IS: Työvoimapula piinaa Suomea
Henkilöstöpalvelualan Eezystä kerrotaan, että työvoimapulaa on aiempaa enemmän. Työttömiä on yhä paljon, joten kyse on toimitusjohtaja Sami Asikaisen mukaan kohtaanto-ongelmasta.
Osa ei välttämättä ota työtä vastaan, jos ansiosidonnaisella päivärahalla selviää, Asikainen sanoo.
Uudenmaan TE-toimisto tutkija Sebastian Adolfsson komppaa edellisiä. Uudellamaalla avoimia työpaikkoja on reilut 54 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Työvoiman kysyntä on noussut lähes kaikissa ammattiryhmissä.
Varsinais-Suomen TE-toimistosta kerrotaan, että toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja.
Näillä tiedoilla tyttömyys vaikuttaa siis yksilön omalta valinnalta.
Kommentit (281)
Anarkisti kirjoitti:
Kankeat hierarkiat estävät työllistymistä?
Tosiasiassa suomesta puuttuu useampi sata tuhatta palkkaa maksavaa työpaikkaa. Kaikki noista avoinna olevistakaan ei ole tarkalleen ottaen palkkaa maksavia, ainakaan siinä mielessä että sillä palkalla tulisi likikään toimeen.
Tilastokeskushan ei käytä työkkärin lukuja tehdessään vertailukelpoisia avoimien työpaikkojen tilastojaan vaan ihan toisenlaisia metodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain halpatyövoimapula. Tarjolla pähkinöitä apinoille...
Tämä! Kuka suostuu töihin, jos palkka on vain 3200 e/kk? Ei kukaan järkevä ihminen.
Irti realiteeteista tämä ajattelu. Puoli Suomea pysähtyisi jos alle 3200 e ansaitsevat vaikka lopettaisi työnteon. Oletko kuullut matalapalkka-aloista? Naiset etenkin työskentelevät niissä.
Tuossa jutussa kerrottiin, että sähköasentaja tiena 3200 e/kk ja ekan viestin kirjoittaja piti sitä pähkinöinä apinoille. Halpatyövoima tienaa hänen mielestään tuon.
Onko meillä oikeasti varaa työttömiin, joita työ ei vain kiinnosta eli ensin pois asumistuki ja sitten muut tuet.
No miksei Sami Asikainen hoida hommiaan? Tai menisi itse oikeisiin töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Eezylla ole niitä työpaikkoja kuin kourallinen, vaikka yritys toimii Suomen suurimmissa kaupungeissa.
Sulla on iso koura, jos siihen reilusti yli 200 työpaikkaa sopii tuosta vain.
Maanlaajuiselle henkilöstövuokrausyritykselle ko. lukema ei todellakaan ole suuri. Kysehän on nimenomaan 90 % amistasoisista töistä, mihin kuuluu keikka- ja osa-aikatyö mukaan. Sen sijaan on täysin epärealistista olettaa, että paikat täyttyvät sillä sekunnilla kuin tarve syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ongelma etten pysty mitenkään nostamaan omaa enkä lasteni elintasoa työn teolla . Minun täytyisi saada yli 2600e netto kuukaudessa, jotta minulle ja lapsille jäisi enemmän kuin toimeentulotuki olisi.
Olen elatusvelvollinen ja saan maksaa elatusmaksuja yli 1500e kk. Elatusmaksujen ja asumiskulujen jälkeen lapsille ja minulle saa jäädä n.500e kk.
Ei tässä oikein työnteko kannata, kun työtä käymällä jää vähemmän rahaa, polttoaine maksaa pirusti ja työpaikkaruokailu. Töissä pakko syödä, että jaksaa tehdä raskasta työtä.
Ainoa hyvä puoli kun töissä, niin on saanut lainaa elämiseen.
Tässä selkeä esimerkkki kannustinloukusta. Eli liian hyvät tuet suhteessa palkkatyöhön.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja"
No eikös suurin osa kouluja käyndeiden työstä ole toimistotyötä...? Eli käytännössä tämä "pula" koskee vain muutamia matalan koulutuksen aloja, joissa ei haluttaisi maksaa kunnollisia palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi.
Ei, kouluja käyneet tekee kirjanpitoa, asiantuntijatyötä, suunnittelua, koordinointia jne., toimistotyö on yleisnimitys avustaville toimistotehtäville, joita ei käytännössä enää ole.
no toimistoissahan kirjanpitoa, asiantuntijatyötä, suunnittelua, koordinointia ym hiirennaputtelua tehdään. Ei niitä tehdä rekan ohjaamossa, vanhustenpesupaikalla, poliisiautossa, kaivinkoneessa, tehdashallissa, vessojen siivouksessa...
Ilman hiirennaputtelua vessan siivooja ei saa palkkaansa, mutta oikeastaan se olisi vain hyvä juttu.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiton tavoittelu. Palkka ei ole kohdillaan suhteessa menetettyjen omaan aikaan. Suomi muuttuu oikeistolaiseksi arvoiltaan.
Eihän se ole suhteessa menetettyyn omaan aikaan, kun meillä saat Kelalta rahaa siitä hyvästä, että makaat sohvalla.
Toivon vilpittömästi, että Suomi muuttuisi arvoiltaan oikeistolaisemmaksi, koska tähän nykysysteemiin ei ole varaa.
Meillä on kokonainen sukupolvi nuoria, joilta ei ole koskaan vaadittu mitään, ja ulkomailta lappaa porukkaa nauttimaan tukia minkä kerkiää.
”Meillä ei ole varaa”, sanoo tyyppi joka viettää kaiket päivät avlla
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ongelma etten pysty mitenkään nostamaan omaa enkä lasteni elintasoa työn teolla . Minun täytyisi saada yli 2600e netto kuukaudessa, jotta minulle ja lapsille jäisi enemmän kuin toimeentulotuki olisi.
Olen elatusvelvollinen ja saan maksaa elatusmaksuja yli 1500e kk. Elatusmaksujen ja asumiskulujen jälkeen lapsille ja minulle saa jäädä n.500e kk.
Ei tässä oikein työnteko kannata, kun työtä käymällä jää vähemmän rahaa, polttoaine maksaa pirusti ja työpaikkaruokailu. Töissä pakko syödä, että jaksaa tehdä raskasta työtä.
Ainoa hyvä puoli kun töissä, niin on saanut lainaa elämiseen.
Liian suuri kakaralauma elatuskykyyn verrattuna on siis ongelma. Joillekin vaan kannattaisi tehdä kemiallinen sterilisaatio. Opettavat vielä pentunsakin lusmuiksi.
Monissa perus toimistotyöpaikkailmoituksissa on niin epärealistiset vaatimukset työnhakijalle, että varmasti on suuri kohtaanto-ongelma. vaikuttaa enemmänkin siltä, että yritys laitaa näön vuoksi tehtävän avoimeen hakuun, mutta sellaisin ehdoin, ettei ketään tarvitse palkata, koska hakukriteerit eivät yksinkertaisesti voi täyttyä. Näin voidaan kiertää palkkaaminen, mutta sanoa että voi-voi, haimme kyllä, mutta kun kukaan ei täytä hakuehtoja. Täyttä silmänlumetta koko työllisyystouhu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa kerrottiin, että sähköasentaja tiena 3200 e/kk ja ekan viestin kirjoittaja piti sitä pähkinöinä apinoille. Halpatyövoima tienaa hänen mielestään tuon.
Onko meillä oikeasti varaa työttömiin, joita työ ei vain kiinnosta eli ensin pois asumistuki ja sitten muut tuet.
Siis aivan järkyttävää. Miten todellisuudesta vieraantuneita nuo työttömät ovat? 3200 muka pieni palkka?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"toimistotyö on oikeastaan alueen ainoita aloja, joissa työnhakijoita on reilusti enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja"
No eikös suurin osa kouluja käyndeiden työstä ole toimistotyötä...? Eli käytännössä tämä "pula" koskee vain muutamia matalan koulutuksen aloja, joissa ei haluttaisi maksaa kunnollisia palkkoja työntekijöiden houkuttelemiseksi.
Ei, kouluja käyneet tekee kirjanpitoa, asiantuntijatyötä, suunnittelua, koordinointia jne., toimistotyö on yleisnimitys avustaville toimistotehtäville, joita ei käytännössä enää ole.
no toimistoissahan kirjanpitoa, asiantuntijatyötä, suunnittelua, koordinointia ym hiirennaputtelua tehdään. Ei niitä tehdä rekan ohjaamossa, vanhustenpesupaikalla, poliisiautossa, kaivinkoneessa, tehdashallissa, vessojen siivouksessa...
Aika isolta osin noi työkoneet tuppaa olemaan joko tietokoneohjattuja tai ainakin saa jatkuvasti naputella jotain systeemiä. Siis jos puhutaan rekoista, työkoneista, nostureista, kaivinkoneista jne. Poliiseillakin on omat systeeminsä autoissaan. Ja yrittäjät haluaa tietty kuskin jolle joku on noi systeemit jo opettanut.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan järkyttävää. Miten todellisuudesta vieraantuneita nuo työttömät ovat? 3200 muka pieni palkka?
On se siinä kohtaa kun työkaverit tienaa selvästi enemmän. Hyvillä keikoillahan noi tienaa eikä tuntipalkalla.
Henkilöstövuokraus. Avainsana tuossa jutussa. Ovat riistoa ja työntekijöiden oikeuksien polkemista. Jos pääsee töihin ilman noita välistävetofirmoja, ei varmasti keiku heidän listoillaan.
No niin, pistetäänpä se linkki artikkeliin, niin helpommin löytyy luettavaksi niille, jotka vaivautuvat: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008167703.html
Siitä voitte lukea esim. tämän:
Myös rakennustyössä on työvoimapulaa.
– Aputyövoimaa löytyy hyvin, mutta ammattilaisista on pulaa.
Teollisuudessa tarvetta on erityisesti sähköasentajille ja koneistajille. Tuotantotöiden puolella työvoimapula on pienempi.
Eli kaikkein paskaisimpiin halpaduuneihin on tulijoita kyllä. Ammattilaiset ovat ne, joita ei meinata löytää.
Veikkaan kyllä, että osasyy on työnantajien nirsoilussa: Työttömiä ei haluta palkata.
Vierailija kirjoitti:
”Meillä ei ole varaa”, sanoo tyyppi joka viettää kaiket päivät avlla
Moni kyllä kirjoittelee työpäivän lomassa tai vaikka bussissa matkalla töihin, kuten minä nyt. Ei se työelämä ole sitä, että peräsuoli putkella painetaan koko ajan ja mitään ei ehdi. Itsellä on ihan leppoisa duuni ja taukoja voi pitää ja kirjoitella työpäivän lomassa. Ja liksa juoksee.
🇺🇦🇮🇱
Tekijöitä on. Palkanmaksajia ei. Yli 40 vee ei haluta töihin, vain nuoria huonolla palkalla.
Eipä tällainen 56-vuotias asiantuntija 30 vuoden kokemuksella kuitenkaan kelpaa töihin vaikka meistä asiantuntijoista on kuulemma pulaa monilla erityisaloilla.
Niin työkeikkoja päivästä pariin viikkoon. Luvataan että ahkerille työtä riittää. Kyllä, olet 2 päivää töissä ja pari viikkoa työtön, taas menet viikoksi työhön ja taas työttömäksi. Tiedän useamman joka tekee näin raksahommia. Kaikki työt vuokrafirmojen kautta. Lupaillaan sitä sun tätä mutta aivan älytöntä pompottelua ja epävarmuutta koko elämä. Väläytellään mahdollisuutta päästä suoraan asiakkaalle töihin, paskan marjat. Palkka on mitä on. Uskon että samaa on esim. kaupan- ja ravintola-alalla.
Moni on lähtenyt opiskelemaan kun eivät jaksa nuiden vuokrausfirmojen pompottelua. Koko henkilöstövuokraustoiminta on pilannut työelämän. Kuvitellaan että joku 30-40-vuotias haluaa vielä kikkailla 2 päivän työkeikkoja. Omaa asuntoa et voi ostaa, tehdä lapsia tai muutenkaan suunnitella elämää kun et tiedä oletko ensi kuussa töissä vai et.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa hyvä puoli kun töissä, niin on saanut lainaa elämiseen.Tässä selkeä esimerkkki kannustinloukusta. Eli liian hyvät tuet suhteessa palkkatyöhön.
Siitä se lähtee, että yhteiskunta järjestää asumistuen saajille asuntolatyypoisen asumisen ja tuet saa työtä vastaan. Esim Irlannissa tällä tyylillä nousi oikein kukoistava pellavateollisuus. Jos ei löydy kykyä elättää itsensä ja perheensä niin sitten yhteiskunnan pitää järjestää systeemi, jossa nämä ovat hyödyksi ja tuottavat itse elantonsa.