuksessa? Jos on lomakemuotoinen hakemus niin valehtele, ei työnantajalla ole oikeutta kysellä kenenkään ikään. Sitten vaan haastatteluun vaikuttamaan 49-vuotiaalta ettei työnantaja pelästy heti kohta eläkkeelle jäävää vanhusta.

Vierailija
249/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotyötä on ainakin osaaville tarjota vaikka miten paljon. Meillä on krooninen pula mobiilikäyttöliittymien ja integraatioalustoilla operoivista. Jos vaan hyvä tyyppi löytyy, se otetaan ja koulutetaan alusta pitäen, jos oppi puuttuu. 

Vierailija
250/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos lähdetään vaikka siitä että työtä haluavat työttömät haluavat (itseni mukaan luettuna) kokoaikaisen työn jolla elää, ei me haluta HARRASTAA työntekoa 4h/vko :)) 

Tämä!

Olen kai lusmu ja työtä vieroksuva, kun mulle kelpaa työ:

jonka kesto on vähintään 1kk, vähintään 7,5h päivä, päivällä arkisin ja saan tessin mukaista palkkaa.

-suurtalouskokki- (meillä työ on päivätyö 90%, ala carte kokit erikseen)

Vierailija
251/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän tulee hyviä neuvoja, pitää työhakemukseen valehdella ikänsä! Kokeilepa tuota ensi kerralla, tai sitt en. Olen muuten ikäistäni nuoremman näköinen, voisin laittaa 45 v, vaikka olen 53 v, mutta mahtaisiko auttaa mitään...? Ja kyllä netissä hakemissani töissä ihan järjestään kysytään sitä ikää.

Vierailija
252/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen hallitus sitä ja tätä. Ne suuret tulokasvirrat ovat tulleet aina oikeistohallitusten aikaan mm. Ahon ja Sipilän. Ja Katainen vuorollaan oli vailla 1,8 miljoonaa tulijaa paikkaamaan työvoimapulaa.

Oli se sinulle vasemmistoluuserille miten kiusallista tahansa niin nykyinen hallitus on vastuussa siitä mitä nyt just tapahtuu. 

Vierailija
253/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotyötä on ainakin osaaville tarjota vaikka miten paljon. Meillä on krooninen pula mobiilikäyttöliittymien ja integraatioalustoilla operoivista. Jos vaan hyvä tyyppi löytyy, se otetaan ja koulutetaan alusta pitäen, jos oppi puuttuu. 

Unohdit mainita että 35+ on turha lähetellä hakemuksia. Lisäksi viikon js-kirjasto on osattava vähintään 5 vuoden kokemuksella. Lisäksi on oltava valmis työskentelemään asiakkaan tiloissa miten asiakas saa päähänsä vaatia, olemaan joustava eli joka toinen viikko tehtävä ympäripyöreetä päivää kun seuraava deadline lähestyy (tietty ilman lisäkorvausta) ja työajasta ei pidetä kirjaa ja ne hyvät tyypit ei pidä kahvitaukoja. Niin ja ne ajat kun ei ole keikkaa on myytävä omaa osaamista ja hankittava omat keikat jotka tietty veloitetaan firman kautta. Ja palkka on ekat 4 vuotta juniorin nimikkeellä kokemuksesta riippumatta 2 tonnia kuussa brutto.  

Vierailija
254/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan työn jonka palkalla voin maksaa elämiseni ja sen kulut sekä maksaa opintolainan pois & säästää. 

Tätä en saavuta hakeutumalla 0 soppareille tai 4-10h/vko töihin.

Kunnollisia vakituisia työpaikkoja ei ole ja sitten ulistaan uutisissa kun ei suomalaiset lisäänny, miksiköhän? 

Näin uutisen siitäkin miten suomalaisia nuoria ei enää kiinnosta ostaa omakotitaloa, öö.. aika montakin varmasti kiinnostaa mutta kun valitettavasti sitä omaa taloa ei osteta saati rakenneta pelkän kiinnostuksen varaan vaan rahaakin tulisi olla ja mistäs sitä saat jos et saa kunnollista työpaikkaa? niinpä niin.

Vierailija
255/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolla on töitä, mutta niin kauan, kun ihminen voi itse päättää, että on liian tärkeä ja hieno tekemään esimerkiksi siivoustyötä tai puhelinmyyntiä niin kyllähän se työttömyys on vain ja ainoastaan oma valinta.

Tarjolla on työvoimaa, mutta kun työnantaja voi päättää, että asettaa työntekijän vaatimukset korkealle ja palkan matalalle, tilanne ei muutu. Niin kauan kun on työttömiä työvoimapula on työnantajien valinta.

Vierailija
256/281 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eezystä ainoastaan huonoja kokemuksia, kerran hain pakkaajan paikkaa mis ei vaadittu mitään koulutusta eikä turhia kortteja, pääsin kasvotusten haastatteluun. Haastattelun jälkeen luvattiin olla yhteydessä mutta mitään ei kuulunut. Olen tuonkin jälkeen laittanut muutamia hakemuksia eezylle mutta en pääse enää edes haastatteluun eikä eezyltä päin kuulu pihaustakaan. Laittoivat varmaan mut ö-mappiin, mutta yks hailee mulle koska laitoin itse eezyn mustalle listalle.

Suomessa kun on tarpeeksi pitkään työttömänä voi heittää hyvästit työpaikan saamiselle, ja jos et onnistu opiskelemaan työllistävää tutkintoa heti ekalla kerralla on todella vaikeaa saada työkkäri puoltamaan seuraavaa tutkintoa (pitää vissiin olla 10v työtön ei työllistävällä tutkinnolla ennen kun työkkäri puoltaa uuden tutkinnon opiskelua työmarkkinatuella). Ja sitten olet jo työnantajien mielestä liian vanha.

Olen miettinyt sähköasentajan tutkintoa, mutta tulee ajokortittomana olemaan erittäin haastavaa työllistyminen kyseiselle alalle. Merkonomin papereilla ei tee ainakaan yhtään mitään ilman suosittelijoita, suhteita, 20 eri korttia ja passia, ja 20v kokemusta kassoista, veikkauslaitteista ja asiamiesposteista.

Vierailija
257/281 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noi helvetin videot voitaisiin kieltää lailla kaupan alalla, mitään järkee tehdä itestä 5-10 videota mitkä ei johda yhtään mihinkään. Oon 16kk aikana päässy yhden kerran noista videoista jatkoon merkonomin papereilla, kyseessä Clas Ohlson. Kun toisen kerran hain samaan Clas Ohlson myymälään tyssäsi haku juuri noihin videoihin. Laittoi varmaan Clas Ohlson mut ö-mappiin. Ei oo kivaa koko elämäänsä kituuttaa työmarkkinatuella, mutta näin on menty 149kk jo ja varmaan seuraavatkin 149kk.

Tottakai noissa videoissa loistaa tubettajat, tiktokkaajat ja snappailijat. Ei tuossa hirveesti erotu eduksi puheessa kangerteleva ruma introvertti kuka ei osaa myydä itseään tarpeeksi hyvin.

Vierailija
258/281 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niitä palkkoja pitäs sit nostaa??

Vierailija
259/281 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja parhaimmas tapaukses jos pääset kaikesta tuosta järjettömästä kaupan alan haku skeidasta palkkalistoille saat palkinnoksi nauttia 20h/vko osa-aika paskaa, ja joudut edelleen anelemaan rahaa työkkärin luukulta saatana!!!

Vierailija
260/281 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on B-ajokortti, niin tullivirkailijoille on kymmeniä oppisopimuspaikkoja juuri nyt auki.

ai jai jai kun on mukavia työpaikkoja auki! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi